300D Dieselpumpun ajoitus=> Nyt on säädetty mutta......
300D Dieselpumpun ajoitus=> Nyt on säädetty mutta......
Mites 300:ssa menee dieselpumpun ajoitus, samalla tavalla kuin 200:ssa?
Viimeksi muokannut jartuo, To 05.05.2005 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolla ne ohjeetdealer kirjoitti:Ihan samallalailla.
Jonkinlainen selostuskin löytyy forumilta tarvittaessa kun muistaisi mistä...
Siis OM 601 - 602 - 603.
124.023
Moikka
Ajoitus oli aika paljon pielessä, 7° JYKK jonka muutin piirua vajaaksi 15°JYKK
Kone nakutti aiemmin voimakkaasti välillä tyh.käynt.<=> 2300 Krp/Min
säädön jälkeen nakutus on tyh.käynt. <=> 1500 krp/Min (Arviot)
Eli ihan selvä ero tuli ja tehotkin nousi ja käyntiin lähteminenkin alkaa olemaan jo Mersun luokkaa
Kuitenkin forumissa joku sanoo oikean ajoituksen olevan 20°JYKK
Kannaataako vielä kokeilla muuttaa ajoitusta myöhäisemmälle?
Voisiko säätöä kokeilla tyhjäkäynillä? onko aivan posketon idea ?
Kun otin tulpan pois pumpun kyljestä niin sieltä ei tullut pisaraakaan öljyä
Tein saman säädön aikaisempaan 200d:hen niin sieltä tuli silloin puolen pahvimukillista öljyä
Voisiko tämä olla syynä pumpun nakutukseen !!
Ajoitus oli aika paljon pielessä, 7° JYKK jonka muutin piirua vajaaksi 15°JYKK
Kone nakutti aiemmin voimakkaasti välillä tyh.käynt.<=> 2300 Krp/Min
säädön jälkeen nakutus on tyh.käynt. <=> 1500 krp/Min (Arviot)
Eli ihan selvä ero tuli ja tehotkin nousi ja käyntiin lähteminenkin alkaa olemaan jo Mersun luokkaa
Kuitenkin forumissa joku sanoo oikean ajoituksen olevan 20°JYKK
Kannaataako vielä kokeilla muuttaa ajoitusta myöhäisemmälle?
Voisiko säätöä kokeilla tyhjäkäynillä? onko aivan posketon idea ?
Kun otin tulpan pois pumpun kyljestä niin sieltä ei tullut pisaraakaan öljyä

Tein saman säädön aikaisempaan 200d:hen niin sieltä tuli silloin puolen pahvimukillista öljyä
Voisiko tämä olla syynä pumpun nakutukseen !!
Tietää sen, mikäli siinä on 7 mm elementit niin tehokin on jotain ihan muuta kuin vakiossa, enkä usko että myyjä olisi unohtanut mainita moisesta virityksestä, se pumppuviritys on kuitenkin kohtuu kallis. Kannattaa lähteä siitä lähtökohdasta, että siinä on vakioelementit. Yleensä 7 mm elementtien kanssa samassa pumpussa on ulkoinen syötönsäätö, muuten sillä pumpulla ei saa kuin romua/savua aikaiseksi.jartuo kirjoitti:Sitä ei varmaan tiedä mistään mitä elementtejä pumppuun on asennettu?
Onko ainut konsti kokeilla eri ajoituksia?
Annatko pienen priiffauksen elementeistä, miten ne vaikuttavat ja paljonko niitä on erillaisia.
-Jari
Eikä niitä ole kovin paljoa vapareihin laiteltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38
Siinäkin tehtaan ohje on se 15 astetta, dealer: Mitenkäs tuo muutos 15 -> 13 vaikuttaa käytännössä ? Käy pehmeämmin mutta korkeiden kierrosten teho huonompi vai toisinpäin ?turbo diesel kirjoitti:onko 300 turbo dieselissä tuo sama 13 astetta vai joitain muuta?
Näissähän on sitten vielä se parin asteen hienosäätövara.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ai niin niin tietty, kun se on JYKK niin 13 astetta on aikaisemmalla kuin 15, pölö minä...
pikkuhiljaa nämä dieseleiden metkut menee kaaliin.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Pumpun perässä on pari sähköjohtoa kiinni joka ilmeisesti vaikuttaa kylmänä tyhjäkäyntiin.
Mikäli laitan jondot kiinni niin tyhjäkäynti nousee niin hitosti lämpimänäkin.
Voisiko tuo sama pistoke antaa ennakkoa kylmänä?
nyt kun laittaa Meben kylmänä käyntiin niin naapuritalossa vedetään ikkunat kiinni maalarinteipillä? Eli mitä tehdä stop
Toinen on alipaine säädin pumpumpun kyljessä joka menee laatikolle? mitäs siitä säädetään?
Mikäli laitan jondot kiinni niin tyhjäkäynti nousee niin hitosti lämpimänäkin.
Voisiko tuo sama pistoke antaa ennakkoa kylmänä?
nyt kun laittaa Meben kylmänä käyntiin niin naapuritalossa vedetään ikkunat kiinni maalarinteipillä? Eli mitä tehdä stop
Toinen on alipaine säädin pumpumpun kyljessä joka menee laatikolle? mitäs siitä säädetään?
Se pistoke ei säädä ennakkoa missää olosuhteissa. Sen tehtävänä on pitää joutokäyntinopeusriitttävänä kuormituksesta riippumatta. ELR-rele on ilmeisesti vaillinen, koska se nostaa tyhjäkäyntiä liiaksi.
Pumpun kyljessä olevasta alipainesäätimestä ei normaalisti säädetä mitään. Sen kääntely vaikuttaa automaatin vaihtojen terävyyteen. Se rasia on kuitenkin säädetty tehtaalla oikein. Varsinainen säätö pitääkin siis suorittaa kääntämällä modulaattoria vaihteiston kupeesta.
Pumpun kyljessä olevasta alipainesäätimestä ei normaalisti säädetä mitään. Sen kääntely vaikuttaa automaatin vaihtojen terävyyteen. Se rasia on kuitenkin säädetty tehtaalla oikein. Varsinainen säätö pitääkin siis suorittaa kääntämällä modulaattoria vaihteiston kupeesta.
Menee nyt kyllä vähän oftopic, mutta kuitenkin. Omassa w123:ssa oli ajoitus päin ........ ja kutsuin paikalle ammattilaisen. Hänellä ei kuitenkaan ollut tarvittavia työkaluja mukana, jotta ois saanu sen kurjennokan paikoilleen, joten päätti tehdä homman manuaalisesti. Aluksi laitettiin karkeasäätö pitämällä sormea suuttimen päällä ja kiertämällä konetta. Eikun kone käyntiin
Kuulosti ääni kuulemma hieman matalalta, joten hienosäätö pienellä arvioidulla liikkeellä ja vot. Rupes kehräämään, kun nuorempikin katti. Täytyi vain ihmetellä ammattimiehen taitoa.

W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84