Kokemuksia säädettävästä nokkapyörästä?
Kokemuksia säädettävästä nokkapyörästä?
Eli onko kellää kokemuksia 2.6e koneeseen laitetusta säädettävästä nokkapyrästä!? Ku ajattelin vaa ku löysin pajan joka tekee semmosia ja ajaa penkissä tehot näyttää..?Ja tekee se sama mies putkistojaki alusta loppuun.. Pajan nimi "Auto Sport Kosonen" Kaiketi jossain pohojan maalla murteesta päätellen.
Onko tuttu mies? Nii hinta tuolle koko nokkapyörä säädölle/teolle 250€ ei kait kallis ja lupas ainaki että tuo kone lähtee noin 2000kiekkaa alempaa ryykäileen.. 
MB&Audi
Ei ole 260:n nokkapyörästä kokemusta, mutta yleisesti vähän.
Sen verran tuli kokemusta 454:n nokkapyörästä, että säätäminen on yhtä tuskaa jos säätää itse. Siinä ainakin - ilmeisesti mersussakin - nokkapyörään tehdään pari kiilauraa lisää, joilla voi säätää ajoitusta 4 astetta molempiin suuntiin. Siihen vielä lisäksi offset-kiila (z-kirjaimen muotoinen), jolla voi säätää 2 astetta per suunta. Siinä sitten ketjua irroitellessa, ratasta pyöritellessä sekä kiilaa vaihdellessa ja käännellessä meni koko päivä, vaikka oli heittokellokin apuna. (ammattimiehellä tietysti menee 95% vähemmän aikaa, kun tietää mitä tekee...
)
Käytännön vaikutuksestakin on kokemusta kaverin eskortin verran; ajoituksen säädöllä sai siirrettyä vääntöaluetta yllättävän paljon ylä- tai alakierroksille päin. Eli ei mikään turha vehje.
Sen verran tuli kokemusta 454:n nokkapyörästä, että säätäminen on yhtä tuskaa jos säätää itse. Siinä ainakin - ilmeisesti mersussakin - nokkapyörään tehdään pari kiilauraa lisää, joilla voi säätää ajoitusta 4 astetta molempiin suuntiin. Siihen vielä lisäksi offset-kiila (z-kirjaimen muotoinen), jolla voi säätää 2 astetta per suunta. Siinä sitten ketjua irroitellessa, ratasta pyöritellessä sekä kiilaa vaihdellessa ja käännellessä meni koko päivä, vaikka oli heittokellokin apuna. (ammattimiehellä tietysti menee 95% vähemmän aikaa, kun tietää mitä tekee...
Käytännön vaikutuksestakin on kokemusta kaverin eskortin verran; ajoituksen säädöllä sai siirrettyä vääntöaluetta yllättävän paljon ylä- tai alakierroksille päin. Eli ei mikään turha vehje.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Minä kun ajattelin että kyseessä olisi tosiaan säädettävä nokkapyörä - toisin kuin Sivonen kuvaili. Siinä "säädettävässä pyörässä" on ulkokehä irti keskiosasta ja kehän asentoa voi säätää asteikon perusteella. Kolmella pultilla muistaakseni usein kiinni se kehä siihen keskiosaan. Näitä olen nähnyt hihmavehkeissä, en tiedä miten toimisi ketjun kanssa.
Olin käsittänyt, että suurin etu noista säädettävyyksistä on kannen laskun yhteydessä, kun ajoitukset menevät helposti sekaisin,
-Daaz
EDIT: Tässä olisi kuvakin:

Olin käsittänyt, että suurin etu noista säädettävyyksistä on kannen laskun yhteydessä, kun ajoitukset menevät helposti sekaisin,
-Daaz
EDIT: Tässä olisi kuvakin:

Viimeksi muokannut Daaz, Ke 23.03.2005 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tässä toissa päivänä ku soitin Kososelle nii tuntu just olevan w124 2.6e -89 penkissä tuossa nokkapyörä säädössä/teossa,eli kysymys kuuluu kenen mersu siellä OLI??Tunnusta!
Oisko ollu jonku foorumin käyttäjän..tai onko tietoo kuka ois käyttäny??Kertoili siinä säätäjä että nyt pientä hiomista vailla mut 2200rpm:stä lähtee nyt 230nm väännöt kyseisessä mesessä nyt ja pyrkii saamaan ne alle 2000..
Ja vääntöö riittää kuulemma aina 5000 paremmalle puolelle,Hmm kuulostaa tosi hyvältä!Vai?
MB&Audi
- IsoE
- Mersumies

- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Että näin...
Säädettävät nokkapyörät on kyllä hyvä keksintö. Vähäpäästöisessä tulee vain ongelmaksi nuo päästöt jotka saattavat ja yleensä nousevat. Merkkejä ja malleja on maailmalla valtavasti ja myös laadussa on huomattavia eroja. Säätö kannattaa ehdottomasti jättää ammattilaiselle. Penkissä säätö tehdään helpoiten ja eron näkee heti eikä tarvi arvailla hyötyä. Seokset on helppo säätää samalla sopiviksi ettei mene liian laihalle tai rikkaalle, mikäli on sellainen säätöyksikkö autossaan.
Mersun nokkapyöristä ei ole kokemusta, mutta muusta merkistä kyllä on. Suomalaisia merkkejä ovat mm. Ojennuksen Pasin(OP) ja Tommy´s Billet.
Mersun nokkapyöristä ei ole kokemusta, mutta muusta merkistä kyllä on. Suomalaisia merkkejä ovat mm. Ojennuksen Pasin(OP) ja Tommy´s Billet.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089



