gt40 vastaan hx40..

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

gt40 vastaan hx40..

Viesti Kirjoittaja laineracing »

elikkäs mitäs mieltä ootte kyseisitä ahtimista?kumpaan kannattas rahansa sijoittaa?holsetista sen oon kuullu että se on ainakin kestävä...mitenkäs kyseisen garretin laita?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Garretkin kuuluu olevan ihan hyvä, Stone käytti GT40:stä ensin ja vaihtoi kokeeksi HX40:sen. Käyttäytymisessä ei kuulemma ollut paljon eroa, HX ehkä heräsi hiukan alempaa, mutta niin vähän ettei juuri ole käytännön merkitystä.

Holsettiin taitaa vaan saada varaosia helpommin ja halvemmalla.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jossain messuilla joskus ihmettelin noiden hintaeroja. Garretin (G?)T3 maksoi noin 1400€, Holset HX40 990€. En kyllä muista oliko tuo Garretti vnt-ahdin. Jos ei ollut, niin mistä tuo hintaero? Nimi maksaa?

Samassa akvaariossa oli myös jotain volkkarien vakioturboja, jotka oli luonnollisesti törkyisen hintaisia, puolen nyrkin kokoinen ahdistin oli 1600€. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Sivonen kirjoitti:Jossain messuilla joskus ihmettelin noiden hintaeroja. Garretin (G?)T3 maksoi noin 1400€, Holset HX40 990€. En kyllä muista oliko tuo Garretti vnt-ahdin. Jos ei ollut, niin mistä tuo hintaero? Nimi maksaa?

Samassa akvaariossa oli myös jotain volkkarien vakioturboja, jotka oli luonnollisesti törkyisen hintaisia, puolen nyrkin kokoinen ahdistin oli 1600€. :lol:
Itse ostin GT25 ahtimen nykyiseen projektiini ja hinta siinä muodostuu lähinnä siitä että se pyörii ~50% nopeammin kuin ns. normaalit ahtimet.
Eli herää alempaa mutta tuotto riittää silti loppuun asti, toisin kuin vain 100 000rpm pyörivä ahdin joka heräisi yhtä alhaalta mutta jonka tuotto ei riittäisi yhtä ylös.

Kuva

Ja tuo pieni koko tekee hintaa lisää, esim. GT40 on huomattavasti halvempi kuin GT25.
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Mulla pyörii tuolla pellin alla GT40. Ihan hyvin herää vajaamoottorillakin, ja hinnaltaan samaa luokkaa ku HX40..Et ei oo väliä kumman ostaa, mulla vaan sattu hyvin toi GT kohilleen. Kestävyydestä en tiiä ku ei se hajoo millään :lol:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllä se taitais tossa nelimukisessaki paukulla herätä :D mut ainaskin juttujen mukaan tuo hx40 kestää kunnolla...noh kokeilemallahan sekin selviää... :lol:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Ei voi muutako suositella HX:ää, jos nuista kahesta sais valita.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

konjamiini kirjoitti:Ei voi muutako suositella HX:ää, jos nuista kahesta sais valita.
Onko ihan ikiomaa kokemusta molemmista vai mihin perustat tuon väitteen?
Molemmat on kyllä todella hyviä ahtimia, ei voi kiistää. (vaikka GT pyöriikin 50000rpm enemmän 8) )

Hintaero voi tässä tapauksessa ratkaista kyllä asian...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jorman kanssa yritettiin aika kovasti saada GT40:siin kompurasiipiä, mutta vaikeaa oli, Holsettiin saa varaosia aika paljon helpommin.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Mauri H. kirjoitti:Jorman kanssa yritettiin aika kovasti saada GT40:siin kompurasiipiä, mutta vaikeaa oli, Holsettiin saa varaosia aika paljon helpommin.
Totta, niitä HX-sarjalaisia on muutenkin niin paljon Suomen markkinoilla että hinnat siksikin kohdallaan
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Joni P. kirjoitti:
konjamiini kirjoitti:Ei voi muutako suositella HX:ää, jos nuista kahesta sais valita.
Onko ihan ikiomaa kokemusta molemmista vai mihin perustat tuon väitteen?
Molemmat on kyllä todella hyviä ahtimia, ei voi kiistää. (vaikka GT pyöriikin 50000rpm enemmän 8) )

Hintaero voi tässä tapauksessa ratkaista kyllä asian...
Holsetista on kyllä jonkin verran kokemusta, ja se pelaa kyllä omasta mielestä aika kivasti. Edukas hankintahinta :arrow: (eräällä foorumilaisella myynnissä vielä joitain kappaleita) ja osien saatavuus. Enkä väitä yhtään mitään, vaan sanoin vaan oman mielipiteeni.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Meillä on leikkikalussa gt37 sunnuntaina saatiin savut. Aikas komiasti tuntu tuokin kiekasevan 2 litrasessa bensiinissä, ainakin naapurit heräss :lol: :lol:
RED POWER IHC DT-358
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Dieselpower kirjoitti:Meillä on leikkikalussa gt37 sunnuntaina saatiin savut. Aikas komiasti tuntu tuokin kiekasevan 2 litrasessa bensiinissä, ainakin naapurit heräss :lol: :lol:



Kuinkas hukkaportti riittää, kuinka suuren läpän siihen sai ? Oliko vinkistä apua :?:
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Juu kyllä vinkit autto. Kasvatin vain reikää niin paljon ko että noin 2mm jäi läpän reunaan varaa. sen verran koitettiin että ahdot nousi 0,5 bar ja pysy siinä, ilman pako putkea ei oikein enempää viitsinyt vaikka maalla asutaankin :lol: täytyy hommata parempi hukkaportin kello kun tuo on muokattu t03 kellosta ja ei ole hyvä, niin saadaan ahdot nousemaan johonkin 1bar paikkeille ja silloin epäilen että tuo kinneri saa jo tarpeeksi vauhtia.
RED POWER IHC DT-358
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Dieselpower kirjoitti:Juu kyllä vinkit autto. Kasvatin vain reikää niin paljon ko että noin 2mm jäi läpän reunaan varaa. sen verran koitettiin että ahdot nousi 0,5 bar ja pysy siinä, ilman pako putkea ei oikein enempää viitsinyt vaikka maalla asutaankin :lol: täytyy hommata parempi hukkaportin kello kun tuo on muokattu t03 kellosta ja ei ole hyvä, niin saadaan ahdot nousemaan johonkin 1bar paikkeille ja silloin epäilen että tuo kinneri saa jo tarpeeksi vauhtia.
Siihen vois tehdä säädettävän "venttiilin" väliin säätöalue 0,1-1,5 bar ahtoo lisää alkuperäiseen ahtokellon nähden :!:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

joskus oli hyppysissä tuo Proturbon GT40 sisäisellä hukkaportilla. siivet on suunnilleen samat kuin HX40:ssä. bonuksena pakosarjanlaippa GT40:ssä on T3, kun HX40:ssä laippa on pienen ladonoven kokoinen. GT40 menee julistamalla kiinni 300TD:n pakosarjaan, varmaan joku viisaampi voi kertoa mahtuuko GT40 paikoilleen vakiosarjalla vai pökkääkö johonki kiinni?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

alkuperäisessä gt:ssä on sama laippa kun hx:s
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

tuota epäilinkin. Proturbon gt40:n pakopesä on suhteettoman suuri laippaan nähden, tietysti kätevää jos on T3-pakosarja valmiina.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Joo, kyllä mulla on GT pultattu kiinni samanlaiseen laippaan, mihin "isot pojat" pulttaa HX:iä.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

käsittääkseni nuo gt sarjalaiset ovat järjestäen kuulalaakeroituja ahtimia joka ainakin lisää kierrosherkkyyttä ja tietty saattaa ottaa sen 50000rpm enemmän kierroksia. hintaahan on hirveästi enemmän ja kuten tuossa jo monesti mainittu niin varaosien saatavuus on heikompi kuin HX40:ssä. holsetin kestävyydestä olen kuullut pelkkää hyvää. jos siihen 190 bensa mersuun tuota meinaat niin kierrosherkkyyden nimissä vois olla silti tuo GT40 parempi vaihtoehto. kai tuota GT40 saa ilman kuulalaakerointiakin mutta en itse ole koskaan nähnyt missään kuulalaakeroimatonta GT sarjan garrettia

noita HX40 on näkynyt uusina myynnissä noin 600 euron pintaan ja imukaulassa on kai kaikissa ollu lohmo, en mene takuuseen mutta btcf:n sivuilla oli paljon niitä myynnissä ja tosiaan kaikissa oli tuo lommo imukaulassa. mutta sehän ei taas pitäisi kai mitenkään vaikuttaa kun lommo on pieni, ja hintakin on mukavan alhaalla

tuossa kirveksen mersussa ainakin mukavasti pöhisi tuo GT40 ja aika alhaalta lähti vetään, mutta se on tosiaan 2.9 diesel
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

No Stone mieli pide ? Kirveksellä oli ainakin komeet saundit Gt-40:llä
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Muistaakseni Stone mietti että HX tosiaan lähti hiukan alempaa kuin GT.
markosa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 02.02.2005 13:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markosa »

Mun käsityksen mukaan GT:t on ihan normaaleja liukulaakeroituja turboja, vasta GTxxR sarja on kuulalaakeroituja ja hintakin on eri luokkaa.
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

markosa kirjoitti:Mun käsityksen mukaan GT:t on ihan normaaleja liukulaakeroituja turboja, vasta GTxxR sarja on kuulalaakeroituja ja hintakin on eri luokkaa.
Ei taida tämäkään ihan pitää paikkaansa. Kyllä R-sarjalaisia saa ihan normaali liukulaakereilla. Esim. "diskopotato" GT28R.
markosa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 02.02.2005 13:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markosa »

shaka kirjoitti:
markosa kirjoitti:Mun käsityksen mukaan GT:t on ihan normaaleja liukulaakeroituja turboja, vasta GTxxR sarja on kuulalaakeroituja ja hintakin on eri luokkaa.
Ei taida tämäkään ihan pitää paikkaansa. Kyllä R-sarjalaisia saa ihan normaali liukulaakereilla. Esim. "diskopotato" GT28R.
Tämä "diskoperuna" on tyypiltään GT28RS ja ainakin garretin mukaan
kuulalaakeroitu.

Tässä vielä linkki garretin GT-malliston katalookiin jos on kiinnostusta.
http://marko.supraclubfinland.com/catalog.pdf
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

Niinpäs piru näyttäis olevan.. Jostain ulkomaalaiselta forumilta vain bongasin, että R-malleja olis ilman kuulalaakerointiakin.. Mutta näyttäis tuon kataloogin mukaan olevan kaikkissa r-malleissa..
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

ei välttämättä huono asia tuo liukulaakerointi. GT-sarjan kuulalaakeriturbot voi kätevästi uudelleen laakeroida vaihtamalla keskiosan eli vanhastä käytetään imu-/pakopesät. käytännössä on sama ostaa uusi turbo ellei ole syntynyt jotain tunnesiteitä vanhaan turboon :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

lainataan hieman tätä valmista topiccia :roll:

eli täällä tuntuu porukka tietävän holset hx 40 turboista jo jotakin ja kiinnostais tietää mitä eroa tuollaisella ns. holset hx 40 superilla on oikeasti siihen normaaliin hx 40 verrattuna...

kuulopuheiden perusteella herää aika herkästi ja riittää aika korkeisiin tehoihin.

oma projekti on 3 litrainen bensakone ja turbo siis holset hx 40 "super" 16 pakopesällä.
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Se super hx40 pitäs kompurapuolelta virrata melkein samat kuin hx50.
Mistäs tuollaisen olet löytänyt? Ja paljonko tuosta superista piti maksaa?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

e500 kirjoitti:Se super hx40 pitäs kompurapuolelta virrata melkein samat kuin hx50.
Mistäs tuollaisen olet löytänyt? Ja paljonko tuosta superista piti maksaa?
tuosta mä sen hain paikallisesta turboja myyvästä liikkeestä :roll: (seinäjoen moottorityö tai jotain sinnepäin...)

1200 € se siitä pyysi... ja saa käydä vaihtamassa vielä myöhemmin sopivampaa pakopesää, jos ei tuolla 16 pesällä pelaa kunnolla (tulee 3 litraiseen bensakoneeseen)

ja tuollaista huhua olen itsekkin kuullut, että pitäis pystyä melkein samaan mitä hx 50, mutta herää huomattavasti herkemmin :D
Vastaa Viestiin