Onnittelut vaan täältäkin JP:lle, onnistuneesta virityksestä.
Ite erehdyin eilen käymään Vil_Man punaisen kyydissä ja iski kyllä semmosen turpo-kuumeen päälle
Oma projekti ois tarkoitus aloittaa ens viikolla, ei mulla taida vaan olla mitään mahdollisuutta tuollaisiin lukemiin (pieni ahdin!). Oikeestaan kaikki osat koossa, mutta cooleria vielä ootellaan.
Teitkö minkälaisen remontin tuohon koneeseen ennen turpotusta?
Jossiteltavaa ei juurikaan jäänyt nykyisellä kokoonpanolla, kaikki toimii. Vetäviä kierroksia lisäämällä olisi mahdollista saada vielä jonkin verran tehoa nykyisellä pumpulla.
Onneksi olkoon! Sait heräteltyä taas minun turbonvaihtokuumeen
Julli kirjoitti:Mukavat käppyrät JP:llä. Pannaanpa omat pikkurupelikuvat vertailuksi.<...>
Isompaa rupelia olis suunnitelmissa ja yhtä lisävaihetta ja muuta pientä.
Julli kirjoitti:Mukavat käppyrät JP:llä. Pannaanpa omat pikkurupelikuvat vertailuksi.<...>
Isompaa rupelia olis suunnitelmissa ja yhtä lisävaihetta ja muuta pientä.
On hieman eriluonteiset....mutta siinähön tuo ahtimen (ja ehkä pumpunkin) vaikutus hyvin näkyy...
Sen verran kommentoitava noita vääntökäppyröitä, että alakierroksilla ei ajettu kaasu pohjassa mitatessa, koska kone olisi "tukehtunut" polttoaineeseen. Mulla ei ole savutuksenestopiiri käytössä tällä hetkellä. Himpun alempana olisi voinut tulla enemmän tehoa, mutta kaasu on lyöty pohjaan vasta ahtopainemittarin näyttäessä tarpeeksi.
Selvähän tuo on, että suuri turbo vaatii enemmän kierroksia, jotta alkaa ahtamaan kunnolla, yläkierroksilla olisi vielä käyrä noussut jonkin matkaa, mutta pumpun vetävät kierrokset loppuvat jo n. 5000 kierrokseen. Kone kiertää vapaana jonkun 5500-5600, joten kyllä sinne voi lisätä 500-1000 kierrosta helposti. Jos särkymistä pelätään, ei kai tämmösiä värkkejä kannata alkaa ollenkaan tekemäänkään
Vakioveivit saattavat antautua jossain vaiheessa, mutta ei nuo nyt aivan sokerista näy olevan kuitenkaan.
JP74 kirjoitti:Sen verran kommentoitava noita vääntökäppyröitä, että alakierroksilla ei ajettu kaasu pohjassa mitatessa, koska kone olisi "tukehtunut" polttoaineeseen.
Jotain tuommosta vähän odotinkin.
Onkos morkooli tuloillaan eri pumppuun vai samaan(ko), vai mikä on homman meininki ?
Oleellista kuitenkin, jotta Jullilla kääntyy käyrä laskuun [tosin korkeammalta] kun sulla vielä ilosesti sojottaa ylöspäin siihen kierrosrajoittimeen saakka
Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
Julli kirjoitti:Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
Mitäs jos siihen laittais isommat sisuskalut, että hönkis siel ylhäälläkin?
Julli kirjoitti:Onhan se selvää, että isompi turbo herrää vähän myöhemmin. Tuo oma kokoonpano on aivan mukava ajella normaaliliikenteessä, mutta sitten kun runttaa kaasun pohjaan niin jää kaipaamaan sinne ylärekisteriin lisäpotkua. Varmaan tuossa 3000-3500 kierroksen kohilla vähän nykäsee, mutta sitten se meno jatkuu aika samanlaisena siitä ylöspäin. Alkaa ahistaan tuo pieni pakopesä.
Olet saanut kuitenkin pidettyä vehkeet kunnossa sillä KKK ahtimella, semmonenhan siinä oli vai ? ja ahtopaineet ei liene aina 1,5 barissa ainakaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa ?
Olikos ahtimen päivityssuunnitelmia kevääksi, vaikka ehtiihän tuolla ihan riittävästi.
veskola kirjoitti:
Olet saanut kuitenkin pidettyä vehkeet kunnossa sillä KKK ahtimella, semmonenhan siinä oli vai ? ja ahtopaineet ei liene aina 1,5 barissa ainakaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa ?
Olikos ahtimen päivityssuunnitelmia kevääksi, vaikka ehtiihän tuolla ihan riittävästi.
Joo hyvin on toistaseksi tuolla KKK:lla pelannu. Ei kone edes huohota yhtään. Tosin aika nätisti on talvi tullu ajeltua.
Paineet pysyy alle 1 bar ja maksimisyöttöjäki pikkusen rajotin ettei ahtopaine karkaa suuremmilla kierroksilla. Käy hukkaporttikin pieneksi isommilla kierroksilla varsinkin isommalla vaihteella vedättäessä. Varmaan olis aika kovat pakopaineet jos mittailis. Kyllähän se isompi ahdin olis hyvä kestävyydenkin kannalta. Saa nähä kuinka sitä kesällä jaksaa värkätä.
-monesko moottori on menossa?
-onko kansi vakio?
-onko pumppu sama, mikä on alusta asti ollut, eli Pasin tekemä 7 mm tapeilla?
-minkä kokoinen putki on nytten, 3"?
-onko öljyn lauhdutinta?
Kysymyksiin voi vastata kierrellen kuten politiikko jos on 'top secret' asioita, tai olla vastaamatta kokonaan
-monesko moottori on menossa?
-onko kansi vakio?
-onko pumppu sama, mikä on alusta asti ollut, eli Pasin tekemä 7 mm tapeilla?
-minkä kokoinen putki on nytten, 3"?
-onko öljyn lauhdutinta?
Kysymyksiin voi vastata kierrellen kuten politiikko jos on 'top secret' asioita, tai olla vastaamatta kokonaan
Ei näissä mitään salaista ole.
Toinen moottori menossa, ensimmäinen särkyi penkityksessä marraskuussa ylikuumenemisen yms. takia Nykyinen alakerta on parhaat päivät nähnyt kauan sitten, sattui vaan löytyyn nurkista jonkun jo käytöstä poistamana. On väljä ja huohottaa.
Kansi on vakio, tosin oikaistu ja kunnostettu täydellisesti, pako-ohjurit, venttiilit yms. Suuttimen kärjet on tarkoitus vaihtaa lähiviikkoina, ainakin tarkastuttaa avautumispaineet.
Pumppu on sama kuin alusta asti, tosin ruuvattu niin täysille kuin mahdollista. Kierroksia voisi vielä nostaa, ne ovat aika lailla alkuperäisissä lukemissa.
Putki on alkukäyrältä 3 tuumaista, vaihdelaatikolta eteenpäin 2.5 tuumaista.
Roskapönttöön on tullut tässä alkukesästä tehtyä pieniä päivityksiä, koska kone alkoi vaihteeksi käymään kolmella, jne.
Syy löytyi ykköspytystä, jossa männänrenkaanväli oli lohjennut irti, tehden kolon sylinteriputkeen. Oli positiivinen yllätys, että missään ei ollut lämpöleikkautumia, vaan kertakaikkiaan paine oli ollut liian suuri vaparin männälle. 600tkm ei tietysti vaikuta mitään...
Eri vaihtoehtoja pohdittuani, totesin olevani riittävän häiriintynyt jatkamaan om601:llä, vaikka kaikki muutkin vaihtoehdot harrastuksen lopettamista myöten kävivät mielessä.
Eli pistin koneen palasiksi ja koneistamossa vaihdettiin ykkösen putki ja oikaistiin lohkon taso. Muut sylinterit hoonattiin, jotta tarvittava välys männälle saataisiin. Tarkoitus oli laittaa turbon männät ja veivit, mutta veiveiksi jäi vakiot, koska öljyruiskut jäivät laittamatta yrityksestä huolimatta. Vaparin kankiin koneistettiin kuitenkin kaksi milliä suurempi silmä, johon laitettiin turbodieselin hela. Tämä siksi, koska tD:n männäntappi on kaksi milliä paksumpi.
Öljypumpuksi tuli250turbon pumppu, koska öljynjäähdytin saattaa tarvita enemmän tuottoa, kuin mitä 200d pumppu antaa.
Öljynjäähdytin lisättiin järjestelmään, ja olipahan oma nujakkansa löytää paikka kennolla ja letkuille. Siellä ne nyt ovat kuitenkin, kenno vasemmassa pyöränkotelossa edessä, kuten alkuperäinen ratkaisu.
Vauhtipyöräksi laitoin 230e:n 228 mm kytkimellä olevan limpun, joka on jonkun verran kevyempi, kuin alkuperäinen. Kytkin ei vaan tällä hetkellä pidä, mutta asia korjataan. Vaihdelaatikko vaihtui samalla viisivaihteiseksi. Huippuja riittää tarvittaessa, sillä perä on edelleen 3.23 pikkuperä. Satasessa ei ole kuin n2200:n kierrokset, joten melkoinen aavikkovälitys tuli. Menee pintakaasulla satasta tosi kevyesti, joten kulutus olisi matka-ajossa tod. näk erittäin pieni.
Pumppu kävi PP:llä päivityksessä, vetävät kierrokset ovat nyt n. 500 kierrosta korkeammalla ja maksimi lähellä 6000. Myös syöttö koko kierrosalueella tuntuisi lisääntyneen, sillä ahdin herää aikaisemmin. Savua riittää vielä 1.5 barin kohdalla kun aikaisemmin savua ei tullut enää näillä paineilla. Luistavan kytkimen takia ei oikein saa selvää paljonko tuli lisää, mutta suunta on ylöspäin. Penkittämään mennään, kunhan kytkin pitää ja sähköflekti ohjauksineen saadaan aikaiseksi.
Järjellä ei ole enää mitään tekemistä tämän homman kanssa, jos joku alkaa epäilemään koneen kestoa. Toivotaan, että pääsisi nyt kesän kuitenkin. Ja loppuun esitän toiveen, että tähän topicciin ei alettaisi mitään vääntöä pumpunviilajien paremmuudesta, kun en itsekään sillä mielellä kirjoita.