Mikä kierre ahtimessa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Mikä kierre ahtimessa?

Viesti Kirjoittaja vnur »

Mikä kierre punaisella ympyröidyssä kohdassa on? Ahdin on Schwitzer s2b.
Pitäisi saada jostain letkukara 6mm karalla, mutta mistään en ole löytänyt.
Kyseessä on ilmeisesti joku harvinaisempi kierre? Kävin neljässä liikkeessä kysymässä sopivaa letkukaraa mutta missään ei ollut sopivalla kierteellä.
Osaisiko joku sanoa mikä kierre tuossa on ja mistä löydän siihen letkukaran?

Kuva
Tunari82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 04.11.2004 21:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tunari82 »

Soitteleppa johkin turboja myyviin firmoihin,jos sieltä löytyis.
http://www.proturbo.fi/
http://www.professionalmotor.fi
http://www.lds-turbo.com/
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Olisikohan 3/8 putkikierre, jota monesti tommosissa kohteissa käytetään.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jos jostain syystä ei meinaa millään löytyä oikeankokoista liitintä tuohon niin missä tahansa pajalla saadaan suurempi kierre tuohon turboon hyvin nopeasti.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mä kanssa samalaiseen Schwitzeriin kerran etsisikelin letkukaraa, ja kierre oli tosi outo. Paras vaihtoehto on tosiaan vetää hiukan suuremmat standardikierteet.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

KKK:ssa oli samassa paikassa 10x1. Kokeile kierretulkilla jos mahtuu sinne reikään.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mulla oli KKK:ssa sama kierre, kun öljynpaine-anturissa? Kierrre on melko tuntematon. Sama kierre löytyy Ö-ilmaliittimistä.
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Kierteen sisähalkaisija oli työntömitalla pikaisesti mitattuna noin 9.8mm.
Tuohon mittaan täsmäisi hyvin 7/16 - 20 UNF kierre.
Löytyyköhän tuolla kierteellä olevaa letkukaraa mistään?

Miten Mauri sinä ratkaisit tuon ongelman? Porasitko uuden reijän ja teit jonkun yleisen kierteen (R 1/4?) ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

vnur kirjoitti:Miten Mauri sinä ratkaisit tuon ongelman? Porasitko uuden reijän ja teit jonkun yleisen kierteen (R 1/4?) ?
Käytin vanhaa letkua, siitä oli vaan teräspunos hiukan kärsinyt, ja siksi meinasin vaihtaa.
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Noniin löytyihän tuollainen letkukara proturbolta, hinta 6euroa.

Sitten toinen kysymys samaan rahaan.
Saako tuota ahtimen keskiosaa (eli se johon tulee öljyn tulo ja paluu) käännettyä toiseen kulmaan ?
Eli pitäisi öljyn paluu saada käännettyä alaspäin.
Tällähetkellä öljyn paluu osoittaa sivulle (ei hyvä).
Jos avaan tuon lukkorenkaan niin onnistuuko homma siten?

Kuva
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin siis kompurapesäähän saa käännettyä ihan portaattomasti, kärkipihdeillä hiukan helppaat tuota sokkaa ja käännät koteloa, irroittaa ei kannata, sokkaa on V-mäinen saada takas. Tosin omassa kääntyi kotelo kun vaan kompurapersän ulostuloon tyrkkkäsi hiukan vartta ja veti ahtimen ruuvipenkkiin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti: irroittaa ei kannata, sokkaa on V-mäinen saada takas.
Tuon allekirjoitan, kokemusta on :oops: ne bilteman pihdit ei yletä puristamaan tuota sokkaa sitten kun se on irti, ja voimaa tarvitaan. Pyöräyttäminen onnistuu hyvin niillä halpispihdeillä, hiukan puristaa niin kompurapesä pyörii mihin asentoon haluaa. Taisi mennä yli tunti saada se sokka takaisin :roll:

Pakopesähän määrää sen ahtimen rungon asennon ikäänkuin pääsääntöisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ja pakopesän asentohan on kanssa säädettävissä, ahtimen keskiosaan nähden siis.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Ja pakopesän asentohan on kanssa säädettävissä, ahtimen keskiosaan nähden siis.
Niin on, itse en vain saanut mokomaa auki. Kuvassa ei näytä olevan ongelmana :D

niin toi oli switcheri, niin onkos sen pakopesä portaattomasti säädettävä, vai tiettyjä pykäliä/pultteja ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

schwitzerissä (S2B) pakopuoli portaaton eikä tiukassa. kunnon pihdeillä tuo kompurapuolen lukkorengas menee siinä missä pienempikin. itse jouduin käyttämään aika monesti irti kun ensimmäisellä tasapainottajalla ei homma onnistunut ja siipi senkun otti pesään kiinni. tuossa lukkorenkaassa on sitten kartio reuna joka kiilaa sen kiinni tiukkaan, jos yksin tekee, menkein helpompi ottaa irti kokonaan.
mullaki on mese
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Kiitos kaikille vastanneille.
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Kysytään nyt tämäkin vielä täällä kun täältä saa asiallisen vastauksen nopeasti. Eli voiko tätä säädintä käyttää ahtopaineen säätämiseen?
Säädin on ilmeisesti bensapaineensäädin, mutta soveltuuko tämä ahtopaineen säätämiseen? Vai tarvitseeko ahtopaineensäätimessä olla jousi ja kuula?

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Käsittääkseni jousi ja kuula perustuu siihen, että tietyn paineen ylitettyään venttiili alkaa päästämään painetta läpi. Kun paine voittaa jousivoiman ventiili päästää läpi.
+ hukkaportti ei aukea yhtään ennen kuin jousi/kuula yhdistelmällä säädetty paine on saavutettu.
- kun hukkaportti aukeaa saattaa esiintyä lievää värähtelyä, eli portti aukeaa liian myöhään ja liikaa -> ahtopaine seilaa. Tämä riippuu tietysti täysin osien mitoituksista, kaikki värähtely on vaimennettavissa.

Vastusventtiili, eli olisiko kuvan venttiili juuri sellainen, eli neula rajoittaa putken poikkipintalaa toimii esimerkiksi näin. Kellolle menevään letkuun tehdään vuoto, josta painetta pääsee ulkoilmaan, venttiilillä rajoitetaan letkuun pääsevää ilmavirtausta, jolloin paine säätyy reikien ja venttiilien määräämässä suhteessa. Värähtelyä ei tapahdu, koska kellon paine nousee samaa tahtia ahtopaineen kanssa mutta mitoitukset jälleen ratkaisevia, jotta kello ei jää jälkeen liikaa.

Vastusventtiili, ja vuodatetaan venttiilillä ilmaa ulos letkusta. Perustuu samaan ilmiöön kuten edellinen mutta nyt kellolle menevässä letkussa ei ole 'supistusta' ja venttiilillä tehdään vuoto, jonka määrää säätämällä myös letkussa vaikuttava paine pienenee. Tähänkin voidaan tehdä supistus ennen vuotokohtaa, jotta vuodon ei tarvitse olla kohtuuttoman suuri.

Kuvan venttiili soveltuu mikäli sillä saa selvästi rajoitettua siitä läpi puhalletun ilman määrää.

Tärkeintä olisi ettei tee systeemiä, jossa jonkin rajan ylitettyä jokin portti aukeaa täysin. Kaikki virtausten ja paineiden viiveet vaikuttavat näihin -> kokeilemalla löytyy paras ratkaisu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin