K-Jetronic co arvo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 20.11.2004 10:46

K-Jetronic co arvo

Viesti Kirjoittaja W satakakskuus »

Moro.
Käytin kevään kunniaksi tuon talven mittaan korjaamani, varkaiden ilkivaltavaurion vuoksi lunastetun W126 280SE:n rekisteröintikatsastuksessa.
Oikeassa alapallossa juuri ja juuri havaittava välys, muuten kaikki ok, eli taas palautui yksi wanha "edustusauto" liikenteeseen :)
Jäin pohtimaan päästötestin tulosta, HC 150, O2 3,5 ja CO 0,15!
Eli liian laihalla, en löytänyt imuvuotokaan mistään ja kone käy siististi ja tasaiseen. Kuumana hieman tupsahtaa silloin tällöin putkenpäästä, sytytyskatkos johtuen laihasta seoksesta? Eikös HC:t pitäisi nousta voimakkaasti kun CO menee jo lähelle nollaa laihuuttaan?
Tuommoinen 1,5-2 CO arvo olisi ainakin lukemani perusteella passeli häkä arvo, sanoovat että Hc nousee liian laihasta seoksesta mutta tuossa vain 150 eli polttaa suht hyvin liiasta ilmasta huolimatta.
Mites muilla k-jetronic kutoskoneisilla mersuilla muistatteko edellisten mittausten päästöjä?
Kannattaisiko minun käydä testerissä rikastamassa seosta hieman?
Entäs onko normaalia että suht hyvistä arvoista huolimatta pakokaasu haisee palamattomalle bensalle/pistävälle, esim tallissa käyttäessä alkaa silmiä kirvelemään melko pian. Kone(M110) ei huohota tuntuvasti öljykorkista , eikä savuta, pakokaasu ei siis haise öljylle vaan nimenomaan pistävälle/palamattomalle bensalle, ominaisuus vai vika? Koneella ajettu 220tkm ja hienossa kunnossa lukuunottamatta tuota pakokaasun hajua.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
ex W124 200D
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Käy ruuvaamassa rikkaammalle niin ei pala venttiilit. Kulkeekin paremmin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Happea näkyy saavan jonkinverran sekaan, se pudottaa CO-arvoa siitä mitä se todellisuudessa on.
Ajele ainakin jonkinverran ennenkuin säädätät, jos auto on ollut ajamatta talven.

Pakokaasu haisee pahalle myös jos bensa on vanhentunutta.
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic co arvo

Viesti Kirjoittaja karra »

W satakakskuus kirjoitti: Oikeassa alapallossa juuri ja juuri havaittava välys, muuten kaikki ok, eli taas palautui yksi wanha "edustusauto" liikenteeseen :)
Jäin pohtimaan päästötestin tulosta, HC 150, O2 3,5 ja CO 0,15!
Onnittelut! Tänän bongasin Prisman parkkiksella siistin hopeanharmaan faceliftatun W126:n, orkkis 15-reikävanteilla, ilman takaluukun tyyppikilpeä.

Laiton oman ässän tämänkeväiset päästöt tuonne "Leimakin tuli että napsahti"-topicciin, mutta muut siellä listatut päästöarvot oli noihin uudempiin moottoreihin. Tässä sitten minun autoni historiikkia:

2005 - 2004 - 2003 - 2002 - 2001
CO 3,7 - 2,95 - 4,22 - 3,65 - 3,58 %
HC 246 - 238 - 252 - 175 - 251 ppm
CO2 11,60 - 13,10 - 13,00 - 12,30 - 13,10 %
O2 1,3 - 0.48 - 0,35 - 0,59 - 0,73 %

Seoksen säätöön en ole puuttunut, kuten en koskaan sytytyksen ajoitukseenkaan. Viimeisimmässä katsastuksessa korkea happi johtui juuri aivan uudesta pakoputkistosta - ei olleet saumat vielä tiivistyneet kait.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic co arvo

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Laitoin oman ässän tämänkeväiset päästöt tuonne "Leimakin tuli että napsahti"-topicciin, mutta muut siellä listatut päästöarvot oli noihin uudempiin moottoreihin.
Ryöstöhyödynnetään sitten tätä topiccia koska tuo edellä mainittu on ilmeisesti kadonnut bittien taivaaseen. Eli uusimmat arvot päivitettynä:

2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002 - 2001
CO 2.47 - 3,7 - 2,95 - 4,22 - 3,65 - 3,58 %
HC 196 - 246 - 238 - 252 - 175 - 251 ppm
CO2 11.89 - 11,60 - 13,10 - 13,00 - 12,30 - 13,10 %
O2 0.9 - 1,3 - 0.48 - 0,35 - 0,59 - 0,73 %

Edelleenkään seoksen säätöön en ole puuttunut, kuten en sytytyksen ajoitukseenkaan. Nyt oli tankissa 98 bensaa, tosin Viipurin Nesteeltä suomalaisena laatuna ostettua.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic co arvo

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ryöstöhyödynnetään sitten tätä topiccia koska tuo edellä mainittu on ilmeisesti kadonnut bittien taivaaseen. Eli uusimmat arvot päivitettynä:

Edelleenkään seoksen säätöön en ole puuttunut, kuten en sytytyksen ajoitukseenkaan. Nyt oli tankissa 98 bensaa, tosin Viipurin Nesteeltä suomalaisena laatuna ostettua.
Tankissa wiipurin Nesteen 95:ta tänään: päivitetty trendi

2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002 - 2001
CO 1.35 - 2.47 - 3,7 - 2,95 - 4,22 - 3,65 - 3,58 %
HC 284 - 196 - 246 - 238 - 252 - 175 - 251 ppm
CO2 12.29 - 11.89 - 11,60 - 13,10 - 13,00 - 12,30 - 13,10 %
O2 1.8 - 0.9 - 1,3 - 0.48 - 0,35 - 0,59 - 0,73 %

Eli siis katsastukseen vuodelle 2007 päästöt mittautin ruokatunnilla; O2 arvo on korkealla - saattoi olla anturi huonosti paikallaan, vai vetikö toisesta tuplarööristä ilmaa sisään :shock: .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin