Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Toni.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 01.04.2005 16:36

Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Jeps elikkäs tarvis vähän 'asiantuntija' apua kun mieltäni askarruttaa muutama pikkuseikka. Autohan oli siis vm.-87 W124 200D.

1.Lämpömittarin lukemathan ovat 40,80,120. Jokaisen lukeman välissä on viivat, 40 asteessa seuraava melkein kiinni ja 80 ja 120 puolivälissä. Etenkin kiinnostaa paljonkohan lämpötila on kun viisari on tuossa 80 ja 120 asteen välissä? Autossa nimittäin lämmöt nousevat kesäkelillä siihen viivaan paikallaan seistessä hetken aikaa mutta flekti ei ota vielä kiinni(magneettiflekti). Autossa ei kuulemani mukaan edes pitäisi olla tälläista flektiä vaan on kaiketi vaihdettu jostain uudemmasta. Onko tuo ihan normaalia vai eikö flektin anturi pelaa ja onko vaaraa jo ylikuumenemisesta. Tekee muuten saman tempun jos vetää esim. m-kelkkaa kärryssä perässä. Yhtäkkiä kun tulee enemmän kuormitusta esim. ylämäessä alkaa lämmöt nouseen tuolle em.tasolle ja koneesta ikäänkuin puhti katoaa(ne viimeisetkin hepot).Mistäköhän se muuten haistelee tuon flektin päällelähdön, lämpömittarin anturistako?

2.Öljynpaineet on kuumana viisarin mitan päälle 2 tyhjäkäynnillä, tuo lienee ihan hyvä lukema 650tkm ajetulta koneelta, vai millaisia lukemia muilla näyttää? Edellisessä w123 240D:ssä tippui alle yhden tyhjäkäynnillä mutta hyvin se vaan kulki edelleen. Mikäköhän siinä on vielä sellainen 'normaalitaso'?

3.Auto ravistaa välillä melko rajusti liikkeellelähdössä, kytkinremppa tuli tehtyä, kytkin oli kuitenkin hyvä, silmälaakeri tosin jumissa ja remontti auttoi hiukan. Todellinen syy on vielä selvittämättä, eli vinkkejä kaivataan. Olisiko todennäköisin syy ristinivelissä vai onko perämurikan tuennassa jotain ford maisia kumipuslia jotka voisivat olla väljät?

4. Vinkkejä joilla sais tuon valojen korkeudensäädön pelaamaan, se ilmeisesti on alipaineella toimiva jollain tapaa. Myöskin autossa on ollut kääntyvät niskatuet takana(nappi kojetaulussa). Taakse menee jotkut letkut mutta mistään moottoreista tai muista härveleistä jotka niitä on käännellyt ei ole enää haivaintoa. Minkäköhänmoinen systeemi siellä lienee ollut?

No eiköhän tämä riitä tällä erää, toivottavasti joku mersumekaanikko osaisi vastata näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Kiitos ja kumarrus etukäteen kaikille vastanneille.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

öljynpaineet sulla on ihan hyvät.
ohjekirjassakin lukee että paineet saa olla alimmillaan 0.3:ssa!!
mitarin pitää reagoida kaasupoljinta painettaessa
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Toni.H kirjoitti:
3.Auto ravistaa välillä melko rajusti liikkeellelähdössä, kytkinremppa tuli tehtyä, kytkin oli kuitenkin hyvä, silmälaakeri tosin jumissa ja remontti auttoi hiukan. Todellinen syy on vielä selvittämättä, eli vinkkejä kaivataan. Olisiko todennäköisin syy ristinivelissä vai onko perämurikan tuennassa jotain ford maisia kumipuslia jotka voisivat olla väljät?
Avaas konepelti, käske joku muu rattiin ja lähteä hyvin hitaasti kytkintä nostamalla liikkeelle, jos jollain kohtaa alkaa ravistamaan ja moottori näyttäisi tulevan pois niin vika löytynee kannatinkumista... Näin siis ainakin minulla W123:ssa kun ravistaa aika tavalla jos ei osaa ennakoida...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Lämpöjen noustessa kertomallasi tavalla ja flekti ei pyöri (nappaa kiinni), niin siitä voisi hyvin päätellä että flektin anturi on mennyt. (saattaa myös tulla kansi pahvin vaihto ajan kohtaiseksi) :roll:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

2. Minimiarvot: tyhjäkäynnillä 0.3, 3000rpm 3
3. Kardaanin kannatinlaakeri ja kuminivelet kannattaa tarkistaa
4. Niskatuet tippuu napista, pitää nostaa käsin ylös. Alipaineella toimii.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Etenkin kiinnostaa paljonkohan lämpötila on kun viisari on tuossa 80 ja 120 asteen välissä? Autossa nimittäin lämmöt nousevat kesäkelillä siihen viivaan paikallaan seistessä hetken aikaa "

Väliviiva = 100 astetta.
Flekti ei välttämättä toimi vielä "sillä viivalla".

Ota johdot irti flektin anturista ja kytke ne yhteen auton käydessä; jos "losahtaa" ja flekti alkaa tuulettaa, vika on anturissa jos jossain.
Anturi ei ole kallis, ja kuten tiedät, erittäin helppo vaihtaa.
wiimax.fi
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: Tusina kysymyksiä W124 200D -87 ?

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Toni.H kirjoitti:ylämäessä alkaa lämmöt nouseen tuolle em.tasolle ja koneesta ikäänkuin puhti katoaa(ne viimeisetkin hepot).
Jos se flekti ottaa tuolloin kiinni ja rasitus käy 200d:lle ylivoimaiseksi.. :)
Toni.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 01.04.2005 16:36

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Nyt jäi hiukan epäselväksi vielä, mutta onko kellään tietoa missä lämpötilassa tuon flektin pitäisi alkaa pyörimään, ja onko sille siis erillinen anturi vai onko sama anturi joka menee lämpömittarille, en ole vielä kerennyt pöyhimään mutta flektin päästä johto katoaa johtosarjan uumeniin joten sen seuraaminen tulee hiukan turhan työlääksi. Muuten autossa ei ole lämpöongelmia ja yli tuon sadan ei lämmöt ole ikinä nousseet joten itse kuitenkin jotenkin uskoisin että se flekti ei vielä välttämättä tuossa sadassa lähde pyörimään(vai lähteekö muilla aikaisemmin?).Syylärikin on kyllä hintansa keulalla jo tienannut joten sen uusiminenkaan ei olisi pahitteeksi. Pitänee testata se anturi kun tästä sais aikaan. Tuo kelkan hinaaminen kyllä varmasti on 200deelle liikaa, eikä sillä kyllä muutenkaan ole kiva vetää kärryä, oikeastaan kärry työntää autoa :)
Vastaa Viestiin