jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen
jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen
Sain kärryni pelittämään usean kuukauden seisonnan jälkeen. Koeajolla jarrut tuntuivat varsin tehottomilta. Johtuuko tämä siitä, että järjestelmään on kertynyt ilmaa? Joulukuussa kun hain vikalistan ei jarruissa ilmennyt mitään vikaa.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84
Re: jarrujen huono kunto kuukausien seisonnan jälkeen
edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Todennäköisin vika mielestäni on jarrunesteessä oleva vesi ja sitä kautta kiinni ruostuneet jarrusylinterit, satulat irti ja sylinterit liikeeseen joko paineilmalla tai muuten vääntelemällä. kannattaa vaihtaa toki samalla tiiviste/suojakumisarjat ja tietysti se vesipitoinen jarruneste.
Mersun huolto-ohjeessa (123) käsketään vaihtamaan jarruneste kerran vuodessa, lie hieman liioiteltua ja en usko että juuri kukaan niin noin vanhoihin autoihin tekee mutta kuitenkin. Itsellä oli juuri sama vika, nyt korjattu.
Mersun huolto-ohjeessa (123) käsketään vaihtamaan jarruneste kerran vuodessa, lie hieman liioiteltua ja en usko että juuri kukaan niin noin vanhoihin autoihin tekee mutta kuitenkin. Itsellä oli juuri sama vika, nyt korjattu.
300td -91, manuaali.
Kiitos vinkeistä
Levyt on kyllä aika ruosteessa..ollut jo aikoja, mut en viitsi niitä vaihtaa, kun tämä ikiliikkuja tuskin liikkuu enää montaa vuotta. Jarrutuksessa poljin oli kyllä aika pehmeähkö, mutta vesi systeemissäkin lienee paljon mahdollista. Eipä ole näinä viitenä vuotena kun auto on minulla ollut tullut niitä vaihdettua.

W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84
Totta puhut. Varmasti oli jarruissa sanomista jo aiemminkin, mutta täyttivät kuitenkin katsastus vaatimukset. Koeajolla vain huomasi, että jarrujen tehot on huonontuneet entisestään. Täytyy toivoa, että kyseessä on tosiaan vain se jarrupeikko ja että asia paranee jarruttelemalla. Hiukan kuitenkin huolettaa takajarrujen toiminta, koska jarrut tunnetusti toimivat edessä tehokkaammin. Näin ajatellen takajarrujen parantuminen voi viedä pitemmän aikaa.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84
Itse hoidin tuon asian pikkuisen hieraisemalla levyjä ja paloja santapaperilla. Samalla tuli varmistettua että sylinterit skulaa niinkuin pitää, viime kesä jarrurempan jäljiltä.
EDIT: Luulisi että jos paljonkin jarruttelee umpiruosteisilla levyillä niin menee palat 'tukkoon'. Tosin voi olla harhakuvitelmaakin.
EDIT: Luulisi että jos paljonkin jarruttelee umpiruosteisilla levyillä niin menee palat 'tukkoon'. Tosin voi olla harhakuvitelmaakin.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
Jos palat on ok ja levyissä ei uria ja uutta osaa ei ole tarkoitus ostaa kuin välttämättömissä tilanteissa niin:
1.Rengas irti
2.Jarrupalat irti
3.Jarrulevyn ja mäntien väliin esim. jotku ohuet puukalikat(sen verran ohuet että ku ne on sielä välissä nii jää selvä rako mäntien ja levyn väliin)
4.Käydään potkaisemassa jarrua kunnolla niin että männät liikkuu
5.Revitään kalikat irti ja väännetään männät sylinterin pohjaan
6.Toistetaan kohdat 3,4 ja 5 niin monta kertaa että männät liikkuvat kevyesti
7.Jarrupalat takas paikoilleen
8.Rengas paikoilleen
Noin käydään läpi joka ratas nii eiköhän ala toimia, samalla ku palat on irti nii voi vaikka viilalla pyyhkästä enimpiä ruosteita pois satulan niistä pinnoista joiden välissä palat ovat ja vastaavasti palojen ulkoreunoista jotka vastaavat satulan ko.pintoihin ja vielä kun pyyhkäisee esim.alumiinitahnaa ko.pintoihin(varo ettet sotki levyä tai palojen kitkapintoa) nii tulee vielä parempi.
1.Rengas irti
2.Jarrupalat irti
3.Jarrulevyn ja mäntien väliin esim. jotku ohuet puukalikat(sen verran ohuet että ku ne on sielä välissä nii jää selvä rako mäntien ja levyn väliin)
4.Käydään potkaisemassa jarrua kunnolla niin että männät liikkuu
5.Revitään kalikat irti ja väännetään männät sylinterin pohjaan
6.Toistetaan kohdat 3,4 ja 5 niin monta kertaa että männät liikkuvat kevyesti
7.Jarrupalat takas paikoilleen
8.Rengas paikoilleen
Noin käydään läpi joka ratas nii eiköhän ala toimia, samalla ku palat on irti nii voi vaikka viilalla pyyhkästä enimpiä ruosteita pois satulan niistä pinnoista joiden välissä palat ovat ja vastaavasti palojen ulkoreunoista jotka vastaavat satulan ko.pintoihin ja vielä kun pyyhkäisee esim.alumiinitahnaa ko.pintoihin(varo ettet sotki levyä tai palojen kitkapintoa) nii tulee vielä parempi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tämä operaatio kannattaa etenkin vanhojen pelien kanssa käydä läpi aina renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä tule ongelmia jarrujen kanssa liikenteessä tai katsastuksessakaan.Wahva115 kirjoitti:Jos palat on ok ja levyissä ei uria ja uutta osaa ei ole tarkoitus ostaa kuin välttämättömissä tilanteissa niin:
1.Rengas irti
2.Jarrupalat irti
3.Jarrulevyn ja mäntien väliin esim. jotku ohuet puukalikat(sen verran ohuet että ku ne on sielä välissä nii jää selvä rako mäntien ja levyn väliin)
4.Käydään potkaisemassa jarrua kunnolla niin että männät liikkuu
5.Revitään kalikat irti ja väännetään männät sylinterin pohjaan
6.Toistetaan kohdat 3,4 ja 5 niin monta kertaa että männät liikkuvat kevyesti
7.Jarrupalat takas paikoilleen
8.Rengas paikoilleen
Noin käydään läpi joka ratas nii eiköhän ala toimia, samalla ku palat on irti nii voi vaikka viilalla pyyhkästä enimpiä ruosteita pois satulan niistä pinnoista joiden välissä palat ovat ja vastaavasti palojen ulkoreunoista jotka vastaavat satulan ko.pintoihin ja vielä kun pyyhkäisee esim.alumiinitahnaa ko.pintoihin(varo ettet sotki levyä tai palojen kitkapintoa) nii tulee vielä parempi.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tai kai tuo riippuu ajomääristä. Jos on harrastepeli, jolla vähän ajoa, niin Olli on varmaan tuttuun tapaansa vallan oikeassa. Kyllä ajossa olevassa autossa luulisi jarrujen pysyvän norjina, jos sillä silloin tällöin jarrutellaan vähän voimakkaamminkin, niin että jarruosat tosiaan liikkuvat.Olli Lajunen kirjoitti: Tämä operaatio kannattaa etenkin vanhojen pelien kanssa käydä läpi aina renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä tule ongelmia jarrujen kanssa liikenteessä tai katsastuksessakaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97