Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?
Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?
Jeps elikkäs tarvis vähän 'asiantuntija' apua kun mieltäni askarruttaa muutama pikkuseikka. Autohan oli siis vm.-87 W124 200D.
1.Lämpömittarin lukemathan ovat 40,80,120. Jokaisen lukeman välissä on viivat, 40 asteessa seuraava melkein kiinni ja 80 ja 120 puolivälissä. Etenkin kiinnostaa paljonkohan lämpötila on kun viisari on tuossa 80 ja 120 asteen välissä? Autossa nimittäin lämmöt nousevat kesäkelillä siihen viivaan paikallaan seistessä hetken aikaa mutta flekti ei ota vielä kiinni(magneettiflekti). Autossa ei kuulemani mukaan edes pitäisi olla tälläista flektiä vaan on kaiketi vaihdettu jostain uudemmasta. Onko tuo ihan normaalia vai eikö flektin anturi pelaa ja onko vaaraa jo ylikuumenemisesta. Tekee muuten saman tempun jos vetää esim. m-kelkkaa kärryssä perässä. Yhtäkkiä kun tulee enemmän kuormitusta esim. ylämäessä alkaa lämmöt nouseen tuolle em.tasolle ja koneesta ikäänkuin puhti katoaa(ne viimeisetkin hepot).Mistäköhän se muuten haistelee tuon flektin päällelähdön, lämpömittarin anturistako?
2.Öljynpaineet on kuumana viisarin mitan päälle 2 tyhjäkäynnillä, tuo lienee ihan hyvä lukema 650tkm ajetulta koneelta, vai millaisia lukemia muilla näyttää? Edellisessä w123 240D:ssä tippui alle yhden tyhjäkäynnillä mutta hyvin se vaan kulki edelleen. Mikäköhän siinä on vielä sellainen 'normaalitaso'?
3.Auto ravistaa välillä melko rajusti liikkeellelähdössä, kytkinremppa tuli tehtyä, kytkin oli kuitenkin hyvä, silmälaakeri tosin jumissa ja remontti auttoi hiukan. Todellinen syy on vielä selvittämättä, eli vinkkejä kaivataan. Olisiko todennäköisin syy ristinivelissä vai onko perämurikan tuennassa jotain ford maisia kumipuslia jotka voisivat olla väljät?
4. Vinkkejä joilla sais tuon valojen korkeudensäädön pelaamaan, se ilmeisesti on alipaineella toimiva jollain tapaa. Myöskin autossa on ollut kääntyvät niskatuet takana(nappi kojetaulussa). Taakse menee jotkut letkut mutta mistään moottoreista tai muista härveleistä jotka niitä on käännellyt ei ole enää haivaintoa. Minkäköhänmoinen systeemi siellä lienee ollut?
No eiköhän tämä riitä tällä erää, toivottavasti joku mersumekaanikko osaisi vastata näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Kiitos ja kumarrus etukäteen kaikille vastanneille.
1.Lämpömittarin lukemathan ovat 40,80,120. Jokaisen lukeman välissä on viivat, 40 asteessa seuraava melkein kiinni ja 80 ja 120 puolivälissä. Etenkin kiinnostaa paljonkohan lämpötila on kun viisari on tuossa 80 ja 120 asteen välissä? Autossa nimittäin lämmöt nousevat kesäkelillä siihen viivaan paikallaan seistessä hetken aikaa mutta flekti ei ota vielä kiinni(magneettiflekti). Autossa ei kuulemani mukaan edes pitäisi olla tälläista flektiä vaan on kaiketi vaihdettu jostain uudemmasta. Onko tuo ihan normaalia vai eikö flektin anturi pelaa ja onko vaaraa jo ylikuumenemisesta. Tekee muuten saman tempun jos vetää esim. m-kelkkaa kärryssä perässä. Yhtäkkiä kun tulee enemmän kuormitusta esim. ylämäessä alkaa lämmöt nouseen tuolle em.tasolle ja koneesta ikäänkuin puhti katoaa(ne viimeisetkin hepot).Mistäköhän se muuten haistelee tuon flektin päällelähdön, lämpömittarin anturistako?
2.Öljynpaineet on kuumana viisarin mitan päälle 2 tyhjäkäynnillä, tuo lienee ihan hyvä lukema 650tkm ajetulta koneelta, vai millaisia lukemia muilla näyttää? Edellisessä w123 240D:ssä tippui alle yhden tyhjäkäynnillä mutta hyvin se vaan kulki edelleen. Mikäköhän siinä on vielä sellainen 'normaalitaso'?
