Suora kytkentä sähköflektille?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Suora kytkentä sähköflektille?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonni.
Lämpiämisongelmat M103:ssa vielä kerran aiheeksi. Lukekaa ajatuksella, selkeämmin kuin kielellisesti kamalaan listamuotoon tätä en jaksa pukea.

Ongelma 1: lämppärin magneettiventtiili jumittaa ja päästää mieluummin kuskin puolelle kuumaa kuin kylmää. Pelaa 2x viikko normaalisti, 5x viikko paranormaalisti.

Seuraus tästä: Ilmastoinnin kompura joutuu puskemaan jumittavasta magneettivenasta johtuen poikkeuksellisen lämpimään systeemiin kylmää ilmaa: paine järjestelmässä kasvaa hyvin äkkiä niin isoksi että ilmastointi kytkeytyy pois päältä.
Ílmastoinnin toimiessa myös sähköflekti nokalla toimii normaalisti.

Huollon ratkaisu: ILmastointiin täytettiin kylmäainetta kesällä, mutta em. liikapaineista johtuen vain vähän, sen verran että ilmastonti alkoi huoltoliikkeen pihalla toimia kiltisti.
Nyt kylmäainetta on poistunut systeemistä niin (vaikka järjestelmä ei tiettävästi
vuoda) että kompura ei kytkeydy.

Mutta onko -jumankekka- niin, että kun kompura ei kytkeydy, ei toimi myöskään sähköflekti ilmastoinnin kennon edessä?! :?

Ongelma 2 on nimittäin se, että viskokytkimellä toimiva varsinainen tuuletin ei näillä etelän 21 asteen lämpötiloilla riitä pitämään koneen lämpöjä taajamassa kurissa. Visko kytkeyttyy vasta, kun viisari on 100 asteen viivan kohdalla, mutta hirvittää se hiukan itseä. Kun sähköflekti toimi kunnolla kesällä, lämpötilat pysyivät alle 100 asteessa kovallakin helteellä.

Eli jos en nyt syystä tai toisesta kustannus/aikasyistä saa noita magneettiventtiilejä kunnostettua/vaihdettua jotta ilmastointi ja sitäkautta sähköpuhallin saataisiin käynnistymään aina ~95 asteessa, voiko ko. sähköpuhaltimelle ottaa jostain suoran virran? Vaikka se sitten pyörisi koko ajan tai ottaisi ohjauksensa muualta kuin ilmastointilaitteesta.

Jos ja kun kaavailemani teko onnistuu, mistä ja miten flektille voisi virtasta ryöstää? Ja liittyykö tähän jotain salatiedettä?

Mie vaan kysyn. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Suora kytkentä sähköflektille?

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:Jos ja kun kaavailemani teko onnistuu, mistä ja miten flektille voisi virtasta ryöstää? Ja liittyykö tähän jotain salatiedettä?

Mie vaan kysyn. :roll:
Velipojan Amatsoonissa on tuollainen systeemi, ilmastointia ei tosin ole. 8)
Vie sitten vallan helvetisti virtasta, kannattaa tsekata että laturi ja akku on iskukunnossa.

Jos se ohjaus toimii jollain sähköisellä anturi- / ohjaussysteemillä, niin eihän se tarvi muuta kuin ohittaa normaalilla ohituskytkennällä ja kytkimellä. Näin ainakin yksinkertaisimmillaan. :oops:
Ja sitten kannattaa laittaa hieman paksumpaa narua, ainakin tuo Matsonin tuuletin haukkaa peräti 35A. :shock: Ja jos sen laturi on myöskin 35A, niin siitä voi vetää tiettyjä johtopäätöksiä... :lol:

Olipas taas apua tästakin replystä, noh seuraava pullo auki. :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Eiköhän sen virran voi ottaa muualtakin :roll:

Miten ois, jos virran ottais ajovaloista, eli potkuri lähtis pyörimään, kun valot syttyy :roll:

Täytyypäs kaivella, multa pitäis löytyä kytkentäkaavio kyseiseen kylmennysvekottimeen :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Pepekyy kirjoitti:Eiköhän sen virran voi ottaa muualtakin :roll:

Miten ois, jos virran ottais ajovaloista, eli potkuri lähtis pyörimään, kun valot syttyy :roll:
Mutta minkä takia se virta pitäisi ottaa jostain muualta?
Eikö olisi helpointa selvittää tuon sähköflektin kytkentäperiaate ja ohittaa se kytkentä normaalilla on/off kytkimellä? Tällöin voisi tuuletinta käyttää aina kun huvittaa, esim. lämpöjen noustessa yli 90 asteen.
Talvellahan kone tuskin ylikuumenee, joten silloin tuo ajovaloilta ohjausvirran saava kytkentä olisi hieman huono.
Ja kun se flekti tosiaan vie jokseenkin sen 30-40A, niin varmaan jatkuvasti käyvä propelli näkyisi jo kulutuksessakin.
Ei se sähkökään tyhjästä synny. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Jos kytkentä on samanlainen k. 190e mallissa
Tuota nokalla oleva sähköflektiä ohjaa ilmastoinnin
kuivaajan yhteydessä oleva painekytkin, joka paineen
noustessa säädetyn rajan yläpuolelle kytkee puhaltimen
päälle.

Näinollen ilmastoinnin toimiminen on edellytyksenä
puhaltimen kytkeytymiselle.

Tähän paikkaan on myös helppo vetää johtimet auton sisältä
ja asentaa kytkin, josta puhaltimen saa käyntiin milloin haluaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:Mutta minkä takia se virta pitäisi ottaa jostain muualta?
Ja kun se flekti tosiaan vie jokseenkin sen 30-40A, niin varmaan jatkuvasti käyvä propelli näkyisi jo kulutuksessakin.
Ei se sähkökään tyhjästä synny. :wink:
Tänkjuu tähän asti.
Mutta miten muka yksi kapinen sähköpuhallin voi ottaa noin helkkaristi virtaa? Kooltaan/nopeudeltaan se ei vaikuta silmämääräisesti tsekattuna mitenkään normaalia "toimistopuhallinta" juuri järeämmältä... :?

Niin, siis ilmastoinnin toimiminen on edellytys sille että propelli ylipäätään pyörii. Sen lisäksi vermeessä on lämpötila-anturi jonka antaman tiedon perusteella vekotin varsinaisesti käynnistyy.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Miten niin Aku visko kytkeytyy vasta 100 asteessa???? Kyllä mulla ainakin missä on visko ollut, pyörii se koko ajan ja onnistuu myös pitämään lämmöt oikeina. Sähkömagneetti ohjatut kytkeytyy taasen lämpötila-anturin mukaan...?
Ilmastointi ongelmaan en osaa puuttua :oops: tietämys rajoittuu kompuroiden vaihtoon...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

raul kirjoitti:Miten niin Aku visko kytkeytyy vasta 100 asteessa???? Kyllä mulla ainakin missä on visko ollut, pyörii se koko ajan ja onnistuu myös pitämään lämmöt oikeina. Sähkömagneetti ohjatut kytkeytyy taasen lämpötila-anturin mukaan...?
Ilmastointi ongelmaan en osaa puuttua :oops: tietämys rajoittuu kompuroiden vaihtoon...
Joo, pyöriihän visko koko ajan, mutta se lukittaa vasta jossain 95 asteessa niin että tuulettimen pyörintänopeus kasvaa moottorin kierrosnopeuden mukaan.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mauri H. kirjoitti: Joo, pyöriihän visko koko ajan, mutta se lukittaa vasta jossain 95 asteessa niin että tuulettimen pyörintänopeus kasvaa moottorin kierrosnopeuden mukaan.
Onko tietoa voisko sitten tätä visko lämpöanturia käyttää sähkömag. flektin anturina? Niitä ei nimittäin saa kuin 100asteisina... :x
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tuosta ampeerimäärästä...

Onhan tuo auton sähköflekti hieman eri kaliiberia, kuin toimistotuuletin.
Se kun joutuu puskemaan ilman tuon jäähdyttimen läpi, eikä se ole mikään helppo tehtävä.
Ei tuo Mersun propelli välttämättä tuota 30-40A haukkaa, kun siinä on se viskokin lisäksi. Mutta kyllä se varmaan ainakin 20A ottaa.
Eihän sillä saada propellin tehoksi kuin 240W ohmin lakien mukaan.

Mutta tuossa Amatsonissa on poistettu alkuperäinen propelli tehoa syömästä jakopäästä ja se on korvattu 35A Boschin sähkötuulettimella.
Ja kun se käy, niin pitää melkein pahempaa ääntä kuin itse moottori... :lol:
No joo, enkä se on sitten varsinaista "hipo"-tuninkia. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

raul kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Joo, pyöriihän visko koko ajan, mutta se lukittaa vasta jossain 95 asteessa niin että tuulettimen pyörintänopeus kasvaa moottorin kierrosnopeuden mukaan.
Onko tietoa voisko sitten tätä visko lämpöanturia käyttää sähkömag. flektin anturina? Niitä ei nimittäin saa kuin 100asteisina... :x
Viskossa ei ole lämpöanturia, vaan se toimii niin että jäähdyttäjän läpi virtaava kuuma ilma osuu viskon metallikeskiöön, ja sen sisällä oleva silikoniöljy alkaa jähmettymään tuossa 95 asteessa, jolloin visko alkaa tarraamaan kiinni.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No eipä sitten ole tullu tutkittua lämpötiloja tarpeeksi tarkkaan... :lol: Saahan siitä helposti vaikutelman että pyörii koko ajan täysillä. Se on muistaakseni aika kallis osa se viskotuuletin? Mulla taitaa olla vielä varastossa jos joku 123:een tarvii...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:No eipä sitten ole tullu tutkittua lämpötiloja tarpeeksi tarkkaan... :lol: Saahan siitä helposti vaikutelman että pyörii koko ajan täysillä. Se on muistaakseni aika kallis osa se viskotuuletin? Mulla taitaa olla vielä varastossa jos joku 123:een tarvii...
Jep. Viskokytkimessä on miehekäs kilohinta. Kyllähän se viskonkin välityksellä toimiva propelli pyörii hiukan koko ajan, mutta ei niinkään seuraa koneen käyntinopeutta. Kokeilepa pyörittää käsin sammutetun kylmän tai noin 80-asteisen koneen tuuletinta: pyörii vaivatta. SAmmuta sitten kone uudestaan, kun lämpöä on melkein 100 astetta ja yritä pyöräyttää propellia käsin: eipä juuri liikahdakaan. Tällöin, koneen ollessa riittävän kuuma, saa kierroksia nostamalla myös selkeästi tuon tuulettimen nopeutta nostettua.

PS. Mahtaako olla tehossa / virtasyöppöyudessä paljon eroja eri sähköpuhaltimien välillä. Meinaten esim. mersun alkuperäistä ja tätä meikäläisen autossa olevaa Diavian hässäkkää?

Periaatteessa - tuli mieleen - että voisihan koneeseen liittää esim. pakkastulpan paikalle tai termarikotelon yläosaan erillisen länpötila-anturin, joka kytkisi ohjausvirran tuolle sähköihmeelle.

Saas nähdä. Hulluahan näitä on miettiä kelien jo viilettyä, mutta...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

No

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Laita ihmeessä ensin ne magneettiventtiilit kuntoon, ei ole paha rasti, jos sitten vielä on lämpenemisongelmia, niin sitten kannattaa ihmetellä. Ei luulisi enää ilmastoinin kytkeytyvän pois, ja näin se sähköflektikin toimii, ja ilmastoidussa autossa sen sähköflektin toimivuus on elintärkeää juuri pienillä nopeuksilla / kaupungissa koska se ilmastoinnin kenno heikentää ilmavirtaa syylarin lävitse.
Vastaa Viestiin