200 D moottorista sitkuttava ääni lämpöisenä
200 D moottorista sitkuttava ääni lämpöisenä
Täällä on porukalla arvuuteltu syitä jos jonkinlaisille sivuäänille, joten kokeillaanpa tätäkin:
Vaimon 202:ssa kuuluu lämpimänä tyhjäkäynnillä sivuääni, jota on vaikea kuvailla. Ääni on jotain naputuksen ja sitkutuksen välimaastossa.
Kylmänä ääntä ei kuulu (käy tosi nätisti). Lämpöisenä ääni kuuluu, mutta muuten moottori toimii normaalisti; jaksaa vetää kuormitettunakin (saa polttoainetta) ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä (ei saa ilmaa). Polttoaineputkissakaan ei näy ilmakuplia.
- Alipainepumppu on vaihdettu, ei vaikutusta.
- Pakosarjasta en ole löytänyt vuotoa.
- Hydrauliset nostimet vaihdettu, ajoittainen terävä naputus loppui.
- Nokkaketju vaihdettu, ei vaikutusta
Ääni ei kuulosta venttiilin naputukselta. Miten voisi varmistua, ettei kyse kaikesta huolimatta ole viallisen kannentiivisteen aiheuttamasta öljynpaineen laskusta kannessa? (muuten, kuin ottamalla kannen auki)
Lisäsin öljyyn kokeeksi lisäainetta, jonka pitäisi kohottaa kuuman öljyn viskositeettiä. Ei ollut vaikutusta.
Voisiko vika olla suuttimissa? Availin suutinputkia yksitellen, mutta mikään ei erityisesti tuntunut vaikuttavan tuohon sivuääneen (vähän vaikea sanoa varmasti, koska moottori käy tuolloin kolmella ja käyntiääni muuttuu sen takia...)
Jos vika olisi suuttimissa, miksi kävisi paremmin kylmänä?
Vaimon 202:ssa kuuluu lämpimänä tyhjäkäynnillä sivuääni, jota on vaikea kuvailla. Ääni on jotain naputuksen ja sitkutuksen välimaastossa.
Kylmänä ääntä ei kuulu (käy tosi nätisti). Lämpöisenä ääni kuuluu, mutta muuten moottori toimii normaalisti; jaksaa vetää kuormitettunakin (saa polttoainetta) ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä (ei saa ilmaa). Polttoaineputkissakaan ei näy ilmakuplia.
- Alipainepumppu on vaihdettu, ei vaikutusta.
- Pakosarjasta en ole löytänyt vuotoa.
- Hydrauliset nostimet vaihdettu, ajoittainen terävä naputus loppui.
- Nokkaketju vaihdettu, ei vaikutusta
Ääni ei kuulosta venttiilin naputukselta. Miten voisi varmistua, ettei kyse kaikesta huolimatta ole viallisen kannentiivisteen aiheuttamasta öljynpaineen laskusta kannessa? (muuten, kuin ottamalla kannen auki)
Lisäsin öljyyn kokeeksi lisäainetta, jonka pitäisi kohottaa kuuman öljyn viskositeettiä. Ei ollut vaikutusta.
Voisiko vika olla suuttimissa? Availin suutinputkia yksitellen, mutta mikään ei erityisesti tuntunut vaikuttavan tuohon sivuääneen (vähän vaikea sanoa varmasti, koska moottori käy tuolloin kolmella ja käyntiääni muuttuu sen takia...)
Jos vika olisi suuttimissa, miksi kävisi paremmin kylmänä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
BINGO!JP74 kirjoitti:Esikammio saattaa vuotaa, siitä tulee sitkuttava ääni. Kastele suuttimen juuret, vuoto näkyy heti, jos sieltä puhaltaa.
Kolme neljästä kuplii. Yritin letkun pätkän avulla kuulostella, tuleeko sitkutus näistä. En ole kyllä vielä aivan vakuuttunut...
Onko pieni vuoto vaarallista? Korjauksena pelkkä kiristys vai kammiot irti ja uudet tiivisteet?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Se muovi on vain paskan suoja. Suuttimen tiivisteet kannattaa vaihtaa. Vaatii oman työkalun ja massaulosvetäjän ennenkuin kammion saa irti. Ei kannata kovin paljon ajaa, koska saattaa syövyttä kannen pintaa niin ettei pidä puhdistamalla. Koneistamoilla on siihen "rotsi" jolla saa pinnan koneistettua paikallaan jos tarve vaatii.
Joku mersupurkaamo??
Halpa keino on käyttää esikammiot irti ja laittaa pakoputkentiivistysainetta ihan ohut kerros kasatessa kammion ja kannen väliin. Olen joskus korjannut pahastikin sipsuttavan esikammion tuolla menetelmällä.
Esikammiot on melko kovassa, mutta massavasaraan tekee vanhasta suuttimesta sopivan pään, niin ainakin itse olen saanut sillä nyittyä irti. Esikammion kiristysrengas tarttee oman sakara-avaimen, mutta senkin saa ainakin KL-varaosista ostettua.
Esikammiot on melko kovassa, mutta massavasaraan tekee vanhasta suuttimesta sopivan pään, niin ainakin itse olen saanut sillä nyittyä irti. Esikammion kiristysrengas tarttee oman sakara-avaimen, mutta senkin saa ainakin KL-varaosista ostettua.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38
Jos esikammio vuotaa, niin vuotaako se siis ainetta ulospäin? Eli pitäisikö suuttimen juuren olla märkänä? Itsellä on lähinnä kuumana hiukan ehkä sitkuttava ääni, jotta voishan tuo tuotakin vaivaa olla. Täytyy kokeilla tuota kastelutemppua, kunhan joutaisi..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Re: vuoto
Ei kannata huolestua vaan korjauttaa se vuoto ennenkuin on aihetta huoleen.Peltsi kirjoitti:Mulla vuotaa yhden suutimen tyvestä sellaista mustaa pikeä joka kovettuu siihen koneen jäähdyttyä. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään erikoista. Pitäisköhän huolestua?
Vuotava kammio syövyttää kannen pintaa ja sitten sen joutuu koneistaan ennenkuin pitää.
Joku mersupurkaamo??
Re: vuoto
Tahtoohan nuo vuotaa lähes kaikki jos öljyllä harvakseltaan kuplimista katsoo, korjaamonkin mukaan ei ole erikoista. Kannattaa korjata kun on selvä vuoto l. puhaltaa siitä öljyt pois ja tulee pakokaasua.Peltsi kirjoitti:Mulla vuotaa yhden suutimen tyvestä sellaista mustaa pikeä joka kovettuu siihen koneen jäähdyttyä. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään erikoista. Pitäisköhän huolestua?
Älkää nyt alkako kaikki toimivia koneita korjaamaan sen kuplimisen takia, eri asia jos tupsuttaa.