Olen lueskellut näitä juttuja turbotuksesta ja pumpun ruuvaamisesta sen verran paljon että poltot on jo olleet pitkään, mutta en ole sallinut kirjoittaa tätä viestiä... Ennen tätä päivää.
Nyt kiusaus kävi liian suureksi pari tuntia luettuani ruuvaamisesta ja turbottamisesta, että on pakko lähteä taas ropaamaan...
Nyt kaipaisin teidän vinkkejä ja mielipiteitä. Toivottavasti joku jaksaa vastata, sillä kysymyksiä on paljon, mutta pyrin esittämään ne strukturoidusti. Toivottavasti saadaan hyviä vastuksia, jolloin tästä threadista voi olla hyötyä jollekin seuraavallekin tiedonjanoisille.
====================
Projektina on farkku W124 E300 Diesel vm-95.
Kierroskonehan tuo on ja ihan mukava ajeltava, mutta alakierroksilla laiska kuin mustalaisen hevonen. Toisaalta kun saa 3000rpm tuntumaan, niin sitten meno maittaa kohtuullisesti.
LEIPÄÄ LISÄÄ - kannattaako syötön lisäys?
Kaikki lähti siitä liikkeelle, että päästöarvot ovat reilusti alle sallitun ja kone ei pölläytä missään vaiheessa (on itse ajtteu takana katsomassa kun kaveri kengittää...) ja diesel-käihää tulee juuri ja juuri nimeksi pakoputkesta. Kulutukset on 8,2-8,4l/100km luokkaa ajoi sitten maantietä tai kaupunkia.
No ensimmäinen ajatus oli se, että hevosella täytyy olla ruokaa, jotta alkaa perässäkin näkyä työn jälki.
1. kanattaako vapaastihengittävää konetta ruuvata?
2. kannattaako isoa vapari E300 Dieseliä ruuvata?
3. kannattaako näillä oireilla ruuvata? (ei savuta sitten millään)
4. minkä verran voi olettaa järkevän ruuvauksen tuovan puhtia lisää tälle E300 projektille?
5. kannattaako itse ruuvata vai käyttääkö ammattilaisella?
6. kuka olisi pätevä säätämään pumpun ja mitä lysti maksaa?
Jos ja kun ruuvaaminen ei kuitenkaan riitä, niin sitten ollaan jo kypsiä turbottamaan....
Kun annat pikkusormen syöttöpumpulle, niin TURBOttaminen vie koko käden?
Mitenkä sitten turbottaminen? Tehoja haikailevalle järkevämpää olisi ollut ostaa E300 TurboDiesel, mutta alla on nyt vapari ja sen kanssa mennään.
Superturboa ei olla tavoittelemassa, vaan edelleen hakemassa piristystä lisää puhtia alakierroksille (ja ehkä vähän muutenkin reserviksi...

1. kanattaako E300 Dieseliä turbottaa? (vastaus tällä foorumilla lienee selvä)
2. Jos olisit itse piristämässä E300 Dieseliä, niin millaisen pikku turbotusprojektin tekisit - mitä vaihtaisit / modaisit ja mitä se maksaisi asiansa osaavalla osineen teetettynä?
3. Mites tuo katsastuspuoli - jarruja uusiksi jne. Paljonko odotettavissa harmeja / kustannuksia sillä saralla?
===============================
Suurkiitos etukäteen vastauksista!
MSA