M110 koneen teknisiä tietoja & mittoja ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

M110 koneen teknisiä tietoja & mittoja ?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

-Imu- ja pakokanavien pituus
-Keinuvipujen suhdeluku
(-Vetolevyn paino ja halkaisija)


Hyviä arvioita otetaan vastaan, jos tarkkoja lukemia ei löydy.


edit: nämä jo selvillä

-Männänrenkaiden lkm 3
-Imu- ja pakokanavien halkaisija 40mm / 37mm
-Runkolaakerien halkaisija ja leveys noin 2"/1"
-Nokan laakerien lkm, halkaisija, ja leveys 9kpl / 50mm / 16.5mm

KK pituus 130,05-131,95mm keskeltä keskelle.
KK yläsilmän poraus 26,000-26,021
KK yläs. sisähalk. 23,007-23,013
Lev 27,857-27,890

-Imusarjan kanavien pituus 12"
-Kaasuläpän koko noin 62mm
Viimeksi muokannut Sivonen, Pe 18.03.2005 12:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Mitääh, osa löytyy sieltä linkistä. Mitäs meinaat viritellä ??
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ai niin, tosiaan. Korjausoppaat online, vai mitä linkkiä tarkoitit? Pitää tarkistaa se, en muistanutkaan. :oops:

Koitan mallintaa tietokoneella muutoksia mitä teen koneeseen, ensin pitäisi vain saada vakiokoneen arvot syötettyä vekottimeen.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Imu- ja pakokanavien halkaisija
euron mauserilla mitattuna d-jetronik mallisesta kannesta mitattuna imu 40mm ja pako 37mm. Imusarjan laippaa varten tekemiä piirrustuksiani varten olin mitannut kaasarimallin kannesta 38,5mm. Mitathan on tietysti aivan siitä imu/pakosarjan suulta mitatut.
Keinuvipujen suhdeluku
Nyt tuleekin niin uskomatonta mutua ettei ennenähty. mittailin sillä muovisella mauserilla että venttiilinvarrenpää olis 42mm päässä keinun kuulasta, kun taas nokkaakselin "nostokohta" noin 33mm päässä. Imupuolelta bytheway Onkohan sama toisella puolen?:roll:
Nokan laakerien lkm, halkaisija, ja leveys
Tuossa kannessa on nuita reikiä, vaikkahan olis joka nokan välis laakeripinta, mutta nokan puolesta pakopuolella 5/imupuolella 4. laakerikohdan halkaisija nokasta mitattuna on.. näköjään vaihteleva imunokassa suurempi tai yhtäsuuri kuin 50mm, laakeripinnan leveys n 16-17mm näyttää leveyskin hiukan vaihtelevan.
edit: maksimi halkaisija mitattu pakonokasta taaimmainen 54mm
Kaasuläpän koko
2*32mm(surkeilla n.22mm kurkuilla) + progressiiviset 2*54mm.
Viimeksi muokannut Heikki H., Ke 16.03.2005 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitokset Heikille!

ps. kyse oli ruiskukoneesta, eli yksi kaasuläppä (köyhän miehen malli)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Millaisia muutoksia olet moottorille suunnitellut? Ilmeisesti sen peltisarjan valmistat mistä oli joskus juttua? Onko alakerrassa paljon asioita mitä olet ajatellu muuttaa?

Itsellä oli ajatuksena ottaa kampiakselin pästä se suuri värinänvaimennin (vai mikä onkaan) pois. Si jos tasapainotuttas kampiakselin vauhtipyörän kanssa niin vois saada kierros herkkyyttä ilman et tarvis muuta keventää. Oliskohan tommosessa mitään järkee?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

KK pituus 130,05-131,95mm keskeltä keskelle.
KK yläsilmän poraus 26,000-26,021
KK yläs. sisähalk. 23,007-23,013
Lev 27,857-27,890
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Esson baari juttuina olen kuullut huhuttavan että kampiakselin päässä olevan varähtelyjen tasaaja tehokkaasti estäisi kampiakselin katkeamiset, mahtaakohan pitää paikkaansa? syynä ovat mukamas jotkin jonninjoutavat massavoimat, mahtaa olla vähän sama kuin uskoisi joulupukkiin. :lol: Eihän suaras kuutoses sellaisia pitämän olla edes (bocsh att s.442 6.painos).

Mä olen kaavaillut tuohon omaan autoon juurikin tuota d-jet mallin kantta. Kaasuläppätoteutus tulee todennäköisesti olemaan "yksityinen juoksija" tyyppinen ratkaisu eli 3 addhea. Kurkku/venturin tilalla nailonista oleva holkki jonka sisähalkaisija saman suuruinen kuin läpän eli 40mm. Suuttimien aukiololaskurista ei vielä ole tietoa.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Heikki H. kirjoitti:Esson baari juttuina olen kuullut huhuttavan että kampiakselin päässä olevan varähtelyjen tasaaja tehokkaasti estäisi kampiakselin katkeamiset, mahtaakohan pitää paikkaansa? syynä ovat mukamas jotkin jonninjoutavat massavoimat, mahtaa olla vähän sama kuin uskoisi joulupukkiin. :lol: Eihän suaras kuutoses sellaisia pitämän olla edes (bocsh att s.442 6.painos).
Äiku vääntövärähtelytpäs, niitähän on kutosessakin kun vuoron perään aina yksi kiertokanki tökkää kammenkaulaa alaspäin. Jättäisin värähtelynvaimentimen suosiolla paikalleen. (Kevyeksi iltalukemiseksi suosittelen Jorma Pitkänen, Polttomoottoritekniikan perusteet Moottorin kampiliike, vääntömomentti, pyörimisnopeuden tasaisuus ja vääntövärähtelyt, sivulla 120 on hyvä kuva vääntövärähtelyn vaimentimen vaikutuksesta 6-syl nelitahtimoottorissa) Boschin att:n sivulla 446 on myös vähän vääntövärähtelyistä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Niinhän se Laineen Olavikin toimitti että kun pyörivää kappaletta väännetään hetkellisesti erisuuntiin ja päästetään miltei yhtäaikaisesti irti, niin syntyy noita v"#¤%maisia juttuja.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin, tässähän alkaa kaikki olennainen olla kasassa, paitsi imu- sekä pakokanavien pituus (tuuman tarkkuudella riittää). Imusarajan pääsen mittailemaan kun kaivelen semmoisen tallista kesärenkaiden ja polkupyörien alta. Vetolevyn painoksi voi laittaa "stock flywheel". Jälleen kiitos vastanneille.

Keinujen suhdeluvun tarvitsen tarkasti, jotta tiedän nokan noston. Triviatietoa, joka ei vaikuta laskelmiin - venttiilien aukeama on tiedossa.
Petehri kirjoitti:Millaisia muutoksia olet moottorille suunnitellut? Ilmeisesti sen peltisarjan valmistat mistä oli joskus juttua? Onko alakerrassa paljon asioita mitä olet ajatellu muuttaa?
Kansi, nokat, imu- ja pakosarjat uusiksi. Alakerralle tarkistus, ei muutoksia. Kierrostenrajoitin 6500rpm.

-Kanteen pieni avarrus sekä laskeminen ja venttiilien kulmaus
-Nokkiin noin 15-20 astetta lisää
-Imusarjaa lyhyemmäksi
-6-2-1 peltisarja
-Pakoputkisto

Tarkemmat tiedot sitten kun saan laskettua.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

meinaatko käydä dynolla ennen ja jälkeen?
dodge dart 1967
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jaahas....melko samallaiset muutokset mitä itselle olen kaavaillut! Missäs nokat olet ajatellut teettäväsi?Maurillako?

Olisiko kiinnostusta jos tehtäisiin kerralla 2 pakosarjaa kun toinen tulisi siinä melkein samalla vaivalla. Itse ainakin pystyisin sellaisen vääntämään ja olisin tietysti kiinnostunut sinun tekemäsikin ostamaan jos vaan viitsisit toisen vääntäää!?

Paljonko aijot kannesta ottaa pois? Itsellä oli ajatus jos laskisi lohkosta kun siinä olisi hyvin varaa jos laittaa vakio kansipahvilla.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Käyn penkissä rempan jälkeen. Vakiotehot on tiedossa, niin mitäs sitä mittailemaan.

Mauri tekee nokat.

Pakosarja on jo tilattu. Se tulee minulle sokkona hitsattuna raakaversiona, eli ei ole järkeä ottaa kahta. Eikä kyllä mahdollisuuttakaan.

Puristussuhteeksi 9,5.

Tuon paremmin en osaa vielä kertoa. Pitää laskeskella ensin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Sivonen kirjoitti:Vakiotehot on tiedossa, niin mitäs sitä mittailemaan.
No ainahan on mukava tietää se todellinen lähtökohta ja nähdä muutosten vaikutus. Mittaukset tietysti samassa dynossa. Tuskin se dyno kuitenkaan näyttää tarkalleen 185hv moottoritehoa ennen muutoksia. Esim monen chip-virityksen +15 hv perustuu valmistajan varovaiseen tehoilmoitukseen, vakionakin dynossa voi tulla +10 hv valmistajan ilmoitukseen verrattuna.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos koneeseen tehtyjen muutoksien vaikutuksen haluaisi paperille, niin pitäisi ensin rempata kone hyvään vakiokuntoon ja mitata tehot. Sitten taas kone levälleen ja uusilla osilla nippuun, ja taas dynolle. Ei maksa vaivaa.

Nykyisessä kunnossa tehot liikkunevat taunuksen samankokoisen koneen lukemissa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Oletkos jo Maurilta tiedustellut nokkia? Paljoko hintaa sanoi niille, vai kysyitkö edes?

Itse sain omat nokkani tänään takaisin. Olivat kyllä jo olleet pitkään valmiina.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Paljonkoss sulla maksoi?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Täähän alkaa kiinnostamaan ihan tosissaan.... :o

Kunhan joku tekee sen pioneerityön... :wink:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Petehri

En ole vielä soitellut, asia tulee vasta kesällä ajankohtaiseksi kun pääsee pihalla ropaamaan konetta - omaa tallia kun ei ole.
Niin, paljonkos sulla maksoi nokat, ja mitä muutoksia niihin tuli (asteet ja nosto)?
Satutko tietämään paljonko vakionokassa on nostoa? Enkä tarkoita sitä mittaa mitä venttiili aukeaa (.381" / .385"), vaan minkä korkuinen patti siinä nenäkepukassa on.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

mites tää projekti jaksaa?
dodge dart 1967
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jotain osia olen haalinut kasaan, mitään en ole vielä tehnyt. Ei tässä kiirettä, alkaa vasta kelit olla kohdallaan - ei viitti kuitenkaan sateessa alkaa remonteeraamaan. :x
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin