Jorman tallilla taas tapahtuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Voin kuvitella että tuolla Ooppelilla ei enää työmatka ajoja kuljeta.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

paloviita kirjoitti:Alkaa olla jo niin tähtitieteellisiä lukemia, että täytyis jo päästä omin silmin näkemään. Missäs (ja milloin) niitä kiihdytyskisoja on, missä vois käydä savuja haistelemassa ja dieselin menoa ihailemassa?
jpk kirjoitti:Retku viittas Kalajoelle,viime kesänä oli kolme superturboa kokeilemassa ja muitakin foorumilaisia. Tänä vuonna oletettavasti enemmän...
Saattas joutuu lähtee kattoon, ku ammutaan tuollaanen kantoraketti kiertoradalle :D
On nimittäin räyhäkän olonen peli :twisted:
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Siis tuo tähtinokka. Opelit on tarkoitettu epätoivoisille. :wink:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Höpöhöpö...Erhomäki osaa tehdä tosi asiallisia Opelixejä. Nopeuden lisäksi todella hyvän näköisiä ja vimpan päälle viimeisteltyjä. Monta kertaa ihaillut varikoilla.

Vähän respectiä...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Ahti kirjoitti:
Vähän respectiä...
Näin on, Joka saa auton kulkeen, oli se sitte merkki mikä tahansa, ja jos on vielä laadukkaasti rakennettu.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Mauri H. kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti:
jorma kirjoitti:tuli yks päivä härnättyä kapia kantista 100-160 km/h. ja aikaa meni 4,3 sek
Jormalle etukäteen anteeks pyyntö ja ei tänne edes kuulu mut: :oops:
Tiedän yhen Opelin ( valitettavasti bensa ku omistaja ei innostu diiseleistä ja pitävä asfaltti :arrow: lue liima ) 0-200 km/h 4,4 sek ja 0-100 1,4 sek PS oli rekisterissä viel v 2001 tai 2002 käyttömaksujen ym. takia poistettu.
No aina löytyy tehokkaampi ja nopeampi auto, mutta tuskin helposti kovin montaa jokapäiväisessä ajossa olevaa, ja vieläpä dieseliä.
Näinhän se on, hypoteettisesti ajatellen: ajappa tuolla ooppelilla hangosta utsjoelle - mitä veikkaatte, missä kohtaa paukahtaa? :?
Eipä siinä, kovat tehot on opelissa. :twisted:
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Ilmotelkaa sitten hyvissä ajoin jos olette menossa johonkin "ratapäiville" Super-turboja testaamaan... Vois kyllä olla parempi ettei näkis, ettei kuume kasvais. Olis muuten hieno tehdä sellainen video, vaikka jonkun testauksen yhteydessä, että olis vakio 200D ja Super-turbo varttimaili viivalla vierekkäin... Siinähän näkis sen eron paremmin.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Meesu kirjoitti:Ilmotelkaa sitten hyvissä ajoin jos olette menossa johonkin "ratapäiville" Super-turboja testaamaan... Vois kyllä olla parempi ettei näkis, ettei kuume kasvais. Olis muuten hieno tehdä sellainen video, vaikka jonkun testauksen yhteydessä, että olis vakio 200D ja Super-turbo varttimaili viivalla vierekkäin... Siinähän näkis sen eron paremmin.
Vakio jättäis.... ainaki lähösä :roll:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

mikan kirjoitti:Mites tuossa kuvan kytkimessä sitten kytkinakseli? Miten riittää sen pituus ja mun silmä ei erota levyn keskiöstä edes pooreja?

t. Mika
Kyllä siinä poorit näkyy, ainaki tällä koneella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

konjamiini kirjoitti: Kyllä siinä poorit näkyy, ainaki tällä koneella.
Kyllä on minulla taas tyhmä olo kun en ymmärrä miten tuo toimii, voisiko joku taas selittää... :oops:

Mikäli se akseli pitää ne kaksi levyä boorien avulla yhdessä, samalla kierrosnopeudella, niin miten se kitka jakautuu neljälle pinnalle ?

Mitä hyötyä on jos neljä pintaa on mahdollista luistaa, eikö silloin luista vain yksi, se jolla on huonoin kitkakerroin ?

:cry: ei tajua ei vaikka kuinka tuota pyörittelee mielessä...

Sen jotenkin ymmärtäisin, jotta kitkaa on kahdella uloimmalla pinnalla, ja kerrosrakenteella haetaan jäähdytystä, jousivoimaa tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mikäli se akseli pitää ne kaksi levyä boorien avulla yhdessä, samalla kierrosnopeudella, niin miten se kitka jakautuu neljälle pinnalle ?

Mitä hyötyä on jos neljä pintaa on mahdollista luistaa, eikö silloin luista vain yksi, se jolla on huonoin kitkakerroin ?
Heh...vastasit tuossa jo tavallaan itse itsellesi...
Se yksi pintahan ei voi luistaa yksinään, koska se on a) toisen puolen kanssa samassa levyssä kiinni ja b) toisessa levyssä pooreilla kiinni.
Eli luistaa joko kaikki 4 pintaa tai ei kukaan. Asetelman jousipaine, ja sen myötä kitka, jakautuu tuon "uivan" välilevyn ansiosta tasan molemmille levyille.
Nyt jos 1 levy( 2 pintaa) voi siirtää 300Nm, niin 2 levyä (4 pintaa) voi siirtää tuplasti eli 600Nm. <- eihän tuo riitä. :D No se oli teoriaa/esimerkki.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No eikös se mee yksinkertaistettuna näin että moottori pyörittää yhtäaikaa neljää kitkapintaa(vauhtipyörä, välilaipan molemmat puolet ja paineasetelma) ja vastaavasti lootan mukana pyörii yhtäaikaa kytkinlevyjen neljä pintaa. Kaikki pinnat luistaa tai pitää yhtäaikaa.

EDIT:Rässi66 kerkes näköjään ens...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Punaiset osat vaihdelootassa kiinni, siniset moottorissa:

-----|||||-----

Neljä kitkapintaa.


edit, niin kerkes :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ei millään pahalla mut eti jostain mopedin kytkin ja kattele sitä niin aika äkkiä ymmärrät systeemin jos ei kuvasta selviää periaate... mut mites irrottaako toi patentti miten... ja millä työsylinterillä ja poljinsylinterillä se pelaa ja paljonko koko paketilla on painoa...ja mites tasapainotus...

-aika hieno peli se Erohomäen ooppeli eikä mikään kötöstys..on sitä tullut varikolla juskus kateltua...
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

<naks> Nyt aukes yhtälö, kiitos. Sivosen värikuva selvensi hyvin...olipas vaikea sisäistää sitä kun kytkinlevyt pyörivät laatikon akselin mukana ja siellä välissä voi pyöriä se laippa moottorin kierrosnopeudella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

petska kirjoitti:Ei millään pahalla mut eti jostain mopedin kytkin ja kattele sitä niin aika äkkiä ymmärrät systeemin jos ei kuvasta selviää periaate... mut mites irrottaako toi patentti miten... ja millä työsylinterillä ja poljinsylinterillä se pelaa ja paljonko koko paketilla on painoa...ja mites tasapainotus...

-aika hieno peli se Erohomäen ooppeli eikä mikään kötöstys..on sitä tullut varikolla juskus kateltua...
periaate on samako mopetin kytkimesä, kytkinlevy-välilevy-kytkinlevy....jne.
mutta tämä patentti on helpommin toteutettu.
kyllä irrottaa ja sylinterit on alkuperäiset. painotettu on ja eikä ollu paljoakaan pois painosta.vauhtipyörä ja kytkinpaketti on kevyempi kuin alkuperäinen!
Billett
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kuinkas tarkasti tuo kytkinlevyjen välissä oleva välilevy on sovitettu noihin vauhtipyörässä oleviin "liukupintohin"? Ajattelin vaan just sitä kytkimen irrottamista ettei käy niin että jää kanittamaan ja ei irtoakaan... Tehokkaalla räpätessä voi käydä hullusti jos ei vetoa saakaan pois sillon kun pitäs.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

:o se on salaisuus
Billett
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

[quote=

Näinhän se on, hypoteettisesti ajatellen: ajappa tuolla ooppelilla hangosta utsjoelle - mitä veikkaatte, missä kohtaa paukahtaa? :?
Eipä siinä, kovat tehot on opelissa. :twisted:[/quote]

Uskoisin että kestää hyvinkin "puristussuhde on matala suhteessa tehoihin ainoa ongelma on kait nykyinen vaihdelaattikko ku putoo vaihde pois päältä kun löysää kaasun, että voi olla lappiin asti hankala päästää JATKUVALLA kiihtyvyydellä :!: Tein edellisen Turbon huollon "veljeksille" SILMÄT sidottuina ja annoin takuun takuun JOS hajoo saavaat uuden,Ajettu vain 8,7/ 1/4 mail/244km/h EI ole viälä mennyt rikki ja takuu jatkuu vaik on uusi omistaja. Nykyinen omistaja Ei sitä tiedäkään (tehtiin v. 2002) :twisted: nimimerkillä sille turbolle "ikuinen takuu" :!:
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

turbolle tuossa hommassa voi antaa tupla ikuisen takuun, yhtäjaksoinen käyttö 8-15 sek. per kerta, ja vuodessa noin 10 kertaa elikkä ei paljon tunteja
Billett
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

:D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kuinkas ollaanko sitä tulossa Alastarolle 4.6. V8/GTI kiihdytyspäivä?
Tuolla pitäis saada kunnon aikoja oikeilla renkailla. Oma tavoite on saada auto valmiiksi tuonne.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Petri K kirjoitti:Kuinkas ollaanko sitä tulossa Alastarolle 4.6. V8/GTI kiihdytyspäivä?
Tuolla pitäis saada kunnon aikoja oikeilla renkailla. Oma tavoite on saada auto valmiiksi tuonne.
ei pääse tuleen :cry:

just kisat ranskasa,mutta täytyy sielä yrittää pärjätä 8)
Billett
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

jorma kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Kuinkas ollaanko sitä tulossa Alastarolle 4.6. V8/GTI kiihdytyspäivä?
Tuolla pitäis saada kunnon aikoja oikeilla renkailla. Oma tavoite on saada auto valmiiksi tuonne.
ei pääse tuleen :cry:

just kisat ranskasa,mutta täytyy sielä yrittää pärjätä 8)
Harmi sinänsä mut onhan noita muitakin kesän mittaan. Tulevana kesänä voidaan nähdä hyviä aikoja jos vaan tekniikka pysyy kasassa.
Avatar
retku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.04.2004 18:04
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja retku »

juu. kunnon miitinkiä vaan johonkin kisoihin. kuinka moni meinaa kokeilla slicseillä? petri?

tuosta opelista vielä. hattua täytyy nostaa. moottori perustuu 60 luvulla kehitettyyn cih lohkoon ,lohko ja kampiakseli vakioita! kansi 80 luvun 400 ralli asconasta (16v) todella harvinainen!
ascona katulaillinen, suomen nopein katuauto (juu, myös kaikki tuplaturbo v8 härvelit mukaan lukien) ja maailman laajuisestikkin ajatellen todella nopea! montaa nopeampaa 4 pyttystä katulaillista ei maailmasta löydy.
tehoja en tiedä, mutta vanhalla 2.2l alakerralla ne pyöri 1000hv tuntumassa.
täööä kaudella pitäs mennä kuulemma 7sec puolelle.
huh!
190 2.5TD
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

retku kirjoitti:ascona katulaillinen, suomen nopein katuauto (juu, myös kaikki tuplaturbo v8 härvelit mukaan lukien) ja maailman laajuisestikkin ajatellen todella nopea! montaa nopeampaa 4 pyttystä katulaillista ei maailmasta löydy.
tehoja en tiedä, mutta vanhalla 2.2l alakerralla ne pyöri 1000hv tuntumassa.
huh!
Niin meinaatko että kaikki hepat on otteessa vai mitä tuo katulaillinen meinaa? vai että 1.3 koneella katsastetaan vuosittain ? :roll:
mullaki on mese
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri K kirjoitti:Kuinkas ollaanko sitä tulossa Alastarolle 4.6. V8/GTI kiihdytyspäivä?
Tuolla pitäis saada kunnon aikoja oikeilla renkailla. Oma tavoite on saada auto valmiiksi tuonne.
No mä oon ainakin siellä, tässä kerkee vielä tekemään rempan ja sisäänajon siihenksi oikein kivasti :D
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kyllähän niitä muutamilla ainakin on liimarengasta alla tulevana kesänä, ja jos tuohon kannenporttaajaan on uskominen, tulee kyllä renkaat tarpeeseen :wink:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Noista opeleista sen verran vielä että hyvä kaverini teki aikoinaan vaimolleen "kauppakassin" a-mallin asconasta.Speksit noin suurinpiirtein:

2.4L kone
moniventtiilikansi
Kankkusen vanha turbo jostain taivaan vanhasta kisakärrystä
lähes suora putki mallia 2,5" (muistaakseni)
syöttöpuoli oli ensin ruiskulla ja sitten webereillä mutta kun kummallakaan ei toiminut oikein rakensi uusista dell'ortoista evo version jossa oli jotain omia "bensamallin morkooleja".

Alustasta en muista mikä oli mutta "tanakka"

getrakin 5-lovinen suorahampainen ja perä muistaakseni coupe-commodoresta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jormalta tuli uusia kuvia työn alla olevasta neliventtiilicoupesta::

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin