Automaattilaatikko hajosi (722.6). HOMMA OK !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kardaani kirjoitti:Auto ei liene enää myytävänä?
Tokihan kaikki on kaupan edelleen :wink:
Asunto (kaksio saunalla + 18 m2 parveke) 290 000 e ja auto 45 000 e

Ei muuta kuin YV:tä vaan rohkeasti ja kaupoille :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ari66 kirjoitti:[

Tokihan kaikki on kaupan edelleen :wink:
Asunto (kaksio saunalla + 18 m2 parveke) 290 000 e ja auto 45 000 e

Ei muuta kuin YV:tä vaan rohkeasti ja kaupoille :D
On varmaan aika iso "kaksio" :shock: Tälläpäin rakentaa 200 000€:llä jo 250-neliön talon avaimet käteen..... :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aki P kirjoitti:On varmaan aika iso "kaksio" :shock: Tälläpäin rakentaa 200 000€:llä jo 250-neliön talon avaimet käteen..... :lol:
No, tää on täällä päin :wink:
Keskellä ruuhkaa, kolareita, murhia, tappoja, raiskauksia, namusetiä ja kaikkea muutakin kultturellia.
Hintapyyntö on siis perusteltu, joskin tuosta voinee muutaman kymmentä tuhatta tinkiä tosiostajalle :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mullakin se talo tulee parin vuoden päästä myyntiin, tilaa ainakin riittää. Harrastetilat 120 neliötä ja asuintilat 120 neliötä, seka vintti johon saa 70 neliötä helposti. Vintiin erillinen sisäänkäynti jonka saa tuulikaappiin helposti siirtämällä ulko-ovea.. :lol:
Tätäkin kannattaisi miettiä.

PS. Kellari, autotalli noin 38 neliöä, Harrastetilat noin 36 neliöä ja välihalli noin 15 neliöä+ pannuhuone.
Talo on kivitalo. Ei homevaurioitunut puutalo.
Meni vähän ohi topikin.
Niin, hinta pyörii jossain200 tuhannen euron paikkeilla, välittäjä sen kertoo tarkemmin.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

mjo33400 kirjoitti:Meni vähän ohi topikin.
Menihän se...
Asia on kuitenkin korvan taakse laitettu jo silloin aikoinaan :wink:
Ilmoittelet sitten vaan kun ajankohtaista.

Ja takaisin aiheeseen:
Siellähän sitä olisi leppoista Mercedestä korjata.
Sittenhän se auto jo onkin sillä iällä, että ei päivää ilman peruskorjausta :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ari66 klirjoitti:Menihän se...
Asia on kuitenkin korvan taakse laitettu jo silloin aikoinaan
Ilmoittelet sitten vaan kun ajankohtaista.

Ja takaisin aiheeseen:
Siellähän sitä olisi leppoista Mercedestä korjata.
Sittenhän se auto jo onkin sillä iällä, että ei päivää ilman peruskorjausta


Niin arvelinkin. :lol:
PS. Leppoisaahan se on. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Aki P kirjoitti:On varmaan aika iso "kaksio" :shock: Tälläpäin rakentaa 200 000€:llä jo 250-neliön talon avaimet käteen..... :lol:
Kemijärvellä tuolla taitaa rakentaa vaikka kerrostalon.....

Pikku ooteeta laatikkotopicciin....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Takaisin aiheeseen :wink:

Nyt kun uusi ilmamassamittari on tilattu (saapuu siis maanantaina), niin taidanpa tänään irroittaa tuon vanhan ja yrittää puhdistamista.
Sen kuntohan ei tuosta enää paljon pahene ja käyhän se kone ilman sitäkin.

Raportoin tuloksista myöhemmin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Takaisin aiheeseen :wink:

Nyt kun uusi ilmamassamittari on tilattu (saapuu siis maanantaina), niin taidanpa tänään irroittaa tuon vanhan ja yrittää puhdistamista.
Sen kuntohan ei tuosta enää paljon pahene ja käyhän se kone ilman sitäkin.

Raportoin tuloksista myöhemmin.
:shock: Heitä mäkeen semmoset mittarit ja laita potikka tilalle, saat tehoakin ihan erilailla :shock: [vitsi vitsi]...

...mutta asiaan, saadaan varmaan sinulta sitten raportti miten sen kunnon voi testata kun ehjä osa on paikallaan, eli ilmeisesti se jännite pitää käydä siellä 4V:n tienoilla. Nyt kun jännite (eli ilmamäärä) ei noussut oletettua rataa rpm kanssa, ecu tulkitsi jotain olevan rikki ja heitti vikatilan päälle, niinhän se meni ?

Ne ovat sitten kulutusosia nuo mittarit mersuissa kuten volkkareissakin :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Nyt kun jännite (eli ilmamäärä) ei noussut oletettua rataa rpm kanssa, ecu tulkitsi jotain olevan rikki ja heitti vikatilan päälle, niinhän se meni ?
Niin kai... ilmeisesti.
En nyt ole ihan varma, oliko joku hätäkäyttötila päällä vai ei.
Kummatkaan testerimiehet eivät suoraan niin sanoneet.

Vai oliko vaan niin, että kun ilmamassamittari antoi väärää tietoa, sitä löpöä vaan ei tullut tarpeeksi ?
Mene ja tiedä.

veskola kirjoitti: Ne ovat sitten kulutusosia nuo mittarit mersuissa kuten volkkareissakin :evil:
No, tuo lienee ensimmäinen kerta seitsemään vuoteen.
Ainakaan missään papereissa tai kuiteissa ei ole merkintää aiemmasta vaihdosta.
Ja uskon, että kaikki dokumentit ovat tallella.
Sen verran kattavalta tuo auton mukana tullut kansio vaikuttaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:No, tuo lienee ensimmäinen kerta seitsemään vuoteen.
Ainakaan missään papereissa tai kuiteissa ei ole merkintää aiemmasta vaihdosta.
Ja uskon, että kaikki dokumentit ovat tallella.
Sen verran kattavalta tuo auton mukana tullut kansio vaikuttaa.
Paljonkos ne km olivat, volkkareissahan niitä tunnutaan vaihtelevan usein, johtuuko sitten chippauksista vai mistä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Paljonkos ne km olivat, volkkareissahan niitä tunnutaan vaihtelevan usein, johtuuko sitten chippauksista vai mistä...
232 000.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vielä kysymys guruille:

Mikä on sähkökaaviossa laiterima tai joku semmonen, numeroltaan A35 ?

MAF:n (B30) keltavihreä eli vitosnasta eli se jossa se jännite pitäisi vaihdella, menee A35:een nastaan E47.
Mutta mikä ja missä lienee se A35 ?

Siihen nastaan 47 voisi periaatteessa syöttää säädettävissä olevan jännitteen 1-5 VDC.

MAF:ssa näkyy olevan samassa IAT (Intake Air Temperature sensor) B25.

Tässähän alkaa vähän viisastumaan, jälkijunassa tosin :D

Editin edittiä:
Samaan hässäkkään näemmä liittyy myös ECT (Engine Coolant Temperature sensor) B24.
Eipä tämä taidakaan välttämättä ihan suoraviivaisesti ollakaan MAF-vika :shock:
Sepä (tai IAT) vika voisi loogisesti selittää sitä huonoa kylmäkäynnistysominaisuutta....

Taitaa olla parempi lopettaa miettiminen ja vaihtaa se mittari vaan....

Nyt tuli just pää kipeäksi tästä :evil:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Siihen nastaan 47 voisi periaatteessa syöttää säädettävissä olevan jännitteen 1-5 VDC.
Siis semmosen joka seuraa sitä alkuperäistä maf jännitettä korotettuna,eli oparilla teet jänniteseuraajan, jolla on vahvistus vaikkapa 1,2 niin saat savun näkyviin (tai koneen taas vikatilaan)

Onko sulla se kytkis, onko se netissä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Onko sulla se kytkis, onko se netissä ?
On ja ei ja en tiedä onko netissä.
Eli puuttuu liikaa sivuja, jotta tästä jotain tolkkua ottaisi :cry:

Joku aiemmin kysyi, onko kaasupolkimen asennontunnistinta.
Ja sellainen tosiaan on.
TP eli Throttle Position sensor, yhdistettynä ISC:iin (Idle Speed Control actuator).
Eli se on varmaan se musta mötikkä johon kaasuvaijeri päättyy ja "kaasun" annostelu jatkuu sähköisessä muodossa.

