W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Lämmöt on olleet vähän korkealla ja forumin kautta törmäsin siihen, että w124:ssä voi olla myös sähköflekti. Ei ainakaan mulla. Onko ollu dieseleissä mistä lähtien vaiko vain bensavehkeissä?

Sitte toinen juttu. Kiertovesipumppu on nyt ollut edellisen omistajan toimesta kytkettynä niin, että kun virrat on päällä, pyörii, ei siis anturin perässä. Onko hyvä vai huono?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos tarkoitat lämppärin kiertovesipumppua niin mitä järkeä sitä on kierrättää kesällä jos lämppäri on säädetty nollille, rasittaa vaan sitä moottoria. Minä kytkisin sen ohjauspaneeliin takas. Tietysti, jos alkuperäinen oli paneelissa. Onhan se toinenkin malli, jossa ohjaus tulee muualta, tosin en tiedä mistä. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

124:n flektiä pyörittää AINA moniurahihna.

Päälle kytkeytyminen hoituu joko viskokytkimellä tai "sähkömagneetin" avulla.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ilmastoiduis malleist löytyy keulalta 2. flekti joka toimii sähköllä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka!

ainakin vanhemmassa kortissa on laitettu moottorin ohjaus siten että kun solenoidit ei oo aktiivisena niin sähköpumppu pyörii.
Vanhemmassa kortissa on kaikki tehty opareilla ja solkunpäätteitä & pumppua ohjaa bjt transistorit.
Pumppu rasittuu jos se pyörii koko ajan, hiilet loppuu ja sitten loppuu tasainen lämpökin :lol:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Uudemmasta mallista, jos (Capriceman ) tarkoitit Fetti ohjausta on myös versio jossa pumpun ohjaus tulee jostain muualta, kortti ei ole kalustettu pumppua varten.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Johan kuullostaa fiksulta taas mersulta, tehdä useita kortteja eri varustetasoja varten, eihän toi fetti maksa tehtaalle 5-10senttiä ja kortin jälleenmyyntihinnan kaikki vissiin tietääkin... :lol:
No saahan ton toimimaan vaikka ei oo korttissa pumppu lähtöö, mulla on
yksi kytkentä jolla saa pumpun toimimaan automaattisesti vaikka kortissa ei olisikaan sitä toimintoo. :D
ADU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 22.04.2014 21:35

Re: W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja ADU »

pystyykö sähkötuulettimella korvaamaan myös magneettikytkimellä toimivan flektin?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miksei....virtaa tyontää anturi releen kautta mangneetille ja niin ei tartte kun laittaa puhallin moottori vain sen mangneetin tilalle.
Ottama virta lie pienempi puhaltimella kuin mangneetilla eli sulake ,rele ja piuhat kestää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

atlas kirjoitti:Miksei....virtaa tyontää anturi releen kautta mangneetille ja niin ei tartte kun laittaa puhallin moottori vain sen mangneetin tilalle.
Ottama virta lie pienempi puhaltimella kuin mangneetilla eli sulake ,rele ja piuhat kestää.
Mielestäni sähköflekti ottaa virtaa tolkuttomasti ainakin täysnopeudella? Omasta kun kattoo sähköflektiä ja sen johtoja ja vertaa ton 200D:n magneettikytkimelle tulevia johtoja niin on silmämääräisesti kattottuna aikamoinen ero johdon poikkipinta-alassa ?

Elikkä ilmastoiduissa dieseleissä on myös yksi iso sähköflekti. Korvaamisesta No riittää se jos ei vetele raskaita kuormia ja jäähdytysjärjestelmä on muuten kunnossa.

Tälleen omassa lähtee sähköflekti moottorilämpöjen seurauksena päälle. (Visko oli poissa paikoiltaan tarkoituksella et nään sähköflektin toiminnan. Lähtee 108 asteessa muistaakseni oli maininta jossain )

Niin ja tässä tilanteessa sähköflekti pyörii täyttä laukkaa eli se etuvastus on ohitettuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 sähköflekti ja kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Sulla lähtee pajon alempana ku mulla 87 manuaali ilmastoitu sähkö flekti käynistyy vasta viimeisen valkoisen ja punaisen viivan välissä. moneen vuoteen ei ole viskoa ollu ja traileriakin on kiskottu. ei lämpenem muuta ku pysähdyksissä lähellekään flektin käynistymistä, siihenkin saa olla aika kauan paikallaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin