C220:n öljypohjavuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

C220:n öljypohjavuoto

Viesti Kirjoittaja Hese »

No niin, jalkamiehestä tuli mersumies saksassa. Ostin 120 000 ajetun (rekisteriotteen ja mersuhuollon leimojen mukaan) bensa-c220:n vuosimallia 1993. Pirkuleen hieno peli yli kymmenen vuotta vanhaksi autoksi täytyy sanoa. Moottori, vahteet ja alusta on siinä kunnossa kuin tuon verran ajetussa autossa käsittääkseni pitää olla (ihankuin minä jotakin autoista tajuaisin). Ainoa ongelma on se että öljynvaihdon jälkeen öljypohjan tiiviste alkoi vuotamaan. Ei niin että ajoa haittaa, mutta semmoisia läikkiä vaan tekee vuokraemännän pihakiveykseen että hävettää.

Sanokaas oikeat mersumiehet aloittelijalle että mitä selityksiä voi olla siihen että autossa ostettaessa olleilla öljyillä ei vuotanut yhtään, mutta öljynvaihdon jälkeen vuotaa aikalailla. Vaihdoin kotomaassa ensin Mobilit 10w-40, sukulaismiehen suosituksesta. Ja kun rupesi vuotamaan, kuuntelin toista sukulaismiestä ruotsin puolella joka väitti ettei ne Mobilit mersussa pysy mutta Castrol pysyy. Laitettiin varmuuden vuoksi kuitenkin 5w-40, jos ei ihan ohuimmat pysyisi.

No sukulaiset vievät meikäpoikaa kuin pässiä narussa, mutta oleellista on että öljypohjan tiiviste vuotaa molemmilla yhtä lailla kun ennen vaihtoa ei vuotanut tosiaankaan yhtään. Eli onkos tähän muita selityksiä kuin se että myyjä oli lorottanut jotain ekstrapaksua mönjää koneeseen jotta ei vuotaisi myytäessä? Vai lienevätkö saksassa myytävät öljyt kevyempää tavaraa josta syystä eivät pyri niin hanakasti kohti maan keskipistettä? :?

Ja onko tuohon mitään muuta lääkettä kuin tiivisteen vaihto? Kun olen taas täällä saksassa taas, niin meinaan vaan että pitäsköhän mennä kysymään myyjältä jos olisi sattunut johonkin pönikkään jäämään sitä mönjää joka ei tule tuosta koneesta ulos.
C220, bensa, vm.93
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vuotaako se nyt sitten öljypropun tiivisteestä vai öljypohjan tiivisteestä? :shock: Öljyproppuun täytyy aina vaihtaa uusi tiiviste. Toiseen ongelmaan sitten. Voithan kokeilla kiristää öljypohjan kiinnitys pultteja, jos vaan ovat löysällä. Kolmanneksi vielä vuotaako varmasti öljypohjasta, jottei tule jostakin muusta, vaikka suodattimesta. Onko kansi kunnolla kiinni ja oikea suodatin panos sisällä. :wink:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

vuoto varmaankin öljypohjan takapäässä, tyypillinen paikka. Toinen mistä vuotaa on sylinterikannen etuosa mutta jos ei vuoda paljoa ei kannata alkaa korjaamaan. MItä ölyihin tulee niin käytä hyvälaatuisia synteettisiä kuten mobil 1 rally formula tms. Se castrolin parempi tiivisteiden takana pysyvyys taitaa olla vaan intuitio, se tulee aivan varmasti sieltä öljypohjan tiivisteen välistä läpi yhtälailla..
Eikös sulla ole moottorin alla suojalevyä jos maahan asti tiputtaa? Mulla sattuu olemaan sama moottori tossa w124 korissa ja vuotaa tuokin vähäsen, suojalevyn päälle ne muutamat tipat on tähän asti jäänyt. Sitten kun vuotaa niiiin paljon että ei levylle mahdu niin täytyy jotain tehdä :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

Öljypohjan tiiviste joo

Viesti Kirjoittaja Hese »

Ton toisen öljynvaihdon yhteydessä kateltiin nosturilla että öljypohjan tiivisteestä se valskaa (muistaakseni kyllä enempi etu- kuin takapuolelta mut en muista ihan varmaksi). Propun tiiviste näytti kuivalta ja se uusittiinkin ekan öljynvaihdon yhteydessä. En oon huomannut että tulis mistään muualta. Ainakin yläpuolelta katottuna kone näyttää kuivalta ja alhaalta en nyt tähän hätiin pääse kattomaan uudemman kerran.

Kyllä tuo ruottin serkkumies, bemarin merkkiasentaja, väitti koklattuaan että pohjan pultit on kireällä.

Joo, muovinen suojalevy tässäkin on alla. Siinä on semmonen kolonen suunnilleen öljypropun kohdalla josta tiputtaa. Liekö tuo kolo suunniteltu just sitä varten että öljyvuodon huomaisi. En nyt sitten tiedä että pitäiskö tuota sanoa isoksi vai pieneksi vuodoksi. 1500km matkalla en osannut öljytikusta erottaa vajenemista, mutta aika pahan näkösiä länttejä kuiteski tekee pihaan joka parkkeerauksella.

Se vaan edelleen ihmetyttää että voiko öljylaadut olla niin erilaisia että yhdellä ei tiputa yhtään mutta kahdella muulla tiputtaa. Vai voiko öljynvaihto sinänsä vaikuttaa jotenkin tiivisteiden tiiviyteen? Jos ois viisaampi, niin tietäis tämänkin kysymättä.

(Joo, öljylaadussa säästäminen taitaa olla aika hölmöläisten hommaa, on se sen verran pieni kulunki kaiken muun rinnalla. Alko meinaan lähtemään tililtä tuohta varsin vauhdikkaasti kun joutuu maksamaan noita saksan veroja ja vakuutuksia nollabonuksilla. :shock: )
C220, bensa, vm.93
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Omassani ihmettelin moottorin etupuolelta tulevaa samanlaista vuotoa. Totesin että se tulee öljypinnan anturin tiivisteestä (siinä öljypohjassa edestä katsoen oikealla puolella). Luettuani saksalaista Auto Motor und Sportin kestotestiä ko autosta, siinä oli myös vaihdettu ko anturin tiiviste. Jopa loppui vuoto eikä tullut kalliiksi. Veholta tiiviste 2 euroa tai jotain ja anturi kahdella pultilla kiinni.
MB C180 vm -95
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

Hyvä vinkki

Viesti Kirjoittaja Hese »

Zum Teufel, tuohan kuulostaa lupaavalta! Nyt täytyy päästä tsekkaamaan uudemman kerran tarkemmin jos tuo vuotokohta olisi tässäkin tapauksessa sama. Nopeasti katsottuna mutta asiaa sen tarkemmin tutkimatta se näytti öljypohjan etureunalta. Vaan nyt kun otit puheeksi tuon toisen mahdollisuuden, niin enpä menekään ihan varmaksi vannomaan.

Olisi kyllä lievästi sanottuna helpompi ja halvempi homma eli tuhat kiitosta vinkistä! Jos oltaisiin Bierstubessa niin tarjoaisin tuutinkit. Et viitsisi vielä heittää tuota Auto, Motor und Sportin numeroa jossa oli tuo kestotesti? Saattaisi kiinnostaa muitakin.
C220, bensa, vm.93
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Auto Motor und Sportin nro on 07/96. Ja eiku kirjastoon vaan kopioimaan :)
MB C180 vm -95
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

Vielen Danke!

Viesti Kirjoittaja Hese »

No ihan heti :D
C220, bensa, vm.93
Avatar
bensac-man
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 16.01.2005 21:22
Paikkakunta: Hki

Hese, onko vuotokohta löytynyt ?

Viesti Kirjoittaja bensac-man »

Aikoinaan paljon öljyjä autoihin vaihtaneena ihmettelen miksi alkaisi öljypohjan tiiviste juuri öljynvaihdon jälkeen vuotaa? Miltä se vanha öljy näytti ?Oliko jotain TOSI PAKSUA tököttiä ?Jolloin selittyisi että ohuemmat öljyt laitettuasi alkoi vuotamaan.
Öljypropun tiiviste jos on metallinen niin pitää kyllä vaihtaa aina aukaisemisen jälkeen koska se kun painuu kerran kokoon niin ei enää kunnolla tiivistä toisella kertaa.
Jos on ns .fiiberitiiviste niin saattaa pitää toisellakin kertaa, mutta eipä siinä kohtaa kannata säästää( AINA UUSI)
Öljypohjassa (tai missä vaan) saattaa vanha KORKKITIIVISTE katketa jos sitä (liikaa) kiristetään eikä sitä saa pitämään kuin vaihtamalla.
PAITSI : nykyään on kaikenmaailman tiiviste(siliconeja) yms . normaalin tiivisteen korvaavia aineita jota voisit kokeilla siihen öljypohjan reunaan josta vuotaa. Nosta se vuotava kohta ylemmäs muuta öljypohjaa ja kuivaa hyvin se vuotokohta. Levitä reilusti sitä tiiviste-(siliconia)siihen saumaan ja anna kuivua.
Uskoisin että vältyt öljypohjan aukaisemisoperaatiolta tai ainakin se lykkääntyy kauemmas tulevaisuuteen.
Mutta katsele tarkasti niiden tiivisteaineiden hintoja (saattaa olla aika kalliita ja halvinkin voi ajaa saman asian)
jos vaikka saisit joltain "lainaksi" sen vähän mitä siihen tarvitset.
Öljyistä sen verran että mitään 0w öljyä ei kannata pari vuotta vanhempaan autoon laittaa . Mobil ykköstäkin muistaakseni on useampaa viskositeettia.
Riippuu tietysti siitä paljonko auto öljyä "syö". Mobil ykkönen saattaa mennä suoraan putkesta ulos, kun taas hiukan paksumpi tai vastaava mineraaliöljy saattaa pysyä hyvin koneessa.
Kerrohan sitten saitko vuodon loppumaan. Thanks
W203 C180 - 04 sport coupe kompr. automatic
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

Ei öljy vaan ilma syynä? (arvaus se on huonokin arvaus)

Viesti Kirjoittaja Hese »

Terveeks pensas-mies,
ei ole ollut tuota aikaa ja paikkaa asian selvittämiseen omin silmin ja lähikorjaamolla on hiukka jonoa joten saan pelin nosturille vasta kahden viikon päästä. Silloin pitäisi siis selvitä tuo täsmällinen vuotokohta.

Minusta se öljy näytti ihan tavalliselta, sen verran tummalta kuin huolto-ohjelman mukaiset 15tkm ajettuna kai näyttää väkisinkin. Mutta tässä aikani päätäni raavittua sinne syntyi toinen arvaus vuodon syystä:

Ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä tarkastettiin tietysti myös ilmanputsarin ja varmuuden vuoksi laitettiin puhdas rätti moottorin suuntaan lähtevään putkeen jotta sinne ei menisi roskia. No suodatin oli melkein iskemätön joten ei sitä edes vaihdettu vaan puhalleltiin vain varovasti paineilmalla. Eikun koppa kiinni ja kone käyntiin. Kuinka ollakaan, se käynnistyi mutta ei vastannut kaasuun yhtään vaan pikemminkin meinasi tukehtua kun painoi kaasua. Naapurista siihen mersumies apuun ihmettelemään että mikä ihme nyt tuli mutta ei sekään keksinyt mitään.

Vähän pukkasi jo viileää hikeä selkään kun huomattiin että käydessään kone vetää öljykorkkia vakuumiin, tuli meinaan mieleen että noinhan ei terveen koneen pitäisi tehdä. Puhelimella soitettiin sitten seuraavalla automiehelle joka oireet kuultuaan sanoi heti että vika on ilmansuodattimen ja polttoainejärjestelmän välissä. Avattiin ilmanputsari uudelleen, ja poistettiin se rätti sieltä putkesta. :oops:

Hiukka hävetti mutta kyllä helpottikin. Arvaus on nyt se, että tuosta hölmöilystä seurannut epätavallinen painetilanne moottorissa olisi säikäyttänyt vanhan tiivisteen vuotamaan. Kuulostaakohan tämä edes hitusen uskottavalta? Alipainehan oli tietysti koneen yläpäässä, enkä tiedä voiko se mitenkään vaikuttaa alapäähän, mutta onpahan nyt arvaus tämäkin.

Kiitosta paljon tuosta silikonivinkistä!! Täytyy ottaa arsenaaliin harkittavaksi kun tuo vuotopaikka selviää. Se propun tiiviste ei ollut metallimallia ja vuodon paikka oli muistaakseni aika selvästi siellä öljypohjan etupuolella.

Joo, täytyy ruveta katselemaan mistä öljystä tämä kone tykkää kun alkaa noita kilometrejä kertymään enemmän. Huomasin kyllä että Mobilin 10W-40:llä kone rallatti heti käynnistyksen jälkeen kylmänä eri tavalla kuin sitä ennen ja nyt. Näyttäisi tälläkin palstalla usein mainittu venttiilinnostajien rotesti liian paksua öljyä kohtaan pitävän paikkaansa tämän laitoksen kohdalla (Castrolin 5W-40:llä käy kyllä tällä hetkellä todella kauniisti).

Pistän tarinaa tulemaan heti kunhan onkelman tarkka sijainti ja mestarin diagnoosi selviää. On kyllä asiallinen foorumi kun täällä saa todellakin neuvoa kun sitä tarvitsee :D

Kiitoksin,
C220, bensa, vm.93
Hese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 31.03.2005 20:02

Lisäys edelliseen

Viesti Kirjoittaja Hese »

Edellisen kirjoitettuani tajusin että tuo venttiilinnostajien rallatus ekan öljynvaihdon jälkeen tuntuisi kyllä puhuvan sen puolesta että uusi öljy (10W-40) oli paksumpaa kuin vanha. Jos en siis ihan kummituksia kuullut ja jos käyntiäänen muuttuminen johtui öljylaadun paksunemisesta niin myyjä täytynee vapauttaa syytteestä. Arvailen siis tällä hetkellä että tuo ilmanputsarisählinki olisi syy vuodon yhtäkkiseen isyntymiseen, mutta arvaushan sekin vain on.
C220, bensa, vm.93
Vastaa Viestiin