Edit:
Tuollahan on jotain:
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... 0DIAGRAMS/

Mutta noista ei vielä paljon parta pauku......
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nythän se anturi sitten tuli puhdistettua.
Ensin ärhäkämpää liuotinainetta ja perään puoli purkkia Mini Cleaneria.
Mustaa möhnää sieltä vähän tuli ja kiiltävä pelti alkoi paistaa näkyville.

Sitten koeajolle.
Startin jälkeen kaasun polkaisu, no eipä ilmeisesti muuttunut.
Sitten liikkeelle ja olihan sitä puhtia tullut lisää, mutta ei mielestäni entiseen malliin vielä.
Kunnes moottoritie aukeni ja huomasin jättäneeni laatikon viimeisten myräköiden jälkeen Winter -asennolle :oops:

Hevoset ovat palanneet pilttuuseensa -ainakin suurin osa laitumilla olleesta laumasta- ja valoista lähtiessä alkoi jo tuttu keltainen kolmiokin ilmoittaa olemassaolostaan puhtaalla asvaltilla :D

Puhdistus siis korjasi tilanteen ennalleen.
Uusi nyt laitetaan kuitenkin maanantaina paikoilleen ja vanha jätetään varaosaksi.


MAF Center - Helsinki
Korjaukset ammattitaidolla ja pitkäaikaisella kokemuksella

Työhinnasto:
-aloituspalaveri 100 e
-anturin irroitustyö 50 e
-puhdistustyö ammattilaisen tekemänä 195 e
-anturin asennustyö 50 e
-laskutuslisä 10e


:lol:

Ja illalla narautan Smirnoffin auki tapauksen kunniaksi :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
timo76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 16.03.2005 17:40

Viesti Kirjoittaja timo76 »

[quote="veskola"][quote="Ari66"]Takaisin aiheeseen :wink:

...mutta asiaan, saadaan varmaan sinulta sitten raportti miten sen kunnon voi testata kun ehjä osa on paikallaan, eli ilmeisesti se jännite pitää käydä siellä 4V:n tienoilla.

VAG:n hommana mitattuna sekunnissa yli neljä volttia. Yhtä tärkeitä ovat aika ja jännite ja niiden saavuttaminen. Oskilloskoopilla kirjoitintilassa ja pysäytettynä voi tarkasti kattoa/mitata käppyrästä ajan ja max jännitteen. Muistaakseni tyhjäkäynnillä oli jännitteenä yksi voltti. Ekat ilman mittaajat oli VW lläkin kestäviä, tosin hintakin n 3X. Muuttivat mallia ja nykyiset halvempia mutta kestävät vähemmän...

Hieno homma jos putsaamalla sai jotain aikaan. Oliko samanlaista möhnää ku oli imuputkessa (olikohan se imuputki...), josta oli pari sivua aiemmin juttua? Saattaa meno vielä parantua uudella osalla, aika kavalasti kulkupuoli heikkenee sen likaantumisen takia. P- paikalla sitten tuli hiukka liisää töhnää ja signaalit meni ulos jostain "ikkunasta". Moottori varatoiminnolle ja rekka takalasille kurkkimaan.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

timo76 kirjoitti:Oliko samanlaista möhnää ku oli imuputkessa (olikohan se imuputki...), josta oli pari sivua aiemmin juttua?
Juu, semmosta mustaa nokea/pikeä/tms.
timo76 kirjoitti: Saattaa meno vielä parantua uudella osalla, aika kavalasti kulkupuoli heikkenee sen likaantumisen takia.
Näinpä luulen itsekin.
Piteleeköhän sitä sitten enää ollenkaan :shock:
timo76 kirjoitti:P- paikalla sitten tuli hiukka liisää töhnää ja signaalit meni ulos jostain "ikkunasta". Moottori varatoiminnolle ja rekka takalasille kurkkimaan.
Siinä ei kyllä tullut.
Mutta kun jonkinlaisia takaumia on siitä päivästä tullut, niin noin 180 km aiemmin meni edellä rekka hiekkakuorman kanssa ja sieltähän hiekkaa lenteli (miksi muuten niitä kuormia ei peitetä, kun kaurakuormakin pitää peittää).
Tosin ilmansuodattimeenhan ne roskat pitäisi jäädä....

Toinen juttu onkin sitten se, että ilmanputsarin vaihtoväli on 90 000 km :shock:
Mistähän "käppyrästä" sekin lienee revitty, turbo ja kaikki.
Taitaa alkaa vaihtumaan tässä autossa himppasen tiuhemmin...


Ja nyt pariksi tunniksi baanalle kiusaamaan riisikuppeja, audeja ja
bemareita :twisted:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuon ilmamassamittarin tosiaan saa tuhottua sillä, että ajaa mahdollisimman pitkään samalla ilmanputsarilla ja vaan kopistelee enempiä pölyjä pois , kun se näyttää ihan puhtaalta. :shock: Taas tuli säästettyä vika kohdassa. Valitettavasti.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

petri.n kirjoitti:Taas tuli säästettyä vika kohdassa. Valitettavasti.
En minä mitään säästänyt ole, vaan Veho :twisted:
Siellähän ne määräaikaishuollot on tehty.

Huolto-ohjelma vaan on näköjään laadittu ovelasti siten, että yritetään maksimoida merkkiliikkeen voitot ja ajetaan suotimetkin tappiin ja sitten hajoaa muuta rahastettavaa.
Eihän automaattilaatikon öljyjä ja suodattimiakaan kuulemma koskaan tarvitse vaihtaa :lol:

En siis riittävän selkeästi itse tajunnutkaan aiemmin, että putsarin vaihtoväli on noinkin pitkä :shock:
Alfamerin korjausopasta kun luin, niin siitä vasta tuli se "ahaa-elämys".
Ja ilmeisesti autossa oli siis vasta toinen ilmansuodatin menossa :shock:
(Ei se nyt kyllä mikään mahdottoman likainen ollut, paljon pahempiakin on tullut nähtyä, mutta kun kotelon avasi niin sen verran ymmärsi ettei se ole hetkeen auki ollut).

Jatkossa vaihtuu ilmansuodatin samaan aikaan, kun on öljynvaihtokin.
Eli noin 15 000 km välein.
Ja tästä hässäkästä oli sekin hyöty, että polttoainepuolen suodattimetkin tuli vaihdatettua varmuuden vuoksi.

Pitäisköhän alkaa Veholle konsultiksi kertomaan, mitä huoltoja pitää milloinkin tehdä 8)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ari66 kirjoitti: Pitäisköhän alkaa Veholle konsultiksi kertomaan, mitä huoltoja pitää milloinkin tehdä 8)
Voivat olla hieman myrkyn nielleitä ku menet tuollaista ehdottamaan :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"...kopistelee enempiä pölyjä pois..."

Ehdottomasti virhe, ainoastaan paineilmalla vasten virtaussuuntaa puhaltaminen suotavaa ilmanputsarin puhdistamiseksi.
wiimax.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jube kirjoitti:Voivat olla hieman myrkyn nielleitä ku menet tuollaista ehdottamaan :lol:
No eihän ne näemmä muuten osaa.... :?
Ei kukaan täyspäinen aja yhdeksääkymmentä tonnia yhdellä ja samalla ilman suodattimella :shock:
Ja jos huolto ei sitä tajua aiemmin vaihtaa -huolto-ohjelmasta riippumatta- niin itseensä saavat mennä.

P.S.
Millos pestään mese?
Alkaa olla taas vaffalti suolaa ylt' ympäriinsä...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuu vaikka maanantaina pesettään jos pääset...

Aamupäivä näyttää aika rauhalliselta ku autoja alkaa tulla sisään muistaakseni vasta joskus puolenpäivän aikoihin...

Työkaveri on sairaslomalla niin muuten on aika kiire viikko...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Ehdottomasti virhe, ainoastaan paineilmalla vasten virtaussuuntaa puhaltaminen suotavaa ilmanputsarin puhdistamiseksi.
Eipä silläkään tekohengitetä vanhaa suodatinta, kuin korkeintaan muutamaksi tuhanneksi kilometriksi.
Ilmansuodattimen vaihdon lykkääminen on tosiaankin säästämistä väärässä paikassa.

