200 D moottorista sitkuttava ääni lämpöisenä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

200 D moottorista sitkuttava ääni lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Täällä on porukalla arvuuteltu syitä jos jonkinlaisille sivuäänille, joten kokeillaanpa tätäkin:

Vaimon 202:ssa kuuluu lämpimänä tyhjäkäynnillä sivuääni, jota on vaikea kuvailla. Ääni on jotain naputuksen ja sitkutuksen välimaastossa.

Kylmänä ääntä ei kuulu (käy tosi nätisti). Lämpöisenä ääni kuuluu, mutta muuten moottori toimii normaalisti; jaksaa vetää kuormitettunakin (saa polttoainetta) ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä (ei saa ilmaa). Polttoaineputkissakaan ei näy ilmakuplia.

- Alipainepumppu on vaihdettu, ei vaikutusta.
- Pakosarjasta en ole löytänyt vuotoa.
- Hydrauliset nostimet vaihdettu, ajoittainen terävä naputus loppui.
- Nokkaketju vaihdettu, ei vaikutusta

Ääni ei kuulosta venttiilin naputukselta. Miten voisi varmistua, ettei kyse kaikesta huolimatta ole viallisen kannentiivisteen aiheuttamasta öljynpaineen laskusta kannessa? (muuten, kuin ottamalla kannen auki)

Lisäsin öljyyn kokeeksi lisäainetta, jonka pitäisi kohottaa kuuman öljyn viskositeettiä. Ei ollut vaikutusta.

Voisiko vika olla suuttimissa? Availin suutinputkia yksitellen, mutta mikään ei erityisesti tuntunut vaikuttavan tuohon sivuääneen (vähän vaikea sanoa varmasti, koska moottori käy tuolloin kolmella ja käyntiääni muuttuu sen takia...)

Jos vika olisi suuttimissa, miksi kävisi paremmin kylmänä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

voisko olla vuotava imuventtiili.. lämmetessään sinkuu ja alkaa puristuksen alla vuotamaan... kuka tietää...
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Onko kaikki apulaitteet suljettu pois kuviosta, voiko esim apulaitteiden hihnan ottaa irti hetkeksi koemielessä? Itsellä joskus vastaava ääni ja tuli "laturin hihnasta" vaikka kuullosti tulevan koneesta (VW golf)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Esikammio saattaa vuotaa, siitä tulee sitkuttava ääni. Kastele suuttimen juuret, vuoto näkyy heti, jos sieltä puhaltaa.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

JP74 kirjoitti:Esikammio saattaa vuotaa, siitä tulee sitkuttava ääni. Kastele suuttimen juuret, vuoto näkyy heti, jos sieltä puhaltaa.
BINGO!

Kolme neljästä kuplii. Yritin letkun pätkän avulla kuulostella, tuleeko sitkutus näistä. En ole kyllä vielä aivan vakuuttunut...

Onko pieni vuoto vaarallista? Korjauksena pelkkä kiristys vai kammiot irti ja uudet tiivisteet?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Irti ja puhdistus. Ei ole tiivistettä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Taitaa vaatia erikoisavaimen?

Suuttimen ympärillä on joku muovinen "tiiviste". Joutuuko vaihtamaan samalla?

Suuttimen alapään tiivisteet ainakin mennee uusiksi?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se muovi on vain paskan suoja. Suuttimen tiivisteet kannattaa vaihtaa. Vaatii oman työkalun ja massaulosvetäjän ennenkuin kammion saa irti. Ei kannata kovin paljon ajaa, koska saattaa syövyttä kannen pintaa niin ettei pidä puhdistamalla. Koneistamoilla on siihen "rotsi" jolla saa pinnan koneistettua paikallaan jos tarve vaatii.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Halpa keino on käyttää esikammiot irti ja laittaa pakoputkentiivistysainetta ihan ohut kerros kasatessa kammion ja kannen väliin. Olen joskus korjannut pahastikin sipsuttavan esikammion tuolla menetelmällä.

Esikammiot on melko kovassa, mutta massavasaraan tekee vanhasta suuttimesta sopivan pään, niin ainakin itse olen saanut sillä nyittyä irti. Esikammion kiristysrengas tarttee oman sakara-avaimen, mutta senkin saa ainakin KL-varaosista ostettua.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikös tuossa ole ne "tiheät" kiristysrenkaat etukammioille, kun on ne muovit siellä juuressa.?...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: ....

Viesti Kirjoittaja JP74 »

jarski kirjoitti:Eikös tuossa ole ne "tiheät" kiristysrenkaat etukammioille, kun on ne muovit siellä juuressa.?...
Enpä ole noiden uudempien kanssa pelannut, kasarivehkeiden vaan :)
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

kyllä siinä on ne tiheät hammastukset.....ja noin kuriositeettina, kandee hehkut ruuvata pois niin tulee helepommin kammiot pihalle.
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

mihin momenttiin pitää kiristää 300tdt:n suuttimet?
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Suutin kanteen,sekä suutinrunko jos vaihtaa kärjen... 50Nm, etukammion
lukitusmutteri 100 Nm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"kandee hehkut ruuvata pois niin tulee helepommin kammiot pihalle."

Niin, lähteehän ne vaikkei ota hehkuja pois mutta sitten pitää kuitenkin laittaa uudet hehkut.... :lol:
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

dealer kirjoitti:
Niin, lähteehän ne vaikkei ota hehkuja pois mutta sitten pitää kuitenkin laittaa uudet hehkut.... :lol:
Mistäs tiedät? :roll:

Ja ne etukammion kiristysrenkaat voi olla joskus niin lujassa, että lähtevät vain rikkomalla pois.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Mistäs tiedät? "

" :oops: " :lol:
wiimax.fi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jos esikammio vuotaa, niin vuotaako se siis ainetta ulospäin? Eli pitäisikö suuttimen juuren olla märkänä? Itsellä on lähinnä kuumana hiukan ehkä sitkuttava ääni, jotta voishan tuo tuotakin vaivaa olla. Täytyy kokeilla tuota kastelutemppua, kunhan joutaisi..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

vuoto

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla vuotaa yhden suutimen tyvestä sellaista mustaa pikeä joka kovettuu siihen koneen jäähdyttyä. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään erikoista. Pitäisköhän huolestua?
W124 250TD -89
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: vuoto

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Peltsi kirjoitti:Mulla vuotaa yhden suutimen tyvestä sellaista mustaa pikeä joka kovettuu siihen koneen jäähdyttyä. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään erikoista. Pitäisköhän huolestua?
Ei kannata huolestua vaan korjauttaa se vuoto ennenkuin on aihetta huoleen.

Vuotava kammio syövyttää kannen pintaa ja sitten sen joutuu koneistaan ennenkuin pitää.
Joku mersupurkaamo??
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: vuoto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Peltsi kirjoitti:Mulla vuotaa yhden suutimen tyvestä sellaista mustaa pikeä joka kovettuu siihen koneen jäähdyttyä. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään erikoista. Pitäisköhän huolestua?
Tahtoohan nuo vuotaa lähes kaikki jos öljyllä harvakseltaan kuplimista katsoo, korjaamonkin mukaan ei ole erikoista. Kannattaa korjata kun on selvä vuoto l. puhaltaa siitä öljyt pois ja tulee pakokaasua.
Älkää nyt alkako kaikki toimivia koneita korjaamaan sen kuplimisen takia, eri asia jos tupsuttaa.
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Millanen avain tuon esikammio irroitukseen tarttee ?
Onko kenelläkään kuvaa avaimesta ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Vastaa Viestiin