124:n nokkaketjun niittaustyökalu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sedan124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 03.04.2005 10:51
Paikkakunta: Kangasala

124:n nokkaketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja Sedan124 »

Hei!
Tietääkö, kuka myy nokkaketjun niittaustyökalua. En nyt tarkoita vasaraa ja alasinta vaa ihan virallisempaa työkalua. Vaihtuisi ketju samalla kun vaihdan nokkien hydraulipainikkeet. Näyttää aika hepposelta tuo yksirivinen kettinki. Mikä on virallinen suositus vaihtoväliksi.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kl-Varaosat ja vaihto olisi mielestäni 90 Tkm välein.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

90tkm ?!??? :lol:
Kyllä sillä ainakin 300tkm pääsee ongelmitta. Tietysti jos alkaa ääntelemään niin vaihtoon.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Työkaluja saa hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä. Tosin hinta on semmonen, että vaihdatat monta kettinkiä pajalla ja saat vielä takuut päälle :wink: Muistelisin että perustyökalu jotain 400€ ja siihen merkkikohtaisia leukoja a'150€

Ja yks-riviset 200tkm välein ja 2-riviset 300tkm :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jos joku haluaa 4 pyttysellä jossa yksi rivinen ketju ajaa sen 300 tkm, niin ole hyvä. Itse en ajaisi.
Juha A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 02.01.2005 15:14
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Juha A »

mulla kesti 315 tkm sit katkes yksirivinen
300 tdt -91
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Vaihto käy osaavin käsin ja oikeilla työkaluilla joutui ja arpomatta. Ja samalla tulee tarkistettua ne laahurit ja kiristin ihan asiantuntevin silmin. Eli tosi tekijän pakeille suosittelen. :wink:

M102, 250tkm venymää oli kaksrivisessä noin pari astetta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juha A kirjoitti:mulla kesti 315 tkm sit katkes yksirivinen
Oliko rattaat missä kunnossa ?? Onko 100 % varma että samalla ketjulla ajettu 300 tkm. Jos on niin voi olla mielestäni jo maailmanennätys.
Olipa yksi OM102 joka lopetti käymisen...syy...ratas joka pyörittää virranjakajaa oli lähes sileä. Miksi ??? No olisikohan ollut hyvä jos ketjuja olisi vähän useammin vaihdellut. Kaikki rattaat olivat myös, piikkinokkaisia, erittäin kuluneita.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, To 29.01.2009 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Puhutaanko me nyt diisselin vai bensan ketjuista?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Minä ja keskustelun aloittaja puhutaan OM102 moottorista,4-syl. bensakone jossa yksi rivinen jakoketju.
Sedan124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 03.04.2005 10:51
Paikkakunta: Kangasala

Nokkaketjun vaihto ja niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja Sedan124 »

Lucky-Dog kirjoitti:Minä ja keskustelun aloittaja puhutaan OM102 moottorista,4-syl. bensakone jossa yksi rivinen jakoketju.
Topicin aloittajalla 6 pyttyinen 103:nen. Kommenteista päätellen näyttäisi siltä, että vaihto max 200tkm välein olisi ehkä hyvä. Epäilinkin, että tuo niittaustyökalu saattaa olla aikas arvokas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Nokkaketjun vaihto ja niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sedan124 kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Minä ja keskustelun aloittaja puhutaan OM102 moottorista,4-syl. bensakone jossa yksi rivinen jakoketju.
Topicin aloittajalla 6 pyttyinen 103:nen. Kommenteista päätellen näyttäisi siltä, että vaihto max 200tkm välein olisi ehkä hyvä. Epäilinkin, että tuo niittaustyökalu saattaa olla aikas arvokas.
Taitais olla hyvä pisnens kopioida noita niittaustyökaluja.... Minkänäköinen se on?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Sedan124 kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Minä ja keskustelun aloittaja puhutaan OM102 moottorista,4-syl. bensakone jossa yksi rivinen jakoketju.
Topicin aloittajalla 6 pyttyinen 103:nen. Kommenteista päätellen näyttäisi siltä, että vaihto max 200tkm välein olisi ehkä hyvä. Epäilinkin, että tuo niittaustyökalu saattaa olla aikas arvokas.
Kutosessa vaihtoväli voi olla pitempi kuin nelosessa. Käynti ei ole niin tempovaa ketjun kannalta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Se on eri homma juu ja voi ajaa jopa 300 tkm, mutta 200tkm olisi varmaan hyvä vaihtoväli. Jotenkin mielsin sen 4-pyttyseksi...¤¤¤¤kele..eipä mallista aloittaja puhunut mitään ja allekirjoituksesta ei selvinnyt.
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

terve! pystyykö sitä kettinkiä niittamaan muulla kun niittaustyökalulla??
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No jotkut niittaavat vasaralla. Tietysti jos tekee sellaisen tuurnan jonka päässä on V-mallinen lovi, katso alkup. niittaus, niin sellaisellahan voisi saada vastaavan niitauksen aikaan. Siinä täytyy olla tarkkana ettei niittaa nipuun/lukkoon ketjua. Jatkokohta täytyy jäädä liikkuvaksi ketjun poikittais suunnassa, tarkkana täytyy olla. Ellei ole täysin varma itse kannattaa teetättää homma sellaisella joka sen taitaa. :lol:
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Itse kyllä niittasin tohon m102 sen ketjun pallopää vasaralla, painava vasara toisella puolella niittiä. Vehon asentajan opastamana. Se niitin pää leviää ja levenee joka suuntaan ja ei se välilevy sieltä pois tule. Välilevy silti liikkuu.
Otin ventiilikopan auki muutaman sadan kilsan ajon jälkeen ja ainakin toistaiseksi näytti hyvältä.

RTO:sta olisin saanut niittaustyökalun lainaksi, mutta se oli kaksiriviselle, eikä siis mulle käyny.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä sen pystyisi vasarallakin tekemään, mutta ketjun pitää olla ketju niittauksen jälkeenkin, eikä pötkö......
Joku mersupurkaamo??
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

[Vehon asentajan opastamana. .


Kait niillä töissä sentään työkalut... :lol:
250TD -86, 260E LANG -90
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

romu kirjoitti:[Vehon asentajan opastamana. .


Kait niillä töissä sentään työkalut... :lol:
Ei välttämättä :wink: Korjaamopäälliköt ne on sielläkin....
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin