w123 300d turbotus
w123 300d turbotus
Olisi tiedossa aika halvalla tuollainen 300d, niin olisi kiva tietää mitä kone kestäisi ja kuinka helpolla pääsisi sellaiseen reiluun 200hp? Miten kone eroaa siitä turbo diesel koneesta sisäisesti, onko männissä tai kiertokangissa eroa?
Mitenkähän tuon laatikko kun se on 4v manuaali niin mihin asti se kestää? Jos tuon auton saisi ostettua niin olisi sitten sellainen vajaa vuosi rakennella ennen kuin on kortti, joten aikaa olisi.
Mitenkähän tuon laatikko kun se on 4v manuaali niin mihin asti se kestää? Jos tuon auton saisi ostettua niin olisi sitten sellainen vajaa vuosi rakennella ennen kuin on kortti, joten aikaa olisi.
Moottorit ovat erilaisia, turbossa on mm. mäntien öljyjäähdytys jota vaparissa ei ole. Sitten männät ovat erilaiset kuten myös pakoventtiilit ja sylinterikansi. Unohtamattakaan syöttöpumppua, polttoainesuuttimia ja esikammioita.
Suosittelen että unohdat suuret tehohaaveet sen moottorin suhteen.
Ja jos välttämättä viisisylinteristä 300 pitää rääkätä, niin ota työn alle oikea 300 turbodiesel OM617.950 tai joku sen variaatioista .951 tai .952 (Usa tai Japanin painos), se on rakenteellisesti parempi virittelykohde kuin tuo vaparimoottori.
Koodi korjattu. Timo L.
Suosittelen että unohdat suuret tehohaaveet sen moottorin suhteen.
Ja jos välttämättä viisisylinteristä 300 pitää rääkätä, niin ota työn alle oikea 300 turbodiesel OM617.950 tai joku sen variaatioista .951 tai .952 (Usa tai Japanin painos), se on rakenteellisesti parempi virittelykohde kuin tuo vaparimoottori.
Koodi korjattu. Timo L.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: w123 300d turbotus
Yli 200 heppaa alkaa varmaan olla jo vähän vaikeampi tapaus jos mielii että paikat vielä kestää kunnolla. Alavääntöjähän tuosta koneesta saa, mutta kansi ei kovin hyvin hengitä, jolloin ihan helpolla ei suuriin tehoihin päästä. Pumpun vakioelementeillä nupit kaakossa pääsee turbon kanssa jonnekin 130-150hepan tehoihin ja vääntö jotain 250Nm luokkaa. Isommilla elementeillä nousee vääntö ainakin reilusti tuosta, mutta ei oo vielä omaa kokemusta paljonko(voipi vielä joskus olla
) ja miten kestää, mutta kunnon välijäähdyttäjä on parasta laittaa ja jos meinaa laittaa pumppuun isommat elementit nii sit kannattaa laittaa myös iso hukkaportti ja vähä noudattaa varovaisuutta syötön määrän ja ahtopaineiden kanssa. Kovin suurta turpoa tuohon ei kannata laittaa ku se ei sitte lähe pyöriin vasta ku kovilla kierroksilla ja silloin jää makeat alaväännöt saamatta.
Lootan luulis kestävän tuommoset tehot ja väännöt, mutta kytkin saattaa alkaa luistaa kun vääntö nousee. Mulla ei kuitenkaan vakioelementeillä vielä luista.

Lootan luulis kestävän tuommoset tehot ja väännöt, mutta kytkin saattaa alkaa luistaa kun vääntö nousee. Mulla ei kuitenkaan vakioelementeillä vielä luista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hpmesedesi kirjoitti Suosittelen että unohdat suuret tehohaaveet sen moottorin suhteen.
Ja jos välttämättä viisisylinteristä 300 pitää rääkätä, niin ota työn alle oikea 300 turbodiesel OM615.950 tai joku sen variaatioista .951 tai .952 (Usa tai Japanin painos), se on rakenteellisesti parempi virittelykohde kuin tuo vaparimoottori

ja molemmat moottorit varmasti vaparina ainakin yhtä kestäviä

pitäneepä kokeila itse



ML W164
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
OM617 turbotus
miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hp
ja molemmat moottorit varmasti vaparina ainakin yhtä kestäviä
pitäneepä kokeila itse
[/quote]
en kans usko alle 200 maksimitehoihin, ainakaan ennen ku oma projekti on valmis ja penkitetty.. antaa kyllä mukavasti lisää motivaatioo kun lukee näitä "tuomitsevia" kommentteja. ei muuta kun tallille mars!

ja molemmat moottorit varmasti vaparina ainakin yhtä kestäviä

pitäneepä kokeila itse



en kans usko alle 200 maksimitehoihin, ainakaan ennen ku oma projekti on valmis ja penkitetty.. antaa kyllä mukavasti lisää motivaatioo kun lukee näitä "tuomitsevia" kommentteja. ei muuta kun tallille mars!

Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
OM617 turbotus
Kyllä se ahdin alhaalta herää, kun käyttää muuttuvasiipistä tahdistintapetska kirjoitti:Laittakaa jyrsinterä pyöriin ja viilatkaa kansikin heti kunnolla niin alkaa OM617 luovuttaan teho paremmin ja turbokin herää herkemmin...ja muistakaa tasapainottaa alakerta jos atomeina käytätte.... noissa vanhemmissa on kuulemma epätasapainoa...ja onnea projekteille...

Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Re: w123 300d turbotus
Eli sama kuin W123 turbodieselin tehot noin vakkarinakin on: eikö se 125 hv/250Nm puske ihan tehtaankin jäljiltä.Wahva115 kirjoitti:Pumpun vakioelementeillä nupit kaakossa pääsee turbon kanssa jonnekin 130-150hepan tehoihin ja vääntö jotain 250Nm luokkaa. .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
heeeh,... aika monella jampalla on myös 200d kertaalleen räjäytetty/sulatettu ja sitten rakennettu uudelleen ja sen jälkeen hillityllä jalalla jatkettu. Juurihan meni yksi alakerta 200d:stä, jollen ihan väärin muista...että ei ne nyt ihan vanhoja vakiokoneita ole mistä jarrutetaan pidempään se 100+ hv/litra ulos.satakaskolmonen kirjoitti:miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hp :twisted
Siten sen näkee kestääkö ja jos ei kestä niin näkee mikä ei kestä...siitä se sitten lähtee jalostumaan.
200 hv on kyllä aika paljon tehoa, mielestäni, kun tiedetään kuinka paljon matalammilla kierroksilla se tulee verrattuna bensakoneisiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi