Asuntovaunu ja automaatti
Asuntovaunu ja automaatti
En haulla mitään saanu, jollakin on varmasti kokemuksia väyrysen automaatista ja asuntovaunun vetämisestä, eli jos hankkii väyrysen ja tarkoitus on vetää asuntovaunua, niin kumpi laatikko, manuaali vai automaatti??
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
No ihan perstuntumalta voisi ajatella että automaatti on "asteen" janoisempi vaunu perässä, samoin tulee mieleen kestävyys pitkässä juoksussa. Jos nyt et ihan torikauppias ole ja vedä sitä vaunua 300 pv vuoteen niin vaakakupissa painavat varmaan yhtäläillä mukavuus kuin polttoainetalouskin.
Taitaa tuo vaununveto olla se kuuluisa damokleen miekka kun tarkemmin miettii
.
Taitaa tuo vaununveto olla se kuuluisa damokleen miekka kun tarkemmin miettii


- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ehdottomasti automaatti öljynlauhd....eiku siis öljynjäähdyttimellä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Nyt menee hieman ohi Mersuasiasta, mutta kun en ole tomaatti-Mersulla vaunua kiskonut. Sen sijaan vedettiin Treelta Kankaanpäähän 1,7 tonninen pikku-Bronto erääseen urakkaan. Veturina oli tuolloin omistuksessa oleva Tojon 4Runner, 3-litrainen kutvonen ja jatkona 4-pykäläinen tomaatti, jossa nelonnen oli loikkari.
Ei olisi saanut kiskoa suurimmalla vaihteella. Loikkari olisi ollut ohitettavissa erillisellä kytkimellä ja vetää olisi kaiketi pitkänyt hieman suoraa välitystä tiheämmällä kolmosella.
Lopputulos oli, että keikan jälkeen nelkku luisti hiukan ilman perävaunuakin. Jaa että mitä söi tuolla retkellä? 28 litraa meni. Eikä tuollaisen henkilönostimen ilmanvastus ole lähellekään asuntovaunun luokkaa.
Jos siis kysytään, niin kiskoisin kotiloa mukana manuaalilla ja korkeintaan nelosvaihteella. Ainakin Ässän kohdalla tuo ei ole niin nuukaa, kun kolmonenkin riittää 160 km/h asti
3500 saisi olla runtuja, että vääntö olisi edes lähellä edullisinta hyötysuhdetta. Ja silloin alkaa jo yhdistelmän vauhti karata laittoman puolelle. Siis vedetään kakkosella

Ei olisi saanut kiskoa suurimmalla vaihteella. Loikkari olisi ollut ohitettavissa erillisellä kytkimellä ja vetää olisi kaiketi pitkänyt hieman suoraa välitystä tiheämmällä kolmosella.
Lopputulos oli, että keikan jälkeen nelkku luisti hiukan ilman perävaunuakin. Jaa että mitä söi tuolla retkellä? 28 litraa meni. Eikä tuollaisen henkilönostimen ilmanvastus ole lähellekään asuntovaunun luokkaa.
Jos siis kysytään, niin kiskoisin kotiloa mukana manuaalilla ja korkeintaan nelosvaihteella. Ainakin Ässän kohdalla tuo ei ole niin nuukaa, kun kolmonenkin riittää 160 km/h asti



Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Omassa 300TDT:ssä (automaatti siis) on vetokoukku tehdasasennuksena ja vetokoukun sähkörasiassa on kytkin (tai no, oli, rasia vaihtui suomimalliin, jossa ei ole kytkintä), joka kertoo autolle, että on kärry perässä kun kärryn töpselin laittaa paikalleen. Tieto kärrystä vaikuttaa ainakin vaihtamisohjelmaan mutta tarkalleen miten, sitä en tiedä. Olisi kiva tietää myös onko vaikutusta esim. vaihteistoöljyn jäähdytykseen eli onko jonkin sortin tehostettua jäähdytystä kärry perässä tms.
Hyvin on kuitenkin vetänyt raskaatkin kuormat eikä normaalia suurempaa tomaatin luistamista ole esiintynyt.
Viisaammat kertokoon mihin tarkalleen ylivaihteella vetokielto perustuu. Lämpiääkö kitkalevyt liikaa vai mitä?
Hyvin on kuitenkin vetänyt raskaatkin kuormat eikä normaalia suurempaa tomaatin luistamista ole esiintynyt.
Viisaammat kertokoon mihin tarkalleen ylivaihteella vetokielto perustuu. Lämpiääkö kitkalevyt liikaa vai mitä?
Automaatti ehdottomasti. Omalla olen kiskonut sekalaisia kuormia vaikka millä mitalla, aika usein puolitoista tonnia on ollut vedettävänä, eikä tosiaankaan tule manuaalia ikävä.
Öljyt ei oikeastaan lämpene enempä kuin ilman traileria, kiitos hyvän jäähdytyksen. Leppoisaa on ajella kun ei tarvii huolehtia siitä onko oikea vaihde päällä, keppi D:lle ja menoksi, kaupungissa tulee lukittua nelonen pois ettei turhaan vaihtele isommalle kun rullailee pintakaasulla.
Ylivaihteen kielto perustuu kaiketi siihen ettei tulisi junnattua suurella vaihteella liian pienellä kierrosnopeudella, momentti käy aika suureksi tuolloin.
Öljyt ei oikeastaan lämpene enempä kuin ilman traileria, kiitos hyvän jäähdytyksen. Leppoisaa on ajella kun ei tarvii huolehtia siitä onko oikea vaihde päällä, keppi D:lle ja menoksi, kaupungissa tulee lukittua nelonen pois ettei turhaan vaihtele isommalle kun rullailee pintakaasulla.
Ylivaihteen kielto perustuu kaiketi siihen ettei tulisi junnattua suurella vaihteella liian pienellä kierrosnopeudella, momentti käy aika suureksi tuolloin.
Jenkeissähän tulee kai ongelmia voitelun kanssa, jos liemi ei kierrä kunnolla "häntään" asti.Mauri H. kirjoitti: Ylivaihteen kielto perustuu kaiketi siihen ettei tulisi junnattua suurella vaihteella liian pienellä kierrosnopeudella, momentti käy aika suureksi tuolloin.
Varmaan halutaan myös otattaa turbiinista luistoa pienemmälle eli "tyhjät pois", ja tämähän käy kätevästi kun konetta pidättää stallspeedin yläpuolella enimmän aikaa. Oikeastaan voisi kyllä harkita että hitaammassa ajossa käyttää automaatin keppiä ihan reippaasti ja jopa pakkokakkosella, jos pitää enempi liikuskella hitaissa vauhdeissa esim. kaupunkioloissa.
On muuten kätevä konsti puhdistaa dieselistä suurimmat noet, kun iskee kunnon painoisen vaunun peräkoukkuun. Kyllä, jukolavit, iskee putkesta karsinogeenit!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kierrokset on alle stall speedin, eli laatikko luistaa. Näin ainakin minun aivosolut (molemmat) on asian käsittäneet.Rassaaja kirjoitti:Viisaammat kertokoon mihin tarkalleen ylivaihteella vetokielto perustuu. Lämpiääkö kitkalevyt liikaa vai mitä?
Ja kyllä sitä kolmosella kannattaa kiskoa, polttoaineen kulutus pysyy suunnilleen samana, ja on mukavampi kiskoa kun moottorijarrutuskin onnistuu.
Viikonloppuna kiskoin Audi S6 2.2 turpolla katettua kärryä, joka oli tukkeja täynnä (noin 2.5 mottia). Minä vedin yhden kuorman kolmosella (4v-autom) ja bensankulutus oli 15.4 litraa sataselle. Kaveri repi toisen kuorman D päällä ja kulutus nousi desillä. Erona se, että alamäissä kaveri joutui seisomaan jarrulla, minä en.
ot: on muuten paskat jakkarat tuommoisessa audissa. Ihan kuin nahalla päällystetyllä kirkonpenkillä istuisi. Muuten mukava pirssi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Minulla on C250 turbodieseli automaatilla ja ainakin kulutus yllätti raskaan asuntovaunun kanssa. 80 nopeutta yllpidettäessä 13l/100km, 90=14l/100km, 100=15l/100km ja niin edelleen. Tuossa on se viisivaihteinen sähkölaatikko joka vaunun kanssa vaihteli edestakas vitosen ja nelosen välillä, vedin siis nelonen päällä. Toi kulutuksen tuplaantuminen, ja ylikin, oli vain erikoinen ilmiö, liekö automaatin syytä. Vakionopeussäätimellä ja ilman vedettäessä ei ollut eroa, vaununvedossa muuten maanmainio laite.
Jyrki
Jyrki
Pakko mainita, että ne jotka tulivat eilen Kuopiosta Helsinkiin päin ja ohittivat vaunun jota veti 124:n, huomasivat varmaan, että yhteenkään ylämäkeen ei yhdistelmä hyytynyt. Siis yhdistelmän vetoauto 124:n, 260E Automaatti ilman lauhdutinta ja lämmöt pysyy kurissa. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Laatikon öljyt syötetään syylarin läpi, jolloin talvella laatikon öljyt lämpenee samassa tahdissa moottorin kanssa. Kesällä laatikon öljyt jäähtyy syylarin lämpötilan mukaan. Lisälauhdutin on sitten aivan eri juttu. Jos laatikon öljyt ovat alle 130 astetta, nin silloin kaikki on hyvin nykyöljyillä. Siis minun käsitys asiasta. Lämmöt ymmärtääkseni ovat 85-110astetta laatikosssa. 
PS. On niitä laatikkoöljyjä, jotka kestävät kuulemma jopa 180 astetta.

PS. On niitä laatikkoöljyjä, jotka kestävät kuulemma jopa 180 astetta.
Viimeksi muokannut mjo33400, Ma 09.05.2005 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jaa,
Onko tämä muka kaikissa malleissa olemassa?
Omasta mielestäni ei tuossa mun 200D:ssä ole mutta pitääpä tutkia tarkemmin.
Mutta itse aiheeseen kommentti, kyllä kärryä on mukavampi vetää automaatilla, manuaaleissa kun tuppaa tulemaan tuota takapään heilumista mikäli väljyyttä löytyy alustan osissa tarpeeksi.
-risto
Onko tämä muka kaikissa malleissa olemassa?
Omasta mielestäni ei tuossa mun 200D:ssä ole mutta pitääpä tutkia tarkemmin.
Mutta itse aiheeseen kommentti, kyllä kärryä on mukavampi vetää automaatilla, manuaaleissa kun tuppaa tulemaan tuota takapään heilumista mikäli väljyyttä löytyy alustan osissa tarpeeksi.
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Mulla on ollut ennakkoluuloja automaatin sopivuudesta vetohommiin ja turhaan. Toi cdi kone ja automaatti on tosi vaivaton peli vetämiseen. Hevoskoppi tuli koemielessä 130:iä perässä, eikä puhettakaan mistään moottorin lämmönnousuista yms. Ei mitään nykimisiä vaihtaessa ja peruutuskin on helppoa, kun ei tarvitse liirata kytkintä.
Toi cdi kone on muutenkin mukava vetämiseen, kun vääntää jo alhaalta pintakaasulla. Kaatiksen vaakalla mulla oli yks päivä 3tonnia yhdistelmän paino (hevoskoppi täynnä vanhaa rojua) ja ei tuntunut kuitenkaan mitenkään huonoliikkeiseltä tuokaan yhdistelmä. Normi w124 200d:n ois ehkäpä kepittänyt liikennevaloissa.
Toi cdi kone on muutenkin mukava vetämiseen, kun vääntää jo alhaalta pintakaasulla. Kaatiksen vaakalla mulla oli yks päivä 3tonnia yhdistelmän paino (hevoskoppi täynnä vanhaa rojua) ja ei tuntunut kuitenkaan mitenkään huonoliikkeiseltä tuokaan yhdistelmä. Normi w124 200d:n ois ehkäpä kepittänyt liikennevaloissa.
- isovaalee300 td
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: La 29.10.2005 17:22
- Paikkakunta: seinäjoki