Lämmintä pukkaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
o728006
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:30
Paikkakunta: Vaasa

Lämmintä pukkaa

Viesti Kirjoittaja o728006 »

Mikäs on C 250 TD (-97) mesestä mennyt rikki, kun oikealta puolelta lykkää vain lämmintä (melkeimpä kuumaa) ilmaa. Vasen puoli toimii aivan normaalisti. Autossa on ilmastointilaite, joten se on niitä malleja joista tulee keskisuuttimistakin lämmintä, vaan nyt ei tarttis kun hanat on käännetty kylmälle.
Jos joku osaa sanoa mikä on rikki, missä se osa sijaitsee ja onko kallis.

Jo etukäteen asiantuntijoita kiittäen!.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kokemuksen pohjalta vastaan, asiantuntija on tästä miehestä kaukana. Eukon Ceessä oli sama vika kuukausi takaperin, käytin lämmönsäätöyksikköä radio-tv huollossa.

Sanoivat että kortilta on piiri kärynnyt ja Mersun mulquistit ovat hinkanneet piiristä sen tyyppimerkinnät pois. Eli siis koko käikäle vaihtoon :evil: . Hintaa on ilmastoimattomalla mallilla muistaakseni 250-300 e, mutta ounastelen että sinun tapauksessasi hinta on vähintään kaksinkertainen :cry: .

Aloita homma kuitenkin siitä että töytyytät palikan johonkin elektroniikkahuoltoon. Jos sieltä on jokin pikkuosa antanut savut saatat päästä säikähdyksellä. Ja olethan tarkistanut sulakkeet ja lämmönsäätöventtiilin kunnon? Saat muuten eliminoitua lämmönsäätöventtiilin viallisuuden kun irrotat liittimen lämmönsäätöventtiililtä, sijaitsee siellä vänkärin puolella mustan pahvin alla. Irtoaa kun nostat tiivisteen pois. Jos kummaltakin puolen tulee kuumaa johto irti on vika lämmönsäätöyksikössä, ei venttiilissä.
o728006
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:30
Paikkakunta: Vaasa

Ohi on

Viesti Kirjoittaja o728006 »

ongelmat ainakin vielä tässä vaiheessa (jumalan kiitos). Taisi olla Mesellä vain huono maanantai? Kyllä taas toimii kumpikin puoli ihan normaalisti. Pitänee kuitenkin jossain vaiheessa ottaa koko tsydeemi käteen ja viedä jollekkin piirilevyinsinöörille, jotta saa katsoa onko siellä mahollisesti jotain hämminkiä.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Hirviövannemies kirjoitti:...lämmönsäätöventtiilin kunnon? Saat muuten eliminoitua lämmönsäätöventtiilin viallisuuden kun irrotat liittimen lämmönsäätöventtiililtä, sijaitsee siellä vänkärin puolella mustan pahvin alla. Irtoaa kun nostat tiivisteen pois. Jos kummaltakin puolen tulee kuumaa johto irti on vika lämmönsäätöyksikössä, ei venttiilissä.
Mitenkäs tuo eliminoi vian, jos oikealta puolen tulee vain kuumaa jo muutenkin? :wink:

Lisää närhenmunista mm. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=18321
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Lämmintä pukkaa

Viesti Kirjoittaja eerola »

o728006 kirjoitti:Mikäs on C 250 TD (-97) mesestä mennyt rikki, kun oikealta puolelta lykkää vain lämmintä (melkeimpä kuumaa) ilmaa. Vasen puoli toimii aivan normaalisti....
Kakkosnelosessa vastaavan vian syy loytyi sulakerasiasta. Ilmastoinnin sulake oli heikossa kunnossa. Jos tama ei olisi ollut syypaa, seuraava kandidaatti olisi ollut edellamainittu piirilevy. Joka ainakin W124:ssa on yksi sen harvoista itamaisvalmisteisista osista....
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Mulla oli sama vika, välillä toimi ihan normaalisti mutta väliilä tuli repsikalle vain kuumaa. Ja närhenmunissa oli vika, ehkä olis putsailu auttanut mutta vaihoin ne samantien uusiksi.
Seuraava kohde on tietysti sitten tuo säätöyksikkö.
MB W210 200cdi -01
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

juu 2 vko sitte korjasin omastani saman vian joka oli toisesta närhen munaskuukkelista poikki mennyt jousi.eli magnetismi vetää sisuskaluja toiseen suuntaan eli lämpöselle ja taas sen "männän" päässä olevan tapin ympärillä oleva jousi painaa männän perusasentoon jolloin pitäis tulla kylmää.sopiva jousi saattaa löytyä jos omistaa ison kuulakärkikynä kokoelman :)
helppoo ku heinän teko ton korjaus jos vika on tommonen.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Mistä noi närhenmunat C:stä löytyy ja mitkä ne on? :oops: Itellä välillä työntää vaan lämmintä ilmaa ja kun aikansa pitää kylmällä niin sitten alkaa tulla sitä viileempääkin...
C 220D -95
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

mikron kirjoitti:Mistä noi närhenmunat C:stä löytyy ja mitkä ne on? :oops: Itellä välillä työntää vaan lämmintä ilmaa ja kun aikansa pitää kylmällä niin sitten alkaa tulla sitä viileempääkin...
Löytyvät konepellin alta auton takaa (ylhäältä) katsoen konehuoneen oikeasta takakulmasta. Musta peitemuovi pois, ja sen alla näkyy kaksi samanlaista n. 2 cm halkaisijaista kartiota pystyssä vierekkän, nepä ne. :P
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Juhis. kirjoitti:
mikron kirjoitti:Mistä noi närhenmunat C:stä löytyy ja mitkä ne on? :oops: Itellä välillä työntää vaan lämmintä ilmaa ja kun aikansa pitää kylmällä niin sitten alkaa tulla sitä viileempääkin...
Löytyvät konepellin alta auton takaa (ylhäältä) katsoen konehuoneen oikeasta takakulmasta. Musta peitemuovi pois, ja sen alla näkyy kaksi samanlaista n. 2 cm halkaisijaista kartiota pystyssä vierekkän, nepä ne. :P
En tiedä onko samanlainen tsydeemi kuin 124:ssa mutta jos on niin ota todella varovasti irti se liitin joka tulee kuukunanmunille ja kun nostat niitä niin varovasti, herkästi katkeaa ainakin vanhemmissa ne ohuet kääminjohdot, minulla ainakskin
:oops:
Vastaa Viestiin