Lämpiämisongelmat M103:ssa vielä kerran aiheeksi. Lukekaa ajatuksella, selkeämmin kuin kielellisesti kamalaan listamuotoon tätä en jaksa pukea.
Ongelma 1: lämppärin magneettiventtiili jumittaa ja päästää mieluummin kuskin puolelle kuumaa kuin kylmää. Pelaa 2x viikko normaalisti, 5x viikko paranormaalisti.
Seuraus tästä: Ilmastoinnin kompura joutuu puskemaan jumittavasta magneettivenasta johtuen poikkeuksellisen lämpimään systeemiin kylmää ilmaa: paine järjestelmässä kasvaa hyvin äkkiä niin isoksi että ilmastointi kytkeytyy pois päältä.
Ílmastoinnin toimiessa myös sähköflekti nokalla toimii normaalisti.
Huollon ratkaisu: ILmastointiin täytettiin kylmäainetta kesällä, mutta em. liikapaineista johtuen vain vähän, sen verran että ilmastonti alkoi huoltoliikkeen pihalla toimia kiltisti.
Nyt kylmäainetta on poistunut systeemistä niin (vaikka järjestelmä ei tiettävästi
vuoda) että kompura ei kytkeydy.
Mutta onko -jumankekka- niin, että kun kompura ei kytkeydy, ei toimi myöskään sähköflekti ilmastoinnin kennon edessä?!

Ongelma 2 on nimittäin se, että viskokytkimellä toimiva varsinainen tuuletin ei näillä etelän 21 asteen lämpötiloilla riitä pitämään koneen lämpöjä taajamassa kurissa. Visko kytkeyttyy vasta, kun viisari on 100 asteen viivan kohdalla, mutta hirvittää se hiukan itseä. Kun sähköflekti toimi kunnolla kesällä, lämpötilat pysyivät alle 100 asteessa kovallakin helteellä.
Eli jos en nyt syystä tai toisesta kustannus/aikasyistä saa noita magneettiventtiilejä kunnostettua/vaihdettua jotta ilmastointi ja sitäkautta sähköpuhallin saataisiin käynnistymään aina ~95 asteessa, voiko ko. sähköpuhaltimelle ottaa jostain suoran virran? Vaikka se sitten pyörisi koko ajan tai ottaisi ohjauksensa muualta kuin ilmastointilaitteesta.
Jos ja kun kaavailemani teko onnistuu, mistä ja miten flektille voisi virtasta ryöstää? Ja liittyykö tähän jotain salatiedettä?
Mie vaan kysyn.