Kun pohtii sitä alipainetta minkä moottori aiheuttaa ja ilmamäärää, jonka moottori tarvitsee polttaakseen esim. yhdessäkin tunnissa, niin pienpartikkelien määrä on melkoinen niissä pienen pienissä huokosissa.
Jo pelkkä ajatuskin hirvittää niin, että saa vaihtamaan suodattimen useammin yöunien turvaamiseksi :D

Itse olen aina ollut moottorin hyvinvoinnista äärimmäisen tarkka.
Nyt vaan tämän "uuden tekniikan aikakauden" koneissa on taas vähän opettelua, mitä pitäisi tehdä ja milloin.
Ja mitkä perusasiat ovat edelleen samat, mitkä olivat jo '60-'80 -luvun koneille.

Öljythän ilmeisesti ovat kehittyneet (toivottavasti), luotan siis siihen vielä.
Muissa asioissa näemmä taitaa vanhat konstit olla parempia, kuin pussillinen uusia.

Auto-, traktori-, puimuri- yms. -remonttejahan on tullut aiemmin tehtyä paljonkin, kavereillekin. Myös moottoriremontteja myöten.
"Sinappicorollankin" :wink: kone oli joka toinen päivä työpöydällä, kun sitä piti kotikonstein viritellä.
(Paljon isompaa ei muuten yksin jaksa nostaakaan, sen verran hankala nostoasento).

Nyt vaan olen pitänyt siestaa sillä rintamalla kohta kymmenisen vuotta.
Mersun myötä on näemmä syytä palauttaa wanhat konstit mieleen, sillä näillä palkoilla ei merkkikorjaamoa elätetä.
Mutta uuttakin opeteltavaa riittää, sillä ennen ei ollut ilmamassamittareita eikä "eegeeärriä", ainakaan näin viisaina versioina, jos joitain olikin jo olemassa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Silloin kun ostin tuon Vilman kuvittelin, että käytän sen määräaikaishuolloissa vaikka maksoi mansikoita ja se on siinä sitten luottopeli maatielle ja kovaan ajoon. Aikaisemmat autothan ovat saaneet tarvitavan käsittelyn kotipihalla. No hetken kuluttua huomasin, että ilmansuodatin alkoi ääntämään, joten otin sen auki ja vaihtokunnossa se oli. En saanut selvää huoltokirjasta koska se oli vaihdettu, mutta luulisin (siis olisin luullut), että 160 tkm huollossa. Silloin kilometrit olivat 180 tkm. No hain sitten motonetin suodattimen ja laitoin paikoilleen, ja merkitsin itse huoltokirjaan. Seuraavassa huollossa annoin ohjeistuksen, etteivät vaihda ilmansuodatinta. Se on muutenkin niin helppo, että kannattaa ehkä itse vaihdella.

Niin se suodatin oli siis silminähden paskainen ja jotenkin se kulma repsotti sitten, että ahtimen vinkuna alkoi kuulua ulos. Toisin sanoen suodatin päästi ilmaa ohitse :shock: . Eipä ole ihme jos noita Vitoja menee tuolla ahtimet vinkuen ja koneet paukkuen kun ne tuolla tavalla määräaikaishuolletaan merkkiliikkeessä.

Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, etten uskalla enää viedä autoa merkkihuoltoon, joten teen itse mitä osaan ja loput teetetään 'pajalla' siten, että katsotaan itse perään mitä pitää tehdä, milloin ja tuliko myös tehtyä. Tulee paljon paremmin ja halvemmalla tehtyä noin.

Eiköhän se ole näissä suomen olosuhteissa asiallista vaihtaa ihan justiinsa öljynvaihtovälein, hinta ei ole paha verrattuna auton hintaan. Tämäkin esimerkki taas kerran osoittaa, että ostaessasi kalliin auton ja maksaessasi kalliin hinnan 'laadukkaasta' määräaikaishuoltosysteemistä teet pahan virheen. Todella harmillista. Eniten harmittaa, että kuluttajan pitäisi olla niin valveutunut, että osaa katsoa sen huollon perään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itselläni on ollut sellainen perussääntö ilmansuodattimen vaihtoon että kerran vuodessa kun alan tehdä autooni pakokaasutestiä vaihdan suodattimen.
Mielestäni se on oikea ajankohta, eipähän kanita testitulos siitäkohtaa.

Paitsi 310:ssä johon ilmansuodatin pitää ostaa koteloineen kaikkineen ja maksaa minullekin useamman kymmenen euroa vaihdan joka toinen vuosi, jolloin suodattimella tulee kilometrejä 30000-40000.

(Tosin en ole vielä ollut niin hankala oman autoni suhteen että olisin pakokaasutestissä hylättyä tulosta saanut aikaiseksi vaan mistäs sitä koskaan tietää miten mieli muuttuu... :D )
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:maksaa minullekin useamman kymmenen euroa
Tiedätkö sanonnan veitsen kääntelemisestä haavassa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, etten uskalla enää viedä autoa merkkihuoltoon, joten teen itse mitä osaan ja loput teetetään 'pajalla' siten, että katsotaan itse perään mitä pitää tehdä, milloin ja tuliko myös tehtyä.
Siltähän tämä täälläkin alkaa tuntua.
Eli maailma on menossa siihen suuntaa, että "perinteinen mersumiehen ruutuvihko" on enemmän arvossaan, kuin merkkihuollon täydellisesti leimaama huoltokirja :shock:
veskola kirjoitti:Tämäkin esimerkki taas kerran osoittaa, että ostaessasi kalliin auton ja maksaessasi kalliin hinnan 'laadukkaasta' määräaikaishuoltosysteemistä teet pahan virheen. Todella harmillista. Eniten harmittaa, että kuluttajan pitäisi olla niin valveutunut, että osaa katsoa sen huollon perään.
Aivan.
Olen nyt pari kertaa tehnyt sen virheen, että olen jättänyt auton merkkihuoltoon ilman omaa läsnäoloani.
Ei kannattaisi.
Auto palaa huollosta konepelti puolittain tuulihaa'sta auki, pölykapselit irtoamista vailla, öljynsuodattimen vaihdon jäljiltä öljyt imusarjan päällä jne.....
Jos ei itse huolehtisi, kohta olisi konepeitto silmillä, ilman pölykapseleita ja moottoritila tulessa :shock:

Aiemmin en niin ikinä tehnytkään että jättäisin auton valvomatta, paitsi jos kokemusta huoltoliikkeestä on sen verran jo takana että siihen uskaltaa luottaa.
Ja sellaisia luottokorjaamoja on tasan kaksi.
Toinen on http://www.huoltokeidas.fi/ ja toinen on http://www.118.fi/companycard.php?nimi= ... o&id=18499
Yksi vielä oli Malminkartanossa Helsingissä, J. Korhonen, mutta siellä on korjaamotoiminta valitettavasti loppunut.
Vakavasti ehdolla hyväksyttävien listalle on vielä omassa kategoriassani "ykköskorjaamoksi" Stop-Auto Vantaalla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Oiskohan tuo vanha MAF:fi myynnissä...?????

On meinaan ollu samoja vikoja mullaki tuossa 300TDT:ssä.....
...siihen on jo vaihdettu ahtoletku, cooleri, EGR:n alipainesäätäjä.

Coolerin vaihdon jälkeen toimi paripäivää ja TAAS vikaohjelmalle ja auto Veholle.
nooh seuraavaksi vaihdettiin tuo EGR:n paineenmuunnin ja auto toimi tähänpäivään asti...

ja TAAS ajetaan vikaohjelmalla...
:-(

Toisin viimeksi kun vaihdettiin tuo paineenmunnin niin ilmamäärämittari oli antanut vikokoodia, mut auto toimi normaalisti sen paineenmuutntimen vaihdon jälkeen niin ei nyt ihan huvikseen viittiny maksaa 409 eeroa tuosta MAF:fista...

Niin ja sit perjantaina kun vaimo käynnisti auton ja pani R:n päälle niin auto sammu..
:-(
Ja Vehon kautta vauhtia hakemaan ja uudet polttoaineen suodattimet vaihdettiin omasta pyynnöstä..
Onko sulla loppunut tuo sammuilu ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen..??

Alkaa TODELLA käymkään lompuukin päälle tän auton ylläpito...
Vehollakin sanoin jo et maalatkaa mun rekkari siihen päovenviereiseen parkkiruutuun (joke) ku on "muutaman" kerran ollu viimeaikoina siellä konepelti pystyssä.


~Kimmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Vastaa Viestiin