Jakopäänketju

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Jakopäänketju

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Siintä asiasta on niin monta mielipidettä että olisi kiva tietää mikä on se oikea. Eli tarviiko sitä ikinä vaihtaa ja jos tarvii niin minkä välein, km. Onko siitä olemassa jotain fakta tietoa ???
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Omassa autossani ketju oli löystynyt/venynyt niin paljon että kaveri luuli että se on tiisseli :lol:

Vaihdoinkin sen sitten pika puolin.
Ja kyllä huomasi että auto kulkee ihan eri malliin rempan jälkeen.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mjaah.. mikähän auto ja mikähän kone? Mersun diisseleissä suositus vaihtoväli 200tkm. jotku vaihtaa, jotku ei koskaan. Vanhemmissa bensakoneissa on yksiriviset ketjut. Ne kannattaa vaihtaa 100tkm välein. niitä on katkeillut tuhoisin seuruksin. Ketju sinkuu ajankanssa ja erityisesti diisseleissä pumpun ajoitus menee samalla myöhäsemmälle ja uuden ketjun vaihto palauttaa vanhat vedotkin joskus takaisin.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

124 300D -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää vaihtaa, max 300tkm on sopiva väli.
Muuta faktaa ei ole kuin että ketjuja on katkennut ja siitä seuraa suunnilleen täystuho.

Ellei ole tiedossa ketjun kilometrit, vaihtoon vaan; työläs homma vaihto ei ole.
wiimax.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Pitää vaihtaa, max 300tkm on sopiva väli.
Muuta faktaa ei ole kuin että ketjuja on katkennut ja siitä seuraa suunnilleen täystuho.

Ellei ole tiedossa ketjun kilometrit, vaihtoon vaan; työläs homma vaihto ei ole.
Herra Dealer varmaan pystyy heittämään sitten lonkalta myös, että millaisella kustannusarviolla on syytä toimenpiteeseen varautua?
Nimittäin oma uushankintani on ilmeisesti kulkenut 400tkm. ilman ketjunvaihtoa.
Ihan vaan kyselen, kun (ihan niinkuin varmaan muutkin) en halua tulla ryöstetyksi (mitä myös sattuu valitettavan usein autonkorjaushommeleissa, kuten täälläkin välillä saamme lukea, kun työpaikkakoulutus ja osaamattomuus laitetaan asiakkaan maksettavaksi).
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Toisten työtä on vaikea hinnoitella, mutta operaatio on kuitenkin helpompi,
ja halvempi kuin hammashihnan vaihto. ( siis kiristin rullineen ja oheistöineen)
Viimeksi muokannut Henry V., Ti 26.04.2005 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

RH kirjoitti:
dealer kirjoitti:Pitää vaihtaa, max 300tkm on sopiva väli.
Muuta faktaa ei ole kuin että ketjuja on katkennut ja siitä seuraa suunnilleen täystuho.

Ellei ole tiedossa ketjun kilometrit, vaihtoon vaan; työläs homma vaihto ei ole.
Herra Dealer varmaan pystyy heittämään sitten lonkalta myös, että millaisella kustannusarviolla on syytä toimenpiteeseen varautua?
Nimittäin oma uushankintani on ilmeisesti kulkenut 400tkm. ilman ketjunvaihtoa.
Ihan vaan kyselen, kun (ihan niinkuin varmaan muutkin) en halua tulla ryöstetyksi (mitä myös sattuu valitettavan usein autonkorjaushommeleissa, kuten täälläkin välillä saamme lukea, kun työpaikkakoulutus ja osaamattomuus laitetaan asiakkaan maksettavaksi).
Lahdessa eräässä pikkupajassa about 200 euroa kaikkineen, siis työ ja ketju+venakopan tiiviste jne., 300E, -89.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jmj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Su 11.04.2004 15:47

Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???

Viesti Kirjoittaja jmj »

Minullekin Veho/Oulu sanoi vaihtoväliksi C202 200tkm. Ihmettelin miksei missään huolto-ohjelmassa ole mainintaa....päätin vähän kysellä. Soitin Helsinkiin tekniseen neuvontaan. Siellä mies, Weurlander tjsp. sanoi ettei dieseliin tarvitse vaihtaa ketjua jos ei se (kuulemma harvinaista)veny niin paljoa että alkaa vaikuttaa ajoituksiin ymv. Kysyessäni ketjujen katkeamisista, niin sanoi tietävänsä yhden ko. tapahtuman noin puolessa miljoonassa kilometrissä. Piti erittäin epätodennäköisenä ketjun vaihtotarvetta alle puolen miljoonan. Tehdassuositusta ketjun vaihdosta ei kuulemma ole ja sen takia sitä ei ole huolto-ohjelmassakaan. Huomautan vielä että keskustelumme koski vm. 95 eli vapaastihengittävää moniventtiilikonetta, ei noita nykyisiä CDi-koneita.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Moro!
Jaa-a.... meinasin silti pysyä kannassani:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21379

Eli koskien nimenomaan uudempien koneiden 2-rivisiä ketjuja. Ja lisäperusteena; automaattilaatikko suojaa konetta ylikierroksilta, jolloin äkkituhon riski pienenee. Sen takia ketju on, ettei sitä tarvitse koko ajan olla vaihtamassa niinkuin Ooppelin remmiä! :D
No, katsotaan kestääkö puoleen miljoonaan meikäläisen nagu vai tuleeko sittenkin se ´lankeemus´... :shock:
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ei kai siinä muuta väliä ole mutta tuppaa nokka-akselin ajoitus jäämään jälkeen kun ketju kuluu.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

jmj kirjoitti:Minullekin Veho/Oulu sanoi vaihtoväliksi C202 200tkm. Ihmettelin miksei missään huolto-ohjelmassa ole mainintaa....päätin vähän kysellä. Soitin Helsinkiin tekniseen neuvontaan. Siellä mies, Weurlander tjsp. sanoi ettei dieseliin tarvitse vaihtaa ketjua jos ei se (kuulemma harvinaista)veny niin paljoa että alkaa vaikuttaa ajoituksiin ymv. Kysyessäni ketjujen katkeamisista, niin sanoi tietävänsä yhden ko. tapahtuman noin puolessa miljoonassa kilometrissä. Piti erittäin epätodennäköisenä ketjun vaihtotarvetta alle puolen miljoonan. Tehdassuositusta ketjun vaihdosta ei kuulemma ole ja sen takia sitä ei ole huolto-ohjelmassakaan. Huomautan vielä että keskustelumme koski vm. 95 eli vapaastihengittävää moniventtiilikonetta, ei noita nykyisiä CDi-koneita.
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä :lol:
C220 CDI vm.2000
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Niin, ja parinsadan euron kieppeillä se taitaa olla puljussa kuin puljussa.
124.023
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hemingway kirjoitti:Niin, ja parinsadan euron kieppeillä se taitaa olla puljussa kuin puljussa.
Jep. Tarkastin äsken kuittikansiosta; itsellä oli jakoketjun vaihto ynnä öljynvaihto ja töiden hinta yhteensä 265 euroa. Vaatii se kuulemma ainakin tuossa kutoskoneessa syylärin irrotuksen, että mahtuu kunnolla tekemään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Dealeri on kyllä oikeilla jäljillä kans; ettei vaan olisi tämä jakoketjukin samaa sarjaa kuin 722.614 tomaatin öljyt - for life! :wink:
Eli ei varmaankaan mitään haittaa ole, jos vaihtaa tuplaketjunkin jo kolmessa sadassa! 8)
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

[/quote]
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä :lol:[/quote]

Varmaan kestää sen puolimiljoonaa.
Nyt vain puhutaan ketjun venymisestä ei rattaista mitään..eiköhän nekin käytössä kulu. Ajatellaampa että ensimmäinen ketjun vaihto jossain puolessa millissä...rattaat kuluneet....siihen kun vetäsee uuden timmin ketjun niin joutuupa melkoiselle venytykselle uusi....parantaako se kestävyyttä ???
Mielestäni kun ketjun vaihtaa kohtuullisissa kilometreissä esim. 200 tkm välein rattaat pysyvät hyvänä eikä em. ilmiötä esiiny.
Muistan vain pikkupoikana kun vaihtelin mopoon ketjuja ja rattaita, eiköhän tässä ole samaa ilmiötä.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niinpä,ikuisuusväittelyn aihehan tämä on :!: :!:
Ja jokainen tekee just niinkuin parhaaksi tietää,muuten sen ketjun saa
jälleenkin menemään hajalle nopeastikin,eipä siinä mitään,vaihtaisin
minäkin sen jos en tietäisi miten sillä on ollut käyttöä edellisillä omistajilla.

Mutta uudesta asti autoa pitäneenä ajan kyllä sen tuonne 600 000 km asti,
tokihan sen kunnon välillä tarkastan,ei nyt ihan sokeasti kannata luottaa...
Kustannuksista vielä:Tuolla tavoin suunnilleen sama,todennäköisesti
kannattaa vaihtaa silloin jo ketju+rattaat+ohjuri. Vai oletteko kuulleet
mersun koneen kovin usein hajoavan,täytyyhän Mercedes-Benziä välillä
kehuakin :wink:
Tarkoitukseni vain osoittaa laatuautoja edelleen olevan.
C220 CDI vm.2000
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

"Ei sitä tarvi vaihtaa", "kyllä se alkaa pitämään ääntä ennenkuin katkeaa", "hyvin riittää jos puolenmiljoonan välein vaihtaa"....jne. Uskoo ken uskaltaa uskoa ja omistaa riittävän paksun lompakon jos se ei kuitenkaan kestänyt :? Eikö kuitenkin olis kivempi ajella jos sen vaihtaa esim. 200-250tkm välein ja TIETÄÄ , että se ei katkea? (tai ainakin katkeaminen on erittäin epätodennäköistä) Jos ketjun vaihtamisen kustannus on n.200euroa ja sillä ehkäisee mahdollisen koneen täystuhon niin eikös tuo nyt ole pieni summa :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asiasta keskusteltiin joskus.

Ketju saattaa katketa.

Ketju maksaa jotain 60 € ja vaihtotyö vähemmän, on täysin järjetöntä ottaa riskiä sen katkeamisesta.
Jos sen vaihdattaa vaikka 300 tkm välein, vaihto lisää huoltokustannuksia noin 4 euroa / öljynvaihtoväli 10000 km.

Sillä ei liene merkitystä onko auto ollut itsellä uudesta asti ?
wiimax.fi
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Sillä ei liene merkitystä onko auto ollut itsellä uudesta asti ?
Väittäisin noin takapuolituntumalla:On sillä :lol: :lol:

Ok. En provosoi enempää aiheesta,vaihdellaan vaan ketjuja niin
ei tule kenellekkään mieleen jättää huoltamatta autoansa.
Sehän on tärkeintä.
C220 CDI vm.2000
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyl ne katkeekin 5 syl 300d ja tuhot
nokka poikki nokan pukit poikki venttiili koppa hajalle öljypohjan alummiini
osa myös kyllä se suositus on ollut sen 200tkm mutta kestäähän se loppuun asti :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miljoonatuntia, laitoin kysymysmerkin kommenttini perään ihan sen takia että perustelisit vähän mielipidettäsi, miksi ketju kestää paremmin jos auto on ollut itsellä uudesta asti ?

En tarkoita että olisin välttämättä eri mieltä mutta ei vaan tullut yhtäkkiä mieleen perusteluja tuolle väitteelle. :D

Kokonaisuutena tilanne on toki erilainen kun tietää miten huollot ja korjaukset on tehty.
wiimax.fi
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

No,oikeastaan siinähän tuo perustelu melkein tulikin,hyvä Dealer :!:
Ne huollot ja huoltamattomuudet,automiehenä tiedät jälkimmäisen,ja
korjaamopuolen ammattilaisena varmasti olet myös nähnyt yhtä jos
toistakin erikuntoista autoa.
Pointtini oli että täällä kiihkeätempoisessa ruuhkasuomessa ns.itsetehdyllä
"kiireellä" saadaan aika nopeasti uudetkin autot loppuun,vaikka todellisuudessa
kiirettä ei ole mihinkään,liikennevalot määräävät sen tahdin,mutta keulapaikalle
on kauhea hoppu.
Siis nykyautoissa tehoja piisaa ja niitä surutta käytetään,mutta loppupäästähän
se on pois.
Ja noihin ajokilometrimääriin vielä sen verran että kun täällä helposti puhutaan
puolesta millistä niin moniko oikeasti ajaa tuon määrän,se on nimittäin pitkä
pätkä ajettavaa,itselleni ja kaltaisilleni taksimiehille se ei ole nyt niin hirveän
paljon,tuleehan noita kilometrejä parhaimmillaan jollekkin 250 000 vuodessa.
Mutta tämä vaan tällaisena lisäyksenä Dealerille,olet asiantuntija ja arvostamme erittäin paljon sitä.
C220 CDI vm.2000
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

sen verran vielä tuosta ketjun vaihdosta, ei siinä tarvi minun tietääkseni (olen katsonut muutaman kerran kun ammattimies sen vaihtaa) purkaa muutakuin venttiilikoppa pois, sen jälkeen vanha ketju poikki ja sillä vanhalla ketjulla vedetään uusi tilalle ja liitetään. Tuo toimitus kesti alta puolituntia, ammattimieheltä :wink:

Olen vaihdattanut noin 250 000 - 300 000km:n välein. Niin, meiltä kyllä löytyy yksi 1000 000 ajettu rönttä, s124 - 300D josta konetta ei ole käytetty auki. Aika halpa henki vakuutus tuo ketjun vaihto kuitenkin??? :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Jossain aikaisemmin annettiin arvoja venymälle, maks 5 astetta :?: , nyt 2 astetta omassa. Onko tästä tietoa, toki aion sen syksyllä viimeistään vaihtaa kun on tuonti auto ja kilometreistä ei tietoa (mittarissa juuri 260t meni rikki/-82 auto :!: ) Kuinkas usein on ne muut härvelit eli laahaajat ym kiristys jutut vaihdettava. Eli lähinnä kannattaako niihin panostaa "henkivakuutuksena".
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Laahaimet vaihdetaan yleensä isomman remontin yhteydessä,
samoin jos ketju olisi ( syystä tai toisesta ) päässyt löysyyttään hakkaamaan
laahaimia pilalle.

Ketju kannattaa siinä mielessä myös vaihtaa ajoissa, ettei se alkaisi
väljyyttään kuluttamaan rattaitaan - ne on sitten aina kalliimpia korjata.

Ketjunkiristimen kuntoon kannattaa myös kiinnittää huomoita.
Voi olla että ketjun löysyys johtuukin jotenkin viallisesta kiristimestä ?.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Lucky-Doc kirjoitti:
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä [/quote]

Eikö hänellä ole nykyään oma korjaamo Vihdissä.

PS. Kaveri on tosiaan pätevä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Onko Motonetin ketjut alkuperäislaatua tai vastavaa vai kannattaako ostaa "Vehosta"? :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaa ostaa KL:ltä. :roll:
wiimax.fi
Meisselimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
Paikkakunta: Tampere

ketjusta

Viesti Kirjoittaja Meisselimies »

eikös joissain malleissa ole kaksinkertainen ketju 300E24 ?
Vastaa Viestiin