W123 500 TE?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Leka kirjoitti: Joo olisi suotavaa perustella ennen kuin alkaa esittämään väitteitä.

Vehossa työskennellyt tuttava muisti aina haukkua 380:sta kovasti. Sanoi, että mikäli V8:lla haluaa pitää ehdottomasti olla 500. Tyyppillisesti ei nyt kirveellääkään tule mieleen mikä siinä nyt oli niin huonoa. Muistan myös lukeneeni artikkelin, jossa kerrottiin 380:n muuttuessa 420:en mitä muutoksia "ongelmakohtiin" oli tehty.

No joo vähän heikolla pohjalla tässä ollaan, mutta tollanen kuva on ko. moottorista jäänyt. Voihan se toki olla tyyppivikavapaa tuttavan väitteistä huolimatta. Täytyy tavattaessa kysästä aiheesta.
M116:sta sen verran, että alunperinhän Euroopan markkinoille tarkoitettu moottori oli 3818 cm3-kokoinen. Keväällä 1981 M-B toi markkinoille ns. Energy Conceptin, joka sisälsi pieniä muutoksia autoihin kautta linjan, tarkoituksena mm. polttoainetalouden parantaminen. 380:iin tämä liittyy siten, että huomattiin, jotta (muistaakseni) 3818 cm3-moottorin palotilaa ei pystytty muokkaamaan edelleen polttoainetalouden parantamiseksi.

Noh, tuolloin ainoa Jenkkeihin viety W126-malli (!) oli 380 SEL, ja senpä moottori olikin kokoa 3839 cm3 (en muista miksi). DB:n heputpa huomasivat asian, ja laittoivatkin jenkkimallin moottorin Euroopan markkinoille tarkoitetun auton pellin alle. Teho laski tällöin 218 hv -->204 hv.

Mutta jotain muutakin olen kuullut M116:ssa olleen... en vaan kuollaksenikaan saa päähän mitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Moottorin vaihdosta ja hieman muustakin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

AKEn sivuilta löytyvät alla olevat dokumentit. Niistä jään siihen käsitykseen, että iskutilavuuttakaan ei saisi (helposti) nostaa vertailumoottoriin nähden kuin 25%.

Tuo toinen linkki vain tarkentaa sitä tapausta, että joku haluaisi yli 20% tehokkaamman koneen nokalle.


http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)

http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 021256.sd)
Terveisin
Tero
Avatar
pakman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 09.09.2003 16:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pakman »

Kyllä tosta lakitekstistä saa sellasen kuvan että ei ihan helposti saa vaihdettuu yli 25% suurempaa konetta. Mutta ennenkin toi lain tulkinta on ollut hiukan outoa näin maallikon näkökulmasta. Pitää kai mennä oikein katsastuskonttorille, että sais selvyyden tähänkin asiaan :? .
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on käynyt monesti mielessä laittaa w123:een m103 300E- kone. Eikös se olis vielä ihan laillinenkin? Kyllähän siitäkin irtoaisi tehoja ihan tarpeeksi, kun vähän virittelisi.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Ei vaivoja

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllähän 3-litrainen M103 kelpaa W123:n nokalle, onhan vermettä tehty M110 280-myllylläkin, eli tilavuuden kasvu on varsin pieni. Tehoissakin vain 3 hv eroa :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei vaivoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jukka N. kirjoitti:Kyllähän 3-litrainen M103 kelpaa W123:n nokalle, onhan vermettä tehty M110 280-myllylläkin, eli tilavuuden kasvu on varsin pieni. Tehoissakin vain 3 hv eroa :?
Eikö me jo kerran sovittu, että ajelet meille Ässällä ja vaihdetaan koneet päittäin tuon 123-240D:n kanssa. Sinä saat taloudellista työmatka-ajoa ja minä saan... 8) Nyt voisin vaihtoon suostuakin, kun olet vaihtanut venakumit.

Niin ja vertailumoottorinahan iskutilavuuden ja painon suhteen toimii 300D (oliko se 3005cm3 vai miten). Silloinhan 123:nen saisi vertailumoottoria pienemmän koneen...
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Ei vaivoja

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti: Eikö me jo kerran sovittu, että ajelet meille Ässällä ja vaihdetaan koneet päittäin tuon 123-240D:n kanssa. Sinä saat taloudellista työmatka-ajoa ja minä saan...
Jos tuohon dieselöintipuuhaan pitää lähteä, niin kyllä sen on 200D oltava, muilla nakuilla W126 saattaa lähteä käsistä eli ns. lapasesta :shock: .

Se vitosdiesel oli 3005 cm3 vuoteen '77 asti, siitä eteenpäin aina vuoteen '85 asti 2998-kuutioinen, sekä turbolla että ilman. Tuo 0.1 mm vähennys pytyn läpimitassa juontui siitä, että mylly saatiin alle 3-litraiseksi ja siten monen maan edullisemman verokäytännön piiriin.

Niin, josko bensakoneen määrittelyssä voi verrokiksi ottaa dieselin, niin kuutiot ja painot menevät hyvin yksiin. Tehoa tosin tulee 100 hv lisää, joten kuinkahan tuon lisäyksen tulkinta sujuu.... :lol: Ei vaiskaan, eikös se riitä, että samaa mallia on tehty 185 hv koneella.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jep jep eli kyllähän kuten pykälässäkin sanotaan, kaikkia kyseisiä numeroita verrataan aina siihen mistä suurin luku löytyy....

Siitä M103:n asentamisesta 123:een... Se tehoerohan tulee M110:n hyväksi. Tosin, saattaahan sitä sitten säästää vaikkapa bensan ja öljyn kulutuksissa. Mutta sinänsä TC 280E:tä pidän pätevämpänä menomyllynä kuin 300E:tä. Paitsi sitten jos puhutaan 4-venttiilisestä.
Vastaa Viestiin