Jakopäänketju
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Jakopäänketju
Siintä asiasta on niin monta mielipidettä että olisi kiva tietää mikä on se oikea. Eli tarviiko sitä ikinä vaihtaa ja jos tarvii niin minkä välein, km. Onko siitä olemassa jotain fakta tietoa ???
mjaah.. mikähän auto ja mikähän kone? Mersun diisseleissä suositus vaihtoväli 200tkm. jotku vaihtaa, jotku ei koskaan. Vanhemmissa bensakoneissa on yksiriviset ketjut. Ne kannattaa vaihtaa 100tkm välein. niitä on katkeillut tuhoisin seuruksin. Ketju sinkuu ajankanssa ja erityisesti diisseleissä pumpun ajoitus menee samalla myöhäsemmälle ja uuden ketjun vaihto palauttaa vanhat vedotkin joskus takaisin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Herra Dealer varmaan pystyy heittämään sitten lonkalta myös, että millaisella kustannusarviolla on syytä toimenpiteeseen varautua?dealer kirjoitti:Pitää vaihtaa, max 300tkm on sopiva väli.
Muuta faktaa ei ole kuin että ketjuja on katkennut ja siitä seuraa suunnilleen täystuho.
Ellei ole tiedossa ketjun kilometrit, vaihtoon vaan; työläs homma vaihto ei ole.
Nimittäin oma uushankintani on ilmeisesti kulkenut 400tkm. ilman ketjunvaihtoa.
Ihan vaan kyselen, kun (ihan niinkuin varmaan muutkin) en halua tulla ryöstetyksi (mitä myös sattuu valitettavan usein autonkorjaushommeleissa, kuten täälläkin välillä saamme lukea, kun työpaikkakoulutus ja osaamattomuus laitetaan asiakkaan maksettavaksi).
jotakin vastausta....
Toisten työtä on vaikea hinnoitella, mutta operaatio on kuitenkin helpompi,
ja halvempi kuin hammashihnan vaihto. ( siis kiristin rullineen ja oheistöineen)
ja halvempi kuin hammashihnan vaihto. ( siis kiristin rullineen ja oheistöineen)
Viimeksi muokannut Henry V., Ti 26.04.2005 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Lahdessa eräässä pikkupajassa about 200 euroa kaikkineen, siis työ ja ketju+venakopan tiiviste jne., 300E, -89.RH kirjoitti:Herra Dealer varmaan pystyy heittämään sitten lonkalta myös, että millaisella kustannusarviolla on syytä toimenpiteeseen varautua?dealer kirjoitti:Pitää vaihtaa, max 300tkm on sopiva väli.
Muuta faktaa ei ole kuin että ketjuja on katkennut ja siitä seuraa suunnilleen täystuho.
Ellei ole tiedossa ketjun kilometrit, vaihtoon vaan; työläs homma vaihto ei ole.
Nimittäin oma uushankintani on ilmeisesti kulkenut 400tkm. ilman ketjunvaihtoa.
Ihan vaan kyselen, kun (ihan niinkuin varmaan muutkin) en halua tulla ryöstetyksi (mitä myös sattuu valitettavan usein autonkorjaushommeleissa, kuten täälläkin välillä saamme lukea, kun työpaikkakoulutus ja osaamattomuus laitetaan asiakkaan maksettavaksi).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???
Minullekin Veho/Oulu sanoi vaihtoväliksi C202 200tkm. Ihmettelin miksei missään huolto-ohjelmassa ole mainintaa....päätin vähän kysellä. Soitin Helsinkiin tekniseen neuvontaan. Siellä mies, Weurlander tjsp. sanoi ettei dieseliin tarvitse vaihtaa ketjua jos ei se (kuulemma harvinaista)veny niin paljoa että alkaa vaikuttaa ajoituksiin ymv. Kysyessäni ketjujen katkeamisista, niin sanoi tietävänsä yhden ko. tapahtuman noin puolessa miljoonassa kilometrissä. Piti erittäin epätodennäköisenä ketjun vaihtotarvetta alle puolen miljoonan. Tehdassuositusta ketjun vaihdosta ei kuulemma ole ja sen takia sitä ei ole huolto-ohjelmassakaan. Huomautan vielä että keskustelumme koski vm. 95 eli vapaastihengittävää moniventtiilikonetta, ei noita nykyisiä CDi-koneita.
Moro!
Jaa-a.... meinasin silti pysyä kannassani:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21379
Eli koskien nimenomaan uudempien koneiden 2-rivisiä ketjuja. Ja lisäperusteena; automaattilaatikko suojaa konetta ylikierroksilta, jolloin äkkituhon riski pienenee. Sen takia ketju on, ettei sitä tarvitse koko ajan olla vaihtamassa niinkuin Ooppelin remmiä!
No, katsotaan kestääkö puoleen miljoonaan meikäläisen nagu vai tuleeko sittenkin se ´lankeemus´...
Jaa-a.... meinasin silti pysyä kannassani:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21379
Eli koskien nimenomaan uudempien koneiden 2-rivisiä ketjuja. Ja lisäperusteena; automaattilaatikko suojaa konetta ylikierroksilta, jolloin äkkituhon riski pienenee. Sen takia ketju on, ettei sitä tarvitse koko ajan olla vaihtamassa niinkuin Ooppelin remmiä!

No, katsotaan kestääkö puoleen miljoonaan meikäläisen nagu vai tuleeko sittenkin se ´lankeemus´...

- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisääjmj kirjoitti:Minullekin Veho/Oulu sanoi vaihtoväliksi C202 200tkm. Ihmettelin miksei missään huolto-ohjelmassa ole mainintaa....päätin vähän kysellä. Soitin Helsinkiin tekniseen neuvontaan. Siellä mies, Weurlander tjsp. sanoi ettei dieseliin tarvitse vaihtaa ketjua jos ei se (kuulemma harvinaista)veny niin paljoa että alkaa vaikuttaa ajoituksiin ymv. Kysyessäni ketjujen katkeamisista, niin sanoi tietävänsä yhden ko. tapahtuman noin puolessa miljoonassa kilometrissä. Piti erittäin epätodennäköisenä ketjun vaihtotarvetta alle puolen miljoonan. Tehdassuositusta ketjun vaihdosta ei kuulemma ole ja sen takia sitä ei ole huolto-ohjelmassakaan. Huomautan vielä että keskustelumme koski vm. 95 eli vapaastihengittävää moniventtiilikonetta, ei noita nykyisiä CDi-koneita.
vehoon tuollaisia tyyppejä

C220 CDI vm.2000
Jep. Tarkastin äsken kuittikansiosta; itsellä oli jakoketjun vaihto ynnä öljynvaihto ja töiden hinta yhteensä 265 euroa. Vaatii se kuulemma ainakin tuossa kutoskoneessa syylärin irrotuksen, että mahtuu kunnolla tekemään.Hemingway kirjoitti:Niin, ja parinsadan euron kieppeillä se taitaa olla puljussa kuin puljussa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Dealeri on kyllä oikeilla jäljillä kans; ettei vaan olisi tämä jakoketjukin samaa sarjaa kuin 722.614 tomaatin öljyt - for life!
Eli ei varmaankaan mitään haittaa ole, jos vaihtaa tuplaketjunkin jo kolmessa sadassa!

Eli ei varmaankaan mitään haittaa ole, jos vaihtaa tuplaketjunkin jo kolmessa sadassa!

- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Re: Suositus jakoketjun vaihtoväliksi???
[/quote]
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä
[/quote]
Varmaan kestää sen puolimiljoonaa.
Nyt vain puhutaan ketjun venymisestä ei rattaista mitään..eiköhän nekin käytössä kulu. Ajatellaampa että ensimmäinen ketjun vaihto jossain puolessa millissä...rattaat kuluneet....siihen kun vetäsee uuden timmin ketjun niin joutuupa melkoiselle venytykselle uusi....parantaako se kestävyyttä ???
Mielestäni kun ketjun vaihtaa kohtuullisissa kilometreissä esim. 200 tkm välein rattaat pysyvät hyvänä eikä em. ilmiötä esiiny.
Muistan vain pikkupoikana kun vaihtelin mopoon ketjuja ja rattaita, eiköhän tässä ole samaa ilmiötä.
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä

Varmaan kestää sen puolimiljoonaa.
Nyt vain puhutaan ketjun venymisestä ei rattaista mitään..eiköhän nekin käytössä kulu. Ajatellaampa että ensimmäinen ketjun vaihto jossain puolessa millissä...rattaat kuluneet....siihen kun vetäsee uuden timmin ketjun niin joutuupa melkoiselle venytykselle uusi....parantaako se kestävyyttä ???
Mielestäni kun ketjun vaihtaa kohtuullisissa kilometreissä esim. 200 tkm välein rattaat pysyvät hyvänä eikä em. ilmiötä esiiny.
Muistan vain pikkupoikana kun vaihtelin mopoon ketjuja ja rattaita, eiköhän tässä ole samaa ilmiötä.
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Niinpä,ikuisuusväittelyn aihehan tämä on
Ja jokainen tekee just niinkuin parhaaksi tietää,muuten sen ketjun saa
jälleenkin menemään hajalle nopeastikin,eipä siinä mitään,vaihtaisin
minäkin sen jos en tietäisi miten sillä on ollut käyttöä edellisillä omistajilla.
Mutta uudesta asti autoa pitäneenä ajan kyllä sen tuonne 600 000 km asti,
tokihan sen kunnon välillä tarkastan,ei nyt ihan sokeasti kannata luottaa...
Kustannuksista vielä:Tuolla tavoin suunnilleen sama,todennäköisesti
kannattaa vaihtaa silloin jo ketju+rattaat+ohjuri. Vai oletteko kuulleet
mersun koneen kovin usein hajoavan,täytyyhän Mercedes-Benziä välillä
kehuakin
Tarkoitukseni vain osoittaa laatuautoja edelleen olevan.


Ja jokainen tekee just niinkuin parhaaksi tietää,muuten sen ketjun saa
jälleenkin menemään hajalle nopeastikin,eipä siinä mitään,vaihtaisin
minäkin sen jos en tietäisi miten sillä on ollut käyttöä edellisillä omistajilla.
Mutta uudesta asti autoa pitäneenä ajan kyllä sen tuonne 600 000 km asti,
tokihan sen kunnon välillä tarkastan,ei nyt ihan sokeasti kannata luottaa...
Kustannuksista vielä:Tuolla tavoin suunnilleen sama,todennäköisesti
kannattaa vaihtaa silloin jo ketju+rattaat+ohjuri. Vai oletteko kuulleet
mersun koneen kovin usein hajoavan,täytyyhän Mercedes-Benziä välillä
kehuakin

Tarkoitukseni vain osoittaa laatuautoja edelleen olevan.
C220 CDI vm.2000
"Ei sitä tarvi vaihtaa", "kyllä se alkaa pitämään ääntä ennenkuin katkeaa", "hyvin riittää jos puolenmiljoonan välein vaihtaa"....jne. Uskoo ken uskaltaa uskoa ja omistaa riittävän paksun lompakon jos se ei kuitenkaan kestänyt
Eikö kuitenkin olis kivempi ajella jos sen vaihtaa esim. 200-250tkm välein ja TIETÄÄ , että se ei katkea? (tai ainakin katkeaminen on erittäin epätodennäköistä) Jos ketjun vaihtamisen kustannus on n.200euroa ja sillä ehkäisee mahdollisen koneen täystuhon niin eikös tuo nyt ole pieni summa 


Asiasta keskusteltiin joskus.
Ketju saattaa katketa.
Ketju maksaa jotain 60 € ja vaihtotyö vähemmän, on täysin järjetöntä ottaa riskiä sen katkeamisesta.
Jos sen vaihdattaa vaikka 300 tkm välein, vaihto lisää huoltokustannuksia noin 4 euroa / öljynvaihtoväli 10000 km.
Sillä ei liene merkitystä onko auto ollut itsellä uudesta asti ?
Ketju saattaa katketa.
Ketju maksaa jotain 60 € ja vaihtotyö vähemmän, on täysin järjetöntä ottaa riskiä sen katkeamisesta.
Jos sen vaihdattaa vaikka 300 tkm välein, vaihto lisää huoltokustannuksia noin 4 euroa / öljynvaihtoväli 10000 km.
Sillä ei liene merkitystä onko auto ollut itsellä uudesta asti ?
wiimax.fi
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Miljoonatuntia, laitoin kysymysmerkin kommenttini perään ihan sen takia että perustelisit vähän mielipidettäsi, miksi ketju kestää paremmin jos auto on ollut itsellä uudesta asti ?
En tarkoita että olisin välttämättä eri mieltä mutta ei vaan tullut yhtäkkiä mieleen perusteluja tuolle väitteelle.
Kokonaisuutena tilanne on toki erilainen kun tietää miten huollot ja korjaukset on tehty.
En tarkoita että olisin välttämättä eri mieltä mutta ei vaan tullut yhtäkkiä mieleen perusteluja tuolle väitteelle.

Kokonaisuutena tilanne on toki erilainen kun tietää miten huollot ja korjaukset on tehty.
wiimax.fi
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
No,oikeastaan siinähän tuo perustelu melkein tulikin,hyvä Dealer
Ne huollot ja huoltamattomuudet,automiehenä tiedät jälkimmäisen,ja
korjaamopuolen ammattilaisena varmasti olet myös nähnyt yhtä jos
toistakin erikuntoista autoa.
Pointtini oli että täällä kiihkeätempoisessa ruuhkasuomessa ns.itsetehdyllä
"kiireellä" saadaan aika nopeasti uudetkin autot loppuun,vaikka todellisuudessa
kiirettä ei ole mihinkään,liikennevalot määräävät sen tahdin,mutta keulapaikalle
on kauhea hoppu.
Siis nykyautoissa tehoja piisaa ja niitä surutta käytetään,mutta loppupäästähän
se on pois.
Ja noihin ajokilometrimääriin vielä sen verran että kun täällä helposti puhutaan
puolesta millistä niin moniko oikeasti ajaa tuon määrän,se on nimittäin pitkä
pätkä ajettavaa,itselleni ja kaltaisilleni taksimiehille se ei ole nyt niin hirveän
paljon,tuleehan noita kilometrejä parhaimmillaan jollekkin 250 000 vuodessa.
Mutta tämä vaan tällaisena lisäyksenä Dealerille,olet asiantuntija ja arvostamme erittäin paljon sitä.

Ne huollot ja huoltamattomuudet,automiehenä tiedät jälkimmäisen,ja
korjaamopuolen ammattilaisena varmasti olet myös nähnyt yhtä jos
toistakin erikuntoista autoa.
Pointtini oli että täällä kiihkeätempoisessa ruuhkasuomessa ns.itsetehdyllä
"kiireellä" saadaan aika nopeasti uudetkin autot loppuun,vaikka todellisuudessa
kiirettä ei ole mihinkään,liikennevalot määräävät sen tahdin,mutta keulapaikalle
on kauhea hoppu.
Siis nykyautoissa tehoja piisaa ja niitä surutta käytetään,mutta loppupäästähän
se on pois.
Ja noihin ajokilometrimääriin vielä sen verran että kun täällä helposti puhutaan
puolesta millistä niin moniko oikeasti ajaa tuon määrän,se on nimittäin pitkä
pätkä ajettavaa,itselleni ja kaltaisilleni taksimiehille se ei ole nyt niin hirveän
paljon,tuleehan noita kilometrejä parhaimmillaan jollekkin 250 000 vuodessa.
Mutta tämä vaan tällaisena lisäyksenä Dealerille,olet asiantuntija ja arvostamme erittäin paljon sitä.
C220 CDI vm.2000
sen verran vielä tuosta ketjun vaihdosta, ei siinä tarvi minun tietääkseni (olen katsonut muutaman kerran kun ammattimies sen vaihtaa) purkaa muutakuin venttiilikoppa pois, sen jälkeen vanha ketju poikki ja sillä vanhalla ketjulla vedetään uusi tilalle ja liitetään. Tuo toimitus kesti alta puolituntia, ammattimieheltä
Olen vaihdattanut noin 250 000 - 300 000km:n välein. Niin, meiltä kyllä löytyy yksi 1000 000 ajettu rönttä, s124 - 300D josta konetta ei ole käytetty auki. Aika halpa henki vakuutus tuo ketjun vaihto kuitenkin???

Olen vaihdattanut noin 250 000 - 300 000km:n välein. Niin, meiltä kyllä löytyy yksi 1000 000 ajettu rönttä, s124 - 300D josta konetta ei ole käytetty auki. Aika halpa henki vakuutus tuo ketjun vaihto kuitenkin???

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jossain aikaisemmin annettiin arvoja venymälle, maks 5 astetta
, nyt 2 astetta omassa. Onko tästä tietoa, toki aion sen syksyllä viimeistään vaihtaa kun on tuonti auto ja kilometreistä ei tietoa (mittarissa juuri 260t meni rikki/-82 auto
) Kuinkas usein on ne muut härvelit eli laahaajat ym kiristys jutut vaihdettava. Eli lähinnä kannattaako niihin panostaa "henkivakuutuksena".


lisää aiheesta....
Laahaimet vaihdetaan yleensä isomman remontin yhteydessä,
samoin jos ketju olisi ( syystä tai toisesta ) päässyt löysyyttään hakkaamaan
laahaimia pilalle.
Ketju kannattaa siinä mielessä myös vaihtaa ajoissa, ettei se alkaisi
väljyyttään kuluttamaan rattaitaan - ne on sitten aina kalliimpia korjata.
Ketjunkiristimen kuntoon kannattaa myös kiinnittää huomoita.
Voi olla että ketjun löysyys johtuukin jotenkin viallisesta kiristimestä ?.
samoin jos ketju olisi ( syystä tai toisesta ) päässyt löysyyttään hakkaamaan
laahaimia pilalle.
Ketju kannattaa siinä mielessä myös vaihtaa ajoissa, ettei se alkaisi
väljyyttään kuluttamaan rattaitaan - ne on sitten aina kalliimpia korjata.
Ketjunkiristimen kuntoon kannattaa myös kiinnittää huomoita.
Voi olla että ketjun löysyys johtuukin jotenkin viallisesta kiristimestä ?.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Lucky-Doc kirjoitti:
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä [/quote]
Eikö hänellä ole nykyään oma korjaamo Vihdissä.
PS. Kaveri on tosiaan pätevä.
Ihan vaan pakko kommentoida tätä: Weurlander on pätevä jätkä,lisää
vehoon tuollaisia tyyppejä [/quote]
Eikö hänellä ole nykyään oma korjaamo Vihdissä.
PS. Kaveri on tosiaan pätevä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
- Paikkakunta: Tampere
ketjusta
eikös joissain malleissa ole kaksinkertainen ketju 300E24 ?