w123 300d turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Pooka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 14.07.2004 20:50

w123 300d turbotus

Viesti Kirjoittaja Pooka »

Olisi tiedossa aika halvalla tuollainen 300d, niin olisi kiva tietää mitä kone kestäisi ja kuinka helpolla pääsisi sellaiseen reiluun 200hp? Miten kone eroaa siitä turbo diesel koneesta sisäisesti, onko männissä tai kiertokangissa eroa?
Mitenkähän tuon laatikko kun se on 4v manuaali niin mihin asti se kestää? Jos tuon auton saisi ostettua niin olisi sitten sellainen vajaa vuosi rakennella ennen kuin on kortti, joten aikaa olisi.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Moottorit ovat erilaisia, turbossa on mm. mäntien öljyjäähdytys jota vaparissa ei ole. Sitten männät ovat erilaiset kuten myös pakoventtiilit ja sylinterikansi. Unohtamattakaan syöttöpumppua, polttoainesuuttimia ja esikammioita.

Suosittelen että unohdat suuret tehohaaveet sen moottorin suhteen.
Ja jos välttämättä viisisylinteristä 300 pitää rääkätä, niin ota työn alle oikea 300 turbodiesel OM617.950 tai joku sen variaatioista .951 tai .952 (Usa tai Japanin painos), se on rakenteellisesti parempi virittelykohde kuin tuo vaparimoottori.

Koodi korjattu. Timo L.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: w123 300d turbotus

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Yli 200 heppaa alkaa varmaan olla jo vähän vaikeampi tapaus jos mielii että paikat vielä kestää kunnolla. Alavääntöjähän tuosta koneesta saa, mutta kansi ei kovin hyvin hengitä, jolloin ihan helpolla ei suuriin tehoihin päästä. Pumpun vakioelementeillä nupit kaakossa pääsee turbon kanssa jonnekin 130-150hepan tehoihin ja vääntö jotain 250Nm luokkaa. Isommilla elementeillä nousee vääntö ainakin reilusti tuosta, mutta ei oo vielä omaa kokemusta paljonko(voipi vielä joskus olla :) ) ja miten kestää, mutta kunnon välijäähdyttäjä on parasta laittaa ja jos meinaa laittaa pumppuun isommat elementit nii sit kannattaa laittaa myös iso hukkaportti ja vähä noudattaa varovaisuutta syötön määrän ja ahtopaineiden kanssa. Kovin suurta turpoa tuohon ei kannata laittaa ku se ei sitte lähe pyöriin vasta ku kovilla kierroksilla ja silloin jää makeat alaväännöt saamatta.

Lootan luulis kestävän tuommoset tehot ja väännöt, mutta kytkin saattaa alkaa luistaa kun vääntö nousee. Mulla ei kuitenkaan vakioelementeillä vielä luista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mesedesi kirjoitti Suosittelen että unohdat suuret tehohaaveet sen moottorin suhteen.
Ja jos välttämättä viisisylinteristä 300 pitää rääkätä, niin ota työn alle oikea 300 turbodiesel OM615.950 tai joku sen variaatioista .951 tai .952 (Usa tai Japanin painos), se on rakenteellisesti parempi virittelykohde kuin tuo vaparimoottori
miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hp :twisted:
ja molemmat moottorit varmasti vaparina ainakin yhtä kestäviä :shock:
pitäneepä kokeila itse :lol: :roll: :twisted:
ML W164
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

OM617 turbotus

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hp :twisted:
ja molemmat moottorit varmasti vaparina ainakin yhtä kestäviä :shock:
pitäneepä kokeila itse :lol: :roll: :twisted:[/quote]

en kans usko alle 200 maksimitehoihin, ainakaan ennen ku oma projekti on valmis ja penkitetty.. antaa kyllä mukavasti lisää motivaatioo kun lukee näitä "tuomitsevia" kommentteja. ei muuta kun tallille mars! :twisted:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Laittakaa jyrsinterä pyöriin ja viilatkaa kansikin heti kunnolla niin alkaa OM617 luovuttaan teho paremmin ja turbokin herää herkemmin...ja muistakaa tasapainottaa alakerta jos atomeina käytätte.... noissa vanhemmissa on kuulemma epätasapainoa...ja onnea projekteille...
Itse tein ja säästin
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

OM617 turbotus

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

petska kirjoitti:Laittakaa jyrsinterä pyöriin ja viilatkaa kansikin heti kunnolla niin alkaa OM617 luovuttaan teho paremmin ja turbokin herää herkemmin...ja muistakaa tasapainottaa alakerta jos atomeina käytätte.... noissa vanhemmissa on kuulemma epätasapainoa...ja onnea projekteille...
Kyllä se ahdin alhaalta herää, kun käyttää muuttuvasiipistä tahdistinta :wink:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w123 300d turbotus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Wahva115 kirjoitti:Pumpun vakioelementeillä nupit kaakossa pääsee turbon kanssa jonnekin 130-150hepan tehoihin ja vääntö jotain 250Nm luokkaa. .
Eli sama kuin W123 turbodieselin tehot noin vakkarinakin on: eikö se 125 hv/250Nm puske ihan tehtaankin jäljiltä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

satakaskolmonen kirjoitti:miksei tuo OM617 kestäisi pariasataa kaakkia kun tämän foorumin joka jampalla alkaa olla W124 200D olla se 200hp :twisted
heeeh,... aika monella jampalla on myös 200d kertaalleen räjäytetty/sulatettu ja sitten rakennettu uudelleen ja sen jälkeen hillityllä jalalla jatkettu. Juurihan meni yksi alakerta 200d:stä, jollen ihan väärin muista...että ei ne nyt ihan vanhoja vakiokoneita ole mistä jarrutetaan pidempään se 100+ hv/litra ulos.

Siten sen näkee kestääkö ja jos ei kestä niin näkee mikä ei kestä...siitä se sitten lähtee jalostumaan.

200 hv on kyllä aika paljon tehoa, mielestäni, kun tiedetään kuinka paljon matalammilla kierroksilla se tulee verrattuna bensakoneisiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin