amw kirjoitti:
mistä johtuu kun auto tulee normaalilämpöiseksi niin se alkaa käydä huonommin eli kun painaa kaasua niin se sammuu eikä lähde uudestaan käyntiin.
Eli tuleeko ilmiö, kun auto on jonkin aikaa ollut lämmin vai heti, kun lämpömittari saavuttaa jonkun tietyn pisteen? Entä, kun yrität uudelleen käynnistää? Lupaako? Pyöriikö normaalisti? Haiseeko bensa? Lähteekö jäähdyttyään käyntiin? Jos kysymys kahteen viimeiseen on kyllä, niin haiskahtaisi että puola tahi ecu on tullut tiensä päähän ja pätkii lämmetessään.
MUTTA: sammuminen kaasua painettaessa voisi viitata muuhunkin. Onkos tämä auto kat-malli? Lambda-anturi astuu kehiin eli ohjaamaan ecua kun auto on lämmin. Kun painat kaasua, voi olla että anturi ei pysy muuttuvan pakokaasun perässä niitä analysoidessan, antaa eculle väärää tietoa ja - katso- kone sammuu. Koskapa ongelma tulee lämpimällä koneella, eli aikana jolloin lambda konetta ohjaa (ja käynti on huono), tulee äkkipäin mieleen, että lambda saa väärää tietoa. Tämä voisi tarkoittaa vuotoa pakosarjassa tai pakoputken alkuosassa eli koneen ja lambaada-anturin välissä. tämä siis, jos on KAT-malli. Helpoiten kypsä lampaanpata on todennettavissa irrottamalla sen johdot. Jos koneen käynti siistiytyy, on anturi syypää. Kauaa älä silti ajele piuhat irti.
Jos katista ei ole kyse, voisi kyseeseen tulla joku ilma- tai alipaineletkun vuoto, eli seos käy laihalle ja kaasua painettaessa liian. Kumikaulus ilmanputsarin ja määräjakajan välissä hapertunut, perhaps? Maksaa alle 30 euroa, että ei ole ikävä ostaa.
amw kirjoitti:takarenkaan (kuskinpuoli) kuuluu surinaa, sihinää kun vääntää virtalukosta ja sisällä kojelaudan oikeanurkka kuuluu surinaa ?? onko bensapumpunrele? vai joku muu vika, olen vaihtanut ylijännitereleen ja sitten sen toisen releen sieltä akuntakaa olikohan joku kicksdown
Myös bensapumpun rele on akun takana, kummankohan mahdoit vaihtaa.
Siellä pyörän takana huutaa bensapumppu, ääni kuuluu asiaan. Oikeassa nurkassa voisi olla alipainevuoto? Mutta riittääkö se aiheuttamaan käyntihäiriöitä, saa joku viisas vastata.
amw kirjoitti:
virranjakajankansi on uusittu samoin sytytystulpanjohdot+ puolanjohto?? autossa on ilmastointi siinä ei ole vikaa akku on ok. entä monitoimirele onko vika siinä tai ehkä tyhjäkäynti-kiihdytys pumppu??
välillä palaa abs valo ajonaikanakin mutta saammuu kun auton käynnistää uudelleen.
Hyvä, että sähköosia on uusittu, ne poistuvat näin epäiltyjen listalta.
ABS-valon syttymiseen voi syynä olla ylijännitesuojan rele, pyöräanturien likaisuus/epäkunto, loppu kluneet jarrupalat, pyöränlaakerit tms.
Valo myös indikoi ekana, jos laturi on finaalissa, ABS syttyy kun akkujännite tippuu riittävän alas. Tosin tässä tapauksessa se ei sammu uudelleenkäynnistäessä -- jos ylipäätään saat enää autoa siinä tilanteessa käyntiin.
Tuo "kiihdytyspumppu" on varmaan asia, josta täällä on puhuttu tyhjäkäyntimoottorina eli lisäilmaluisti se taitaa olla "oikealta" nimeltään. Tämä sähköohjattu mokkula annostelee ilmaa tyhjäkäynnillä, ja on yksi vahva epäilty. Haku-toiminnolla löydät asiaa sen testaamiseksi, pistä vaikka hakusanaksi "M103", niin pitäisi asiaa löytymän.
amw kirjoitti:
tarvitsen kipeästi viisampien neuvoja nyt meni kyllä oma sormi suuhun

Kyllä neuvoja löytyy, mutta viisaampien? Tuota noin...
