190:n käyntiongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

190:n käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Emännän 190 on ollut talviteloilla ja ilmojen nyt lämmetessä meinasin ottaa tuon käyttöön. Lähti kyllä käyntiin mutta eipä käynyt kuin hetken, eikä tahtonut ottaa kierroksia. Ja ei sitten enää käynnistynytkään heti, vasta kun latasin akun ja yritin uudelleen, niin sama juttu. Kuin tukehtuisi, ja sammuu ihan väkisin. Autossa on Strombergin kaasari (eli tavallinen kakssatanen kone). Olisiko niin, että ei vain saa polttoainetta riittävästi, vai mistä voisi johtua.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vettä tankissa / kaasarissa?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vettä tankissa tulee kyllä ensinnä mieleen. Jos vaikka kanisteripelillä tankkaat ihan täyteen ja tuhdisti masinolia sekaan, niin voisi auttaa.

Näin perustavanlaatuisena toimenpiteenä voisi tietysti käydä läpi jakajan kannet ja tulpat yms. perussähkökohdat.

Yksi mieleeni tuleva asia on myös kaasarin vaimenninöljy; entäpä, jos se on kadonnut seisokin aikana esim. kalvon pienestä repeämästä? Tällöin kone saa ymmärtääkseni yhtäkkiä aika paljon liikaa ilmaa kaasua painettaessa.
Mitä, jos sitä kaasua lisää ihan pari milliä kerrallaan?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Vaimennusöljyä liian vähän tai loppunut kokonaan ja/tai automaattiryyppymekanismi enemmän tai vähemmän jumissa.
Nämä aiheuttavat juuri kuvattua oiretta. Tarkista öljyn määrä ja lisää tarvittaessa. Automaattiryypyn mekanismin puhdistaminen ja herkkyyden tarkistaminen voi myös olla työlistalla.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Kondenssi vettä sähkölaitteissa, esim virranjakajan kannessa. Yksi veikkaus lisää :lol: Polttoaineen sekaan voisi laittaa jäänestoa, auttaisi siihen jos on vettä kertynyt polttoaineen sekaan. Tuo kaasuttimen öljyn pinta kannattaa myös tietty tarkistaa.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Vaimennusöljyä liian vähän tai loppunut kokonaan ja/tai automaattiryyppymekanismi enemmän tai vähemmän jumissa.
Nämä aiheuttavat juuri kuvattua oiretta. Tarkista öljyn määrä ja lisää tarvittaessa. Automaattiryypyn mekanismin puhdistaminen ja herkkyyden tarkistaminen voi myös olla työlistalla.
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Kiitos vinkeistä, kokeillaan heti huomenissa. Virranjakajan kansi kyllä jää tarkistamatta, olen joskus yrittänyt auki, mutta ei ole onnistunut. Siellä voi siis olla ihan mitä vaan.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mattijs kirjoitti:Kiitos vinkeistä, kokeillaan heti huomenissa. Virranjakajan kansi kyllä jää tarkistamatta, olen joskus yrittänyt auki, mutta ei ole onnistunut. Siellä voi siis olla ihan mitä vaan.
Hmm. Siis et ole saanut jakajan kantta auki? Mitesse nyt on mahdollista? Onko siellä jotain paskaa joka nalkittaa kannen kiinni, vai...?
Ei ainakaan omissa M102:ssa ole ollut mikään "ameriikan temppu" avata kyseistä osaa. Omissa autoissani on ollut jakajat sillä hakasruuvikiinnityksellä, ja sitten oli se toinen tapa, mutta eihän sekään mitään avaruusfysiikkaa ole...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja sotketaampa soppaa lisää. "Talvitelat" :shock: on huono olomuoto pentsiinille, se "väljähtyy" ja vettäkin ilmestyy joukkoon tankin pohjalle kuten jo edellä mainittiin. Ruohonleikkurin narunkin näkee useampaan otteeseen koko matkaltaan jos sitä kokeilee käynnistää talven vanhoilla bensoilla. :lol:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vesa kirjoitti:Ja sotketaampa soppaa lisää. "Talvitelat" :shock: on huono olomuoto pentsiinille, se "väljähtyy" ja vettäkin ilmestyy joukkoon tankin pohjalle kuten jo edellä mainittiin. :
Totta tämäkin. Saas nähdä, miten tuo oma M102 herää talven jäljiltä, samat bensat siinäkin ollut, tosin autolla on joulukuun jälkeen ajettu huimat 7 km ja ostin tammikuun ulkoilutuslenkillä tankin ihan täyteen ja vielä jäänestoa sekaan. Että ei siellä nyt 3 kk vanhempaa tavaraa ole.
Täyteen tankkaamisellahan tuon veden osuus jää suhteessa pienemmäksi, eli jos kuka aikoo autoa seisottaa niin piripintaan tai sitten ihan kuivaksi tankki -- pohjapropusta vaikka, mutta puolitankoon jättäminen ei hjuva.
Tämä noin yleisenä neuvona.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Täyteen minäkin tankkasin ennen taviteloille laittoa, ja nyt lisäsin masinolit. Ja lisäsin kaasariin aft220:stä, menikin kyllä aika reilusti. Nyt lähtee nipin napin startista käyntiin, tyhjäkäyntiä käy vähän aikaa, mutta kierroksia ei tahdo sietää, ei varovasti eikä reilusti - eli sammuu. Eli aina kun saa käyntiin, käy vähän aikaa ihan hyvin, ja kierroksiakin ottaa, mutta jo minuutin parin päästä sammuu. Vähän on hankala emännän työmatka-autoksi :lol: .
Sähköpuolta en ole katsonut, mutta auto kävi kuitenkin niin lämpöiseksi (liki normaaliin ajolämpötilaan), että automaattirikastimen toimintakin tuntui ihan järkevältä. Kävin nyt kuitenkin katsomassa sitä virranjakajan kannen irrotusta, sehän oli ihan helppo juttu - muistelin varmaan tyttären Kadettia - taisi olla muuten sama systeemi, en vain hoksannut. No joo, olihan siellä kaikenlaista - no ei nyt mitään elollista sentään. Mutta jos minusta huolehdittaisiin noin, oikkuilisin varmaan minäkin. Pyörijän pakeliitit oli palaneet, ja olihan siellä melko likaista. Jos sais huomenna uusia osia, niin pääsis taas kokeileen. Mielestäni kuitenkin melko hyväkuntoinen, ei varmaan koneelle tehty mitään isompaa remppaa ja jo yli 400 tuhatta mittarissakin.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Vastaa Viestiin