Mikä on paljon ajettu?
- hiskiaugust
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
- Paikkakunta: espoo
Mikä on paljon ajettu?
Moi,
Mikä mielestänne on mersun diesel-koneelle sellainen ajomäärä, jonka kohdalla voi alkaa odottamaan moottorin hajoamista? Oletusarvo, että moottori on huollettu hyvin?
Mikä mielestänne on mersun diesel-koneelle sellainen ajomäärä, jonka kohdalla voi alkaa odottamaan moottorin hajoamista? Oletusarvo, että moottori on huollettu hyvin?
Hyvä kysymys
Hyvä mutta vaikeahko kysymys, hyvinkin huolletut koneet ovat niin paljon riippuvaisia käyttötavoista ja -olosuhteista - vedätetäänkö liian alhaalta, poljetaanko simona, lähteekö talvisin lämpimästä vaiko aina ilman piuhaa 30 asteen pakkasesta jne....
Mutta jos hoviasentajalta kysytään, kuten olen monesti tehnyt, ja monet muut myös, niin "miljoonan niillä menee..." Tarkoittaa siis peruskonetta / alakertaa, kyllähän oheishiluja joutuu laittelemaan, samoin kantta/venttiilijä ehkä jossain välissä kertaalleen.
OM601:llä eli 200D:llä paahtaa kuulopuheiden perusteella ehkä pisimpään, ellei sitten oteta lukuun OM616-myllyä eli vanhempaa 240-dieseliä (meniköhän noi koodit nyt oikein
)
Mutta jos hoviasentajalta kysytään, kuten olen monesti tehnyt, ja monet muut myös, niin "miljoonan niillä menee..." Tarkoittaa siis peruskonetta / alakertaa, kyllähän oheishiluja joutuu laittelemaan, samoin kantta/venttiilijä ehkä jossain välissä kertaalleen.
OM601:llä eli 200D:llä paahtaa kuulopuheiden perusteella ehkä pisimpään, ellei sitten oteta lukuun OM616-myllyä eli vanhempaa 240-dieseliä (meniköhän noi koodit nyt oikein

Viimeksi muokannut Kaapo, Pe 19.09.2003 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Luulen, että jos koneesta pidettäisiin koko sen eliniän mahdollisimman hyvää huolta eikä kohdalle satu mitään ihmeellisiä haavereita, ei pahaa tapa mikään eli ei kukaan tiedä, kuinka pitkälle sillä pääsee. Jenkitkin menivät laittamaan Voyager ja Pioneer luotaimiin jotkut muut voimanlähteet!
Toisaalta, olis voinu alkaa tulemaan jähmepiste vastaan viimeistään jossain tuolla Uranuksen
kiertoradan paikkeilla, vaikka kuinka olis ollu 2-tahdit ja jäänestot polttoaineessa. 

Toisaalta, olis voinu alkaa tulemaan jähmepiste vastaan viimeistään jossain tuolla Uranuksen


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Jep. Ei ainakaan 520 tkm ole tuolle Jukan mainitsemalle 240D:lle paljoa -- justiinsa mainitut määreet ajavaa autoa ajelin. Kone käynnistyi tosi sähäkästi, lämpisi ihan kuin uusikin, ei pölläyttele yhtään ja öljynpaineet olivat melkein kolmessa vielä pitkän maantieajonkin jälkeen.
Salaisuus: on käytetty lohkolämppäriä talvisin, ajettu rauhallisesti (ns. aikuiset kuskit) ja vaihdettu öljyä taajaan. Parhaillaan on koneessa Shellin aineet joita vaihdellaan noin 7000 km välein.
Salaisuus: on käytetty lohkolämppäriä talvisin, ajettu rauhallisesti (ns. aikuiset kuskit) ja vaihdettu öljyä taajaan. Parhaillaan on koneessa Shellin aineet joita vaihdellaan noin 7000 km välein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mun mielestä 'paljon ajettu' (riippumatta onko D vai B) on väljä, kuuluu 'sivuääniä', ei löydy vääntöä jne.
Jos ostoautosta olisi kyse niin ensiksi pitäisikin liimata tarra matkamittarin päälle ja vain koeajaa, kuulostella, tunnustella ja haistella... nykyään kun ei voi olla varma enää mistään 'lukemista' tai 'huoltokirjoista'
- vai miten on?
Jos ostoautosta olisi kyse niin ensiksi pitäisikin liimata tarra matkamittarin päälle ja vain koeajaa, kuulostella, tunnustella ja haistella... nykyään kun ei voi olla varma enää mistään 'lukemista' tai 'huoltokirjoista'
- vai miten on?
Meidän w123:lla ajettu 630tkm, ollut meillä vuoden ikäisestä lähtien. Öljyn ja suodatin vaihtojen lisäksi, vaihdettu 2kpl nokkaketju ja kiristin, vesipumppu, 3 kertaa laturin hiilet. Venttiilit muutamankerran säädetty sekä hehkut muutamankerran vaihdettu Milloinkahan nuo suihkut yleensä vaihdetaan oisko miljoonahuollossa?
MB & ikiliikkuja?
MB & ikiliikkuja?
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
240D:llä ajettiin n. 600tkm. Konetta ei oltu avattu ja hyvin kulki, eikä syönyt öljyä.
300SE kun ostettiin sillä oli ajettu 279tkm. Sillon tuntui, että olisi menty enemmän, kun mitä mittarissa oli. Nyt on ajettu 372tkm ja tuntuu, että olis menty vasta 100tkm. Yläpään hilut on vaihdettu, mutta konetta ei vielä muuten ole avattu. Tuntuu toimivan hienosti, eikä syö öljyä. Bensamersutkin siis kestää. Toisaalta vastaan on tullut alle 300tkm ajettuja W126:sia, jotka savuttavat ja kolisevat pirusti. ... Kai se on pidosta kiinni.
Uolevilla (300D W123) oli ajettu suht. vähän, mutta kone jouduttiin avaamaan, kun männänrengas meni poikki.... Outoa sinällään, mutta onhan 450tkm jo kuitenkin ihan hyvä saavutus.
Uudella hankinnalla (200D W124) on menty n.570tkm, ei ainakaan vielä ole syönyt öljyä tippakaan (1100km ajettu) Kulkee nätisti ja käy tasaisesti. Hydr. nostajat voisi vaihtaa, mutta en aio vielä venttiilikoppaa avata. Ehkä talvella, jos alkavat oirelemaan enemmän. Konetta ei tietääkseni ole avattu.
Minä olen sitä mieltä, että ennemmin paljon ajettu ja hyvin huollettu, kun vähän ajettu ja kuluvien osian vaihto kohtsillään esillä.
Eli joskus on kannattavampaa ostaa 350tkm ajettu, kun 250tkm. Tuossa 300tkm kohdalla on aika usein vaihdettu paljon kuluvia osia. Minulla ässän kanssa kävi juuri niin, että olen joutunut vaihtamaan siihen paljon osia ja auto on nyt parmepi, kun sitä hankittaessa n. 100tkm sitten.
Koeajolla ratkeaa moni seikka. kilometrimittari siis teipillä umpeen.
300SE kun ostettiin sillä oli ajettu 279tkm. Sillon tuntui, että olisi menty enemmän, kun mitä mittarissa oli. Nyt on ajettu 372tkm ja tuntuu, että olis menty vasta 100tkm. Yläpään hilut on vaihdettu, mutta konetta ei vielä muuten ole avattu. Tuntuu toimivan hienosti, eikä syö öljyä. Bensamersutkin siis kestää. Toisaalta vastaan on tullut alle 300tkm ajettuja W126:sia, jotka savuttavat ja kolisevat pirusti. ... Kai se on pidosta kiinni.
Uolevilla (300D W123) oli ajettu suht. vähän, mutta kone jouduttiin avaamaan, kun männänrengas meni poikki.... Outoa sinällään, mutta onhan 450tkm jo kuitenkin ihan hyvä saavutus.
Uudella hankinnalla (200D W124) on menty n.570tkm, ei ainakaan vielä ole syönyt öljyä tippakaan (1100km ajettu) Kulkee nätisti ja käy tasaisesti. Hydr. nostajat voisi vaihtaa, mutta en aio vielä venttiilikoppaa avata. Ehkä talvella, jos alkavat oirelemaan enemmän. Konetta ei tietääkseni ole avattu.
Minä olen sitä mieltä, että ennemmin paljon ajettu ja hyvin huollettu, kun vähän ajettu ja kuluvien osian vaihto kohtsillään esillä.
Eli joskus on kannattavampaa ostaa 350tkm ajettu, kun 250tkm. Tuossa 300tkm kohdalla on aika usein vaihdettu paljon kuluvia osia. Minulla ässän kanssa kävi juuri niin, että olen joutunut vaihtamaan siihen paljon osia ja auto on nyt parmepi, kun sitä hankittaessa n. 100tkm sitten.
Koeajolla ratkeaa moni seikka. kilometrimittari siis teipillä umpeen.
Eräs aika hyvä tarina kertoo Porilaisesta taxista. Olisko ollu ekojen vuosimallien 200D W124, omistajalla alusta alkaen ja kilometrejä ilman moottoriremontteja yli 1.000.000! Vähän jopa uskomattomalta vaikutti kun luin että tähän väliin mahtui vain hehkutulpan vaihto ja jotain muuta yhtä pientä. Alkuperäisellä jakoketjullakin oli ajettu käsittämätön määrä, muttei kai ihan sitä miljoona... Klubilaiset ehkä bongasi jutun jonkin aikaa sitten Tähdelliset lehdestä...
Omalla -88 W126 SE:llä ajettu nyt ~370 000km, eikä yläkertaan koskettu. Vesipumppu ja laturi on mennyt tämän seitsemän vuoden aikana. Kait sieltä jotain muuta pientä sälää on vaihdettu, itse kun en niin hyvin näitä autoja tunne...
Nyt tosin tuntuu, että laatikko alkaa vetelemään viimeisiä vetojaan, vaihtaa etenkin kylmänä todella tahmeasti kakkosta sekä kolmosta, joten eiköhän tuo jossain vaiheessa esim. Siekkiselle pidä viedä.
Nyt tosin tuntuu, että laatikko alkaa vetelemään viimeisiä vetojaan, vaihtaa etenkin kylmänä todella tahmeasti kakkosta sekä kolmosta, joten eiköhän tuo jossain vaiheessa esim. Siekkiselle pidä viedä.
Eepä. Oli siinä jakoketjukin orginaali vielä miljoonan kilsan kohdalla, varmistin tähdellisistä.raul kirjoitti:Eräs aika hyvä tarina kertoo Porilaisesta taxista. Olisko ollu ekojen vuosimallien 200D W124, omistajalla alusta alkaen ja kilometrejä ilman moottoriremontteja yli 1.000.000! Vähän jopa uskomattomalta vaikutti kun luin että tähän väliin mahtui vain hehkutulpan vaihto ja jotain muuta yhtä pientä. Alkuperäisellä jakoketjullakin oli ajettu käsittämätön määrä, muttei kai ihan sitä miljoona... Klubilaiset ehkä bongasi jutun jonkin aikaa sitten Tähdelliset lehdestä...
Tässäpä muuten oiva keskustelu linkitettäväksi broidilleni, joka kaavailee bemarinsa vaihtoa isompaan mutta kohtuuhintaiseen. Vilpittömänä tavoitteenani on tietysti ujuttaa mies myös mersuriviin -- esim. 230E:n pitäminen ei voi tulla ainakaan kalliimmaksi kuin nykyisen autonsa...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97