Miksi valtaosa OM617 turbodieseleistä vietiin jenkkeihin?
Miksi valtaosa OM617 turbodieseleistä vietiin jenkkeihin?
Tutkaillessani Suomen OM617 turbodiesel moottoreilla varustettujen Mersujen kantaa otsakkeen sisältämä kysymys hiipi mieleeni. OM617 turbod. edustaa tietysti kaikkia 70-luvun lopun ja 80-luvun alkupuoliskon turbomalleja. S-Mersua (W116, W126) ei saanut tietääkseni muualla kuin jenkeissä dieselillä. W123:en on amerikoissa saanut kaikkien korimallien -sedan, farmari ja jopa coupe (!)- yhteyteen kyseisen voimalähteen. Meillä euroopassahan turbo on ollut vain farmari-mallin etuoikeus.
Luulisi suurimman tarpeen olleen täällä vanhalla mantereella. Jenkithän ovat perinteisesti vähät välittäneet dieselmoottoreista (jopa kuorma-autot bensatoimisia) suuntautuen suuriin bensakoneisiin. Eikö siellä ollut dieselöljy noihin aikoihin jopa bensaa kalliimpaa?
Mistä selitys moiseen ristiriitaisuuteen? Nykyään ei jenkkilässä käsitykseni ole moneenkaan MB:n malliin edes dieseliä tarjolla, vaikka niiden kehitys suhteessa bensakoneisiin on ollut nopeampaa.
Luulisi suurimman tarpeen olleen täällä vanhalla mantereella. Jenkithän ovat perinteisesti vähät välittäneet dieselmoottoreista (jopa kuorma-autot bensatoimisia) suuntautuen suuriin bensakoneisiin. Eikö siellä ollut dieselöljy noihin aikoihin jopa bensaa kalliimpaa?
Mistä selitys moiseen ristiriitaisuuteen? Nykyään ei jenkkilässä käsitykseni ole moneenkaan MB:n malliin edes dieseliä tarjolla, vaikka niiden kehitys suhteessa bensakoneisiin on ollut nopeampaa.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No ei saa meilläkään
Niin tuota dieseliä..saul kirjoitti:Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.

Jenkit on jenkkejä
Ostaahan ne volvoja ja saabejakin paljon kovemmalla hinnalla kuin jenkkiautoja. Joku haluu aina erottua porukasta.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Hmm. Olisko tuolla tunnetusti ruudikkaalla turpodiiselillä vaan yritetty vaikuttaa jenkkien tässäkin todettuihin asenteisiin, ts. yritetty vakuuttaa ameriikkalaisia siitä, että kyllä se dieselikin potkii.
...mitä tuo 617 muuten tekee vallan kiitettävästi, nimimerkillä "ainakin soralla se sutii juuri niin kauan kun kaasua painaa..."
...mitä tuo 617 muuten tekee vallan kiitettävästi, nimimerkillä "ainakin soralla se sutii juuri niin kauan kun kaasua painaa..."

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: No ei saa meilläkään
Niin, kiisseliä kiisseliä!JS kirjoitti:Niin tuota dieseliä..saul kirjoitti:Tätä minäkin olen ihmetellyt. Eihän kiisseliä edes saa jenkeissä joka asemalta jos olen oikein ymmärtänyt.

Nämä ovatkin eurooppalaisia sporttisia luksusautoja, mutta tuo kiisselitimo230e kirjoitti:Ostaahan ne volvoja ja saabejakin paljon kovemmalla hinnalla kuin jenkkiautoja. Joku haluu aina erottua porukasta.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Esim. S-sarjan dieseleitä on viety sen takia, että saadaan S-sarjan keskikulutus pieneksi.
Muistaakseni jonkin tietyn mallisarjan keskikulutus sai olla joskus jotain max. 15 litraa satasella?, joten dieseli alensi keskikulutusta huomattavasti.
Ja näin mersu sai vietyä myös isoja bensakoneita jenkkeihin (500,560...).
Ei jenkit välittäneet silloinkaan kulutuksesta pätkääkään, mutta tuntuihan noita dieseleitä jostain kumman syystä jonkin verran menevän
.
Muistaakseni jonkin tietyn mallisarjan keskikulutus sai olla joskus jotain max. 15 litraa satasella?, joten dieseli alensi keskikulutusta huomattavasti.

Ja näin mersu sai vietyä myös isoja bensakoneita jenkkeihin (500,560...).

Ei jenkit välittäneet silloinkaan kulutuksesta pätkääkään, mutta tuntuihan noita dieseleitä jostain kumman syystä jonkin verran menevän

Syy miksi SD:tä (eikä muitakaan turbodieseleitä pl. TDT) ei esitelty Euroopassa, on lähinnä asiakaskunnan mielipiteissä. Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon. Amerikoissa taas lainsäädäntö kannusti suosimaan polttoainetaloudellisia autoja. Siitä syystä esim. 300 SD hankki nopeasti vahvan suosion sikäläisten ostajien keskuudessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jenkeissä rajoituksia oli ja on monia EPA:n (Environmental Protection Agency) toimesta.jorkka kirjoitti:Esim. S-sarjan dieseleitä on viety sen takia, että saadaan S-sarjan keskikulutus pieneksi.
Muistaakseni jonkin tietyn mallisarjan keskikulutus sai olla joskus jotain max. 15 litraa satasella?, joten dieseli alensi keskikulutusta huomattavasti.![]()
Ja näin mersu sai vietyä myös isoja bensakoneita jenkkeihin (500,560...).
![]()
Ei jenkit välittäneet silloinkaan kulutuksesta pätkääkään, mutta tuntuihan noita dieseleitä jostain kumman syystä jonkin verran menevän.
CAFE ( Corporate Average Fuel Economy ) joka määrää valmistajalle kokonaiskeskikulutuksen kaikki mallisarjat yhteenlaskettuna. Jos myyt monta paljon kuluttavaa mallia niin pitää myydä vastaavasti paljon vähän kuluttavia malleja. Taitaa tänä päivänä olla jossain 9 litraa sadalla tuo luku.
Jos luku ylittyy niiin tulee sakkoja. Summa lienee sen verran iso että noita diisseleitä taisi olla vähän pakko myydä. Olisi hauska tietää mihin hintaan noita saatiin myytyä.
Tämän lisäksi on olemassa liuta muita EPA määräyksiä vaikka mistä mutta luulen että tuo oli pääasiallinen tekijä silloin.
Niinpä niin ja itse asiassa dieselmotti edustusautojen voimanlähteenä on lyönyt itsensä läpi vasta parin viime vuoden aikana. Taitaa olla esim. tämän vuoden saldo se, että ainakin keskeisemmän Euroopan puolella esim. S-sarjaa myydään nyt enemmän dieselinä kuin bensakoneisena. Jota en varsinkaan 400 CDI:n kyseessä ollen kylläkään ihmetteleTimo L. kirjoitti: Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon..

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tarkoitat varmaan suuria autoja (raskas kalusto) ja taxeja vartenTimo L. kirjoitti:Syy miksi SD:tä (eikä muitakaan turbodieseleitä pl. TDT) ei esitelty Euroopassa, on lähinnä asiakaskunnan mielipiteissä. Tuolloin eurooppalaisen asiakaskunnan mielipide oli vahvasti sellainen, että diesel käyttövoimana on pikkuautoja ja taxeja varten, eikä ollenkaan sopiva edustusautoon. Amerikoissa taas lainsäädäntö kannusti suosimaan polttoainetaloudellisia autoja. Siitä syystä esim. 300 SD hankki nopeasti vahvan suosion sikäläisten ostajien keskuudessa.

Tuo ei vielä selitä miksi euroopassa W123:een turbon sai vain farmarin yhteyteen. Kysyntää olisi aivan varmasti ollut sedaniin ja coupeen. Eikä euroopassa W123:a laskettu vielä edustusautoksi (ehkä Suomi poikkeuksena
