300D Dieselpumpun ajoitus=> Nyt on säädetty mutta......

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

300D Dieselpumpun ajoitus=> Nyt on säädetty mutta......

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mites 300:ssa menee dieselpumpun ajoitus, samalla tavalla kuin 200:ssa?
Viimeksi muokannut jartuo, To 05.05.2005 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18045
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan samallalailla.
Jonkinlainen selostuskin löytyy forumilta tarvittaessa kun muistaisi mistä...

Siis OM 601 - 602 - 603.
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Hieno homma, kiitoksia tiedosta.
Kävin Turussa diesel korjaamolla, asentajan mielestä pumpun ajoitus on pielessä kun kone nakuttaa kohtalaisen terävästi ja aamuisin kun laittaa käyntiin niin Mebe haisee ja kuullostaa samalta kuin vanhat Scanian kuorma-autot.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:Ihan samallalailla.
Jonkinlainen selostuskin löytyy forumilta tarvittaessa kun muistaisi mistä...

Siis OM 601 - 602 - 603.
Tuolla ne ohjeet
124.023
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moikka

Ajoitus oli aika paljon pielessä, 7° JYKK jonka muutin piirua vajaaksi 15°JYKK

Kone nakutti aiemmin voimakkaasti välillä tyh.käynt.<=> 2300 Krp/Min
säädön jälkeen nakutus on tyh.käynt. <=> 1500 krp/Min (Arviot)

Eli ihan selvä ero tuli ja tehotkin nousi ja käyntiin lähteminenkin alkaa olemaan jo Mersun luokkaa

Kuitenkin forumissa joku sanoo oikean ajoituksen olevan 20°JYKK
Kannaataako vielä kokeilla muuttaa ajoitusta myöhäisemmälle?
Voisiko säätöä kokeilla tyhjäkäynillä? onko aivan posketon idea ?

Kun otin tulpan pois pumpun kyljestä niin sieltä ei tullut pisaraakaan öljyä :!:
Tein saman säädön aikaisempaan 200d:hen niin sieltä tuli silloin puolen pahvimukillista öljyä
Voisiko tämä olla syynä pumpun nakutukseen !!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18045
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kuulu tulla öljyä.

Tehtaan ohje on 15 astetta, hyvä on 13 astetta.
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok kiitoksia nopeasta vastauksesta.
Saan laittaa nitrot ainakin toistaiseksi takaisin kaappiin.
-Jari
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

se 20asteen ajoitus koskee usein vain noita 7mm elementeillä varustettuja pumppuja. vakio pumpulla 13-15 astetta on oikea.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sitä ei varmaan tiedä mistään mitä elementtejä pumppuun on asennettu?
Onko ainut konsti kokeilla eri ajoituksia?
Annatko pienen priiffauksen elementeistä, miten ne vaikuttavat ja paljonko niitä on erillaisia.

-Jari
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jartuo kirjoitti:Sitä ei varmaan tiedä mistään mitä elementtejä pumppuun on asennettu?
Onko ainut konsti kokeilla eri ajoituksia?
Annatko pienen priiffauksen elementeistä, miten ne vaikuttavat ja paljonko niitä on erillaisia.

-Jari
Tietää sen, mikäli siinä on 7 mm elementit niin tehokin on jotain ihan muuta kuin vakiossa, enkä usko että myyjä olisi unohtanut mainita moisesta virityksestä, se pumppuviritys on kuitenkin kohtuu kallis. Kannattaa lähteä siitä lähtökohdasta, että siinä on vakioelementit. Yleensä 7 mm elementtien kanssa samassa pumpussa on ulkoinen syötönsäätö, muuten sillä pumpulla ei saa kuin romua/savua aikaiseksi.

Eikä niitä ole kovin paljoa vapareihin laiteltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

onko 300 turbo dieselissä tuo sama 13 astetta vai joitain muuta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

turbo diesel kirjoitti:onko 300 turbo dieselissä tuo sama 13 astetta vai joitain muuta?
Siinäkin tehtaan ohje on se 15 astetta, dealer: Mitenkäs tuo muutos 15 -> 13 vaikuttaa käytännössä ? Käy pehmeämmin mutta korkeiden kierrosten teho huonompi vai toisinpäin ?

Näissähän on sitten vielä se parin asteen hienosäätövara.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18045
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käyntiääni on terävämpi, veto parempaa kautta linjan ainakin jos syöttöä on tarpeeksi.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai niin niin tietty, kun se on JYKK niin 13 astetta on aikaisemmalla kuin 15, pölö minä... :oops: pikkuhiljaa nämä dieseleiden metkut menee kaaliin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Pumpun perässä on pari sähköjohtoa kiinni joka ilmeisesti vaikuttaa kylmänä tyhjäkäyntiin.
Mikäli laitan jondot kiinni niin tyhjäkäynti nousee niin hitosti lämpimänäkin.

Voisiko tuo sama pistoke antaa ennakkoa kylmänä?
nyt kun laittaa Meben kylmänä käyntiin niin naapuritalossa vedetään ikkunat kiinni maalarinteipillä? Eli mitä tehdä stop

Toinen on alipaine säädin pumpumpun kyljessä joka menee laatikolle? mitäs siitä säädetään?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se pistoke ei säädä ennakkoa missää olosuhteissa. Sen tehtävänä on pitää joutokäyntinopeusriitttävänä kuormituksesta riippumatta. ELR-rele on ilmeisesti vaillinen, koska se nostaa tyhjäkäyntiä liiaksi.

Pumpun kyljessä olevasta alipainesäätimestä ei normaalisti säädetä mitään. Sen kääntely vaikuttaa automaatin vaihtojen terävyyteen. Se rasia on kuitenkin säädetty tehtaalla oikein. Varsinainen säätö pitääkin siis suorittaa kääntämällä modulaattoria vaihteiston kupeesta.
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Menee nyt kyllä vähän oftopic, mutta kuitenkin. Omassa w123:ssa oli ajoitus päin ........ ja kutsuin paikalle ammattilaisen. Hänellä ei kuitenkaan ollut tarvittavia työkaluja mukana, jotta ois saanu sen kurjennokan paikoilleen, joten päätti tehdä homman manuaalisesti. Aluksi laitettiin karkeasäätö pitämällä sormea suuttimen päällä ja kiertämällä konetta. Eikun kone käyntiin 8) Kuulosti ääni kuulemma hieman matalalta, joten hienosäätö pienellä arvioidulla liikkeellä ja vot. Rupes kehräämään, kun nuorempikin katti. Täytyi vain ihmetellä ammattimiehen taitoa.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Hyvä idea :!:
Vastaa Viestiin