220 CDI automaatti nykii

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

220 CDI automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Ongelma on epämääräinen käytös S asennossa 1 ja 2 vaihteiden välillä sekä ylös että alas vaihdettaessa, muuten toimii ok.

Joko vaihtaa n.s. "kerralla", eli nykäisee reilusti tai nytkyttelee useamman kerran. Erittäin kevyellä kaasulla vaihtaa joskus kunnolla. Alasvaihtaessa nykäisee lähes aina, pysähtyessä ihan jarrutuksen lopussa.

2002 farkku automaatti (S210), 270Mm.

Kokemuksia/ideoita?
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Onko laatikko sama kuin mulla, 5-pykäläinen sähköinen 722.614? Samaa tuntumaa huomasin aikanaan, eli 1-2 vaihto nykäisee. 1-vaihde on tosi pieni, sitä ei ole tehty "repiviin" lähtöihin. Ilmankos edellinenkin omistaja ajeli vallan W-asennolla, jolloin lähtee aina kakkosella! Siihen meinaan 220CDI myllyssä kyllä vääntö varmasti piisaa! :wink:
Ko. laatikon öljy on tehtaan mukaan "for life", eli sen vaihtaminen on mukamas tarpeetonta, ja varsin hankalaa ilman erikois-mittatikkua. Kun haastattelin enemmän ajaneita MB-kuskeja ja mm. Turkulaista taksimiestä, niin kommentti oli että oljyt pitää silti vaihtaa kerran vuodessa. :roll:
Noudatin neuvoa!
Itse vaihdoin 206tkm kohdalla, oli ensimmäinen vaihteistoöljyn vaihto tälle laatikolle. Ja vot, tilanne korjautui huomattavasti, ja eniten häirinnyt "rykäys" alaspäin 2->1 poistui! Öljyn vaihto esim Raision Veho, 2 h, 8 litraa öljyä, suodattimet, tiivisteet < 200€. Ei kannata siis itse lähteä öljypohjaa irrottamaan, varsinkin kun se erikoismittatikku maksaa toista sataa...
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Mites ne tuolla raision vehossa suhtautu kun veit autoa öljynvaihtoon? Koittivatko väittää ettei tarvitse öljyjä vaihtaa vai olivatko samaa mieltä, että vaihtaa pitää.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Asiallisesti suhtautui; "kyllähän ne saa vaihtaa jos haluaa, ja meillä käy täällä taksikuskitkin vaihtamassa öljyt kyllä".
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

W:llä ajelen itsekkin, sillä toimii kuin buikki, tosin ottaa kíerroksia vain 3500 asti, S:llä 4500, väänto tosin jo laskee aika paljon yli 3500 kierroksilla, en ole mitannut vaikutusta kiihtyvyyteen.

Ykkönen on tosiaan lyhyt, lähtee sillä aika pirteästi valoista. Autossa on huoltosopimus, pitää yrittää saada Veho vaihtamaan öljyt jos auttaisi.

Ajelin jonkun aikaa S:llä (kärsimystä) kun kuulin että "oppisi" vaihtamaan siististi, 1vko ja 1000 km ei ainakaan riittänyt, sitten loppui kärsivällisyys (ja niska kipeytyi ) :(
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Ihmettelen suuresti sitä että, on olemassa muka semmoisia oljyjä joita ei tarvitse ikinä vaihtaa.
Tuossa kakkos autossamme audissa on huoltokirjassa määritelty automaatin öljyn vaihtoväliksi 60000km. Siinä tosin vaihtuu vain n.2L aina kerrallaan, mutta kun nuo vaihdot huolehtii säännöllisesti ei ole ongelmia.

Automaattilaatikoiden korjaajan mukaan, automaattilaatikon hajoamisen syy on yleensä öljyjen vaihdon laiminlyönti.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Nykiminen loppu

Viesti Kirjoittaja mese230te »

No nyt tuli kuntoon, Veholla avasivat laatikon, uusittiin kuulemma kaikki tiivisteet, jotain lamelleja, öljyt ja suodatin. Ei nyi enää, toimii kuin unelma myös S asennossa.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Nykiminen loppu

Viesti Kirjoittaja Jack »

mese230te kirjoitti:No nyt tuli kuntoon, Veholla avasivat laatikon, uusittiin kuulemma kaikki tiivisteet, jotain lamelleja, öljyt ja suodatin. Ei nyi enää, toimii kuin unelma myös S asennossa.
Taksihuoltoon kuuluu se laatikkoöljyjen vaihto, ainakin "w210:ssä" , jos huollot siis tehdään taksihuoltovihkon mukaan.

olikohan joka kolmannessa vai toisessa huollossa.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Joxi kirjoitti: Tuossa kakkos autossamme audissa on huoltokirjassa määritelty automaatin öljyn vaihtoväliksi 60000km. Siinä tosin vaihtuu vain n.2L aina kerrallaan
Mistä audista mahtaa olla kyse? Kyllä niistä automaateista enemmän vaihtuu öljyä kuin 2L. Ainakin neljä litraa vaihtuu, ja se on fakta. (Itse olen asentajana merkkiliikkeessä)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Minulla kävi toisinpäin.. Laatikkoon vaihdettiin öljyt n,7,5l kaiken kaikkiaan siin' tuhlaantu. Sen jälkeen alkoi 1-2 väli tuntumaan nykäisevältä, siis suurelle vaihdettaessa. "kylmänä" toi laatikko tuntuu vaihtavan aika laiskasti, siis pitää korkeita kierroksia. Autohan oli 202 cdi 200 vm:2000

Tuohon harraste autoonhan ei ollut aikaisemmin niitä vaihdettu.. 320 oli mittarissa.. oli aika mustat tiisseli öljyt..

Niin ja muuten onko noita laatikoita yleensäkkään saatavissa mistään käytettyinä? Tollasille olisi varmasti tarvetta ympäri suomea? (p.s) toivottavasti ei minulla ) : :oops:
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Tuntuu olevan herkkä tuo 1-2 väli. Algoritmi softassa erillainen 1-2 vaihdossa kuin muissa vaihdoissa, olisikohan mekaniikassakin eroja. Asentaja suositteli ajelemaan W-asennossa, taitaa toi ykkösvaihde olla jonkunlainen viritys. 124 laatikothan lähti aina osakaasulla 2:sella.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

mese230te kirjoitti:Tuntuu olevan herkkä tuo 1-2 väli. Algoritmi softassa erillainen 1-2 vaihdossa kuin muissa vaihdoissa, olisikohan mekaniikassakin eroja. Asentaja suositteli ajelemaan W-asennossa, taitaa toi ykkösvaihde olla jonkunlainen viritys. 124 laatikothan lähti aina osakaasulla 2:sella.
Juu loota ei "luista" 1-2 välillä, muilla vaihteilla tuntuisi laatikko hiukan antavan myöten vaihdoissa tai jotain?
livars
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 30.03.2004 21:55
Paikkakunta: Suupohja

Viesti Kirjoittaja livars »

Tuossa öljynvaihto hommassa on vähän kusetuksen makua noiden autotehtaiden suunnalta. Ajetetaan pitkiä öljynvaihtovälejä tai ei laiteta öljyn vaihtoja ollenkaan huolto-ohjelmiin.

Saavat huoltokustannukset näyttämään pieniltä ja samalla lyhennetään auton elinikää - uusien autojen kauppa käy paremmin kun vanhat hajoavat käsiin.

Kunhan moottori ja vaihdelaatikko kestävät taakuun ajan homma on tehtaan näkökulmasta kunnossa. Lisäksi autojen päämarkkina-alueilla ei yleensä pidetä autoa yhtä kauan kuin täällä Suomessa.
Vastaa Viestiin