220 CDI automaatti nykii
220 CDI automaatti nykii
Ongelma on epämääräinen käytös S asennossa 1 ja 2 vaihteiden välillä sekä ylös että alas vaihdettaessa, muuten toimii ok.
Joko vaihtaa n.s. "kerralla", eli nykäisee reilusti tai nytkyttelee useamman kerran. Erittäin kevyellä kaasulla vaihtaa joskus kunnolla. Alasvaihtaessa nykäisee lähes aina, pysähtyessä ihan jarrutuksen lopussa.
2002 farkku automaatti (S210), 270Mm.
Kokemuksia/ideoita?
Joko vaihtaa n.s. "kerralla", eli nykäisee reilusti tai nytkyttelee useamman kerran. Erittäin kevyellä kaasulla vaihtaa joskus kunnolla. Alasvaihtaessa nykäisee lähes aina, pysähtyessä ihan jarrutuksen lopussa.
2002 farkku automaatti (S210), 270Mm.
Kokemuksia/ideoita?
Onko laatikko sama kuin mulla, 5-pykäläinen sähköinen 722.614? Samaa tuntumaa huomasin aikanaan, eli 1-2 vaihto nykäisee. 1-vaihde on tosi pieni, sitä ei ole tehty "repiviin" lähtöihin. Ilmankos edellinenkin omistaja ajeli vallan W-asennolla, jolloin lähtee aina kakkosella! Siihen meinaan 220CDI myllyssä kyllä vääntö varmasti piisaa!
Ko. laatikon öljy on tehtaan mukaan "for life", eli sen vaihtaminen on mukamas tarpeetonta, ja varsin hankalaa ilman erikois-mittatikkua. Kun haastattelin enemmän ajaneita MB-kuskeja ja mm. Turkulaista taksimiestä, niin kommentti oli että oljyt pitää silti vaihtaa kerran vuodessa.
Noudatin neuvoa!
Itse vaihdoin 206tkm kohdalla, oli ensimmäinen vaihteistoöljyn vaihto tälle laatikolle. Ja vot, tilanne korjautui huomattavasti, ja eniten häirinnyt "rykäys" alaspäin 2->1 poistui! Öljyn vaihto esim Raision Veho, 2 h, 8 litraa öljyä, suodattimet, tiivisteet < 200€. Ei kannata siis itse lähteä öljypohjaa irrottamaan, varsinkin kun se erikoismittatikku maksaa toista sataa...

Ko. laatikon öljy on tehtaan mukaan "for life", eli sen vaihtaminen on mukamas tarpeetonta, ja varsin hankalaa ilman erikois-mittatikkua. Kun haastattelin enemmän ajaneita MB-kuskeja ja mm. Turkulaista taksimiestä, niin kommentti oli että oljyt pitää silti vaihtaa kerran vuodessa.

Noudatin neuvoa!
Itse vaihdoin 206tkm kohdalla, oli ensimmäinen vaihteistoöljyn vaihto tälle laatikolle. Ja vot, tilanne korjautui huomattavasti, ja eniten häirinnyt "rykäys" alaspäin 2->1 poistui! Öljyn vaihto esim Raision Veho, 2 h, 8 litraa öljyä, suodattimet, tiivisteet < 200€. Ei kannata siis itse lähteä öljypohjaa irrottamaan, varsinkin kun se erikoismittatikku maksaa toista sataa...
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mites ne tuolla raision vehossa suhtautu kun veit autoa öljynvaihtoon? Koittivatko väittää ettei tarvitse öljyjä vaihtaa vai olivatko samaa mieltä, että vaihtaa pitää.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
W:llä ajelen itsekkin, sillä toimii kuin buikki, tosin ottaa kíerroksia vain 3500 asti, S:llä 4500, väänto tosin jo laskee aika paljon yli 3500 kierroksilla, en ole mitannut vaikutusta kiihtyvyyteen.
Ykkönen on tosiaan lyhyt, lähtee sillä aika pirteästi valoista. Autossa on huoltosopimus, pitää yrittää saada Veho vaihtamaan öljyt jos auttaisi.
Ajelin jonkun aikaa S:llä (kärsimystä) kun kuulin että "oppisi" vaihtamaan siististi, 1vko ja 1000 km ei ainakaan riittänyt, sitten loppui kärsivällisyys (ja niska kipeytyi )
Ykkönen on tosiaan lyhyt, lähtee sillä aika pirteästi valoista. Autossa on huoltosopimus, pitää yrittää saada Veho vaihtamaan öljyt jos auttaisi.
Ajelin jonkun aikaa S:llä (kärsimystä) kun kuulin että "oppisi" vaihtamaan siististi, 1vko ja 1000 km ei ainakaan riittänyt, sitten loppui kärsivällisyys (ja niska kipeytyi )

Ihmettelen suuresti sitä että, on olemassa muka semmoisia oljyjä joita ei tarvitse ikinä vaihtaa.
Tuossa kakkos autossamme audissa on huoltokirjassa määritelty automaatin öljyn vaihtoväliksi 60000km. Siinä tosin vaihtuu vain n.2L aina kerrallaan, mutta kun nuo vaihdot huolehtii säännöllisesti ei ole ongelmia.
Automaattilaatikoiden korjaajan mukaan, automaattilaatikon hajoamisen syy on yleensä öljyjen vaihdon laiminlyönti.
Tuossa kakkos autossamme audissa on huoltokirjassa määritelty automaatin öljyn vaihtoväliksi 60000km. Siinä tosin vaihtuu vain n.2L aina kerrallaan, mutta kun nuo vaihdot huolehtii säännöllisesti ei ole ongelmia.
Automaattilaatikoiden korjaajan mukaan, automaattilaatikon hajoamisen syy on yleensä öljyjen vaihdon laiminlyönti.
W205 220d autom. AMG -15
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Nykiminen loppu
No nyt tuli kuntoon, Veholla avasivat laatikon, uusittiin kuulemma kaikki tiivisteet, jotain lamelleja, öljyt ja suodatin. Ei nyi enää, toimii kuin unelma myös S asennossa.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Re: Nykiminen loppu
Taksihuoltoon kuuluu se laatikkoöljyjen vaihto, ainakin "w210:ssä" , jos huollot siis tehdään taksihuoltovihkon mukaan.mese230te kirjoitti:No nyt tuli kuntoon, Veholla avasivat laatikon, uusittiin kuulemma kaikki tiivisteet, jotain lamelleja, öljyt ja suodatin. Ei nyi enää, toimii kuin unelma myös S asennossa.
olikohan joka kolmannessa vai toisessa huollossa.
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Mistä audista mahtaa olla kyse? Kyllä niistä automaateista enemmän vaihtuu öljyä kuin 2L. Ainakin neljä litraa vaihtuu, ja se on fakta. (Itse olen asentajana merkkiliikkeessä)Joxi kirjoitti: Tuossa kakkos autossamme audissa on huoltokirjassa määritelty automaatin öljyn vaihtoväliksi 60000km. Siinä tosin vaihtuu vain n.2L aina kerrallaan
Passat Variant 1.9TDI 2001
Minulla kävi toisinpäin.. Laatikkoon vaihdettiin öljyt n,7,5l kaiken kaikkiaan siin' tuhlaantu. Sen jälkeen alkoi 1-2 väli tuntumaan nykäisevältä, siis suurelle vaihdettaessa. "kylmänä" toi laatikko tuntuu vaihtavan aika laiskasti, siis pitää korkeita kierroksia. Autohan oli 202 cdi 200 vm:2000
Tuohon harraste autoonhan ei ollut aikaisemmin niitä vaihdettu.. 320 oli mittarissa.. oli aika mustat tiisseli öljyt..
Niin ja muuten onko noita laatikoita yleensäkkään saatavissa mistään käytettyinä? Tollasille olisi varmasti tarvetta ympäri suomea? (p.s) toivottavasti ei minulla ) :
Tuohon harraste autoonhan ei ollut aikaisemmin niitä vaihdettu.. 320 oli mittarissa.. oli aika mustat tiisseli öljyt..
Niin ja muuten onko noita laatikoita yleensäkkään saatavissa mistään käytettyinä? Tollasille olisi varmasti tarvetta ympäri suomea? (p.s) toivottavasti ei minulla ) :

Tuntuu olevan herkkä tuo 1-2 väli. Algoritmi softassa erillainen 1-2 vaihdossa kuin muissa vaihdoissa, olisikohan mekaniikassakin eroja. Asentaja suositteli ajelemaan W-asennossa, taitaa toi ykkösvaihde olla jonkunlainen viritys. 124 laatikothan lähti aina osakaasulla 2:sella.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Juu loota ei "luista" 1-2 välillä, muilla vaihteilla tuntuisi laatikko hiukan antavan myöten vaihdoissa tai jotain?mese230te kirjoitti:Tuntuu olevan herkkä tuo 1-2 väli. Algoritmi softassa erillainen 1-2 vaihdossa kuin muissa vaihdoissa, olisikohan mekaniikassakin eroja. Asentaja suositteli ajelemaan W-asennossa, taitaa toi ykkösvaihde olla jonkunlainen viritys. 124 laatikothan lähti aina osakaasulla 2:sella.
Tuossa öljynvaihto hommassa on vähän kusetuksen makua noiden autotehtaiden suunnalta. Ajetetaan pitkiä öljynvaihtovälejä tai ei laiteta öljyn vaihtoja ollenkaan huolto-ohjelmiin.
Saavat huoltokustannukset näyttämään pieniltä ja samalla lyhennetään auton elinikää - uusien autojen kauppa käy paremmin kun vanhat hajoavat käsiin.
Kunhan moottori ja vaihdelaatikko kestävät taakuun ajan homma on tehtaan näkökulmasta kunnossa. Lisäksi autojen päämarkkina-alueilla ei yleensä pidetä autoa yhtä kauan kuin täällä Suomessa.
Saavat huoltokustannukset näyttämään pieniltä ja samalla lyhennetään auton elinikää - uusien autojen kauppa käy paremmin kun vanhat hajoavat käsiin.
Kunhan moottori ja vaihdelaatikko kestävät taakuun ajan homma on tehtaan näkökulmasta kunnossa. Lisäksi autojen päämarkkina-alueilla ei yleensä pidetä autoa yhtä kauan kuin täällä Suomessa.