123 farkun takapyörän laakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

123 farkun takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja juhah »

Huomenta !
onko mahdoton tehtävä vaihtaa itse kyseinen laakeri autonosturii paikka löytyy että pääsee kunnolla alle työskentelemään ja käykö tuo vaihtaminen tukivarren ollessa paikoillaan jollain erikoistyökalulla?? :?:
Jussi
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: 123 farkun takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja veppe »

juhah kirjoitti:Huomenta !
onko mahdoton tehtävä vaihtaa itse kyseinen laakeri autonosturii paikka löytyy että pääsee kunnolla alle työskentelemään ja käykö tuo vaihtaminen tukivarren ollessa paikoillaan jollain erikoistyökalulla?? :?:
Jos työ on yhtään samanlainen kuin 124:ssä (todennäköisesti on), niin en lähtisi itse vaihtamaan. Asiansa osaavalla korjaamolla vaihto kestää noin tunnin, kun on kaikki tarpeelliset ulosvetäjät ja muut rensselit. Itsellä vaihdettiin tosin ilman ulosvetäjää, mutta asentajalla oli rohkeutta, jota minulla ei olisi ollut. Käytössä oli mm. "erikoistyökaluina" tarpeeksi tukeva juntta ja iso leka ja vielä isompi leka :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Juho
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Juho »

on helppo vaihtaa ei tarvi muuta kun työkalun saa vehosta ja vanhan jarrulevyn johon hitsataa metrin pätkä vesijohto putkea että saadaa työ kalu jolla pidetään kiini napaa kun laakeri avataan ja uusi kiristetään. työhön riittää kun nostaa ylös taka kulmam sen jälkeen pyörä vetari jarrusatula jarrulevy pois sitten se hitsaamalla tehty työ kalu kiine napaan pyörän pulteilla käytä pelti vanne pultteja pituus sopiva ja vetarin puolelle mb 100 euron erikoi työ kalu ei muuta kun napa auki pesu puhdistus ja kasaus kiristetään niin että on sopiva aina ei kannata vaihtaa laakeria kiristis riittää mb laakerit pitäisi purkaa ja puhdistaa rasvata säätää 2 vuoden välein niin sanoo vanha 115 kirja
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
juhah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juhah »

Huomenta !
Vein tänä aamuna auton Ruuskaselle tuusulaan laakerin vaihtoon ja kustannusarvio oli 120- e laakereineen päivineen. Ruuskanen kertoili että täytyy toivoa ettei ole pesä pyörinyt väljäksi niin ettei joudu uusimaan sitä kaikkineen päivineen. Kiitos muuten taas tosi hyvistä neuvoista kyllä tämä foorumi on ollut minulle kullan arvoinen kun itse ei kumminkaan ymmärrä vielä 123 korjauksta läheskään kaikkea.
Jussi
timo230e
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Usein on käynyt tosiaan että ulompi laakerikehä on lähtenyt pyörimään ja syönyt pesän väljäksi, mutta mulle korjasi lehtonen sen sillä että uusi kehä liimattiin epoksilla paikalleen ja kyllä mä sillä ajoin monta vuotta ennen kuin myin..
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja veppe »

oivallinen korjaus ;) säästit navan hinnan... Eihän se sieltä lähde pyörimään niin kauan kuin kitka on suurempi kuin laakeripinnan kitka. Eli niin kauan kuin laakeri on kunnossa, ei huolta. Eri asia tietysti jos pääsee kulumaan niin pahasti, että ei keskity oikein..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
rey529
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja rey529 »

Ehdottomasti ei vaihtohommiin ilman sitä työkalua eikä tilaa jossa pääsee kunnolla auton alle.
Kumpi vain kahdesta edellämainitusta puuttuu, ja siitä huolimatta ryhtyy vaihtoon niin on syytä siirtyä vaikka chattailemaan jonnekin kinky bariin. On nimittäin niin masokistista hommaa siinä tapauksessa.

Kiristyksestä sain sen neuvon että laakeri kiristetään siten että pyörä on paikallaan ilman jarrulaippaa. Kun pyörässä tuntuu enää pieni välys on momentti suunnilleen oikea. Se välys häviää sitten kun lakru ajossa hieman lämpenee.

Vaikeudesta sanoisin sen verran että kun ensimmäisessä kappaleessa
mainitut reunaehdot oli täytetty oma vaihto-operaationi sujui ilman perseitä ja perkeleitä.

Jos jotain kiinnostaa, niin voin lähettää kuvan siitä työkalusta. Mielellään ihan
yleiselle foorumille. Siltä varalta jos joku hirveässä hätätilassa haluaa
tehdä omansa, niin ei tarvise ihan scratchista lähteä suunnittelemaan.

rey529
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Tonpa »

rey529 kirjoitti: Jos jotain kiinnostaa, niin voin lähettää kuvan siitä työkalusta. Mielellään ihan
yleiselle foorumille. Siltä varalta jos joku hirveässä hätätilassa haluaa
tehdä omansa, niin ei tarvise ihan scratchista lähteä suunnittelemaan.

rey529
Lähetä ihmeessä.

Kysymys ja apua: Olen nyt aukaissut w123 1983 mallissa ensimmäisen lukon, sen jenkaisen ensimmäisen osan. Mitä ihmettä pitää tehdä seuraavaksi? Vetää jarrulevystä niin pirun lujaa? :)
kuitsi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Itse vaihtaisin autoon käytetyn tukivarren laakereineen. Paljon paljon helpompi homma
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

:twisted:

Helkutarallaa, olihan urakka. Joutui keksimään 'uusia työkaluja' ainaskin miljoona. 8 tuntia meni siitä kun lukkorengas oli auki. Tosin veihän tuo lukkorenkaankin aukaiseminen toiset 8 tuntia.

Nyt maistuisi olut (vaankun ei ole). Täytyy tyytyä myhäilemään.
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

juhah kirjoitti:Huomenta !
Vein tänä aamuna auton Ruuskaselle tuusulaan laakerin vaihtoon ja kustannusarvio oli 120- e laakereineen päivineen. Ruuskanen kertoili että täytyy toivoa ettei ole pesä pyörinyt väljäksi niin ettei joudu uusimaan sitä kaikkineen päivineen. Kiitos muuten taas tosi hyvistä neuvoista kyllä tämä foorumi on ollut minulle kullan arvoinen kun itse ei kumminkaan ymmärrä vielä 123 korjauksta läheskään kaikkea.
Juuh, tuurnalla teräviä pisteitä muutamat sinne seinämälle ja hyvää liimaa. On pelannut jo viisi vuotta. :D
rey529
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja rey529 »

[

Kysymys ja apua: Olen nyt aukaissut w123 1983 mallissa ensimmäisen lukon, sen jenkaisen ensimmäisen osan. Mitä ihmettä pitää tehdä seuraavaksi? Vetää jarrulevystä niin pirun lujaa? :)[/quote]

Oletus: rengas ja vetari ovat jo poissa tieltä.
Jarrusatulan varmaan olit jo irroittanut?
Jarrulevy lähtee irti kun paukuttelet jarrulevyn pyöränpulttien reiken väleihin.

Lukon kun olet saanut irroitettua olet purkamisessa voiton puolella.

Rikot sitten sisemmän laakerin. Sen jälkeen pääset
vetämään navan keskiön ulos. Vanhat stefat navasta veks,ja rasvat pois.
Vanhan laakerin liukupinnat ulos navasta. Tulee kun nakuttelet tuurnalla tasaisesti. Säästä liukupinnat koska voit käyttää niitä apuvälineenä kun
naputtelet uudet pinnat navan sisään.
Tässä vaiheessa saattaa taas olla viisainta rikkoa se jäljellä oleva lakru. Sitten navan keskiöstä liukupinnat veks. Kiristysholkki pois.
Tämän jälkeen huoltokirjoissa sanotaan : kokoaminen päinvastaisessa
järjestyksessä.
Kun lakrua aletaan kiristää pannaan pyörä paikalleen
ILMAN jarrulevyä. Kiristetään ja kokeillaan, kunnes pyörässä tuntuu
enää pikkainen klappi. Klappi sen vuoksi että kun autolla ajetaan, niin laakeri
lämpiää ja se klappi häviää. Jos sinne ei jätetä tätä klappia laakerin lämmetessä työskentelytila käy liian ahtaaksi , ja seuraukset voi jokainen arvata. Vehlolla laakerin oikea kireys lasketaan napaan laitettavalla vivulla, jossa on paino ja sekuntikellolla . Eli paino laskee vaakasuorasta alas tietyssä ajassa.
Se joka tietää proggiksen tarkkaan kertokoon.

rey529
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Tulipas eilen vaidettua tuosta S124 toinen takapyöränlaakeri. Homma meni suhteellisen kivuttomasti ilman erikoistyökaluja, prässiä lukuunottamatta. Ainoa mikä vei turhan pitkään oli vetarinmutterin irroitus. Oli meinaan jämähtänyt todella kovin kiinni. Saisi olla pölykupit takana ettei sinne pääsisi suolaa ja likaa talvisin, tai sitte pitää hommata pölykapselit :lol: Nyt toimii hyvin eikä jyrise takana enään.
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sitten ku hakkailette niitä laakereiden ulkokehiä pois tuurnan kanssa, niin suojalasit ( 8) ) päähän! Sieltä voi lennellä sirpaleita silmään huonolla tuurilla.

Kun 123:n takapyörännavasta saa irti sen ison mutterin, niin napa lähtee irti kun lyö sitä sopivan :roll: tapin avulla irtipäin sieltä mutterin puolelta. Tietysti jarrusatula ja -levy täytyy ottaa irti ensin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mulla kyllä takkusi kaikki. Tosin en ole autoja aikaisemmin korjannut, mitä nyt vilkun kojevalon vaihtanut.

Tuon ulompi laakerin piti ottaa pois lämmittämällä se punaiseksi ja sitten vain ruuvaria alle. Kun liikkui pienen matkan, niin sai ulosvetäjällä.

Takaisinlaittoon piti ottaa 30 sentin ruuvi, ja rakentaa siihen sovitteet (putken pätkiä ja vanha laakeri) ja ruuvata sillä sisempi laakeri paikalleen 50 sentin jakoavaimen avulla.

Epäilyttää, että akseli olisi ottanut hieman osumaa tai jotain ja hieman vääntynyt, kun oli niin takkuista. Niin tai sitten 500 000 km ei tunnu missään ja se oli vaan uutuuttaan täydellisessä sovitekoossaan :D
Vastaa Viestiin