190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Onnittelut vaan täältäkin JP:lle, onnistuneesta virityksestä.

Ite erehdyin eilen käymään Vil_Man punaisen kyydissä ja iski kyllä semmosen turpo-kuumeen päälle :shock:

Oma projekti ois tarkoitus aloittaa ens viikolla, ei mulla taida vaan olla mitään mahdollisuutta tuollaisiin lukemiin (pieni ahdin!). Oikeestaan kaikki osat koossa, mutta cooleria vielä ootellaan.

Teitkö minkälaisen remontin tuohon koneeseen ennen turpotusta?
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

JP74 kirjoitti:Tämmöinen paperi tuli Pohjanmaalta:



http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tah ... penkki.jpg

Jossiteltavaa ei juurikaan jäänyt nykyisellä kokoonpanolla, kaikki toimii. Vetäviä kierroksia lisäämällä olisi mahdollista saada vielä jonkin verran tehoa nykyisellä pumpulla.
Onneksi olkoon! Sait heräteltyä taas minun turbonvaihtokuumeen :twisted:
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tuo penkki ei varmasti anna yhtään ylimääräistä heppaa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

1000 lisää kierroksia ja paineet 2.0 par, aika lähellä 300 rikki.
Billett
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Saattaa vaan mennä ryntäytyskierrokset kahdeksaan tonniin jos tuohon kiristää vetäviä kierroksia tonnilla.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

jorma kirjoitti:1000 lisää kierroksia ja paineet 2.0 par, aika lähellä 300 rikki.
ja on lähellä mennä moottorikin rikki
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Saattaa olla jo rikki siinä vaiheessa :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Kysymys
Montako Superturboa on särkynny kierroksista, tietääkseni ei yhtään.
Billett
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Onkos niitä yleensäkkään särkynyt?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Niistä kierroksista, isku 134mm männän halk. 114m tilavuus 8.2l kierrokset 6200-6800 ja toimii. Video tulossa riippuu Maurin kiireistä.
Billett
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Komeet on mitat ja kierrokset :D
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Paljonko tuommoisessa vehkeessä on vetoja? 5000hp / 20000Nm?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Oisko joku 95hv/130nm :lol:

Näytti aika iloseen ottavan maita alleen :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikäs siellä poksahti kun dragvaattori saapui maaliin? :roll:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mukavat käppyrät JP:llä. Pannaanpa omat pikkurupelikuvat vertailuksi. Kaks käppyrää eri ahtopaineilla, muistaakseni 0,9 ja 1,5. Syöttöön ei ole koskettu, on PP:n jäljiltä.
http://personal.inet.fi/private/julli/2 ... m_copy.jpg
http://personal.inet.fi/private/julli/2 ... v_copy.jpg
http://personal.inet.fi/private/julli/2 ... s_copy.jpg

Muutama kuva pellin alta:
http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_0635_copy.jpg
http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_0636_copy.jpg
http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_0640_copy.jpg

Isompaa rupelia olis suunnitelmissa ja yhtä lisävaihetta ja muuta pientä.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pistetään käyrää paperillle sitten kun sitä, on, näytille!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Julli kirjoitti:Mukavat käppyrät JP:llä. Pannaanpa omat pikkurupelikuvat vertailuksi.<...>
Isompaa rupelia olis suunnitelmissa ja yhtä lisävaihetta ja muuta pientä.
Vertailkaapas muuten nyt silmä kovana noita vääntökäyriä JP:n ja Jullin autoissa:
rpm julli jp
2500 250 200
3000 375 230
4000 330 320
4500 320 340
4870 275 330
[arvot monitorilta arvioituna]

On hieman eriluonteiset....mutta siinähön tuo ahtimen (ja ehkä pumpunkin) vaikutus hyvin näkyy...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

veskola kirjoitti:
Julli kirjoitti:Mukavat käppyrät JP:llä. Pannaanpa omat pikkurupelikuvat vertailuksi.<...>
Isompaa rupelia olis suunnitelmissa ja yhtä lisävaihetta ja muuta pientä.
Vertailkaapas muuten nyt silmä kovana noita vääntökäyriä JP:n ja Jullin autoissa:
rpm julli jp
2500 250 200
3000 375 230
4000 330 320
4500 320 340
4870 275 330
[arvot monitorilta arvioituna]

On hieman eriluonteiset....mutta siinähön tuo ahtimen (ja ehkä pumpunkin) vaikutus hyvin näkyy...

