190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

juudas kirjoitti:syötöillä se saattaa parantua kummasti, kokeilla kannattaa ennen kuin alkaa vaihtelemaan.
Minun veikkaus on kuitenkin, että Switseri herää aiemmin kuin tuo mikä sulla on nyt paikoillaan. Omaan projektiin tuli laitettua Schwitzerin s2bg 60/54 siivillä ja lähtee ahtamaan tosi alhaalta, paremmin kuin entinen pikku turpo. Tietenkin pumppu on nyt isommalla elementillä niin se auttaa asiaan paljon, mutta syöttöä on vara lisätä paljon, koska ei savuta niin, että huomaisi, ei edes ala kierroksilla ja tuo turpo on mukana alle 2000 kierroksen. tarkempia lukuja saan kunhan saan kierroslukumittarin toimintaan, mutta pers tuntumalta sitten max. ahdot saavutetaan hiukan alle 3500 kierroksen (1.5 bar näin aluksi) . (tuo turpo on nyt kiinni tojotan 2,4l dieselissä)
Eipä merkittävästi auttanut syöttöjen täysille laittokaan paineiden nousuun. Savua tulee kyllä tosi törkeästi, jos laittaa kaasun heti pohjaan, joten ainetta kyllä riittää. Hukkaportin letkua en ole laittanut kiinni vielä ollenkaan, joten sieltäkään ei falskaa. Ilmeisesti moottori on kertakaikkiaan liian pieni pyörittämään tuota Holsettia, tarttis pytyn tai pari lisää. Paineet nousevat vasta lähellä täysiä kierroksia, joten kokeilut jatkuvat Schwitzerin S2B ahtimella...

Minkäkokoisella pakopesällä sulla Juudas on se oma ahtimesi, verrattuna aikasemmassa kuvassa olevaan ahtimeen, hiukan ylempänä tässä ketjussa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Siinäpä se Holsetin vanhanaikaisuus näkyykin, heräävyydessä ja herkkyydessä, ei niinkään huipputehoissa.

Onko pakopesä jaettua mallia? ja jos on niin onko pakosarjakin jaettu?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mauri H. kirjoitti:Siinäpä se Holsetin vanhanaikaisuus näkyykin, heräävyydessä ja herkkyydessä, ei niinkään huipputehoissa.

Onko pakopesä jaettua mallia? ja jos on niin onko pakosarjakin jaettu?
Pakopesä on jaettu ja pakosarja on myös jaettu ja varmasti hyvin virtaava "Jorman" tekemä. Ilmeisesti Holsetin akseli on sen verran painava, että vaatii aikaa ottaakseen kierroksia pienillä virtauksilla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ja siipien muotoilukin on hiukan vanhahtava jo.

Ei tuo Schwitzerkään kauhean alhaalta lähde vetämään, on niin suuri. Omassa autossa ekassa kokoonpanossa vakiopakosarjalla ahdot lähti nousemaan jossain 2500 kierroksen jälkeen, tosin alasyöttö oli liian pienellä.

Tosin on puolta isompi konekin.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Eipä ole tosiaan kovin alaherkkä tämä svitseri. 2500 alkaa toimimaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Markus kirjoitti:Eipä ole tosiaan kovin alaherkkä tämä svitseri. 2500 alkaa toimimaan.
Miten sulla oli se pakosarja ja alasyöttö?

Voi tosin olla että kompura on tuolle turbiinlle hiukan pieni, joku 54-56 millinen antaisi enemmän ilmaa pienillä pyörintänopeuksilla.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Juudashan tuossa kirjoitti että 2,4 litran toyota pukkaa ahtoja ilman savua jo alle 2000 kierroksen S2BG:llä. tuskin mersu on toyotaa huonompi :twisted: tuossa ko. mallissa oli 54/60 siivet.

multa saattais löytyä vielä yksi uusi sellainen jos on tarvetta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:Juudashan tuossa kirjoitti että 2,4 litran toyota pukkaa ahtoja ilman savua jo alle 2000 kierroksen S2BG:llä. tuskin mersu on toyotaa huonompi :twisted: tuossa ko. mallissa oli 54/60 siivet.

multa saattais löytyä vielä yksi uusi sellainen jos on tarvetta.
Tuplaimu ja 4 mm suurempi kompurasiipi auttaa kummasti.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Omavalmiste pakosarja. tosin 48 ulkoh. putkesta.
Alasyöttöön en ole vielä koskenu.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt on Switseri paikallaan ja tuntus, että hiukan paremmin nostaa ahtoja. Mitään kunnon selvyyttä ei asiaan saa, kun pyörät lyövät tyhjää, kuin tunkin päällä. Viime yönä en löytänyt suolaa ympäristön teistä, vaikka kerrankin olisin sitä kaivannut :lol:

Muutama konsti on vielä tiedossa, jos ei ala paineet nousemaan, mutta kunhan nyt saisi pitoja ensin.
voimasauhuttaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 26.11.2004 23:25
Paikkakunta: tampere

ahtoja

Viesti Kirjoittaja voimasauhuttaja »

kuis on switseri alkanu pukkaan painetta pannuun?
ajoneuvoverhoilu Stailaaja. com

----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos

ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!

-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eilen iltana tiet kuivuivat ja paineet alkoivat nousemaan. Eipä ole ennen ollut yhtä paljon vetoja kolmosella ja nelosella, paineet nousivat tuonne 1.5 bariin, nousisi enemmänkin, mutta vaihteet loppuu vaan heti kättelyssä kesken. Matalilla kierroksilla ahdin on hiukan mukana, 0.1-0.2 barilla pintakaasulla, mutta nelosella satasessa ylöspäin täysillä, eli herää kunnolla jossain 2700-2800 kierroksen kohdalla ja täydet paineet on ehkäpä noin 3500 kierroksen kohdalla. Hiukan alkaa helpottaa, voimaa on tullut lisää, joten viritys on onnistunut. Vielä täytyy pari pikku muutosta tehdä pakopuolelle, jos saisi herään hiukan aikaisemmin tuon ahtimen. Samalla pitäs siistiä asennukset, ovat vähän kiireellä tehtyjä, kun autolla on pakko käydä töissä päivittäin.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

aavikkoperä olis kovasana!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

pakopesä on aikalailla saman kokoinen kun vertaa tuota kuvassa olevaa Schwitzeriä. Se on hyvä, että nyt löylyä piisaa ja varmaankin moottorikin voisi kestää kun se ei paistu välittömästi kun sillä vähän kokeilee :roll:
savuttaako vielä alhaalla rankasti?
voimasauhuttaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 26.11.2004 23:25
Paikkakunta: tampere

painetta piisaa

Viesti Kirjoittaja voimasauhuttaja »

no perhana 8)
hyvä jotta viritys onnistu ja puhallin autto tehoihin :D
mulla oma w124 odottelee maalaus uuniin viemistä,joten täs kuussa viä tien päälle :shock:
ajoneuvoverhoilu Stailaaja. com

----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos

ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!

-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..
voimasauhuttaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 26.11.2004 23:25
Paikkakunta: tampere

turbottelua

Viesti Kirjoittaja voimasauhuttaja »

no,kuis on puhdin kanssa sujunut.
ajoneuvoverhoilu Stailaaja. com

----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos

ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!

-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt on päivitelty turboa ja taisi tulla hyvä. Vaihdoin Switseriin hiukan pienemmän pakopesän, sekä muutin hiukan hukkaportin lähtöä. Nyt nostaa ahtopaineet herkästi, mutta ei silti ahdista mistään. Entisen pakopesän A/R oli 1.3, nykyisen on tasan yksi. Lukemia ei lue missään, mutta Laatudieselin Siltanen tiesi nämä kertoa. Täytyy kehua firmaa muutenkin, tuntuu olevan tietotaitoa ahtamisesta yllinkyllin, ja mersumies vielä itsekin...Seuraavaan projektiin ei ole epäselvyyttä, mistä turbo hommataan, jos ja kun semmosen aloitan.

Kaasuun vastaavuus nykyisellä turbolla on lähes sama kuin aiemmalla pienellä KKK24 ahtimella, mutta vetoa on eri tahtiin. Hiukan pelottaa taas tuo pannun kestävyys, kun tuli kokeiltua 1.8 barin paineilla kiihdytyksiä. Asfaltti oli liukasta vielä kolmosellakin, nastat sai kyytiä. Täytyy säätää hukkaportti johonkin 1.5 bariin ja malttaa mieli muutenkin. Onneksi on varakone taas olemassa, maksoi 50 euroa. Ei ole kallista tämä 200d koneiden harrastaminen, päivän homma ja taas mennään, jos tulee pipi. :roll:

Mielekkäämpää olisi pultata osat kiinni seuraavaksi johonkin vahvempaan pannuun, kuten Viton turbokoneeseen, mutta tuntuvat olevan kullasta tehtyjä nämä moottorit, ainakin hinnat ovat sen oloisia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Nyt on päivitelty turboa ja taisi tulla hyvä. Vaihdoin Switseriin..
Hieno juttu että pelaa, ei muuta kun kitkarengasta alle ja pian varmaan saamme ihailla teholappua ?.

Kävin äsken hakemassa kebabia ja tiet on kyllä sulia, ***kele kyllä se vitokin sutii hitusen, tosin sen huomaa vain keltasesta valosta.

Minulla paineen säätö toimii kuten arvaskin, käy 1,4: ssä ja laskee asetettuun (=1,2). Siinä on sarjassa se vastusventtiili. Tokkopa tuo haittaa, ei ainakaan lähde aukeamaan liian aikaisin.

....ja laatikko valittaa kuolemaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

JP74 kirjoitti:Nyt on päivitelty turboa ja taisi tulla hyvä. Vaihdoin Switseriin hiukan pienemmän pakopesän, sekä muutin hiukan hukkaportin lähtöä. Nyt nostaa ahtopaineet herkästi, mutta ei silti ahdista mistään. Entisen pakopesän A/R oli 1.3, nykyisen on tasan yksi. Lukemia ei lue missään, mutta Laatudieselin Siltanen tiesi nämä kertoa. Täytyy kehua firmaa muutenkin, tuntuu olevan tietotaitoa ahtamisesta yllinkyllin, ja mersumies vielä itsekin...Seuraavaan projektiin ei ole epäselvyyttä, mistä turbo hommataan, jos ja kun semmosen aloitan.




onhan se laatudieselin eemeli melko epeli turbojen muutostöiden parissa
tulokset on kyllä mahtavia kun nelipyttyisistä vehkeistä otetaan liki 1000hp

tässä vähän viteoota kun autossa on voimaa ja pitoja...

tivottavastai linkki toimii :shock:


http://www.lds-turbo.com/video.php
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pitäisköhän sitä isommalla rosentilla olevaa lukkoa harkita - toisaalta kun autolla pitäis ajaa muutakin ku suoraan...

Vaikuttavia videoita joka tapauksessa :-)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämmöinen paperi tuli Pohjanmaalta:



http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tah ... penkki.jpg


Lapussa on kolme eri vetoa. Aliarvioin ensin koneen tehot, joten paperi loppui kesken kahdella ekalla mittauksella. Punainen viiva on kolmas mittaus. Paperin laidassa on eri asteikoille omat tehoviivat, joista voi katsoa tehot.

Jossiteltavaa ei juurikaan jäänyt nykyisellä kokoonpanolla, kaikki toimii. Vetäviä kierroksia lisäämällä olisi mahdollista saada vielä jonkin verran tehoa nykyisellä pumpulla.
Viimeksi muokannut JP74, Su 20.03.2005 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

2.0D... aika vekotin.

