W124 Kattoluukku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

W124 Kattoluukku

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Miten irtoaa W124:n tehdasvalmisteinen kattoluukku?
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

samaa pohdiskelin keskitalvella ja sain täältä
Forumilta vastauksen :

" Irroittamalla verhoilun ja sen jälkeen luukun rungon."

että niin yksinkertaist a . 8)


( mulla on vielä tekemättä )
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

No kiinnostaa... :o

Onko tällä foorumilla kukaan oikeasti purkanut tuota kattoluukkusysteemiä? Vai löytyykö ne expertit sieltä Stuttgartista?

Ei nyt ehkä koko luukun irrotus ainakaan mulla olisi tarpeen, mutta kun pitäis päästä rasvaamaan niitä kiskoja mitkä on piilossa.

Kaikki näkyvillä oleva on rasvattu, mutta vikinä/kihinä luukkua avattaessa rassaa hermoja..

Pieniä vaivojahan nämä on, mutta kun olisi kiva saada homma toimimaan kuin "rasvattu".

Pitääkö koko kattoverhous irrottaa ennenkuin näkee niitä rasvan tarpeesta kihnuttavia liukuja?
W124 230E -91
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Haulla löytyi Lucky-Docin postaamat luukun purkuohjeet:
luukku puoliväliin auki...verhous irti etupäästä alasapäin vetämällä...
luukku auki...verhous liu-uttamalla eteenpäin pois

Sitten varmaan näkyy, mikä paikka on kuivana.

Öööh, olethan rasvannut jo vaijerin? :roll:
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

on tullut purettua koko systeemi alas niin saa kaikki sonnat sieltä kaukalosta pois.
Luukun verhoilu irtoaa vetäisemällä etulaidasta alaspäin ja sitten työntelee taaksepäin.
Kattoverhoilu irti aloittaen takaa päin jolloin se jää paikalleen vaan etulaidasta. pelkästään verhoilun irroittamalla ei näe vielä sen enempää mitään kiskoja.
Kattoluukku on kiinni koko katon kokoisessa kaukalossa joten siitä kaukalosta pitää irroittaa vaijerin suojaputki ja luukun mekanismista vaijerin pää.
Kaukalon pultit irti ja systeemi varovasti alas ja ulos autosta. Suojaputki pitää vetää varovasti samalla pois luukkusysteemin sisuksista. Taidettiin ottaa se moottorikin irti jotta suojaputkella ja vaijerilla on enemmän pelivaraa.
luukku ei tipahda kiskoilta irti vaikka systeemin kääntääkin sivuttain.
Hommasta on jo aikaa joten en muista mistä välistä tuo vaijeri irroitetaan jne. Ja konsteja voi olla muitakin mutta tässä tämä miten pariin autoon on se tehty.
paikalleen asennuksen jälkeen oli sitten vielä säätöhomma että luukun "kiinni" asento on oikeassa kohdassa. Säätö tehtiin moottorin kupeessa olevasta valkoisesta nupista.
Yksin ei ehkä kannata ruveta kampeamaan koska systeemi on painava ja käsiä tarvitaan kun vaijeri ja suojaputki irroitetaan samalla kun kaukaloa lasketaan alas.
Sen luukun verhoilun kanssakin oli muistaakseni jotain hankaluuksia paikalleen laitossa että sen ohjaimet asettuu oikein ja verhoilun etuosa nousee luukun mukana.

kaikenkaikkiaan aika hankala selittää mutta kyllä se vaan on onnistunu...
-300D -85
Vastaa Viestiin