Terveeks pensas-mies,
ei ole ollut tuota aikaa ja paikkaa asian selvittämiseen omin silmin ja lähikorjaamolla on hiukka jonoa joten saan pelin nosturille vasta kahden viikon päästä. Silloin pitäisi siis selvitä tuo täsmällinen vuotokohta.
Minusta se öljy näytti ihan tavalliselta, sen verran tummalta kuin huolto-ohjelman mukaiset 15tkm ajettuna kai näyttää väkisinkin. Mutta tässä aikani päätäni raavittua sinne syntyi toinen arvaus vuodon syystä:
Ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä tarkastettiin tietysti myös ilmanputsarin ja varmuuden vuoksi laitettiin puhdas rätti moottorin suuntaan lähtevään putkeen jotta sinne ei menisi roskia. No suodatin oli melkein iskemätön joten ei sitä edes vaihdettu vaan puhalleltiin vain varovasti paineilmalla. Eikun koppa kiinni ja kone käyntiin. Kuinka ollakaan, se käynnistyi mutta ei vastannut kaasuun yhtään vaan pikemminkin meinasi tukehtua kun painoi kaasua. Naapurista siihen mersumies apuun ihmettelemään että mikä ihme nyt tuli mutta ei sekään keksinyt mitään.
Vähän pukkasi jo viileää hikeä selkään kun huomattiin että käydessään kone vetää öljykorkkia vakuumiin, tuli meinaan mieleen että noinhan ei terveen koneen pitäisi tehdä. Puhelimella soitettiin sitten seuraavalla automiehelle joka oireet kuultuaan sanoi heti että vika on ilmansuodattimen ja polttoainejärjestelmän välissä. Avattiin ilmanputsari uudelleen, ja poistettiin se rätti sieltä putkesta.
Hiukka hävetti mutta kyllä helpottikin. Arvaus on nyt se, että tuosta hölmöilystä seurannut epätavallinen painetilanne moottorissa olisi säikäyttänyt vanhan tiivisteen vuotamaan. Kuulostaakohan tämä edes hitusen uskottavalta? Alipainehan oli tietysti koneen yläpäässä, enkä tiedä voiko se mitenkään vaikuttaa alapäähän, mutta onpahan nyt arvaus tämäkin.
Kiitosta paljon tuosta silikonivinkistä!! Täytyy ottaa arsenaaliin harkittavaksi kun tuo vuotopaikka selviää. Se propun tiiviste ei ollut metallimallia ja vuodon paikka oli muistaakseni aika selvästi siellä öljypohjan etupuolella.
Joo, täytyy ruveta katselemaan mistä öljystä tämä kone tykkää kun alkaa noita kilometrejä kertymään enemmän. Huomasin kyllä että Mobilin 10W-40:llä kone rallatti heti käynnistyksen jälkeen kylmänä eri tavalla kuin sitä ennen ja nyt. Näyttäisi tälläkin palstalla usein mainittu venttiilinnostajien rotesti liian paksua öljyä kohtaan pitävän paikkaansa tämän laitoksen kohdalla (Castrolin 5W-40:llä käy kyllä tällä hetkellä todella kauniisti).
Pistän tarinaa tulemaan heti kunhan onkelman tarkka sijainti ja mestarin diagnoosi selviää. On kyllä asiallinen foorumi kun täällä saa todellakin neuvoa kun sitä tarvitsee
Kiitoksin,