Viesti Kirjoittaja IsoE »

:shock: Paljos on vääntöä?
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

JP74 kirjoitti:Tämmöinen paperi tuli Pohjanmaalta:



http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tah ... penkki.jpg

Jossiteltavaa ei juurikaan jäänyt nykyisellä kokoonpanolla, kaikki toimii. Vetäviä kierroksia lisäämällä olisi mahdollista saada vielä jonkin verran tehoa nykyisellä pumpulla.
Onnea!

Taitaa olla jonkinmoinen henkinen rajapyykki ylitetty, seuraavan sadan ylitykseen tarvii jo lisää mukeja :lol:

Tittelinkin voisi muuttaa jo Turbospesialistiksi.
Avatar
Vil_Ma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 76
Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vil_Ma »

Joutuukohan sitä nostamaan parisatasen myllyn paikalleen.... 8)
-pensalla pestään pensselit-
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Puuttuu vielä 30 hv, mitä minä oon nähänny.
että semmemonen
Billett
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kylä lähtee 200D! :D nyt on asiaa!
nosta vaan niitä kierroksia, mulla morkooli päällä iso loota tökkii vaihteet mukavasti päälle yli 6000 kierroksen koska vetoa tuntuu piisaavan samoille kierrosluvuille kuin 300CE:ssä mistä laatikko on otettu.
voimaa on oikeastaan aika lailla sopevasti :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no jo on irronnut hyvät teholukemat kakssatasesta. :shock: :D
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

JP74 kirjoitti:Tämmöinen paperi tuli Pohjanmaalta:



http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tah ... penkki.jpg

Jossiteltavaa ei juurikaan jäänyt nykyisellä kokoonpanolla, kaikki toimii. Vetäviä kierroksia lisäämällä olisi mahdollista saada vielä jonkin verran tehoa nykyisellä pumpulla.
Putsari oli muistaakseni myös paikallaan.Ehkä Jos sen olisi poistanut niin..? :P

Vääntöjä perstuntumalla on hyvin.Taisit saada sen laskettua?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

jorma kirjoitti:Puuttuu vielä 30 hv, mitä minä oon nähänny.
että semmemonen
Pikkaisen lisää saisi kierroksia nostamalla ja ottamalla ilmansuodattimen pois. Kone huohottaa myös melko lailla, kun on reppana nähnyt tietä jo n. 600tkm, ennenkuin joutui tähän kuritukseen. Ehkäpä annan olla tämän tässä nyt.

Ihmeen luja tuo mersun vakio nelivaihteinen laatikko ja pikkuperä. Ilmeisesti kevytperäisyys on pelastanut voimansiirron, kun pyörä lyö ekana tyhjää.

Veljellä on lastutettu Audi S3, joka kiihtyy vakiona tehtaan mukaan 6.8s nollasta sataan. Suorituskyky on nyt sama mun auton kanssa, tosin Audissa ei ole pito-ongelmia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Cooler kirjoitti:Vääntöjä perstuntumalla on hyvin.Taisit saada sen laskettua?
Onnea uudelle SuperTurbo lapselle :D

Laskin tuossa väännön, uskokoon ken tahtoo, että laskin okein näin aamutuimalla, ja mittaustarkkuuden puitteissa:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/mb200d_2.jpg

Oletin siis, jotta punainen käyrä on hevosvoimat takarenkaalta ja tein muunnokset HP = hp + 22 hv koko käyrän matkalta, eli vakiovälityshäviöllä. Vihreä ja lila käyrähän oli teho ja yksikkö kW :?:

ja tuolta löytyy excel sheet:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/mb200d.xls

[edit]: Maanvetovoima korjattu [9,91 -> 9,81] : :roll:
Viimeksi muokannut veskola, La 19.03.2005 19:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin