3,2 bensakoneen pakokaasuarvot päin p:tä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

3,2 bensakoneen pakokaasuarvot päin p:tä.

Viesti Kirjoittaja miikka »

Onko kenelläkään ollut ongelmia katsastuksessa pakokaasuarvojen kanssa? Kävin katsastuksessa tänään eikä menny läpi. Voiko alle 200tkm ajetun auton katit olla jo paskana? Kaveri puhui jostain lambdasta, ne on kuulemma bemareissa usein sökönä ja mersussahan on Boschin osat myös. Vai onko syy perjantai 13 päivän tai oliko katsastusmies niin kiero että ei päästäny mersua läpi, kun muuta vikaa ei löytynyt ja omistajan silmä vältti saastemittauksen ajan. Siinä lapussa oli kaikki arvot liian korkealla. Tyhjäkäynnillä vielä enemmän kuin 2000kr/m. Olisin kiitollinen tiedoistanne, jos samanlaisia kaltoin katsastettuja autokohtaloita löytyy.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

laitappa ne arvot näkösälle.
wiimax.fi
NikoA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja NikoA »

Omassa autossa katsastuksessa arvot olivat myöskin pielessä. Kymmenen minuuttia huudatettiin konetta katsastushallissa, jonka jälkeen katsastusmies passitti parin kilometrin ajolenkille. Tämän jälkeen uudestaan testeriin ja arvot kohdillaan.
Totesi vain, ettei näitä isoja koneita ja sitä myöten katalysaattoria meinaa saada tarpeeksi lämpöiseksi pelkällä paikallaan käyttämisellä.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kovaa ajoa niin LAMDA lämpee kunnolla ja ARVOT KOHDALLAAN 99% :sen varmasti
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Kun ja jos mersun 6-kone on kunnossa ei sitä tarvi käyttää muuta kuin käyntilämpöiseksi ennen katsastusta...niin ainakin täällä...vai mitä dealer? ;)

(autoa ei ole muuten merkitty vähäpäästöiseksi eikä kattia ole mainittu rek.otteessa...arvot alittuu kuitenkin...eikä ihme autolla ikää 17 vuotta ja mittarissa 105 000 ) :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

En minäkään oikein usko että konetta nyt aivan kiusata tarvitsee ennenkuin arvot saa kohdalleen. Olin kuitenkin ajanut autolla ennen katsastusta ja onhan se edellisinäkin vuosina läpi mennyt.
Laitan tähän arvot
CO%:
tyhjäkäynti 1,6
2000r/min 1,4
HC ppm:
tyhjäkäynti 260
2000r/min 130
02:
OK
CO2:
OK
Lambda:
2000r/min
0,97-1,03
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
vexu524tdic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 02.04.2005 13:31
Paikkakunta: Kinnula

Viesti Kirjoittaja vexu524tdic »

ainakin lambdassa vikaa > normaali arvot ilman kattia lambdan kanssa CO n. 0,7 ainakin joutokäynnillä, kierroksilla pienenee.
Toisaalta hyvät arvot katittomalle ja lamdattomalle autolle :roll:
Viimeksi muokannut vexu524tdic, La 14.05.2005 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

Mä jouduin kans huudattelemaan muutaman hetken hallissa. Äijä sano et poljeppas kuule nyt sitten ihan kunnolla. Kyllä ne sitten rupes tippumaan ne arvot. Niin ja menomatka katsastukseen mentiin yhtä vaihdetta liian pienellä. Ei se matkalla huudattelu mua auttanu, ku piti sit hallissa uudestaa.

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Miulla ainakin nuo arvot ovat noin kymmenesosa sallitusta maksimista ihan huudattamatta.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kattia melkein tutkisin, onko siellä sisällä mitään?
Jos ei tosiaan lämmittämällä tipu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Kun ja jos mersun 6-kone on kunnossa ei sitä tarvi käyttää muuta kuin käyntilämpöiseksi ennen katsastusta...niin ainakin täällä...vai mitä dealer?"

Näin on, ylimääräisiä poppaskonsteja ei tarvita.

Arvot ovat hyvät katittomalle autolle, olkoon siinä sitten lambda-anturi tai ei. :D
Oliko lambda-arvo OK, sitä et kertonut ?

Näyttäisi ettei katti ole ollut toimintalämpötilassa kun mittausta tehtiin, itse kokeilisin huudattaa tienpäällä pienellä vaihteella kunnolla kuumaksi ja mittaisin uudelleen.
wiimax.fi
Avatar
Rampe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 06.08.2004 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Viime syksynä omassani oli samoja ongelmia. Itse autotohtori
mittasi arvot koeajolenkin jälkeen ja totesi "nyt on kaikki rikki"
Vein sitten veholle ja pikahuollossa lamdan arvot olivat todella
korkeat ja vaihto aikaa jo tarjottiin. Vein kuitenkin vielä kerran
auton eräälle vanhalle vehon asentajalle jolla on oma paja
hän totesi vain että "eihän tässä ole mitään vikaa"
Annoin dokumentin katsastajalle ja kaikki ok. Tuli mieleen
että mitäköhän oli säädöt poikien mittareissa. :)
MB E320T Sportline -94
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

vexu524tdic kirjoitti: Toisaalta hyvät arvot katittomalle ja lamdattomalle autolle :roll:
Omassa oli katti paskana reilun 200tkm jälkeen. Samat oli vaivat.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Meikäläisellä aivan sama ongelma. Tyhjäkäynnillä hc arvo aivan liian korkea.
lamda vaihdettu ja sytytys käyty läpi. Katti paskana. Tarvisi saada jostain nyt uusi katti vain tohon meikäläisen romuun, et sen saa leimaan...
220.128 Black Mirror
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Meikäläisellä aivan sama ongelma. Tyhjäkäynnillä hc arvo aivan liian korkea.
lamda vaihdettu ja sytytys käyty läpi. Katti paskana. Tarvisi saada jostain nyt uusi katti vain tohon meikäläisen romuun, et sen saa leimaan...
Mitenkä muut arvot?

Itse kokeilisin rikastaa seosta vähän. Liian laiha seos aiheuttaa sytytyskatkoksia palotapahtumaan ja palamattomien hiilivetyjen (HC) arvo nousee.

Toinen on sytytyksen säätö: onhan sinulla säädin S -asennossa?

G:tä käytin leimalla kuluvalla viikolla ja jäi itsellä kiinni lambda-arvosta ja liian suuresta HC-arvosta. Myös jäännöshappi oli hieman korkea. Arvot palasivat "superhyviksi" kunhan laittoi säätimen S-asentoon ja seosta rikkaammalle. Tämä tietenkin mittari persuuksissa ...
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Jeps mutta tässä -93 vuotisessa mallissa ei ole mitään s-asentoa taikka koko kytkintä konehuoneessa..
220.128 Black Mirror
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Voisiko olla että jos sytytyspuolella on häikkää, niin ei polta kaikkea bensaa ja arvot on siksi korkealla? Pakkasella mulla nimittäin auto täristi tyhjäkäynnillä, mutten ole tehnyt sille mitään kun ongelma korjaantui ilmojen lämmetessä.
Ostin lambda-anturin, mutta pitäs vielä laittaa kiinni. On niin hankalassa paikassa ettei taida itse vaihto onnistua ja kun kierre on vielä palanut kiinni. Onko tähän jotain kikkaa olemassa?
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kaikki on mahdollista, mutta näissä moniventtiilikoneissa on kuulemma vähän korkealla vakiona noi päästöt joutokäynnillä. Näin ainakin mersuliikkeen huoltomies minulle tokaisi tänään kun kävin päästöt mittaamassa. Huudatteli myllyä hivenen aikaa kierroksilla ja otti pästöt. Kävin katsastuskonttorilla ja nyt on auto leimassa. Vuoden päästä sama paska uudestaan..
220.128 Black Mirror
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jännä juttu että minulla on kuitenkin ihan huudattelematta huippuarvot koneessa. :?

Pakkasaamuna n. 500m matka ajettu katsastuskonttorille. (Asun ihan vieressä)

CO 0,07
HC 12
Lambda 1
CO2 15,6
O2 0

Oiskohan kyseinen korjausmies heittänyt vähän kuitenkin legendaa.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Sulla on vielä niin uusi ja kallis auto, ettei sen kanssa ongelmia pitäisikään olla.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

3 vuotta kryptoniten kanssa ikäeroa ja tismalleen sama motti.. Eli kyllä sen korjausmiehen juttujen pitäisi koskea minuakin.

Niin miikka onnittelut muuten hienon automallin valinnasta. Kateeksi käy.

Viime aikoina olen lukenut kaiken mahdollisen W140:stä ja nuo saastehäiriöt saattavat johtua siitä pahamaineisesta wiring harness ongelmasta. Onko omaan yksilöösi vaihdettu takuuseen ohjausboxin ja sytytyksen kaapelointi? Jos ei, biohajoavasta muovista tehdyt kaapelit murenevat käsiin ajan myötä ja alkavat aiheuttaa käyntihäiriöitä -> saastearvot pieleen tai koko auto ei enää toimi.

