OM 606 cooler?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Pakastehauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 15.10.2004 18:46

OM 606 cooler?

Viesti Kirjoittaja Pakastehauki »

Mahtaako OM 606 koneissa olla vakiona cooleri? Jos on, niin minkälainen? Entä onko 606:n pumpuissa vakiona 6mm elementit?

Ei muuta, jatkakaa.
luuucas
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 48
Liittynyt: La 27.12.2003 19:26
Paikkakunta: p-pohjammaa

Viesti Kirjoittaja luuucas »

om 606.912 pitää sisällään 6mm:n tapit ja kuulerin keulilla. 8)
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Kuuleri on aivan liian pieni voima käytöön.
Billett
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mikä on Voima?
Pakastehauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 15.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja Pakastehauki »

Eli jos olisi tarkoitus hakea ~200 hepoa 300TDTstä niin olisiko 606:sen vakio cooleri jo liian pieni vaihtoehto?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Taitaa sinun tapauksessa olla 180 se lukema, siihen vakio pumppu juuri ja juuri tappii asti säädettynä riittää. Noihin lukemiin se jäähdytin on täysin sopiva..
Viimeksi muokannut Perttu K, Su 20.03.2005 11:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Perttu K kirjoitti:Taitaa sinun tapauksessa olla 180 se lukema, siihen vakio pumppu juuri ja juuri tappii asti säädettynä riittää. Noihin lukemiin se jäähdytin on täysin sopiva..
Vakiona 177hv. Kai siitä lastulla yli 200 hevosta saa.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ville S. kirjoitti: Vakiona 177hv. Kai siitä lastulla yli 200 hevosta saa.
Muistaakseni jonkun firman lastulla +58 hp.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Ari66 kirjoitti: Muistaakseni jonkun firman lastulla +58 hp.
Taitaa olla mainoshevosia :D
Parhaat lupaukset mitä olen löytänyt on joku +30 hepoa ja vääntöä +30-50 nm.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:
Ville S. kirjoitti: Vakiona 177hv. Kai siitä lastulla yli 200 hevosta saa.
Muistaakseni jonkun firman lastulla +58 hp.
Nyt taisi mennä rivipumppu ja sähköhärveli sekaisin :shock: mutta tuotahan ei speksattukaan alkuperäisessä kyssärissä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Perttu K kirjoitti:Taitaa sinun tapauksessa olla 180 se lukema, siihen vakio pumppu juuri ja juuri tappii asti säädettynä riittää. Noihin lukemiin se jäähdytin on täysin sopiva..
Unohtuipa tuossa millä koneella kysyjän auton on. Ilmeisesti siis tuo 300TDT on om 606:lla. Minä taas luulin että sellaista oltaisiin ruuvaamassa om603:een. :oops:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

pyhimys kirjoitti:Taitaa olla mainoshevosia :D
Parhaat lupaukset mitä olen löytänyt on joku +30 hepoa ja vääntöä +30-50 nm.
Voi olla.
Tällä foorumilla se linkki jonnekin joskus oli.
Yritin nyt sitä haeskellakin, mutta on varmaan jo poistunut bittitaivaaseen täältä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Pakastehauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 15.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja Pakastehauki »

Eli olisi tarkoitus siis ruuvata 603:seen jonkinlainen cooleri, esim 606:sen. Auto on 300 TDT 4Matic -91. Myös pumppua olisi tarkoitus muokata 6mm elementeillä, ja säädättää. 24v:n turbo ilmeisesti on siis hieman 12v:n vakiota isompi, joten kun senkin vielä vaihtaisi orkkiksen tilalle, niin paketti voisi olla asiallinen..?
Pakastehauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 15.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja Pakastehauki »

Offtopic: Mikä hieman suurempi turbo menisi suoraan kiinni 12v:n pakosarjaan? Jos aikoo edellä mainittua päivitystä tehdä tuohon kulkineeseen, niin originaali turbo käy varmaankin turhan pieneksi, eikö vain? Onko järkevämpää pysyä alkup. turbossa, ja asentaa vain intercooleri, ja säädättää pumppu, vai tulisiko lisäksi turbon, + 6mm elementtien vaihdolla kuinka paljon muutosta koneen kestävyyteen / tehoihin? Heittäkää fiksummat mielipiteitä :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vakioturbo riittää vakiopumpulla, ja sen jälkeen ei enää. Tuo 24-tappisen olisi tietty ihan hyvä, tai sitten ihan mittatilausturbo. Sen koko taas riippuu käyttötarkoituksesta ja mahdollisesta nälän kasvamisesta ja sen takia jätettävästä pelivarasta.

Vaikka 50/55 millisillä siivillä oleva voisi ollut ihan passeli n. 250-300 hv tehoihin asti.
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

luuucas kirjoitti:om 606.912 pitää sisällään 6mm:n tapit ja kuulerin keulilla. 8)
Paljonkohan noilla 6 mm elementeillä on mahdollista saada irti tuosta 606:sta?
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Käykö Mauri tuohon 606:n vakio sarjaan heittämällä jokin isompi turbo noin pulttijaon puolesta? eikö joku ollut ihan kivasti puristellut tehoja surratulla vakiosarjallakin.
Entä onko tietoa saako KKK:ltä isompia turboja tai KKK:n pesät jonkin muun merkin turboon? pitäisi saada pysymään konetila mahdollisimman vakion näköisenä ettei katsastusmies huomaa muutoksia jos näihin uusiin alkaa jotain tekemään.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä joissain Garreteissa on noita kolmiolaippoja, tuollainen 50/55 siivillä oleva ahdin on sikäli vielä aika vakion näköinen.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mutta jos pumpun joutuu avaamaan ja laittaa sinne 6mm tapit, niin eikö ole sama laittaa samantien 7mm. Kuitenkin jää harmittamaan jos tulevaisuudessa loppuu soppa kesken, hinta ei varmaan merkittävästi muutu? Vaikka 7mm tapilla ei haekkaan maksimi syöttöjä/ tehoja (esim. minun rakennelmassa), niin se elementti antaa sen sopan mukavammin pienillakin syöttömäärillä, koska elementin liike on pienempi samalla syöttömäärällä, mitä esim 5.5mm tapilla. Savutus on vähäisempää ja vääntää mukavammin näin käytännön testeissä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Aki P kirjoitti:Mutta jos pumpun joutuu avaamaan ja laittaa sinne 6mm tapit, niin eikö ole sama laittaa samantien 7mm. Kuitenkin jää harmittamaan jos tulevaisuudessa loppuu soppa kesken, hinta ei varmaan merkittävästi muutu?
Mielestäni jos elementtejä käydään vaihtelemaan, niin ehdottomasti 7 mm tapit. Kyselinkin lähinnä paljon on mahdollista saada tehoa suurinpiirtein tuolla sähköisesti ohjatulla rivipumpulla, vakioilla 6 mm tapeilla?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei ole tarkkaa tietoa, mutta kuutosilla pääsee varmaan 230 hv korville.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

pyhimys kirjoitti:Käykö Mauri tuohon 606:n vakio sarjaan heittämällä jokin isompi turbo noin pulttijaon puolesta? eikö joku ollut ihan kivasti puristellut tehoja surratulla vakiosarjallakin.
Entä onko tietoa saako KKK:ltä isompia turboja tai KKK:n pesät jonkin muun merkin turboon? pitäisi saada pysymään konetila mahdollisimman vakion näköisenä ettei katsastusmies huomaa muutoksia jos näihin uusiin alkaa jotain tekemään.
Kyllä kaikennäköstä sävellysta on tullut tehtyä. 606 on kyllä aikas pieni pakotelo, mutta eiköhän siihen jotakin sais kun oikein suunnittelis. :idea:
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Vieläkö sulla mauri on tuommosen 24- tappisen vakio pakosarja jouten?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eipä ole pakosarjaa enää, mutta Petri K:lla taitaa olla
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mauri H. kirjoitti:Eipä ole pakosarjaa enää, mutta Petri K:lla taitaa olla
Löytyy vielä pakosarja (OM606) turbolla sekä samaan koneeseen turbon imusarja.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Ari66 kirjoitti:
Ville S. kirjoitti: Vakiona 177hv. Kai siitä lastulla yli 200 hevosta saa.
Muistaakseni jonkun firman lastulla +58 hp.
Löytyipäs ainakin tuommoinen +30 kw ja 82 nm, jotka nuokin arvot on hyviä nostoja lastulla...
Niin tuolta -> http://www.powerflash.fi/chiptuning/aut ... des-e.html
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

pyhimys kirjoitti:Löytyipäs ainakin tuommoinen +30 kw ja 82 nm, jotka nuokin arvot on hyviä nostoja lastulla...
En tarkoittanut tuota firmaa.
Saattoi olla ulkolainenkin putiikki.
Kunpa vaan kaikki muistais mitä tietää :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin