Automaatin toiminta - apuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Farkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 19.04.2005 08:54
Paikkakunta: Tampere

Automaatin toiminta - apuva

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Heipsan,

Kertokaas miks nopeesti kiihdyttäessä automaatti niinkuin hyppää kakkosen yli suoraan kolmoselle eikä sillon oo kiihdyttämisestä kauheesti iloa, kun suunnilleen sanoo böö ja vauhti hyytyy.. Aikasempi farmari vaihto ihan silleen normaalisti, mutta tää veivaa sit 2-3 välillä.. Jotenkin vaan omituisen oloinen... Petraantui kyllä vähän, kun eilen vaihdettiin laatikkoon öljyt...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko vaihdot mutten oikeilla "kohdilla" eli kickdown kiihdytyksessä millä kierroksilla vaihtaa isompaa? Entä sama homma niin ettei kaasupolkimen alla oleva kickdown kytkin mene "päälle". Eli lähes täyskaasulla muttei kuitenkaan :D Voit kokeilla kiristää vaihdelaatikolle menevää vaijeria hieman.
Farkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 19.04.2005 08:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Kun lähtee ihan normaalisti, niin vaihtaa ihan ok, kicksi toimii ihan ok kun lähtee vauhdista vaikka ohittaan.. Mutta kun tää ilmenee niin hassusti, kun lähdet vaikka risteyksestä - ei nyt ihan tilli tiskissä, mutta kuitenkin reippaasti, niin kakkonen vaan niinkuin käy päällä ja sit napsahtaa heti kolmonen ja siittä kun lähdet eteenpäin niin napsahtaa taas takas kakkoselle.. Tarvii kattoo jos siittä vaijerin säätämisestä olis apuja..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttaa juuri että vaijeri olisi liian löysällä. oma teki samoin kun kokeilin eri vaijerin säätöjä.
Farkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 19.04.2005 08:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Oukkei, tänks :D Ei kun isäntä ehtoolla pellin alle, jos vaikka lakkais pirssi "loikkimasta"
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mistä se vaijerin pää löytyy ..? et voi kiristellä. 124 300 dt -87
Mulla teköö samantapaisesti..sillä erolla vain että ei napsahda kolmoselta enään takas eli jatkeloo nelosen suuntaan ihan normaalisti... Tuo 2 ja 3 väli on aikas pieni.!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Riku kirjoitti:Mistä se vaijerin pää löytyy ..? et voi kiristellä.
Konehuoneessa, kaasuvivustoltahan tuo lähtee auton "uumeniin". Ainakin bensakoneisessa se on semmoinen fillarin vaihdevaijerin paksuinen piuha, jossa on vaalea muovinen "mutteri". Sitä edestäpäin katsoen käännät myötäpäivään niin vaijeri kiristyy. .Käännä nyt ensin puoli kierrosta ja käy lenkillä ja sitten taas säädät, jos ei vielä tyydytä. Sitä ei kannata vaijeria ihan kierrostolkulla kiristää, puolikin kierrosta vaikuttaa jo tuntuvasti .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Mun mese vaihtaa 3-4:elle nopeesti, neljänkympin nopeudessa, auttaisko tässäkin vaijerin kiristys?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Masa06 kirjoitti:Mun mese vaihtaa 3-4:elle nopeesti, neljänkympin nopeudessa, auttaisko tässäkin vaijerin kiristys?
'

Hmm. Vaihtaa mullakin neloselle noin 50 km/h vauhdissa, jos ajaa ihan pintakaasulla "lipumalla". Vastaavasti kyllä puolikaasulla tai sitä syvemmälle tallomalla vaihtaa neloselle vasta tuolla 85 km/h tasolla ja silloinkin pitää vähän kaasua keventää.
Samalla tavalla toimii muuten äsken koeajamani W124 200D automaatti (tästä ajattelin tehdä koeajoselostuksen otsikolla "Laiskurin päiväkirja"), joten ei tuo laatikkosi välttämättä kovin väärin toimi. Paitsi jos se vaihto tapahtuu samassa vauhdissa vaikka miten survoisit pedaalia pohjaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

OK. auto ollut mulla 4kk. nimenomaan pintakaasulla vaihtaa nopeesti, hellin ilmeisesti mesee liikaa, kun ei ole uskaltanut vihreen vaihtuessa painaa kaasuu "kunnolla". Kicceli toimii ainakin hyvin. Pitää suorittaa "testiajoo" :lol:
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Aski toimii, vaihto tosiaan nelkulle 80:in nopeudessa, kun anto hanaa enemmän. T:Noviisi :oops:
Vastaa Viestiin