Asuntovaunu ja automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Asuntovaunu ja automaatti

Viesti Kirjoittaja Jussa »

En haulla mitään saanu, jollakin on varmasti kokemuksia väyrysen automaatista ja asuntovaunun vetämisestä, eli jos hankkii väyrysen ja tarkoitus on vetää asuntovaunua, niin kumpi laatikko, manuaali vai automaatti??
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No ihan perstuntumalta voisi ajatella että automaatti on "asteen" janoisempi vaunu perässä, samoin tulee mieleen kestävyys pitkässä juoksussa. Jos nyt et ihan torikauppias ole ja vedä sitä vaunua 300 pv vuoteen niin vaakakupissa painavat varmaan yhtäläillä mukavuus kuin polttoainetalouskin.

Taitaa tuo vaununveto olla se kuuluisa damokleen miekka kun tarkemmin miettii :shock: :D .
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ehdottomasti automaatti öljynlauhd....eiku siis öljynjäähdyttimellä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt menee hieman ohi Mersuasiasta, mutta kun en ole tomaatti-Mersulla vaunua kiskonut. Sen sijaan vedettiin Treelta Kankaanpäähän 1,7 tonninen pikku-Bronto erääseen urakkaan. Veturina oli tuolloin omistuksessa oleva Tojon 4Runner, 3-litrainen kutvonen ja jatkona 4-pykäläinen tomaatti, jossa nelonnen oli loikkari.
Ei olisi saanut kiskoa suurimmalla vaihteella. Loikkari olisi ollut ohitettavissa erillisellä kytkimellä ja vetää olisi kaiketi pitkänyt hieman suoraa välitystä tiheämmällä kolmosella.
Lopputulos oli, että keikan jälkeen nelkku luisti hiukan ilman perävaunuakin. Jaa että mitä söi tuolla retkellä? 28 litraa meni. Eikä tuollaisen henkilönostimen ilmanvastus ole lähellekään asuntovaunun luokkaa.

Jos siis kysytään, niin kiskoisin kotiloa mukana manuaalilla ja korkeintaan nelosvaihteella. Ainakin Ässän kohdalla tuo ei ole niin nuukaa, kun kolmonenkin riittää 160 km/h asti :shock: 3500 saisi olla runtuja, että vääntö olisi edes lähellä edullisinta hyötysuhdetta. Ja silloin alkaa jo yhdistelmän vauhti karata laittoman puolelle. Siis vedetään kakkosella :lol: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Omassa 300TDT:ssä (automaatti siis) on vetokoukku tehdasasennuksena ja vetokoukun sähkörasiassa on kytkin (tai no, oli, rasia vaihtui suomimalliin, jossa ei ole kytkintä), joka kertoo autolle, että on kärry perässä kun kärryn töpselin laittaa paikalleen. Tieto kärrystä vaikuttaa ainakin vaihtamisohjelmaan mutta tarkalleen miten, sitä en tiedä. Olisi kiva tietää myös onko vaikutusta esim. vaihteistoöljyn jäähdytykseen eli onko jonkin sortin tehostettua jäähdytystä kärry perässä tms.

Hyvin on kuitenkin vetänyt raskaatkin kuormat eikä normaalia suurempaa tomaatin luistamista ole esiintynyt.

Viisaammat kertokoon mihin tarkalleen ylivaihteella vetokielto perustuu. Lämpiääkö kitkalevyt liikaa vai mitä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Automaatti ehdottomasti. Omalla olen kiskonut sekalaisia kuormia vaikka millä mitalla, aika usein puolitoista tonnia on ollut vedettävänä, eikä tosiaankaan tule manuaalia ikävä.

Öljyt ei oikeastaan lämpene enempä kuin ilman traileria, kiitos hyvän jäähdytyksen. Leppoisaa on ajella kun ei tarvii huolehtia siitä onko oikea vaihde päällä, keppi D:lle ja menoksi, kaupungissa tulee lukittua nelonen pois ettei turhaan vaihtele isommalle kun rullailee pintakaasulla.

Ylivaihteen kielto perustuu kaiketi siihen ettei tulisi junnattua suurella vaihteella liian pienellä kierrosnopeudella, momentti käy aika suureksi tuolloin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Ylivaihteen kielto perustuu kaiketi siihen ettei tulisi junnattua suurella vaihteella liian pienellä kierrosnopeudella, momentti käy aika suureksi tuolloin.
Jenkeissähän tulee kai ongelmia voitelun kanssa, jos liemi ei kierrä kunnolla "häntään" asti.
Varmaan halutaan myös otattaa turbiinista luistoa pienemmälle eli "tyhjät pois", ja tämähän käy kätevästi kun konetta pidättää stallspeedin yläpuolella enimmän aikaa. Oikeastaan voisi kyllä harkita että hitaammassa ajossa käyttää automaatin keppiä ihan reippaasti ja jopa pakkokakkosella, jos pitää enempi liikuskella hitaissa vauhdeissa esim. kaupunkioloissa.

On muuten kätevä konsti puhdistaa dieselistä suurimmat noet, kun iskee kunnon painoisen vaunun peräkoukkuun. Kyllä, jukolavit, iskee putkesta karsinogeenit!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Rassaaja kirjoitti:Viisaammat kertokoon mihin tarkalleen ylivaihteella vetokielto perustuu. Lämpiääkö kitkalevyt liikaa vai mitä?
Kierrokset on alle stall speedin, eli laatikko luistaa. Näin ainakin minun aivosolut (molemmat) on asian käsittäneet.

