W123:n kone W114:ään?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Kyselen kaverini puolesta jolla W114 coupen kone sanoin sopimuksen irti.

Onnistuuko vaihtaa tilalle W123:sta kone?

Auto josta kone kilahti on siis:
W114 -70 230 (tupla)kaasari automaatti

Auto josta kone olisi saatavilla on:
W123 -79 250 kaasari manuaali (4-v?)
EDIT: onko tämä nyt sitten M123-kone?

- onko W123:n 250 sama lohko kuin esim -70 W114/115 250 ja käykö suoraan laatikon perään, onko korvakkeen paikat samat
- jos ei heittämällä niin onko tehtävissä ilman mittavia muutostöitä (mitä joutuu muuttamaan?)

Projekti uhkaa olla vähän kiireellinen, joten toivottavasti ehditte jotain osviittaa laittaa piakkoin. Kiitos. :)
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Onnistuu. Varsin helpostikin. Itselläni esimerkiksi on C114:ssä M123.

Ainoa ongelma on kaasuvivusto. Jos luovuttaja-auto on "1979", voi siinä olla joko vanha kaasutinkonfiguraatio tai uusi (muutos 1978 loppuvuodesta muistaakseni). Vanhassa kaasuvipu tulee suoraan kaasarin takaa (eli auton keskilinjan suuntaisesti), uudessa kaasutin on 90 astetta eri asennossa, jolloin kaasuvipu menee venttiilikopan yli. Jos kyseessä on uusi viritys, saattaa kaasuttimen joutua kääntämään vanhaan asentoon (90 astetta vastapäivään), minkä pitäisi kyllä onnistua. Hätätapauksessa voi käyttää vanhaa (pre-1979) imusarjaa.

Moottorin lohko ei suinkaan ole sama kuin W114:n 250-mallissa. W114 sedanin 250-kone on mallia M130, ja on iskutilavuudeltaan 2,8-litrainen. Siinä on 7 runkolaakeria, kun M123:ssa on vain 4.

W114:n koneista M180 on lähinnä M123:a. Erona on lähinnä kansi ja se, että M123:ssa on enemmän tasapainotuspunnuksia kampiakselilla. Tästä syystä esimerkiksi W114:n mallin "230.6" koneenkorvat sopivat sovittamaan M123 C114:ään ja W114:ään. Eli siis suomeksi: 230-pystylampustra koneenkorvat niin johan menee M123 W114:aan.

(Ai mutta, tuossa pystärissähän on jo valmiiksi tuo M180. No siitä sovittimet sittten. :) En edes huomannut.)

Vaihteistot menevät suoraan, lohkohan on käytännössä samanlainen. Laturit ovat erilaisia mahdollisesti, sillä M123:n laturissa on sisäinen jännitteen säädin, M180:ssa on ulkoinen. No, vähemmän johtoja siis - sen vanhan säätimen voi jättää sinne vasempaan lokasuojaan ihan koristeeksi.

Oma autoni on tallissa Hervannassa, joten siitä voi katsoa mallia jos tulee ongemia. Olen paikalla huomenna sunnuntaina aamupäivästä, sen jälkeen vasta heinäkuussa. Laitan aiheesta yv:n tarkemmin ohjein.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
mika s
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 20.04.2005 08:31
Paikkakunta: nastola

Re: W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja mika s »

Onnistuuko vaihtaa tilalle W123:sta kone?
- kyllä onnistuu
Auto josta kone kilahti on siis:
W114 -70 230 (tupla)kaasari automaatti

Auto josta kone olisi saatavilla on:
W123 -79 250 kaasari manuaali (4-v?)
EDIT: onko tämä nyt sitten M123-kone?

tuo lohko on pitkälti sama, ainoastaan porauskoko on erillainen. Mutta automaatin kaulus on erillainen ( se mikä on koneessa kiinni muutamalla pultilla) Sen joutuu siirtämään vanhasta koneesta uuteen ja samalla vaihtaa sen turbiinin alle olevan käynnistyskehän eli vauhtipyörä pois. Koneen kovakkeet pitäis olla samassa kohtaa ,mut mikäli näin ei ole on siellä poraus paikat valmiina.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja Daaz »

mika s kirjoitti:Mutta automaatin kaulus on erillainen ( se mikä on koneessa kiinni muutamalla pultilla) Sen joutuu siirtämään vanhasta koneesta uuteen ja samalla vaihtaa sen turbiinin alle olevan käynnistyskehän eli vauhtipyörä pois.
Hmm... voi olla. Olen aina vaihtanut koneen ja vaihteiston yhtenä pakettina. Pääpiirteissään laatikot ovat kuitenkin samansukuisia, ja M123:ssakin taitaa olla useampaa eri versioista laatikosta.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Loistavaa! (Ilahduin kuin pikkupoika vaikka ei ole edes oma auto... :P )

Olettaisin että nämä tiedot miellyttävät myös auton omistajaa. Kiitos Daazille, palaamme asiaan.

Noh, pakko mainita että konerikko oli sitten kuulemma sattunut paluumatkalla Venetmäeltä Viialasta, juuri ostetut osat Mersun takakontissa. :lol:
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja raul »

Daaz kirjoitti: Hmm... voi olla. Olen aina vaihtanut koneen ja vaihteiston yhtenä pakettina. Pääpiirteissään laatikot ovat kuitenkin samansukuisia, ja M123:ssakin taitaa olla useampaa eri versioista laatikosta.

-Daaz
M123:n kanssa on käytetty...
Manuaalilaatikoita 716.005, 716.006 sekä 717.400,
rattivaihteisina 760.100, 765.700 sekä 765.705 (langissa ja farkussa 765.704).
Automaattilaatikoita 722.113 sekä 722.308.

Samaa automaattityyppiä ei käytetty muissa W123-sarjan autoissa, käsivalintaiset lienevät suoraan vaihtokelpoisia.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1227
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

raul kirjoitti: M123:n kanssa on käytetty...
Manuaalilaatikoita 716.005, 716.006 sekä 717.400,
rattivaihteisina 760.100, 765.700 sekä 765.705 (langissa ja farkussa 765.704).
Automaattilaatikoita 722.113 sekä 722.308.
Onkos M123:ssa startti oikealla puolella kuten dieseleissä vai olisiko tuo Getragin lootanumero 717.401?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123:n kone W114:ään?

Viesti Kirjoittaja raul »

Olli Lajunen kirjoitti:
raul kirjoitti: M123:n kanssa on käytetty...
Manuaalilaatikoita 716.005, 716.006 sekä 717.400,
rattivaihteisina 760.100, 765.700 sekä 765.705 (langissa ja farkussa 765.704).
Automaattilaatikoita 722.113 sekä 722.308.
Onkos M123:ssa startti oikealla puolella kuten dieseleissä vai olisiko tuo Getragin lootanumero 717.401?
Oikealla puolen joo. M102:n 5-v on tuo .401.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Muutamia ongelmakohtia, jotka tulivat mieleeni kun katselimme sovituksia ahan ja auton omistajan kanssa:

- Vesipumppu on M123-moottorissa viskomallinen, joka on pidempi kuin tavallinen. Siksi M180:stä, M115:sta tai dieselistä joutuu ottamaan pumpun (tai siis mielellään kokonaan uuden sellaisen).

- Jo aiemmin mainittu kaasuvisuston asento uudessa ja vanhassa M123:ssa

- Pakoputkien lähdöt pitää tarkistaa - ovatko pakosarjat samanlaisia siis

- Mahtuuko öljypumppu paikoilleen (vrt. diesel) ja jos pitää vaihtaa, onko uudemman M123:n lohkossa enää vaihtomahdollisuutta (vrt. W123:n ekat dieselit) - onko W123:ssa lähtökohtaisesti alasuuntainen pumppu (en muista)

- M123:ssa on kärjetön sytytys ja boksi, M180:ssa lienee kärjellinen

- korissa ei ole ohjaustehostajaa, joten pumppukin pitää poistaa toiminnasta

- Automaattilaatikon sovittaminen manuaalikoneeseen voi tuottaa sen ongelman, että kun manuaalin vauhtipyörän korvaa automaatin hiluilla, kampiakseli jää epätasapainoon (mahdollinen tasapainotus kampiakseli-vauhtipyöräpaketille yhdessä). Uudemmassa koneessa tätä ongelmaa ei pitäisi olla.

Tässä nyt ainakin heti mieleen tulleet. Voihan näitä pikkujuttuja olla enemmänkin, ei vain huomaa ennen kuin konetta alkaa kiskomaan pois ja uutta tilalle.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Vastaa Viestiin