Oireet voi olla mitä tahansa mittarivalojen vilkkumisesta ja kengurubensasta seosten villiintymiseen ja 5:llä pytyllä käyntiin.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Noniin vaihdoin viimeviikolla lambda-anturin autooni. Anturin sähköpistoke sijaitsee auton ulkopuolella ja yksi napa oli hapettunut aivan siniseksi ja koko anturi oli aika huonon näköinen. Oli muuten aika pirullinen saada vanha irti kun ei mahdu työkalut mestoille. Tänään sitten kävin Rollen tähtihuollossa ottamassa pakokaasunäytteen ennen katsastukseen vientiä. Autoa ei huudatettu ennen mittausta ja ajoin aivan normaalisti ja rauhallisesti paikalle. Kas kummaa arvot olivat kohdallaan. CO 0,01 ja HC 14. (Co reilusti alle sadasosa paskalla lambdalla mitatusta.) Rolle oli sitä mieltä, että toi lambda pitäisi vaihtaa vähän niinkuin öljyt näistä vanhoista Mersuista.
Tästä voisi päätellä, että jos arvot ei ole kohdallaan on autossa jotain vikaa. Mä en ainakaan usko että kone pitää ajaa punahehkuiseksi ennen mittausta.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

e320 kirjoitti

"Viime aikoina olen lukenut kaiken mahdollisen W140:stä ja nuo saastehäiriöt saattavat johtua siitä pahamaineisesta wiring harness ongelmasta. Onko omaan yksilöösi vaihdettu takuuseen ohjausboxin ja sytytyksen kaapelointi? Jos ei, biohajoavasta muovista tehdyt kaapelit murenevat käsiin ajan myötä ja alkavat aiheuttaa käyntihäiriöitä -> saastearvot pieleen tai koko auto ei enää toimi. "

Itsellänikin on W140 S320 eli asia kiinnostaa kovastikkin. Onkohan ko. tyyppivika kaikissa W140 vai tietyissä vuosimalleissa?? omani on -96, tarkoitus pitää autoa maailman tappiin asti joten kaikki tieto tästä ja muistakin "ominaisuuksista" , tyyppivioista on tervetullutta. Onko siis edelleenkin mahdollista saada tehdastakuuseen tuo kaapelointi systeemi??
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tuo kaapelointi on vaihdettu USA:ssa ja saksanmaalla 'recall' tyyppisesti huollon yhteydessä käsittääkseni. En tiedä onko näin tehty suomessa. Enää käsittääkseni tuota ei takuuseen saa vaan reilun toimintatonnin siinä menettää jos sen uusii. Voi kuulemma tehdä itsekin jos jaksaa näpertää. Jenkeistä saa tilattua harnessin reilulla 500 taalalla jos haluaa itse sen vaihtaa. Veholla maksanee noin 1500 egee töineen.

Yleisesti ottaen W140:n johtojen kanssa pitää kuulemma olla todella varovainen eikä niitä saisi väännellä yhtään ylimääräistä ellei ole todella pakko.

Nettiautossa oli myynnissä SEL600 johon oli ilmeisesti näperretty itse uusi johdotus koska kaapelit oli vedetty rumasti suoraan imusarjojen yli.

.Kuva

-96 ja uudemmissa on kuulemma korjattu monta alkuperäistä tyyppivikaa, kuitenkaan se ei ole mikään takuu ongelmattomuudesta. Jenkkiharrastajien sivuilta luettuna paikallinen automyyjä kertoi havainneensa enemmän ongelmia uusien kuin vanhojen w140 mallien kanssa. Ota siitä sitten selvää.

Dieseleissä on se maaginen 6/96 raja jolloin 350 kone muuttui 300 malliksi, tämä on ainakin selvä parannus jos dieseliä ajattelee. ADS:llä varustetuissa malleissa tuntui olevan reilusti ongelmia myöskin (siis sen ADS:n kanssa.)

Toinen W140 tyypillinen ongelma on imuovien kanssa tuleva vika. Jos järjestelmään tulee painevuoto, imuovia ohjaava pumppu lakkaa toimimasta yritettyään tietyn aikaa vetää lukitusta kiinni. Toiminto täytyy tällöin resetoida takakontin vasemmalla puolella olevasta pumpun kyljestä löytyvästä ohjausboksista johto irti vetämällä. Jos vika toistuu välittömästi on putkistossa vuoto joka siis pitää korjata. Imuoven pumpun toimintaa voi säätää (oven lukitus) sylinterin päässä olevaa ruuvia säätämällä, jos sylinteriä 'vedättää' liian pitkälle imuovien pumppu saa aikakatkaisun ja muistaakseni viiden katkon jälkeen mennään taas vikatilaan. Eli sylinteri pitää säätää juuri niin että ovi menee lukkoon, ei sen tiukemmalle.

Tässä siis pari W140 tyypillistä ongelmaa päälaelta
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Tervehdys

Kiitos "e320" lle tiedoista.
Itselläni ei vielä mitään kaapelointivikaan liittyvää ongelmaa ole onneksi esiintynyt, samoin imuovet tuntuisi pelaavan OK. Ainut mitä hieman mietin on takakontin sulkeutumien, eli kun se imasee sen luukun kiinni niin tuntuu että luukku ei painaudu vasemmalta puolen aivan tiiviisti kiinni, oikealta kylläkin. En tiedä onkohan luukussa yksi vai kaksi noita imusylintereitä? vai mistäköhän homma kiikastaa vai liekkö mielikuvitusta. Eli multahan katkesi takakontista oikeanpuoleinen jousi, sen uusin, mutta sen jälkeen luukku ei ole enää avattaessa ponnahtanut itsekseen ylös niinkuin ennen vaan pitää hieman kädellä avustaa?.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
asal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 13.10.2005 17:44
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

päästöt pahasti pielessä,

Viesti Kirjoittaja asal »

elikkä,onko muuta vaihtoehtoa kuin uusi katti?
Autoon on vaihdettu tulpat,tulpanjohdot,ilmansuodatin,ilmamassamittari ja lambra testattu.
.Co 0,42 0,50 joutok.
...... 0,66 0,30 kieroksilla
.HC 196 100 joutok.
........151 100 kierroksilla
Lambra 1,03 0,97-1,03
.Co2 14,10 joutok.
.........13,90 kieroksilla
. o2 1,06 5,00 joutok.
........1,19 5,00 kierroksilla
Auto on 94-mallinen ,nykäsee rajusti,kun lähtee kiihdyttämään kaupunkiajossa,eikä auta kuumaksi käyttäminen,eilen tosissaan yritettiin katsastusmiehen kanssa.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Nonni, alle vuos menny ja arvot taas päin p:tä!
Tais olla Rolle oikeassa, että noi lambdat on vähän niinkuin öljyt, pitää vaihtaa aika-ajoin. No viimevuonna laitoin Motonetin tarvikeosan ja korvasin sen nyt Boschin alkuperäisosalla. Ei kannata säästää väärässä paikassa. Mielenkiinnolla odotan uusia mittauksia.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Vuosi mennyt ja minulla oli arvot vielä paremmat kuin edellisenä vuonna. Ilman mitään osien vaihtoa koneeseen.

Eli sinulla on motissa jokin muu perustava ongelma joka on vielä löytämättä.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Joo minulla myös noitten päästöjen kanssa ongelmia. Eli joutokäynnillä 240 ja kierroksilla 130 HC arvo, auto on 300 ce-24 - 90. Kaikki muut arvot olivat hyviä. Mihin arvoon mahdollinen kansivika ensimmäisenä vaikuttaa?

Mikä on tuo S asento? Onko se ilmanputsarin keskellä oleva reikä seoksen säätöön?
Tyhmänä menin koskemaan siihen, kun luulin sen olevan tyhjäkäynti ruuvi.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:Joo minulla myös noitten päästöjen kanssa ongelmia. Eli joutokäynnillä 240 ja kierroksilla 130 HC arvo, auto on 300 ce-24 - 90. Kaikki muut arvot olivat hyviä. Mihin arvoon mahdollinen kansivika ensimmäisenä vaikuttaa?

Mikä on tuo S asento? Onko se ilmanputsarin keskellä oleva reikä seoksen säätöön?
Tyhmänä menin koskemaan siihen, kun luulin sen olevan tyhjäkäynti ruuvi.
Se ruuvi on just se seoksen säätöruuvi ja siihen ei kannattaisi mennä nykimään jos ei ole pakokaasumittaria tai ei tiedä mitä tekee.
Onko se S asento homma konehuoneessa? Jos on niin se on ennakon säätöä varten eli ei kannata ehken nykiä siihenkään.
Pakovenat jos kantaa niin se nostaa tuota HC arvoa eli ei seos pala kunnolla.
Minun tietääkseen.
Kansipahvi ongelmia on myös tässä kone tyypissä.
Rupee pikkuhiljaa vuotaa etupäästä öljyä pihalle.
Vastaa Viestiin