Ja kyllä sitä kolmosella kannattaa kiskoa, polttoaineen kulutus pysyy suunnilleen samana, ja on mukavampi kiskoa kun moottorijarrutuskin onnistuu.

Viikonloppuna kiskoin Audi S6 2.2 turpolla katettua kärryä, joka oli tukkeja täynnä (noin 2.5 mottia). Minä vedin yhden kuorman kolmosella (4v-autom) ja bensankulutus oli 15.4 litraa sataselle. Kaveri repi toisen kuorman D päällä ja kulutus nousi desillä. Erona se, että alamäissä kaveri joutui seisomaan jarrulla, minä en.

ot: on muuten paskat jakkarat tuommoisessa audissa. Ihan kuin nahalla päällystetyllä kirkonpenkillä istuisi. Muuten mukava pirssi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Minulla on C250 turbodieseli automaatilla ja ainakin kulutus yllätti raskaan asuntovaunun kanssa. 80 nopeutta yllpidettäessä 13l/100km, 90=14l/100km, 100=15l/100km ja niin edelleen. Tuossa on se viisivaihteinen sähkölaatikko joka vaunun kanssa vaihteli edestakas vitosen ja nelosen välillä, vedin siis nelonen päällä. Toi kulutuksen tuplaantuminen, ja ylikin, oli vain erikoinen ilmiö, liekö automaatin syytä. Vakionopeussäätimellä ja ilman vedettäessä ei ollut eroa, vaununvedossa muuten maanmainio laite.

Jyrki
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Automaatti ehdottomasti. Helpompi peruutella. Ei kytkin savua.
W124 E220T
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Pakko mainita, että ne jotka tulivat eilen Kuopiosta Helsinkiin päin ja ohittivat vaunun jota veti 124:n, huomasivat varmaan, että yhteenkään ylämäkeen ei yhdistelmä hyytynyt. Siis yhdistelmän vetoauto 124:n, 260E Automaatti ilman lauhdutinta ja lämmöt pysyy kurissa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mersuissahan on automaattilaatikon jäähdytys vakiona.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se ei itseasiassa ole lauhdutin, vaan lämmön tasaaja, joka toimii talvella toisin päin. Tosin se kyllä myös jäähdyttää. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mitä hä? Mimmonen mokkula se on?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Malm kirjoitti:Mitä hä? Mimmonen mokkula se on?

-risto
vaihteistoöljy kiertää moottorin jäähdyttimen "kylmän" pään kautta.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Laatikon öljyt syötetään syylarin läpi, jolloin talvella laatikon öljyt lämpenee samassa tahdissa moottorin kanssa. Kesällä laatikon öljyt jäähtyy syylarin lämpötilan mukaan. Lisälauhdutin on sitten aivan eri juttu. Jos laatikon öljyt ovat alle 130 astetta, nin silloin kaikki on hyvin nykyöljyillä. Siis minun käsitys asiasta. Lämmöt ymmärtääkseni ovat 85-110astetta laatikosssa. :roll:

PS. On niitä laatikkoöljyjä, jotka kestävät kuulemma jopa 180 astetta.
Viimeksi muokannut mjo33400, Ma 09.05.2005 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jaa,

Onko tämä muka kaikissa malleissa olemassa?
Omasta mielestäni ei tuossa mun 200D:ssä ole mutta pitääpä tutkia tarkemmin.

Mutta itse aiheeseen kommentti, kyllä kärryä on mukavampi vetää automaatilla, manuaaleissa kun tuppaa tulemaan tuota takapään heilumista mikäli väljyyttä löytyy alustan osissa tarpeeksi.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Automaatti on vetäessä unelma. Olen vetänut automaatilla jo 18 vuotta. :lol:

PS. Tarkista meneekö syylariin putket laatikosta. Todennäköisesti menee.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on ollut ennakkoluuloja automaatin sopivuudesta vetohommiin ja turhaan. Toi cdi kone ja automaatti on tosi vaivaton peli vetämiseen. Hevoskoppi tuli koemielessä 130:iä perässä, eikä puhettakaan mistään moottorin lämmönnousuista yms. Ei mitään nykimisiä vaihtaessa ja peruutuskin on helppoa, kun ei tarvitse liirata kytkintä.

Toi cdi kone on muutenkin mukava vetämiseen, kun vääntää jo alhaalta pintakaasulla. Kaatiksen vaakalla mulla oli yks päivä 3tonnia yhdistelmän paino (hevoskoppi täynnä vanhaa rojua) ja ei tuntunut kuitenkaan mitenkään huonoliikkeiseltä tuokaan yhdistelmä. Normi w124 200d:n ois ehkäpä kepittänyt liikennevaloissa.
Avatar
isovaalee300 td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 29.10.2005 17:22
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja isovaalee300 td »

Tehdashan antaa nykyään isommat vetopainot automaateille kuin manuaaleille, ainakin vito ja sprinter luokan autoissa. Vaatii toki tilattaessa myös tietyt tehdaskoodit runkorakenteiden kestävyyden takaamiseksi.
Vastaa Viestiin