3.Auto ravistaa välillä melko rajusti liikkeellelähdössä, kytkinremppa tuli tehtyä, kytkin oli kuitenkin hyvä, silmälaakeri tosin jumissa ja remontti auttoi hiukan. Todellinen syy on vielä selvittämättä, eli vinkkejä kaivataan. Olisiko todennäköisin syy ristinivelissä vai onko perämurikan tuennassa jotain ford maisia kumipuslia jotka voisivat olla väljät?
4. Vinkkejä joilla sais tuon valojen korkeudensäädön pelaamaan, se ilmeisesti on alipaineella toimiva jollain tapaa. Myöskin autossa on ollut kääntyvät niskatuet takana(nappi kojetaulussa). Taakse menee jotkut letkut mutta mistään moottoreista tai muista härveleistä jotka niitä on käännellyt ei ole enää haivaintoa. Minkäköhänmoinen systeemi siellä lienee ollut?
No eiköhän tämä riitä tällä erää, toivottavasti joku mersumekaanikko osaisi vastata näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Kiitos ja kumarrus etukäteen kaikille vastanneille.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?
Avaas konepelti, käske joku muu rattiin ja lähteä hyvin hitaasti kytkintä nostamalla liikkeelle, jos jollain kohtaa alkaa ravistamaan ja moottori näyttäisi tulevan pois niin vika löytynee kannatinkumista... Näin siis ainakin minulla W123:ssa kun ravistaa aika tavalla jos ei osaa ennakoida...Toni.H kirjoitti:
3.Auto ravistaa välillä melko rajusti liikkeellelähdössä, kytkinremppa tuli tehtyä, kytkin oli kuitenkin hyvä, silmälaakeri tosin jumissa ja remontti auttoi hiukan. Todellinen syy on vielä selvittämättä, eli vinkkejä kaivataan. Olisiko todennäköisin syy ristinivelissä vai onko perämurikan tuennassa jotain ford maisia kumipuslia jotka voisivat olla väljät?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
"Etenkin kiinnostaa paljonkohan lämpötila on kun viisari on tuossa 80 ja 120 asteen välissä? Autossa nimittäin lämmöt nousevat kesäkelillä siihen viivaan paikallaan seistessä hetken aikaa "
Väliviiva = 100 astetta.
Flekti ei välttämättä toimi vielä "sillä viivalla".
Ota johdot irti flektin anturista ja kytke ne yhteen auton käydessä; jos "losahtaa" ja flekti alkaa tuulettaa, vika on anturissa jos jossain.
Anturi ei ole kallis, ja kuten tiedät, erittäin helppo vaihtaa.
Väliviiva = 100 astetta.
Flekti ei välttämättä toimi vielä "sillä viivalla".
Ota johdot irti flektin anturista ja kytke ne yhteen auton käydessä; jos "losahtaa" ja flekti alkaa tuulettaa, vika on anturissa jos jossain.
Anturi ei ole kallis, ja kuten tiedät, erittäin helppo vaihtaa.
wiimax.fi
Re: Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?
Jos se flekti ottaa tuolloin kiinni ja rasitus käy 200d:lle ylivoimaiseksi..Toni.H kirjoitti:ylämäessä alkaa lämmöt nouseen tuolle em.tasolle ja koneesta ikäänkuin puhti katoaa(ne viimeisetkin hepot).

Nyt jäi hiukan epäselväksi vielä, mutta onko kellään tietoa missä lämpötilassa tuon flektin pitäisi alkaa pyörimään, ja onko sille siis erillinen anturi vai onko sama anturi joka menee lämpömittarille, en ole vielä kerennyt pöyhimään mutta flektin päästä johto katoaa johtosarjan uumeniin joten sen seuraaminen tulee hiukan turhan työlääksi. Muuten autossa ei ole lämpöongelmia ja yli tuon sadan ei lämmöt ole ikinä nousseet joten itse kuitenkin jotenkin uskoisin että se flekti ei vielä välttämättä tuossa sadassa lähde pyörimään(vai lähteekö muilla aikaisemmin?).Syylärikin on kyllä hintansa keulalla jo tienannut joten sen uusiminenkaan ei olisi pahitteeksi. Pitänee testata se anturi kun tästä sais aikaan. Tuo kelkan hinaaminen kyllä varmasti on 200deelle liikaa, eikä sillä kyllä muutenkaan ole kiva vetää kärryä, oikeastaan kärry työntää autoa 
