Mikä on paljon ajettu?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
hiskiaugust
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
Paikkakunta: espoo

Mikä on paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja hiskiaugust »

Moi,

Mikä mielestänne on mersun diesel-koneelle sellainen ajomäärä, jonka kohdalla voi alkaa odottamaan moottorin hajoamista? Oletusarvo, että moottori on huollettu hyvin?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Hyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hyvä mutta vaikeahko kysymys, hyvinkin huolletut koneet ovat niin paljon riippuvaisia käyttötavoista ja -olosuhteista - vedätetäänkö liian alhaalta, poljetaanko simona, lähteekö talvisin lämpimästä vaiko aina ilman piuhaa 30 asteen pakkasesta jne....
Mutta jos hoviasentajalta kysytään, kuten olen monesti tehnyt, ja monet muut myös, niin "miljoonan niillä menee..." Tarkoittaa siis peruskonetta / alakertaa, kyllähän oheishiluja joutuu laittelemaan, samoin kantta/venttiilijä ehkä jossain välissä kertaalleen.
OM601:llä eli 200D:llä paahtaa kuulopuheiden perusteella ehkä pisimpään, ellei sitten oteta lukuun OM616-myllyä eli vanhempaa 240-dieseliä (meniköhän noi koodit nyt oikein :shock: )
Viimeksi muokannut Kaapo, Pe 19.09.2003 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Su 19.10.2008 01:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12756
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

täällä myös kokemusta ~600tkm ajetusta 200d:stä, ei mitää ihmeempiä remppoja koneelle tehty ja kyllä kulkee :lol:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Luulen, että jos koneesta pidettäisiin koko sen eliniän mahdollisimman hyvää huolta eikä kohdalle satu mitään ihmeellisiä haavereita, ei pahaa tapa mikään eli ei kukaan tiedä, kuinka pitkälle sillä pääsee. Jenkitkin menivät laittamaan Voyager ja Pioneer luotaimiin jotkut muut voimanlähteet! :mrgreen:

Toisaalta, olis voinu alkaa tulemaan jähmepiste vastaan viimeistään jossain tuolla Uranuksen :shock: kiertoradan paikkeilla, vaikka kuinka olis ollu 2-tahdit ja jäänestot polttoaineessa. :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jep. Ei ainakaan 520 tkm ole tuolle Jukan mainitsemalle 240D:lle paljoa -- justiinsa mainitut määreet ajavaa autoa ajelin. Kone käynnistyi tosi sähäkästi, lämpisi ihan kuin uusikin, ei pölläyttele yhtään ja öljynpaineet olivat melkein kolmessa vielä pitkän maantieajonkin jälkeen.
Salaisuus: on käytetty lohkolämppäriä talvisin, ajettu rauhallisesti (ns. aikuiset kuskit) ja vaihdettu öljyä taajaan. Parhaillaan on koneessa Shellin aineet joita vaihdellaan noin 7000 km välein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joku sanoi joskus, että OM617:än kannattaa tehdä kansiremppa 800 tkm:ssä ja sen jälkeen voi todennäköisesti huoletta ajaa miljoonaan.

Tämän logiikan perusteella vielä reilu parisataa tuhatta kansiremppaan. :idea:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

1985 OM602. 703 tkm ja jatkuu... siis ilman moottoriremonttia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Mun mielestä 'paljon ajettu' (riippumatta onko D vai B) on väljä, kuuluu 'sivuääniä', ei löydy vääntöä jne.
Jos ostoautosta olisi kyse niin ensiksi pitäisikin liimata tarra matkamittarin päälle ja vain koeajaa, kuulostella, tunnustella ja haistella... nykyään kun ei voi olla varma enää mistään 'lukemista' tai 'huoltokirjoista'
- vai miten on?
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Meidän w123:lla ajettu 630tkm, ollut meillä vuoden ikäisestä lähtien. Öljyn ja suodatin vaihtojen lisäksi, vaihdettu 2kpl nokkaketju ja kiristin, vesipumppu, 3 kertaa laturin hiilet. Venttiilit muutamankerran säädetty sekä hehkut muutamankerran vaihdettu Milloinkahan nuo suihkut yleensä vaihdetaan oisko miljoonahuollossa?

MB & ikiliikkuja?
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

240D:llä ajettiin n. 600tkm. Konetta ei oltu avattu ja hyvin kulki, eikä syönyt öljyä.

300SE kun ostettiin sillä oli ajettu 279tkm. Sillon tuntui, että olisi menty enemmän, kun mitä mittarissa oli. Nyt on ajettu 372tkm ja tuntuu, että olis menty vasta 100tkm. Yläpään hilut on vaihdettu, mutta konetta ei vielä muuten ole avattu. Tuntuu toimivan hienosti, eikä syö öljyä. Bensamersutkin siis kestää. Toisaalta vastaan on tullut alle 300tkm ajettuja W126:sia, jotka savuttavat ja kolisevat pirusti. ... Kai se on pidosta kiinni.

Uolevilla (300D W123) oli ajettu suht. vähän, mutta kone jouduttiin avaamaan, kun männänrengas meni poikki.... Outoa sinällään, mutta onhan 450tkm jo kuitenkin ihan hyvä saavutus.

Uudella hankinnalla (200D W124) on menty n.570tkm, ei ainakaan vielä ole syönyt öljyä tippakaan (1100km ajettu) Kulkee nätisti ja käy tasaisesti. Hydr. nostajat voisi vaihtaa, mutta en aio vielä venttiilikoppaa avata. Ehkä talvella, jos alkavat oirelemaan enemmän. Konetta ei tietääkseni ole avattu.

Minä olen sitä mieltä, että ennemmin paljon ajettu ja hyvin huollettu, kun vähän ajettu ja kuluvien osian vaihto kohtsillään esillä.
Eli joskus on kannattavampaa ostaa 350tkm ajettu, kun 250tkm. Tuossa 300tkm kohdalla on aika usein vaihdettu paljon kuluvia osia. Minulla ässän kanssa kävi juuri niin, että olen joutunut vaihtamaan siihen paljon osia ja auto on nyt parmepi, kun sitä hankittaessa n. 100tkm sitten.

Koeajolla ratkeaa moni seikka. kilometrimittari siis teipillä umpeen.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Eräs aika hyvä tarina kertoo Porilaisesta taxista. Olisko ollu ekojen vuosimallien 200D W124, omistajalla alusta alkaen ja kilometrejä ilman moottoriremontteja yli 1.000.000! Vähän jopa uskomattomalta vaikutti kun luin että tähän väliin mahtui vain hehkutulpan vaihto ja jotain muuta yhtä pientä. Alkuperäisellä jakoketjullakin oli ajettu käsittämätön määrä, muttei kai ihan sitä miljoona... Klubilaiset ehkä bongasi jutun jonkin aikaa sitten Tähdelliset lehdestä...
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Omalla -88 W126 SE:llä ajettu nyt ~370 000km, eikä yläkertaan koskettu. Vesipumppu ja laturi on mennyt tämän seitsemän vuoden aikana. Kait sieltä jotain muuta pientä sälää on vaihdettu, itse kun en niin hyvin näitä autoja tunne...
Nyt tosin tuntuu, että laatikko alkaa vetelemään viimeisiä vetojaan, vaihtaa etenkin kylmänä todella tahmeasti kakkosta sekä kolmosta, joten eiköhän tuo jossain vaiheessa esim. Siekkiselle pidä viedä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:Eräs aika hyvä tarina kertoo Porilaisesta taxista. Olisko ollu ekojen vuosimallien 200D W124, omistajalla alusta alkaen ja kilometrejä ilman moottoriremontteja yli 1.000.000! Vähän jopa uskomattomalta vaikutti kun luin että tähän väliin mahtui vain hehkutulpan vaihto ja jotain muuta yhtä pientä. Alkuperäisellä jakoketjullakin oli ajettu käsittämätön määrä, muttei kai ihan sitä miljoona... Klubilaiset ehkä bongasi jutun jonkin aikaa sitten Tähdelliset lehdestä...
Eepä. Oli siinä jakoketjukin orginaali vielä miljoonan kilsan kohdalla, varmistin tähdellisistä.

Tässäpä muuten oiva keskustelu linkitettäväksi broidilleni, joka kaavailee bemarinsa vaihtoa isompaan mutta kohtuuhintaiseen. Vilpittömänä tavoitteenani on tietysti ujuttaa mies myös mersuriviin -- esim. 230E:n pitäminen ei voi tulla ainakaan kalliimmaksi kuin nykyisen autonsa... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Lauri S.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 20.09.2003 10:29

Viesti Kirjoittaja Lauri S. »

Saisiko joku skannattua sen kyseisen jutun Tähdelliset -lehdestä, niin päästäis kaikki yhdessä ihailemaan/kehumaan mersua :wink:
Vastaa Viestiin