E 290 Turbodieselin outo turina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

E 290 Turbodieselin outo turina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sain naapurinisännältä lainaan 1997 E 290 Turbodieselin. Ajoin auton kotitalliin 400 m (kylmähkö kone), sammutin ja avasin konepellin (ihan uteliaisuudesta :-) ). Huomion veti puoleensa "turina", joka kuului turboahtimen läheltä, osittain samasta paikkaa kuin W124:ssä on kiertovesipumppu; en osannut paikallistaa ääntä tarkasti. Ihan kuin vesi olisi kuplinut jonkun letkun/klemmarin välistä... Tuon lyhyenkin ajon jälkeen suoritin "tasauskäynnin".

Onko muilla ko. mallin kanssa tekemisissä olleilla kokemusta asiasta? Onko se ominaisuus vaiko vika? Ääni kesti muutaman minuutin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

:)

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Webasto?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No hei haloo... kai mie nyt Webaston äänen tunnistan :-D Ja tuskinpa sekään nyt automaattisesti 12 asteen ulkolämpötilassa päälle menisi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Ettei vaan olis kiertovesipumppu joka kierrättää vettä ahtimessa vielä sammuttamisen jälkeen? Volvoissa ainakin kyseistä laitetta käytetään ahtimen lämpötilan tasaamiseksi...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mihaline kirjoitti:Ettei vaan olis kiertovesipumppu joka kierrättää vettä ahtimessa vielä sammuttamisen jälkeen? Volvoissa ainakin kyseistä laitetta käytetään ahtimen lämpötilan tasaamiseksi...
Kappas, voisiko peräti olla... kuulostaisi järkeenkäyvälle. Onko tuollaista käytetty Mercedes-turboissa? Mauri?

P.S. Kyseisellä autolla on oppirahat maksettu tuosta tyhjäkäyttämisestä ajon jälkeen :? .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Ettei vaan olis kiertovesipumppu joka kierrättää vettä ahtimessa vielä sammuttamisen jälkeen? Volvoissa ainakin kyseistä laitetta käytetään ahtimen lämpötilan tasaamiseksi...
Kappas, voisiko peräti olla... kuulostaisi järkeenkäyvälle. Onko tuollaista käytetty Mercedes-turboissa? Mauri?

P.S. Kyseisellä autolla on oppirahat maksettu tuosta tyhjäkäyttämisestä ajon jälkeen :? .
Ei ole tuollaista näissä vanhemmissa, tuo oli oma veikkaus joka ekaksi tuli mieleen, mutta en ole varma onko sellaista noissa vanhemmissa, kuulostaisi kyllä fiksulta.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Mauri H. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Ettei vaan olis kiertovesipumppu joka kierrättää vettä ahtimessa vielä sammuttamisen jälkeen? Volvoissa ainakin kyseistä laitetta käytetään ahtimen lämpötilan tasaamiseksi...
Kappas, voisiko peräti olla... kuulostaisi järkeenkäyvälle. Onko tuollaista käytetty Mercedes-turboissa? Mauri?

P.S. Kyseisellä autolla on oppirahat maksettu tuosta tyhjäkäyttämisestä ajon jälkeen :? .
Ei ole tuollaista näissä vanhemmissa, tuo oli oma veikkaus joka ekaksi tuli mieleen, mutta en ole varma onko sellaista noissa vanhemmissa, kuulostaisi kyllä fiksulta.

Kuulustaa kyllä aika hurjalta keksinnöltä uudenpaakin autoon toi turbon vesijäähdytys.Saattaa aiheuttaa jonkin asteisia lämmön vaihteluita....

Se turina tulee alipaine järjestelmän korvausilmanottoputken päästä, jossa on suodatin . Se sijaitsee vänkärin puolella sielä lämmityslaitteen magneettiventtiileiden luona.
Se tosiaan jää törisemään pitkäksi aikaa....
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

Timo J kirjoitti:
Kuulustaa kyllä aika hurjalta keksinnöltä uudenpaakin autoon toi turbon vesijäähdytys.Saattaa aiheuttaa jonkin asteisia lämmön vaihteluita....
Jaa. Volvossa ainakin vuonna 1988 mutta ilman erillistä kiertovesipumppua.
mullaki on mese
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Ainakaan -98 290 TDT:ssä ei ole vesijäähdytteistä turboa, mutta alipainejärjestelmä ääntelee sen korvausilmasuodattimen luona.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

....

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Kyllä sinne vesi jää kiertämään vielä auton sammuttamisen jälkeen.
Näin olen sen ainakin omasssa tulkinnnut. Syytä en tiedä miksi näin, mutta ei se vesi ainakaan turbossa mielestäni kierrä.
Mahtaisiko vaikuttaa tuohon webastoon jotenkin.
Tuossa kun rakentelin kauko-ohjauksen webastoon ja sitä koekäyttelin, niin ilman kyseistä "turinaa" webasto ei käynnistynyt uudelleen jollei sitä nollannut (sulake irti ja hetki odottelua).
olisikohan ylilämpö suoja aina lauennut tai jotain.
:oops:

Jos joku on kiinostunut asentamaan itselleen webastoon kauko-ohjauksen niin
http://www.nettiosa.com/products.php?g1=56b4e6
"Lisävalojen asennussarja WK-001"
tuollainen on ainakin omasta mielästäni edullinen vaihtoehto. Kyseistä laitetta myy myös mm. motonet.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: ....

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

[quote="henri_l"]
Tuossa kun rakentelin kauko-ohjauksen webastoon ja sitä koekäyttelin, niin ilman kyseistä "turinaa" webasto ei käynnistynyt uudelleen jollei sitä nollannut (sulake irti ja hetki odottelua).


Mites tuo webaston nollaus onnistuu eli mikä sulake pitää ottaa irti? :roll:
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Eikös tuolta auton omasta sulakerasiasta löydi ihan moottorin lisälämmittimen sulake. en nyt muista mitä siinä luki. En sitten tiedä, että nollaako kyseinen toimenpide webaston vikatilasta pois vai tekikö sen odottelua aika. Tuosta nollauksesta täältä joskus luin ja ainakin sen kuvittelin sen auttavan...
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

...

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Kävin tossa pellin alla ja väyrysessä sulake 25 (ainakin minulla)
heater booster (diesel only).
korjatkaa joku minua viisaampi jos olen jotain ihan väärää sulaketta irti nyppinyt ,mutta mielestäni se on tuo.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Mikke »

henri_l kirjoitti: :

Jos joku on kiinostunut asentamaan itselleen webastoon kauko-ohjauksen niin
http://www.nettiosa.com/products.php?g1=56b4e6
"Lisävalojen asennussarja WK-001"
tuollainen on ainakin omasta mielästäni edullinen vaihtoehto. Kyseistä laitetta myy myös mm. motonet.
Tuostahan saakin edullisen kauko-ohjauksen. Mitenkäs kaukaa tuolla saa webaston päälle?
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

....

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Tuota kantomatkaa en ole tarkemmin ikinä mitannut mutta kyllä se varmaan 20m ainakin ottaa. Itselläni ei kantomatkaa tarvitse paljon olla kun auton saa melkeen ikkunan alle, niin sen on helppo sitten ikkunasta painaa päälle. voin tuota kantomatkaa tässä jokin päivä mittailla.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: ...

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

[quote="henri_l"]Kävin tossa pellin alla ja väyrysessä sulake 25 (ainakin minulla)
heater booster (diesel only).

Kiitokset henri_I:lle ja forumille!
Itselläni on W202 cdi vm 98 jossa Webaston thermotopZ varustettuna jälkeenpäin asennetulla kellosarjalla. Auton omasta sulakerasiasta ei löytynyt mitään webaston sulakkeita vaan kun tarpeeksi katselin konehuoneeseen niin kolme sulaketta löytyi kellon johtosarjan jatkeena (edestäpäin katsottuna vasemmalla lähes tuulilasin alareunassa, taitaapi kuuluisat närhenmunat olla siinäkohdassa myös)
Nuo sulakkeet kun otti irti auton käydessä ja sammutti auton parin minuutin jälkeen (ja laittoi sulakkeet paikoilleen) niin myöhemmin käynnistettäessä alkoi tuttu tohina kuulumaan hienoisen sinisen savun siivittämänä 8) Savu loppui 20sek jälkeen ja alkoi polttamaan puhtaasti.

Eli se liekkivahti on varmaan menossa joka diagnosoitiin aiemmin syksyllä vehon testerillä ja hintaa tuli 40e sille diagnoosille ja häiriölukituksen kuittaamiselle.
Vastaa Viestiin