jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Sain kärryni pelittämään usean kuukauden seisonnan jälkeen. Koeajolla jarrut tuntuivat varsin tehottomilta. Johtuuko tämä siitä, että järjestelmään on kertynyt ilmaa? Joulukuussa kun hain vikalistan ei jarruissa ilmennyt mitään vikaa.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
Vieras

Re: jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Todennäköisin vika mielestäni on jarrunesteessä oleva vesi ja sitä kautta kiinni ruostuneet jarrusylinterit, satulat irti ja sylinterit liikeeseen joko paineilmalla tai muuten vääntelemällä. kannattaa vaihtaa toki samalla tiiviste/suojakumisarjat ja tietysti se vesipitoinen jarruneste.

Mersun huolto-ohjeessa (123) käsketään vaihtamaan jarruneste kerran vuodessa, lie hieman liioiteltua ja en usko että juuri kukaan niin noin vanhoihin autoihin tekee mutta kuitenkin. Itsellä oli juuri sama vika, nyt korjattu.
300td -91, manuaali.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ilma tuntuu pehmeytenä polkimessa.
Jos poljin on kova ja jarrut ei meinaa pitää, on vika muualla:
levyt ruosteessa, paloissa pas*** , sylinterit jumissa tms.
Yleensä paranee varovaisella pikku käytöllä.
Eipä ole iso homma ottaa rengasta irti ja katsoa...
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minä taas olen sitä mieltä että Jarrupeikko käy viemässä ne. OT wagenista on aina seisonnan jälkeen jarrut kateissa, pikku pumppaukset ja kelpaa vaikka leimalle asti :shock: . Kummallista, ei vuoda mistään.... :roll:, no pääasia kun Peikko leppyy pelkällä pumppauksella.
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Kiitos vinkeistä :wink: Levyt on kyllä aika ruosteessa..ollut jo aikoja, mut en viitsi niitä vaihtaa, kun tämä ikiliikkuja tuskin liikkuu enää montaa vuotta. Jarrutuksessa poljin oli kyllä aika pehmeähkö, mutta vesi systeemissäkin lienee paljon mahdollista. Eipä ole näinä viitenä vuotena kun auto on minulla ollut tullut niitä vaihdettua.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Eikös toi levyjen ruosteisuus viittaa siihen ettei jarrupalat ota oikein kiinni, jos siis oli ajossakin jo ruosteiset..
W124 200 -85
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Totta puhut. Varmasti oli jarruissa sanomista jo aiemminkin, mutta täyttivät kuitenkin katsastus vaatimukset. Koeajolla vain huomasi, että jarrujen tehot on huonontuneet entisestään. Täytyy toivoa, että kyseessä on tosiaan vain se jarrupeikko ja että asia paranee jarruttelemalla. Hiukan kuitenkin huolettaa takajarrujen toiminta, koska jarrut tunnetusti toimivat edessä tehokkaammin. Näin ajatellen takajarrujen parantuminen voi viedä pitemmän aikaa.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

Itse hoidin tuon asian pikkuisen hieraisemalla levyjä ja paloja santapaperilla. Samalla tuli varmistettua että sylinterit skulaa niinkuin pitää, viime kesä jarrurempan jäljiltä.

EDIT: Luulisi että jos paljonkin jarruttelee umpiruosteisilla levyillä niin menee palat 'tukkoon'. Tosin voi olla harhakuvitelmaakin.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos palat on ok ja levyissä ei uria ja uutta osaa ei ole tarkoitus ostaa kuin välttämättömissä tilanteissa niin:
1.Rengas irti
2.Jarrupalat irti
3.Jarrulevyn ja mäntien väliin esim. jotku ohuet puukalikat(sen verran ohuet että ku ne on sielä välissä nii jää selvä rako mäntien ja levyn väliin)
4.Käydään potkaisemassa jarrua kunnolla niin että männät liikkuu
5.Revitään kalikat irti ja väännetään männät sylinterin pohjaan
6.Toistetaan kohdat 3,4 ja 5 niin monta kertaa että männät liikkuvat kevyesti
7.Jarrupalat takas paikoilleen
8.Rengas paikoilleen

Noin käydään läpi joka ratas nii eiköhän ala toimia, samalla ku palat on irti nii voi vaikka viilalla pyyhkästä enimpiä ruosteita pois satulan niistä pinnoista joiden välissä palat ovat ja vastaavasti palojen ulkoreunoista jotka vastaavat satulan ko.pintoihin ja vielä kun pyyhkäisee esim.alumiinitahnaa ko.pintoihin(varo ettet sotki levyä tai palojen kitkapintoa) nii tulee vielä parempi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Wahva115 kirjoitti:Jos palat on ok ja levyissä ei uria ja uutta osaa ei ole tarkoitus ostaa kuin välttämättömissä tilanteissa niin:
1.Rengas irti
2.Jarrupalat irti
3.Jarrulevyn ja mäntien väliin esim. jotku ohuet puukalikat(sen verran ohuet että ku ne on sielä välissä nii jää selvä rako mäntien ja levyn väliin)
4.Käydään potkaisemassa jarrua kunnolla niin että männät liikkuu
5.Revitään kalikat irti ja väännetään männät sylinterin pohjaan
6.Toistetaan kohdat 3,4 ja 5 niin monta kertaa että männät liikkuvat kevyesti
7.Jarrupalat takas paikoilleen
8.Rengas paikoilleen

Noin käydään läpi joka ratas nii eiköhän ala toimia, samalla ku palat on irti nii voi vaikka viilalla pyyhkästä enimpiä ruosteita pois satulan niistä pinnoista joiden välissä palat ovat ja vastaavasti palojen ulkoreunoista jotka vastaavat satulan ko.pintoihin ja vielä kun pyyhkäisee esim.alumiinitahnaa ko.pintoihin(varo ettet sotki levyä tai palojen kitkapintoa) nii tulee vielä parempi.
Tämä operaatio kannattaa etenkin vanhojen pelien kanssa käydä läpi aina renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä tule ongelmia jarrujen kanssa liikenteessä tai katsastuksessakaan. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olli Lajunen kirjoitti: Tämä operaatio kannattaa etenkin vanhojen pelien kanssa käydä läpi aina renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä tule ongelmia jarrujen kanssa liikenteessä tai katsastuksessakaan. :)
Tai kai tuo riippuu ajomääristä. Jos on harrastepeli, jolla vähän ajoa, niin Olli on varmaan tuttuun tapaansa vallan oikeassa. Kyllä ajossa olevassa autossa luulisi jarrujen pysyvän norjina, jos sillä silloin tällöin jarrutellaan vähän voimakkaamminkin, niin että jarruosat tosiaan liikkuvat.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin