Piristystä vapaastihengittävälle W124 E300 Diesel vm-95

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Piristystä vapaastihengittävälle W124 E300 Diesel vm-95

Viesti Kirjoittaja MSA »

Tervehdys spesialistit,

Olen lueskellut näitä juttuja turbotuksesta ja pumpun ruuvaamisesta sen verran paljon että poltot on jo olleet pitkään, mutta en ole sallinut kirjoittaa tätä viestiä... Ennen tätä päivää.

Nyt kiusaus kävi liian suureksi pari tuntia luettuani ruuvaamisesta ja turbottamisesta, että on pakko lähteä taas ropaamaan...

Nyt kaipaisin teidän vinkkejä ja mielipiteitä. Toivottavasti joku jaksaa vastata, sillä kysymyksiä on paljon, mutta pyrin esittämään ne strukturoidusti. Toivottavasti saadaan hyviä vastuksia, jolloin tästä threadista voi olla hyötyä jollekin seuraavallekin tiedonjanoisille.

====================

Projektina on farkku W124 E300 Diesel vm-95.

Kierroskonehan tuo on ja ihan mukava ajeltava, mutta alakierroksilla laiska kuin mustalaisen hevonen. Toisaalta kun saa 3000rpm tuntumaan, niin sitten meno maittaa kohtuullisesti.

LEIPÄÄ LISÄÄ - kannattaako syötön lisäys?
Kaikki lähti siitä liikkeelle, että päästöarvot ovat reilusti alle sallitun ja kone ei pölläytä missään vaiheessa (on itse ajtteu takana katsomassa kun kaveri kengittää...) ja diesel-käihää tulee juuri ja juuri nimeksi pakoputkesta. Kulutukset on 8,2-8,4l/100km luokkaa ajoi sitten maantietä tai kaupunkia.

No ensimmäinen ajatus oli se, että hevosella täytyy olla ruokaa, jotta alkaa perässäkin näkyä työn jälki.

1. kanattaako vapaastihengittävää konetta ruuvata?
2. kannattaako isoa vapari E300 Dieseliä ruuvata?

3. kannattaako näillä oireilla ruuvata? (ei savuta sitten millään)
4. minkä verran voi olettaa järkevän ruuvauksen tuovan puhtia lisää tälle E300 projektille?

5. kannattaako itse ruuvata vai käyttääkö ammattilaisella?
6. kuka olisi pätevä säätämään pumpun ja mitä lysti maksaa?

Jos ja kun ruuvaaminen ei kuitenkaan riitä, niin sitten ollaan jo kypsiä turbottamaan....

Kun annat pikkusormen syöttöpumpulle, niin TURBOttaminen vie koko käden?
Mitenkä sitten turbottaminen? Tehoja haikailevalle järkevämpää olisi ollut ostaa E300 TurboDiesel, mutta alla on nyt vapari ja sen kanssa mennään.

Superturboa ei olla tavoittelemassa, vaan edelleen hakemassa piristystä lisää puhtia alakierroksille (ja ehkä vähän muutenkin reserviksi...8) )

1. kanattaako E300 Dieseliä turbottaa? (vastaus tällä foorumilla lienee selvä)

2. Jos olisit itse piristämässä E300 Dieseliä, niin millaisen pikku turbotusprojektin tekisit - mitä vaihtaisit / modaisit ja mitä se maksaisi asiansa osaavalla osineen teetettynä?

3. Mites tuo katsastuspuoli - jarruja uusiksi jne. Paljonko odotettavissa harmeja / kustannuksia sillä saralla?

===============================

Suurkiitos etukäteen vastauksista!

MSA
Viimeksi muokannut MSA, Ke 01.06.2005 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

No tervepä terve!

Pääsenpähän ensimmäisenä vastaamaan. :wink:

Helppoja vastauksia:
1. Kyllä
2. Kyllä
3. Kyllä
4. Noh...ehkä joku n.5 % lisää tehoja (taitaa jäädä kuitenkin vähemmälle)
5. Ammattilaiselle ehdottomasti
6. www.ppdiesel.com -> n. 350 €

Itse olen käynyt kaikki nuo vaiheet läpi, enkä kadu pätkääkään.
Alakierroksilla nyt tehoa ei ole vieläkään tarpeeksi, mutta yläkierroksilla sitte.... 8) 8) ..ja savua tulee.

Turbomiehet voivat sitte vastata tuohon turbotus aiheeseen
Viimeksi muokannut Ilpo L, Ma 05.02.2007 18:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PLAY LOUD

V12
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Multa löytyy orggis turbo sarja ja turbo kaikkine vähä päästö himmeleineen :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, kyllä, kyllä, tuntuvasti, ammattilaisella ja esim. www.ppdiesel.com.

Täällähän mittailtiin kiihtyvyyksiä erilaisista autoista itsekukin, vapari 300D 12 V näyttäisi itseruuvattuna menevän 60-90 km/h kolmosvaihteella samoihin kuin vakio 300D 24 V.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos haluat "sopivasti" lisää puhtia vapariin, niin ehdottomasti suunnaksi PP-diesel. Itse ei kannata alkaa ruuvaileen.
Auto ilmeisesti 24V, koska noin tuore w124?
7mm tapit ja pientä muokkausta pumpulle, niin luulisi normaali kaupassa käynnit jo luonnistuvan siihen malliin, että maitopurkit saa kaatumaan :wink:

Eikös joku ole ottanut 300-12v vaparista 180Hp, niin miksei moniventtiilistä 2??Hp?
Turbotuksen kanssa voi olla työmaata noin uudessa, koska auto vähäpäästöinen ja pitäisi olla alkuperäinen mallisarjan turbo kone ja moniventtiili-turbo-w124:sta ei ole tehtaalta tieten tullut.

Itsellä pyörii myös mielessä moniventtiili- vaparin rakentaminen.... kustannukset jäävät huomattavasti alemmas kun ei sitä "ropelia" laita sinne pellin alle ja kestävyys parempi tällaisissa käyttöauto piristyksissä. . Vaikka onhan se mukava ääni semmosessa "ropelissa"..
Joku mersupurkaamo??
Ahti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ahti »

ilipo kirjoitti: 4. Noh...ehkä joku n.25 % lisää tehoja (taitaa jäädä kuitenkin vähemmälle)
5. Ammattilaiselle ehdottomasti
6. www.ppdiesel.com -> n. 350 €

Itse olen käynyt kaikki nuo vaiheet läpi, enkä kadu pätkääkään.
Alakierroksilla nyt tehoa ei ole vieläkään tarpeeksi, mutta yläkierroksilla sitte.... 8) 8) ..ja savua tulee.

Turbomiehet voivat sitte vastata tuohon turbotus aiheeseen
Huipputehoa ei kyllä varmana tule 25%, hyvä jos 10%. Käytännön vetoa (vääntöä) kuitenkin niin että huomaa tyhmempikin. 7mm tapeilla saattaa tulla jo huipputehoakin lisää mutta luulen että puhallin on se juttu.
Mä olen miettiny tota puhallinta joka kerta kun olen jäänyt motarin rampilla jonkun VAG PD:n tms jalkoihin, se sylettää. Ongelma on vaan just toi vähäpäästöisyys. Olis kai helpointa laittaa samanikäsestä alkuperänen turbokone mutta jotenkin se 12v ei kiehdo. Mitenköhän inssi suhtautuis jos laittais väykyn 606 turbon? Toisaalta nykyinen kone on aivan tikissään elikkä aika turhalta tuntuu vaihtaa...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Tuosta vähäpäästöisyydestä. Onko pojilla todella vähäpäästöiset esim. -93 vaiko ainoastaan pakokaasujen takaisinkierrätys? Minulla menossa -93 200D koneen vaihto 300D :ksi . Papereissa lukee pakokaasujen takaisinkierrätys , mutta vaihdettavan ei tarvi olla kun vain menee läpi ryntäystestin. Siis vähäpäästöinen ja pakokaasujen takaisinkierrätys eivät ole sama asia.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Pari huomioseikkaa

1. Onkos tuossa 24-venttiilisessä sähköohjattu ruiskupumppu? Siitä ei kai ruuvailla savuja lisää niinvaan. Vaatii ohjelmoinnin esim Karalalla.

2. Jos (/kun) auto on vähäpäästöinen (katso rek.otteesta) sitä ei voi turbottaa ilman kalliita VTT:n päästötestejä. Sensijaan koko tekniikan voi vaihtaa toisesta vähäpäästöisestä autosta. Uutta tekniikkaakaan ei saa viritellä lisää ilman kalliita päästötestejä. Tekniikka voi olla tojotasta tai ÄssäMersusta, sillä ei ole väliä kunhan vain on vähäpäästöisestä autosta. Fiksuimpana vaihtoehtona tulee tietysti mieleen väyrysmersun 300-turbodiesel.
So long, and thanks for all the fish
Ahti
Mersumies
Mersumies

PEEHOO7 kirjoitti:Tuosta vähäpäästöisyydestä. Onko pojilla todella vähäpäästöiset esim. -93 vaiko ainoastaan pakokaasujen takaisinkierrätys? Minulla menossa -93 200D koneen vaihto 300D :ksi . Papereissa lukee pakokaasujen takaisinkierrätys , mutta vaihdettavan ei tarvi olla kun vain menee läpi ryntäystestin. Siis vähäpäästöinen ja pakokaasujen takaisinkierrätys eivät ole sama asia.
Otteessa lukee vähäpäästöinen :x
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

www.a-trukit.fi
Ahti
Mersumies
Mersumies

Melitos kirjoitti: 1. Onkos tuossa 24-venttiilisessä sähköohjattu ruiskupumppu? Siitä ei kai ruuvailla savuja lisää niinvaan. Vaatii ohjelmoinnin esim Karalalla.

Fiksuimpana vaihtoehtona tulee tietysti mieleen väyrysmersun 300-turbodiesel.
Ei ole ainakaan vielä tuossa minun autossa sähköohjattu.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

www.a-trukit.fi
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

124:sissa ei ole sähköpumppuja, vaan Väyrysessä vasta.
jamppa61
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jamppa61 »

Mulla on myös ongelma tuon päästöjutun kanssa, haluaisin asentaa turbon mutta ei vaan tunnu onnistuvan. Missä kotaa rekisteriotteessa on se maininta siitä vähäpäästöisyydestä? Auto on 300td sportline vm. 1992. Onko kaikki 92 vuotiset automaattisesti vähäpäästöisiä? Konttorilla ei ollut varmaa tietoa asiasta.
W211 320 cdi t
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jamppa61 kirjoitti:Missä kotaa rekisteriotteessa on se maininta siitä vähäpäästöisyydestä?
Minulla on erikoisehdoissa, missä se muuallakaan voisi olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Erikoisehoissahan se. Jos moottorin vaihtaa, pitää pystyä osoittamaan uusi konekin vähäpäästöisestä autosta olevaksi. Kaikki nämä pykälät tuntuu olevan konttorikohtaisia, mutta pitemmän päälle kannattaa tehä "oikealla" tavalla...
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja stefa »

Onko kukaan dynonnut 300D -24V vaparia Mynän 7mm elementein varustetulla pumpulla?
XUX63
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jamppa61 kirjoitti:Mulla on myös ongelma tuon päästöjutun kanssa, haluaisin asentaa turbon mutta ei vaan tunnu onnistuvan. Missä kotaa rekisteriotteessa on se maininta siitä vähäpäästöisyydestä? Auto on 300td sportline vm. 1992. Onko kaikki 92 vuotiset automaattisesti vähäpäästöisiä? Konttorilla ei ollut varmaa tietoa asiasta.
Yleensä -92 on se "taikavuosi" eli vanhempien kanssa pärjää paremmin edellyttäen tietenkin että tuo "vähäpäästöisyys" merkintä puuttuu.
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MSA »

Aloitin joskus pari vuotta sitten tän keskustelun kyselemällä (nyt arvioituna selvästi tyhmiä) "LEIPÄÄ LISÄÄ - kannattaako syötön lisäys?"...

Kyllä kannattaa!!!

Viime perjantaina aamusta vietimme laiskan ja alakierroksilla hengettömän lullani hautajaisia Mynä-Dieselissä. Iltapäivällä ruumiinvalvojaiset testipenkin äärellä olivat ohi ja siirryimme uudelleensyntymistä edeltävään kasaamiseen ja koeajoon....

Koeajolla apumiehen penkillä huomasin, että jotakin on tapahtunut ja hymy alkoi hiipiä lesken huulille. Kotimatka olikin jo yhtä juhlaa ja uuden kumppanin kanssa totuttelua.

No se proosasta.

Tässä vähän faktaa: Kone on vakio E300Diesel 24v vapari.
Mynä-Dieselissä laittoivat
- syöttöä lisää +15%
- poisti syötön rajoituksen kierroslukusidonnaisuuden (lähes kokonaan)
- siirsi siten vastuun koneen ruokkimisesta suoraan kaasupolkimen asennosta riippuvaiseksi.
- tasapainotti syötön jokaiselle kannulle samaksi
- mahdollisti syötön säätämisen myös pumpun päältä ruuvista (?) jos tarvetta tulee.

Lopputulos
- nyt alavääntöjä on huomattavasti enemmän.
- vääntöä löytymään jo 1500 kohdalla ja 3000 kohdalla veto on huomattavasti paremi kuin mitä ennen.
- Kone käy erinomaisen tasaisesti tyhjänä, ero vanhaan on huomattava.
- vieläkään ei takaa tule mustaa
- päästöjen kanssa ei pitäisi olla ongelmia (jos on niin "pudotta puoli kierrosta syöttöä" kuului ohje)

Ei auto edelleenkään ole mikään superturbo, eikä edes modernin turbon veroinen, mutta huomattavasti vanhaa laiskaa konetta reippaampi.

Ainoa mikä projektissa ketuttaa on ne 100tkm, jotka tuli ajettua vakiolla ennen viime perjantaita. :lol:

MSa
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MSA »

Vielä havaintoja kulutuksesta...

Ennen keskikulutus oli talvinakeilla luokkaa 8,1-8,2litraa/100km
Nyt kolmen tankkauksen jälkeen on pakko uskoa kulutuksen laskeneen, joka kerta alle 8, viimeisin tankkaus ennätys 7.3l/100km, vaikka uusista ominaisuuksista on välillä nautittukin.... Ajo on pääosin maantietä.

Edelleen - suosittelen.

MSa
Vastaa Viestiin