Sen verran kommentoitava noita vääntökäppyröitä, että alakierroksilla ei ajettu kaasu pohjassa mitatessa, koska kone olisi "tukehtunut" polttoaineeseen. Mulla ei ole savutuksenestopiiri käytössä tällä hetkellä. Himpun alempana olisi voinut tulla enemmän tehoa, mutta kaasu on lyöty pohjaan vasta ahtopainemittarin näyttäessä tarpeeksi.

Selvähän tuo on, että suuri turbo vaatii enemmän kierroksia, jotta alkaa ahtamaan kunnolla, yläkierroksilla olisi vielä käyrä noussut jonkin matkaa, mutta pumpun vetävät kierrokset loppuvat jo n. 5000 kierrokseen. Kone kiertää vapaana jonkun 5500-5600, joten kyllä sinne voi lisätä 500-1000 kierrosta helposti. Jos särkymistä pelätään, ei kai tämmösiä värkkejä kannata alkaa ollenkaan tekemäänkään :lol:

Vakioveivit saattavat antautua jossain vaiheessa, mutta ei nuo nyt aivan sokerista näy olevan kuitenkaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Sen verran kommentoitava noita vääntökäppyröitä, että alakierroksilla ei ajettu kaasu pohjassa mitatessa, koska kone olisi "tukehtunut" polttoaineeseen.
Jotain tuommosta vähän odotinkin.

Onkos morkooli tuloillaan eri pumppuun vai samaan(ko), vai mikä on homman meininki ?

Oleellista kuitenkin, jotta Jullilla kääntyy käyrä laskuun [tosin korkeammalta] kun sulla vielä ilosesti sojottaa ylöspäin siihen kierrosrajoittimeen saakka :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Suurennus

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Julli kirjoitti:Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
Mitäs jos siihen laittais isommat sisuskalut, että hönkis siel ylhäälläkin? :twisted: :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Julli kirjoitti:Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
Olet saanut kuitenkin pidettyä vehkeet kunnossa sillä KKK ahtimella, semmonenhan siinä oli vai ? ja ahtopaineet ei liene aina 1,5 barissa ainakaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa ?

Olikos ahtimen päivityssuunnitelmia kevääksi, vaikka ehtiihän tuolla ihan riittävästi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

veskola kirjoitti:
Olet saanut kuitenkin pidettyä vehkeet kunnossa sillä KKK ahtimella, semmonenhan siinä oli vai ? ja ahtopaineet ei liene aina 1,5 barissa ainakaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa ?

Olikos ahtimen päivityssuunnitelmia kevääksi, vaikka ehtiihän tuolla ihan riittävästi.
Joo hyvin on toistaseksi tuolla KKK:lla pelannu. Ei kone edes huohota yhtään. Tosin aika nätisti on talvi tullu ajeltua.

Paineet pysyy alle 1 bar ja maksimisyöttöjäki pikkusen rajotin ettei ahtopaine karkaa suuremmilla kierroksilla. Käy hukkaporttikin pieneksi isommilla kierroksilla varsinkin isommalla vaihteella vedättäessä. Varmaan olis aika kovat pakopaineet jos mittailis. Kyllähän se isompi ahdin olis hyvä kestävyydenkin kannalta. Saa nähä kuinka sitä kesällä jaksaa värkätä.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

JP74:lle muutama kysymys:

-monesko moottori on menossa?
-onko kansi vakio?
-onko pumppu sama, mikä on alusta asti ollut, eli Pasin tekemä 7 mm tapeilla?
-minkä kokoinen putki on nytten, 3"?
-onko öljyn lauhdutinta?

Kysymyksiin voi vastata kierrellen kuten politiikko jos on 'top secret' asioita, tai olla vastaamatta kokonaan :mrgreen:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

markox kirjoitti:JP74:lle muutama kysymys:

-monesko moottori on menossa?
-onko kansi vakio?
-onko pumppu sama, mikä on alusta asti ollut, eli Pasin tekemä 7 mm tapeilla?
-minkä kokoinen putki on nytten, 3"?
-onko öljyn lauhdutinta?

Kysymyksiin voi vastata kierrellen kuten politiikko jos on 'top secret' asioita, tai olla vastaamatta kokonaan :mrgreen:
Ei näissä mitään salaista ole.

Toinen moottori menossa, ensimmäinen särkyi penkityksessä marraskuussa ylikuumenemisen yms. takia Nykyinen alakerta on parhaat päivät nähnyt kauan sitten, sattui vaan löytyyn nurkista jonkun jo käytöstä poistamana. On väljä ja huohottaa.

Kansi on vakio, tosin oikaistu ja kunnostettu täydellisesti, pako-ohjurit, venttiilit yms. Suuttimen kärjet on tarkoitus vaihtaa lähiviikkoina, ainakin tarkastuttaa avautumispaineet.

Pumppu on sama kuin alusta asti, tosin ruuvattu niin täysille kuin mahdollista. Kierroksia voisi vielä nostaa, ne ovat aika lailla alkuperäisissä lukemissa.

Putki on alkukäyrältä 3 tuumaista, vaihdelaatikolta eteenpäin 2.5 tuumaista.

Öljynjäähdytintä ei ole.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Roskapönttöön on tullut tässä alkukesästä tehtyä pieniä päivityksiä, koska kone alkoi vaihteeksi käymään kolmella, jne.

Syy löytyi ykköspytystä, jossa männänrenkaanväli oli lohjennut irti, tehden kolon sylinteriputkeen. Oli positiivinen yllätys, että missään ei ollut lämpöleikkautumia, vaan kertakaikkiaan paine oli ollut liian suuri vaparin männälle. 600tkm ei tietysti vaikuta mitään...

Eri vaihtoehtoja pohdittuani, totesin olevani riittävän häiriintynyt jatkamaan om601:llä, vaikka kaikki muutkin vaihtoehdot harrastuksen lopettamista myöten kävivät mielessä.

Eli pistin koneen palasiksi ja koneistamossa vaihdettiin ykkösen putki ja oikaistiin lohkon taso. Muut sylinterit hoonattiin, jotta tarvittava välys männälle saataisiin. Tarkoitus oli laittaa turbon männät ja veivit, mutta veiveiksi jäi vakiot, koska öljyruiskut jäivät laittamatta yrityksestä huolimatta. Vaparin kankiin koneistettiin kuitenkin kaksi milliä suurempi silmä, johon laitettiin turbodieselin hela. Tämä siksi, koska tD:n männäntappi on kaksi milliä paksumpi.

Öljypumpuksi tuli250turbon pumppu, koska öljynjäähdytin saattaa tarvita enemmän tuottoa, kuin mitä 200d pumppu antaa.

Öljynjäähdytin lisättiin järjestelmään, ja olipahan oma nujakkansa löytää paikka kennolla ja letkuille. Siellä ne nyt ovat kuitenkin, kenno vasemmassa pyöränkotelossa edessä, kuten alkuperäinen ratkaisu.

Vauhtipyöräksi laitoin 230e:n 228 mm kytkimellä olevan limpun, joka on jonkun verran kevyempi, kuin alkuperäinen. Kytkin ei vaan tällä hetkellä pidä, mutta asia korjataan. Vaihdelaatikko vaihtui samalla viisivaihteiseksi. Huippuja riittää tarvittaessa, sillä perä on edelleen 3.23 pikkuperä. Satasessa ei ole kuin n2200:n kierrokset, joten melkoinen aavikkovälitys tuli. Menee pintakaasulla satasta tosi kevyesti, joten kulutus olisi matka-ajossa tod. näk erittäin pieni.

Pumppu kävi PP:llä päivityksessä, vetävät kierrokset ovat nyt n. 500 kierrosta korkeammalla ja maksimi lähellä 6000. Myös syöttö koko kierrosalueella tuntuisi lisääntyneen, sillä ahdin herää aikaisemmin. Savua riittää vielä 1.5 barin kohdalla kun aikaisemmin savua ei tullut enää näillä paineilla. Luistavan kytkimen takia ei oikein saa selvää paljonko tuli lisää, mutta suunta on ylöspäin. Penkittämään mennään, kunhan kytkin pitää ja sähköflekti ohjauksineen saadaan aikaiseksi.

Järjellä ei ole enää mitään tekemistä tämän homman kanssa, jos joku alkaa epäilemään koneen kestoa. Toivotaan, että pääsisi nyt kesän kuitenkin. Ja loppuun esitän toiveen, että tähän topicciin ei alettaisi mitään vääntöä pumpunviilajien paremmuudesta, kun en itsekään sillä mielellä kirjoita.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Toivotaan että vehje alkaa pysymään nipussa. Kyllä tuo öljynjäähdytys saattaa hyvinkin pelastaa koneen jos pitkää siivua vetelee reilummin.

Muista puhallella paineilmalla sen öljyputsarin tikun reiät aina öljynvaihdon yhteydessä.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Alkaa oleen S3 sillassa .. :wink:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

1.7 baarissa paineet kävi ja kun just alko makiasti vetään niin paine putki taas ylläen räjähti, aika lailla voima sauhua puski....... :wink:
www.thaiklupi.fi
Vastaa Viestiin