Miksi valtaosa OM617 turbodieseleistä vietiin jenkkeihin?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Miksi valtaosa OM617 turbodieseleistä vietiin jenkkeihin?

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tutkaillessani Suomen OM617 turbodiesel moottoreilla varustettujen Mersujen kantaa otsakkeen sisältämä kysymys hiipi mieleeni. OM617 turbod. edustaa tietysti kaikkia 70-luvun lopun ja 80-luvun alkupuoliskon turbomalleja. S-Mersua (W116, W126) ei saanut tietääkseni muualla kuin jenkeissä dieselillä. W123:en on amerikoissa saanut kaikkien korimallien -sedan, farmari ja jopa coupe (!)- yhteyteen kyseisen voimalähteen. Meillä euroopassahan turbo on ollut vain farmari-mallin etuoikeus.

Luulisi suurimman tarpeen olleen täällä vanhalla mantereella. Jenkithän ovat perinteisesti vähät välittäneet dieselmoottoreista (jopa kuorma-autot bensatoimisia) suuntautuen suuriin bensakoneisiin. Eikö siellä ollut dieselöljy noihin aikoihin jopa bensaa kalliimpaa?

Mistä selitys moiseen ristiriitaisuuteen? Nykyään ei jenkkilässä käsitykseni ole moneenkaan MB:n malliin edes dieseliä tarjolla, vaikka niiden kehitys suhteessa bensakoneisiin on ollut nopeampaa.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

No ei saa meilläkään

Viesti Kirjoittaja JS »

saul kirjoitti:Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.
Niin tuota dieseliä.. ;)
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Jenkit on jenkkejä

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ostaahan ne volvoja ja saabejakin paljon kovemmalla hinnalla kuin jenkkiautoja. Joku haluu aina erottua porukasta.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Olisko tuolla tunnetusti ruudikkaalla turpodiiselillä vaan yritetty vaikuttaa jenkkien tässäkin todettuihin asenteisiin, ts. yritetty vakuuttaa ameriikkalaisia siitä, että kyllä se dieselikin potkii.

...mitä tuo 617 muuten tekee vallan kiitettävästi, nimimerkillä "ainakin soralla se sutii juuri niin kauan kun kaasua painaa..." :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: No ei saa meilläkään

Viesti Kirjoittaja Saul »

JS kirjoitti:
saul kirjoitti:Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.
Niin tuota dieseliä.. ;)
Niin, kiisseliä kiisseliä! :lol:
timo230e kirjoitti:Ostaahan ne volvoja ja saabejakin paljon kovemmalla hinnalla kuin jenkkiautoja. Joku haluu aina erottua porukasta.
Nämä ovatkin eurooppalaisia sporttisia luksusautoja, mutta tuo kiisseli ;) vaihtoehto ei mielestäni oikein sovi tuohon kuvioon, vaikka meseä pidetäänkin vielä enemmän luksuksena.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jorkka »

Esim. S-sarjan dieseleitä on viety sen takia, että saadaan S-sarjan keskikulutus pieneksi.

Muistaakseni jonkin tietyn mallisarjan keskikulutus sai olla joskus jotain max. 15 litraa satasella?, joten dieseli alensi keskikulutusta huomattavasti. :lol:

Ja näin mersu sai vietyä myös isoja bensakoneita jenkkeihin (500,560...).
:lol:

Ei jenkit välittäneet silloinkaan kulutuksesta pätkääkään, mutta tuntuihan noita dieseleitä jostain kumman syystä jonkin verran menevän :?: .
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Syy miksi SD:tä (eikä muitakaan turbodieseleitä pl. TDT) ei esitelty Euroopassa, on lähinnä asiakaskunnan mielipiteissä. Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon. Amerikoissa taas lainsäädäntö kannusti suosimaan polttoainetaloudellisia autoja. Siitä syystä esim. 300 SD hankki nopeasti vahvan suosion sikäläisten ostajien keskuudessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

jorkka kirjoitti:Esim. S-sarjan dieseleitä on viety sen takia, että saadaan S-sarjan keskikulutus pieneksi.

Muistaakseni jonkin tietyn mallisarjan keskikulutus sai olla joskus jotain max. 15 litraa satasella?, joten dieseli alensi keskikulutusta huomattavasti. :lol:

Ja näin mersu sai vietyä myös isoja bensakoneita jenkkeihin (500,560...).
:lol:

Ei jenkit välittäneet silloinkaan kulutuksesta pätkääkään, mutta tuntuihan noita dieseleitä jostain kumman syystä jonkin verran menevän :?: .
Jenkeissä rajoituksia oli ja on monia EPA:n (Environmental Protection Agency) toimesta.

CAFE ( Corporate Average Fuel Economy ) joka määrää valmistajalle kokonaiskeskikulutuksen kaikki mallisarjat yhteenlaskettuna. Jos myyt monta paljon kuluttavaa mallia niin pitää myydä vastaavasti paljon vähän kuluttavia malleja. Taitaa tänä päivänä olla jossain 9 litraa sadalla tuo luku.

Jos luku ylittyy niiin tulee sakkoja. Summa lienee sen verran iso että noita diisseleitä taisi olla vähän pakko myydä. Olisi hauska tietää mihin hintaan noita saatiin myytyä.

Tämän lisäksi on olemassa liuta muita EPA määräyksiä vaikka mistä mutta luulen että tuo oli pääasiallinen tekijä silloin.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti: Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon..
Niinpä niin ja itse asiassa dieselmotti edustusautojen voimanlähteenä on lyönyt itsensä läpi vasta parin viime vuoden aikana. Taitaa olla esim. tämän vuoden saldo se, että ainakin keskeisemmän Euroopan puolella esim. S-sarjaa myydään nyt enemmän dieselinä kuin bensakoneisena. Jota en varsinkaan 400 CDI:n kyseessä ollen kylläkään ihmettele :) .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo L. kirjoitti:Syy miksi SD:tä (eikä muitakaan turbodieseleitä pl. TDT) ei esitelty Euroopassa, on lähinnä asiakaskunnan mielipiteissä. Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon. Amerikoissa taas lainsäädäntö kannusti suosimaan polttoainetaloudellisia autoja. Siitä syystä esim. 300 SD hankki nopeasti vahvan suosion sikäläisten ostajien keskuudessa.
Tarkoitat varmaan suuria autoja (raskas kalusto) ja taxeja varten :o

Tuo ei vielä selitä miksi euroopassa W123:een turbon sai vain farmarin yhteyteen. Kysyntää olisi aivan varmasti ollut sedaniin ja coupeen. Eikä euroopassa W123:a laskettu vielä edustusautoksi (ehkä Suomi poikkeuksena :) ) Keskikulutus homma ei varmasti W123 bensakäyttöisissä ollut mikään ongelma jenkkisäädöksissä.
Vastaa Viestiin