M116:sta sen verran, että alunperinhän Euroopan markkinoille tarkoitettu moottori oli 3818 cm3-kokoinen. Keväällä 1981 M-B toi markkinoille ns. Energy Conceptin, joka sisälsi pieniä muutoksia autoihin kautta linjan, tarkoituksena mm. polttoainetalouden parantaminen. 380:iin tämä liittyy siten, että huomattiin, jotta (muistaakseni) 3818 cm3-moottorin palotilaa ei pystytty muokkaamaan edelleen polttoainetalouden parantamiseksi.Leka kirjoitti: Joo olisi suotavaa perustella ennen kuin alkaa esittämään väitteitä.
Vehossa työskennellyt tuttava muisti aina haukkua 380:sta kovasti. Sanoi, että mikäli V8:lla haluaa pitää ehdottomasti olla 500. Tyyppillisesti ei nyt kirveellääkään tule mieleen mikä siinä nyt oli niin huonoa. Muistan myös lukeneeni artikkelin, jossa kerrottiin 380:n muuttuessa 420:en mitä muutoksia "ongelmakohtiin" oli tehty.
No joo vähän heikolla pohjalla tässä ollaan, mutta tollanen kuva on ko. moottorista jäänyt. Voihan se toki olla tyyppivikavapaa tuttavan väitteistä huolimatta. Täytyy tavattaessa kysästä aiheesta.
Noh, tuolloin ainoa Jenkkeihin viety W126-malli (!) oli 380 SEL, ja senpä moottori olikin kokoa 3839 cm3 (en muista miksi). DB:n heputpa huomasivat asian, ja laittoivatkin jenkkimallin moottorin Euroopan markkinoille tarkoitetun auton pellin alle. Teho laski tällöin 218 hv -->204 hv.
Mutta jotain muutakin olen kuullut M116:ssa olleen... en vaan kuollaksenikaan saa päähän mitä.